Vine un partid sau o coaliţie de guvernare, îşi face
datoria, se erodează pentru că a luat măsuri nepopulare, dar necesare, şi pleacă
în opoziţie.
Se instalează, în urma alegerilor, un nou guvern,
preia proiectele vechiului guvern, le îmbunătăţeşte, ia la rândul lui alte
măsuri nepopulare, dar necesare, şi dacă are rezultate bune, este în continuare
votat. Dacă nu a dat rezultatele aşteptate este trimis de alegători în
opoziţie.
Lucrurile nu au stat aşa. În cei 30 de ani s-au
făcut şi s-au desfăcut alianţe, au căzut guverne la mijlocului ciclului
electoral, sau la sfârşit cum a fost cazul guvernului Dăncilă. Făcând
abstracţie de primii doi ani de după căderea regimului comunist nedemocratic,
şi de perioada 1990-1992, începând din anul 1992 până în anul 2004 partidele şi
alianţele politice ieşite victorioase în alegeri şi-au dus mandatul de patru
ani până la capăt. S-au mai schimbat premieri, între 1996 şi 2000, dar
alternanţa la guvernare a funcţionat.
Echilibrul s-a rupt după referendumul prin care s-a
modificat mandatul preşedintelui. Bine situat în sondaje, Adrian Năstase a
socotit că face o mişcare strategică pentru sine şi pentru PSD prelungind
mandatul prezidenţial la cinci ani.
Dar nu este pentru cine se pregăteşte, ci pentru
cine se nimereşte. Astfel în loc să ajungă preşedinte cinci ani, eventual încă
cinci, i-a pregătit un mandat de zece ani adversarului său, Traian Băsescu.
Care este socoteala cu mandatul de cinci ani a
preşedintelui şi de patru ani a parlamentului? Simplu: preşedintele câştigă un
singur mandat, dar poate desemna doi premieri în cei cinci ani.
Începând cu alegerile parlamentare din 2008,
parlamentul şi preşedintele sunt într-un echilibru şchiop. Nu s-a mai putut
merge în tandem. În sensul că preşedintele şi premierul câştigă sau pierd
împreună.
De exemplu anul acesta PNL poate pierde alegerile,
dar Klaus Iohannis rămâne preşedinte. Deci, speculând slăbiciunile Constituţiei
poate desemna un prim ministru cu formarea guvernului tot de la PNL.
În paranteză fie spus, când Traian Băsescu a iniţiat
referendumul cu reducerea numărului de parlamentari putea reduce şi mandatul
prezidenţial la patru ani.
Aşa ar fi corect. Dacă primarul, consilierii,
parlamentarii au mandate de patru ani de ce preşedintele să aibă un mandat de
cinci ani? Ca să avem mai multe rânduri de alegeri, ca să desemneze în mod
discreţionar guvernul pe care-l doreşte, indiferent de rezultate.
Desigur, sunt şi excepţii. În cazul în care victoria
este dincolo de orice dubiu, aşa cum a fost în cazul coaliţiei USL,
preşedintele Băsescu s-a văzut nevoit să accepte un premier din rândul
adversarilor. La fel s-a întâmplat şi în anul 2016 când PSD a obţinut 46%.
Klaus Iohannis a fost obligat să accepte rezultatul şi a numit un prim ministru
de la PSD. Dar întregul ciclu electoral s-a caracterizat prin instabilitate
politică, prin dispute, în final PSD pierzând guvernarea, deşi avea asigurată
majoritatea în parlament. ALDE a trădat.
De un an România se află în situaţia de a avea un
guvern minoritar, fără susţinere parlamentară.
Formată din PSD, ALDE, Pro România, cu o susţinere
tacită din partea UDMR, majoritatea parlamentară controlează parlamentul, nu
însă şi guvernul.
Peste acest disconfort constituţional, ca să nu
spunem haos constituţional, a venit pandemia.
Peste pandemie au venit alegerile. Deasupra tuturora
tronează un preşedinte aflat în conflict deschis cu partidele de opoziţie, şi
în parte şi cu CCR.
Aflate în faţa unor alegeri cu final cunoscut, toate
partidele sunt demobilizate, lipsite de vlagă, fără elan motivaţional.
Cei de la PNL îşi zic, indiferent de scor, noi
intrăm la guvernare. PSD îşi spune: orice rezultate obţinem, preşedintele nu
va nominaliza un prim ministru de la noi. Oamenii din partidul lui Victor Ponta
ştiu că ei nu pot accede la guvenare pentru că PNL nu va accepta niciodată o
alianţă cu Pro România. Şi nici invers.
Partidul lui Traian Băsescu s-a dat pe brazdă şi
anunţă că este gata să intre la guvernare alături de PNL. De asemenea, UDMR nu
are de ales. Va merge spre PNL.
Într-o situaţie mai dificilă este USR-PLUS din cauză
că şi-ar fi dorit rezultate mai bune la locale, mai apropiate de scorul PNL
pentru a putea negocia mai strâns intrarea la guvernare.
Per ansamblu, campania electorală este lipsită de
elan, partidele sunt timorate, indiferente, dar şi speriate de pandemie.
Practic a dispărut miza. Aşa se şi explică de ce
PSD, în plină campanie electorală, a decis să se reţină de la orice acţiune
politică timp de trei zile, motivând că în felul acesta îşi arată compasiunea
faţă de cele zece persoane arse la secţia Covid în timpul incendiului de la
spitalul din Piatra Neamţ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu