Duminica a 4-a după Paști (Vindecarea slăbănogului de la
Vitezda) Ioan 5, 1-15
Evangheliile care se citesc în această perioadă pregătitoare
pentru marele praznic al Cincizecimii ni-l înfățișează pe Hristos ca Vindecător
al trupurilor și al sufletelor. Sensul urmărit de Biserică prin această
înfățișare are legătură cu o rânduială mai veche, de la începuturile
creștinismului, în care cei botezați la sărbătoarea Paștilor continuau
„antrenamentul” duhovnicesc în biserică, lecturând Evanghelia Sfântului Apostol
Ioan. Părintele Ioan Romanidis ne spune că lectura Evangheliei lui Ioan după
primirea Botezului se încadra și într-un program duhovnicesc al Bisericii,
program ce se desfășura pe toată perioada Postului Mare până la Cincizecime și
care urmărea cele trei etape ale sporirii duhovnicești a omului: curățirea,
iluminarea și îndumnezeirea. Evanghelia după Ioan este călăuză spre această
ultimă etapă.
Sfântul Chiril al Alexandriei ne arată că Evanghelistul Ioan
a așezat atât cronologic, cât mai ales teologic minunea descrisă în acest
fragment, imediat după vindecarea și învierea fiului sutașului roman. Scopul
urmărit de evanghelist era „să arate cât de mult întreceau cei de alte neamuri
pe iudei în ascultare și cât de mare era deosebirea dintre unii și alții în
deprinderi și purtări”.
Hristos nu S-a suit la Ierusalim ca să serbeze cu evreii
Cincizecimea, ci cu scopul precis și mai înainte-rânduit de a săvârși minunea
vindecării slăbănogului de la Vitezda. Scăldătoarea, al cărei nume se traduce
prin „Casa milei”, se afla în apropiere de Poarta Oilor, unde se spălau și se
pregăteau oile aduse spre jertfă. Însă mila care caracteriza și numea acest loc
nu era sugerată de prezența oilor, ci de mulțimea bolnavilor care aștepta
vindecarea minunată, prin coborârea îngerului care tulbura apa. Vitezda este
imaginea lumii căzute, bolnave, în care firea umană nu se poate vindeca prin și
de la sine, ci așteaptă vindecarea din afară, prin lucrare dumnezeiască.
Intrând în Vitezda, Hristos se îndreaptă spre colțul cel mai dinăuntru, unde
îl găsește pe omul bolnav de multă vreme.
Se poate presupune cu ușurință și că slăbănogul era dintre
cei mai vechi „rezidenți” ai scăldătorii din Vitezda, fapt pentru care era
cunoscut de ceilalți „co-locatari”. Această înțelegere ar accentua cu atât mai
mult părăsirea și izolarea în care se afla acest om. Tragismul situației în
care se afla este intensificat de osteneala pe care o manifesta bolnavul la
fiecare coborâre a îngerului, aceea de a se târî efectiv până la apa
vindecătoare.
Mila şi dragostea
pentru aproapele sunt mai presus de poruncile Legii
Din puținele sale cuvinte înțelegem perseverența de care a
dat dovadă pe parcursul celor 38 de ani de suferinţă. Această osteneală
repetată, deși supusă aparent eșecului, a întărit în sufletul său credința.
Drumul pe care se târa spre scăldătoare i se face tratament de vindecare a
sufletului. Este canonul său duhovnicesc. Deși singur, el se târăște, se
smerește, se chinuie cu nădejdea că într-o zi va ajunge primul la apa
vindecătoare. Tot acest proces s-a desfășurat sub ochii milostivi ai lui Dumnezeu
Care nu-l lasă să sufere peste măsură, ci i-o ia înainte și-l întâmpină,
oferindu-i vindecarea ca eliberare din neputință.
Ne întrebăm de ce Hristos l-a pus să-și care patul pe care a
zăcut atâția ani? Porunca lui Hristos are un dublu sens: un fel de memento
mori, care să-l împiedice de a mai ajunge vreodată în postura de a-l folosi,
precum şi un semn pentru ceilalți.
Sfântul Chiril al Alexandriei arată că, deși prin profetul
Ieremia Dumnezeu dăduse poruncă să nu care cineva poveri din case în zi de
sâmbătă (Ieremia 17, 21), sensul acestei porunci era pregătirea omenirii pentru
venirea lui Hristos. Hristos nu l-a vindecat fără sens pe slăbănog în zi de
sâmbătă. Se urcase la Ierusalim venind de la păgânii care l-au primit și i-au
cerut ajutorul minunat și vine la evreii blocați în slujirea și adorarea
„zeiței sâmbăta”. Aceştia nu s-au minunat de însănătoșirea lui, nu l-au
întrebat cum a redevenit sănătos, cine l-a făcut sănătos, ci problema lor
principală era purtarea patului în zi de sâmbătă, adică încălcarea legii. Ei
absolutizau legea în detrimentul persoanei. Preferau mai degrabă guvernarea
legii decât purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Hristos desființează această
perspectivă absolutistă asupra legii, accentuând atenția către libertatea și
nevoia persoanei. Orice exces de instituționalizare, de legiferare, trădează o
lume care dorește împărțirea simplistă a oamenilor în buni și răi. Mântuitorul
demască relativitatea acestei împărțiri.
Retragerea lui Hristos poate fi înțeleasă ca un demers prin
care evită invidia sau pizma celorlalți. Invidia apare odată cu primirea
laudelor pentru binele săvârşit. Hristos evită mediatizarea binelui. Nu este
prima dată când face astfel, ci este o constantă în viața Sa. Binele nu se
mediatizează, ci doar se face și se uită că a fost făcut. Lucrarea aceasta este
profund duhovnicească și este evidentă în literatura ascetică, niptică, a
Bisericii.
Neștiind ce să spună cu privire la cel care i-a poruncit
să-și ia patul, fostul slăbănog merge la Templu. Hristos îl găsește pe el acolo
și nu invers. Cuvintele lui Hristos elucidează taina bolii slăbănogului: cauza
principală a îmbolnăvirii lui era păcatul. Sfântul Maxim Mărturisitorul indică
faptul că slujirea plăcerilor trupului este cauza slăbănogirii omului. „Cel
slăbănogit prin plăcerile trupului nu e în stare nici de lucrarea virtuților și
nu se mișcă ușor nici spre cunoștință. De aceea nu are nici om, adică gând
înțelept, ca atunci când se tulbură apa să-l arunce în scăldătoare, adică în
virtutea capabilă de cunoștință, care vindecă toată boala. Căci suferind de
moleșeală și de nepăsare, tot amână aceasta și astfel e luat pe dinainte de
altul, care-l împiedică să ajungă la vindecare.” Suferința are rolul de a-l
dezlipi pe om de materie și de a-i curăța mintea ca să vadă rațiunile sădite de
Dumnezeu în lume.
Vindecarea trupească
vine după cea sufletească
După confirmarea primită de la Hristos ca fiind Cel Care l-a
făcut sănătos, slăbănogul Îl mărturisește în fața evreilor ca vindecător.
Mărturisirea aceasta naște în sufletul evreilor şi mai multă ură. Însă
slăbănogul prin sănătatea primită ajunge la cunoștință, iar această cunoștință
devine fundamentul mărturisirii lui. Cunoașterea lui Hristos se face înainte de
mărturisire pentru a arăta că nimeni nu ar putea da mărturie dacă nu a cunoscut
prin experiență pe Cel despre care ar trebui să dea mărturie.
Vindecarea slăbănogului este o taină a vindecării omului şi
poartă pecetea lucrării minunate a lui Dumnezeu. Slăbănogul este un exemplu
fericit al folosirii suferinței din timpul vieții spre vindecare.
Suntem tentați să-i condamnăm pe ceilalți oameni din
scăldătoare pentru că nu ajutau slăbănogul, însă vedem că această izolare l-a
învrednicit de cercetarea dumnezeiască. În această singurătate, slăbănogul s-a
cunoscut pe sine, și-a cunoscut căderea și neputința, dar l-a cunoscut și pe
Dumnezeu. Avem nevoie așadar de liniștire, de introspecție, de cunoaștere de
sine, mai ales când suntem bolnavi. Nu spunem prin aceasta că ar trebui să fim
indiferenți față de cei bolnavi. Noi ar trebui să ne jertfim cu totul pentru
ajutorul lor, în același timp nepunându-ne nădejdea în ceea ce putem noi face,
ci doar în puterea vindecătoare a lui Dumnezeu.
Să fim și noi căutători de Dumnezeu și de liniște ca să ne
putem păzi sufletul de tentațiile lumii și ale materiei, de boala păcatului și
să fim ajutoare pentru cei bolnavi. Iar dacă Dumnezeu a îngăduit să trecem prin
boală, fie din cauza păcatelor noastre, fie din alte motive numai de El știute,
să învățăm din răbdarea slăbănogului și din lucrarea sa duhovnicească a trăi
timpul bolii ca pe o binecuvântare, ca pe un timp de cunoaștere de sine în
liniștire și de întâlnire cu Hristos Cel Înviat – adevăratul Vindecător al
sufletelor și al trupurilor noastre! Amin.
Pr. Daniel Corîu – 23 Mai, 2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu