luni, 30 noiembrie 2020

Antologia de texte, recenzii de cărți, coordonatori Vasile BELE, Nelu DANCI și Gelu DRAGOȘ

Cuvânt de întâmpinare la Antologia de texte, recenzii de cărți sau Literatura merge mai departe, chiar dacă este pandemie...

N-am crezut că ne vom apuca de un nou proiect literar așa de repede dar lucrul acesta s-a întâmplat datorită energiei și neastâmpărului acestui neobosit scriitor, pe numele lui Vasile Bele, prieten vechi și de cuvânt. Și așa cum a spus celălalt colaborator, poetul popular Nelu Danci din Plopiș s-a întâmplat și pentru că suntem o echipă puternică, unită și de cuvânt!

Într-o lume stresată, într-o lume a pandemiei și vanităților de tot felul, a te apuca de o antologie de texte și recenzii de cărți este un act de mare curaj, pe care, uite că Vasile Bele, Nelu Danci și subsemnatul ni l-am asumat. Sunt convins că cei cuprinși în volumele noastre ne vor aplauda, ne vor mulțumi, cum la fel de convins sunt de faptul că cei care nu se vor regăsi între coperțile volumelor coordonate de noi, ne vor înjura și bârfi ori de câte ori vor avea ocazia. Treaba lor fiindcă ne-am asumat și acest lucru.

Demersul nostru literar dorește să fie și o mică reparație morală în absența activității cenaclurilor băimărene, fie că vorbim de Cenaclul Scriitorior condus de scriitoarea Florica Bud sau Cenaclul ”Freamăt” al LSR, condus de poeta Carmena Felicia Băințan. ! Să nu uităm de scriitorii contemporani în lipsa activității cenaclurilor, până vor veni vremuri mai bune!

Volumele vor cuprinde atât scriitori consacrați cât și tinere talente, scara valorică fiind și ea diferită. Scopul nostru de suflet fiind acela de a ne „mișca„ literar și în aceste vremuri de răstriște, fiindcă ne mor poeții și nu putem să-i îngropăm creștinește, așa cum o făceam odinioară. Mă bucur că la rubrica ”In memoriam” i-am selectat pe poetul-baladist Ioan Voicu de la Satulung, pentru care am avut un respect deosebit atât în timpul vieții cât și după ce a mers la stele. Cel de-al doilea poet este lăpușanul Ionel Sima, căruia am avut onoarea să-i fac prefața la una dintre cărțile Domniei sale și care, din păcate nu va putea vedea antologia ieșită de la tipar.

N-am să fac referire la cei antalogați, majoritatea îmi sunt prieteni, a făcut-o fârtatul Nelu Danci foarte bine, dar trebuie să amintesc că mulți dintre ei au participat și la primul nostru proiect ”Oprește-mă, la tine, Maramureș! Oprește-mă, în tine, anotimp!”, o antologie de poezie și proză care a avut un mare success!

Prin urmare, demersul nostru, deloc ușor de înfăptuit, este o provocare la lectură când autoritățile ne îndeamnă să stăm în casă, să respectăm restricțiile impuse de pandemie! În fond și la urma urmei ” Libertatea este dreptul sufletului de a respire” așa cum spunea Henry Ward Beecher. La această vă îndemnăm și noi prin aceste volume…

Gelu Dragoș

Lucăcești, 30 noiembrie 2020