vineri, 27 noiembrie 2020

Neamului nostru îi place…”bătaia”


 În Oltenia în mediul rural cuvântul neam se folosește ca expresie ce exprimă cuvântul nu am.Se pare că substantivul neam provine de la verbul nu am, adică un popor ce nu are, adică este sărac.

-Fă, Mărie ai puțin mălai?

-Neam Floareo!

În limba noastră descoperim multe sinonime sau sensuri diferite ale cuvântului bătaie.

Probabil că plăcerea bătăii vine de la băutură.De aceea împăratul Traian a scos viile din Dacia, fiindcă locuitorii lor erau băutori de vin.Acest cuvânt s-a strecurat ca o reptilă în limba română.

Astfel, premărgătoare fiecărei sărbători, fie vară fie iarnă, este o bătaie, pentru că noi nu scuturăm covoarele, noi le batem cu palma.Aceasta fiind suportul din crengi împletite, pe care îl numim palmă, sinonim cu palma omenească.

-Ioane, nu te-ai săturat să toți bați drumul ăsta zilnic?

-Nu, Naie!E un drum bătut din vechime pe Valea Oltului.

-Muică, văd că te bate un gând!

-Nu, fă, mă biciuie sufletul!

-Ai, că mă sperii!

-Păi…îmi bate inima!

-De ce?

-Mi-am cumpărat opinci și mă bat la spate!

-Aaa! Te rod, vasăzică!

-Bată-te norocul să te bată, fă Ilincă!

  • Atunci… „Cale bătută!”
  • Lasă…o bat dansatorii din zona Moldovei cu „Bătuta”.
  • Laptele nostru nu-i fermentat ci e bătut.
  • Noi nu ciocănim, noi batem la ușă.

-Bine zici cumătră, c-am multe batem…

  • Fat-o, mă duc acasă să bat la mașina de scris ce-am vorbit acum!
  • Nu uita să scrii că noi nu avem o competiție sportivă loială. Scopul nostru e să-l batem pe adversar.
  • Vezi cum mergi până acasă că vântul bate pe afară.
  • Așa sunt eu făcută, ca în loc de ghinion, să fiu bătută și de soartă.
  • Eu, să fiu mai credibil, spun: „Să mă bată Dumnezeu!”.
  • În loc sa vorbesc degeaba, și să scriu aceste rânduri, îmi bat gura.
  • Ai dreptate, Florine că mai este și un proverb romanesc: „gura bate fundul”!
  • În încheiere mi-am propus să nu vă mai bat la cap! Mai bine îmi bat capul cum să compun acest text și să-l bat pe tastatură.
Al.Florin ŢENE

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu