Publicarea în 1979 a cărții lui Jacques Attali „L’Ordre
Cannibale: Vie et Mort de la Médicine” a trezit vii reacții mai ales în lumea
medicală. Criticii vehemenți au contestat mai ales relația între
medicină-medicament și un subiect tabu în societatea contemporană –
canibalismul. Dar această legătură există de milenii.
Canibalismul medical este consumul sau utilizarea corpului
uman, mort sau viu, pentru tratarea bolilor. Utilizarea farmacologică a
părților și fluidelor corpului uman pleca de la credința că, dacă corpul uman
este capabil să se vindece singur, poate ajuta și la vindecarea unui alt corp uman.
Canibalismul medical este întâlnit în culturile antice mesopotanice, egiptene,
chineze, iudaice, greco-romane etc. În China, în timpul dinastiilor Tang și
Ming, existau practicile ko-ku și ko-kan. Ko-ku se referă la practica de a tăia
carnea de pe coapsa sau piciorul fiului viu și de a hrăni părintele bolnav.
Ko-kan este aceeași practică, dar se adăuga o parte din ficat excizat. În anii
700, medicul Ch’en Tsang-ch’i a devenit primul medic chinez care a prescris
carne umană (Rhodes, M. 2020).
În Egiptul antic, canibalismul medical a început odată cu
exploatarea mumiilor. Conducătorii egipteni, dar și mulți oameni din popor
utilizau extractul sau praful din mumii ca pe un panaceu și își tratau
infecțiile parazitare prin scăldat în sânge uman (Sugg, R. 2008). Plinius scrie
despre consumul de sânge ca leac pentru epilepsie. Scăldatul în sânge uman a
fost o rețetă utilizată frecvent în tratamentul pacienților care sufereau de
lepră. Sute de ani, cu vârf în secolele al XVI-lea și al XVII-lea, mulți
europeni, inclusiv regi, nobili, preoți și oameni de știință, au ingerat în mod
curent remedii, care conțin oase umane, sânge și grăsimi ca medicamente pentru
orice, de la dureri de cap la epilepsie (De Bess Lovejoy, 2016; Ionescu d.
2020).
Cererea europeană de
mumii egiptene a crescut semnificativ în secolul al XV-lea. Ambroise Paré
recomanda pudra din mumii împotriva vânătăilor. Cele mai multe „materii prime”
pentru practică provin din mumii furate din mormintele egiptene, din locurile
de înmormântare, de la locurile de execuție (fiind un drept al călăilor de a le
comercializa). În secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, „grăsimea omului” a
devenit foarte solicitată (Cohut, M. 2020). Paracelsus a preferat „puterea” de
la mai multe cadavre „proaspete”. În anii 1600, medicul paracelsian Oswald
Crollius a furnizat instrucțiuni detaliate pentru prepararea mumiei
farmaceutice, care presupunea obținerea cadavrului unui bărbat cu părul roșu de
cel puțin 24 de ani, care a murit într-o „moarte nefirească”, cel mai preferabil
spânzurat sau spart pe roata (Rhodes, M. 2020, Brinker, H. 2020). Sir Theodore
Turquet de Mayerne – medic al mai multor regi englezi și francezi, precum și al
lui Oliver Cromwell – a recomandat o tinctură calmantă din opiu și grăsime
umană (De Bess Lovejoy, 2016). Exemplele pot continua (cu exemple din Europa
sau alte continente), deoarece antropologii și istoricii au scris și scriu
tomuri întregi despre canibalismul medical.
În zilele noastre, unii antropologi și bioeticeni consideră
că modalitatea prin care canibalismul medical continuă este sub forma
transplanturilor de organe. Transplantul de organe este o manevră terapeutică,
care constă în înlocuirea unui țesut sau organ bolnav cu un alt țesut ori organ
sănătos preluat de la un donator.
Istoria transplatului se întinde pe parcursul a peste a o
sută de ani. Astfel: 1902 – primul autotransplant renal; 1906 – primul
xenotransplant; 1954 – transplant renal între gemeni monozigoți; 1962 –
transplant renal de la donator decedat; 1963 – transplant de ficat și plămân de
la donator decedat; 1966 – transplant de pancreas de la donator decedat; 1967 –
transplant de cord (după Machado, 2007). Transplantul de organe a prelungit
viața a milioane de oameni și acest lucru nu poate fi contestat. În același
timp, a fost generator de conflicte etice, unele nerezolvate nici în prezent.
Discursul bioetic despre transplantul de organe acoperă o
gamă largă de subiecte (de la consimțământ, echitate până la „turismul de
transplant” și „comerțul cu organe”). Există tensiuni, conflicte și ambiguități
referitoare la statutul corpului uman. În corpul destinatarului, apare un
spațiu gol, cândva ocupat de un organ bolnav. Spațiul este umplut de un „cadou”
din partea altuia, un obiect „inedit”: atât „extern”, cât și „intim”, atât „încorporat”,
cât și „străin”.
Washida (1988),într-un eseu intitulat „Între a fi om și
inuman”, face o analiză critică a conceptului de moarte cerebrală, dezvoltă
ideile lui Attali și lansează termenul de „vital-utilitarismul”. El este
neliniștit de gradul în care vitalismul ca filozofie, este prezent în retorica
actuală despre „salvarea vieților”, care este folosită (ca un fetiș) pentru a
da undă verde la ceea ce ar putea fi forme neetice de cercetare și aplicare
medicală. Fetișul suprem – așa cum a fost recunoscut în urmă cu mulți ani de
Ivan Illich – este ideea „vieții” în sine ca obiect de manipulare, o idee
relativ nouă în istoria umanității. Fetișizarea vieții, care consacra o viață
păstrată, prelungită, îmbunătățită cu aproape orice preț, are drept consecință
ștergea orice posibilitate de etică socială.
Canibalismul medical modern nu este pur și simplu a mânca, a
bea și utilizarea părților și fluidelor corpului uman, ci și exploatarea
corpului uman în scopuri medicale. Tabu-ul împotriva canibalismului este unul
pe care nu dorim să îl încălcăm. Cu toate acestea, am ajuns la punctul în care
raționalizăm pentru noi înșine refolosirea diferitelor părți ale corpului
ființei umane decedate și facem acest lucru de dragul extinderii vieții altor
oameni. Acest utilitarism de viață, deși nu implică consumul unui cadavru prin
ingerare prin gură, înseamnă că orice parte a corpului unui cadavru poate fi
luată din el și poate fi transferată în corpul cuiva viu și declarate ca motiv
de a da fericire celui din urmă. (Noble, L. C.2011, Kang, L.2017, Rhodes,
M.2020 ).
În bioetica americană și europeană, pare să existe un fel de
tabu la menționarea oricărei paralele conceptuale sau experiențiale între unele
practici medicale moderne și ceea ce ar putea fi cel mai apropiat de un tabu
universalizat în rândul oamenilor, și anume canibalismul. Puțini sunt cei care
utilizeaza termenul. Fox (1993), într-o analiza a protocoalelor de la
Pittsburgh pentru procurarea organelor, le-a denumit „o formă nobilă de
canibalism”. Procedurile medicale în materia de transplant sunt „o formă
igienizată de canibalism” afirma Kass (1994). S-a folosit termenul „canibalism”
pentru a comenta reacțiile persoanelor, care asistă la televizor, la
transportul organelor înfășurate în celofan și transportate în răcitoare precum
mâncarea pentru picnic (Youngner, 1996).
„Canibalismul medical se referă și la recoltarea de la
cadavre a oricărei părți ale corpului, care se potrivesc nevoilor celor vii”
(Guille-Escuret, 2012). Transplanturile de organe de la cadavre pot fi
canibalism deoarece din corpuri care nu sunt încă pe deplin moarte, ele sunt
transferate. O filozofie bazată pe utilitarism a utilizărilor maximizate a fost
făcută mai plăcută publicului larg prin limbajul despre „viață” și „conservarea
vieții – afirma LaFleur (2015). Chiar dacă mulți se feresc să folosească
termenul de canibalism, alți autori vorbesc despre sacrificial uman pe altarul
vieții. Se creeaza involuntar o analogie cu un canibalism ritual, când
sacrificiul era pe altarul zeilor antropofagi. Analiza formelor de sacrificiu
uman postmoderne și postumaniste – gameții fetișizați, visele cu embrioni și
sugarii cu design comandat, organe recoltate și transplantate – toate
considerate ca mărfuri noi, noi „diamante de sânge” conduc la schițarea unui
neo-canibalism (Whitehead 2009, Wolfe 2009).
Celebra antropolagă și activistă Nacy Scheper-Hughes
(născută în 1944), cancelar și profesor emerit al Universității din California,
fondatoare a organizației Organ Watch (1997) scriaîn2015 „O economie
neoliberală care apreciază oamenii drept mărfuri, cu actori (furnizori,
brokeri, cumpărători, vânzători și procesatori ), cu mecanism de piață pentru
părțile corpului reutilizabile, promoveaza de fapt hiper-individualismul până
la limitele extreme”[1].
Regula celor patru
„C”
Am arătat că unii antropologi și bioeticeni consideră
transplantul de organe o forma de canibalismul medical modern. Există, legat de
acest subiect, o altă problemă, dificil de controlat și încă nerezolvată:
raportul cerere/ofertă de organe (numărul limitat de donatori comparativ cu
numărul potențialilor primitori). De exemplu, în S.U.A. erau 107.000 persoane
pe lista de așteptare (în februarie 2021) la 39.719 transplanturi efectuate în
2019 și, respectiv, 39.070 în 2020. Lipsa de organe a dus la dezvoltarea
comerțului internațional cu organe. Noile piețe „biologice” s-ar supune
regulilor celor patru C:
– Consum – condițiile care permit etic să se consume părțile
corpului celuilalt (viu sau mort);
– Consimțământ informat – în recrutarea persoanelor în
calitate donator de organe și surse convenabile de materiale medicale proaspete
și nereproductibile;
Constrângere – sacrificiu/dăruire corporală pentru a
îndeplini nevoile altruiste sau de supraviețuire economică?
– Commodities-mărfuri – reguli care țin de fragmentarea
corpului, vânzarea și distribuția părților sale (adaptat după Philippe Steiner,
2017).
– Comerțul internațional cu organe nu mai reprezintă
situații sporadice, iar vânzarea ilegală de organe reprezintă o veritabilă
industrie, care vehiculează sume enorme. Global Observatory on Donation and Transplantation
și OMS estimează că 10%-30% dintre transplanturi au fost realizate în contextul
traficului ilegal de organe.
Putem vorbi de o
antropologie a răului?
Răul nu a fost mult timp un subiect pentru antropologi, cu
excepția referirilor la vrăjitoarele africane sau la șamanii întunecați
amazonieni. Atrocitățile celui De-Al Doilea Război Mondial și abuzurile
ulterioare au determinat pe mulți oameni de știință să abordeze acest domeniu.
S-a fundamentat o adevărată fenomenologie a răului grație lucrărilor lui Paul
Ricoeur („The Symbolism of Evil”, 1967), David Parkin („The Anthropology of
Evil”, 1991) sau Ervin Staub („The Roots of Evil – The Origins of Genocide and
Other Group Violence”, 1992).
Antropologii sugerează că unele forme de jefuire a corpului
pot fi asimilate crimelor de război, atunci când corpul inamicului,
teroristului, deținutului sau al cetățeanului „subuman” (cu dizabilități) este
utilizate ca sursă de organe, os, piele și țesuturi. Majoritatea cazurilor de
jefuire se încadrează însă în paradigma crimini di pace, în care violența
necesită complicitatea birocraților de stat, chirurgi, administratori de
spitale, polițiști, ofițeri de imigrare etc. (Franco Basaglia, 1987). Lawrence
Cohen, în „The Other Kidney about the nature of immunosuppression and its
accompanying global traffic in organs for transplant și în Where It Hurts:
Indian Material for an Ethics of Organ Transplantation”, se referă la „o etică
a părților”: istorii parțiale, părți din adevăruri și, acum, se pare corpuri
divizibile în care organele detașate apar ca mărfuri, obiecte fetișizate ale
dorinței și ale consumului.
Răul se manifestă în materia transplantului prin turismul de
transplant și traficul ilegal de organe. Iată mărturia unui „turist”, care a
„călătorit” în Europa de Est pentru a cumpăra un rinichi de la un țăran: „De ce
ar trebui să aștept ani de zile pentru un rinichi de la cineva care a fost
victima într-un accident de mașină, fixat sub mașină timp de mai multe ore,
adus apoi în stare mizerabilă în U.P.U. și numai atunci, după toate acele
traume, ar fi pus acel organ în mine? Organul respectiv nu va fi bun! Sau, și
mai rău, aș putea obține organul unei persoane în vârstă, al unui alcoolic sau
al unei persoane care a murit din cauza unui accident vascular cerebral.
Rinichiul acela este epuizat! Este mult mai bine să obții un rinichi de la un
bărbat sănătos, care să poată beneficia și de banii pe care mi-i permit să-i
plătesc. Unde m-am dus, oamenii erau atât de săraci încât nici nu aveau pâine
de mâncat. Ai idee despre ce înseamnă o mie, să nu mai vorbim de cinci mii de
dolari, pentru un țăran?” (cit. din Terry O. Adido în Transplant Tourism,
2018).
Diverse companii de turism medical au promovat pachete de
transplant de renal în Filipine sau China pentru pacienții internaționali, care
puteau să le achiziționeze la prețul de 65.000-80.000 $ (Leigh Turner, 2008).
Donatorii primeau 200-400$ sau nimic. La Summitul de la Istanbul privind
traficul de organe (2008), unde au participat 150 de reprezentanți ai
organismelor științifice și medicale din 78 de țări, unul dintre convocatori,
F. Delmonico, a arătat un diapozitiv cu câțiva tineri filipinezi foarte
subțiri, aliniați, afișându-și „rana sacră” – cicatricea de la recoltarea de
rinichi (Delmonico, 2009). Fluxul de organe, țesuturi și părți ale corpului
urmează rutele: de la sud la nord, de la a treia la prima lume, de la sărac la
bogat, din Pakistan, Filipine, Bolivia, Brazilia, Irak, Republica Moldova,
Peru, China, Turcia, Columbia etc. către Australia, Canada, Israel, Japonia,
Oman, Arabia Saudită, SUA etc. (Organ Watch, 2017).
Consecințele traficului ilegal cu organe pot fi devastatoare
atât pentru donator, cât și pentru primitor. În rândul beneficiarilor
transplantului de organe traficate ilegal, se înregistrează o rată mai mare a
complicațiilor medicale de la transmiterea HIV și a virusurilor hepatitei B și
C, până la deces. Supraviețuirea beneficiarilor este concordantă cu rezultatele
locale și nu cu standardele internaționale. Donatorii de organe, pe piața
ilegală, sunt expuși la abuz, fraudă și coerciție, în condițiile în care
motivația celor mai mulți dintre ei este sărăcia.
Magnitudinea fenomenului a determinat o reacție
internațională. Au fost adoptate o serie de documente pentru a jugula turismul
și traficul de organe între care: Convenția O.N.U. contra Criminalității
Internaționale Organizate (C.I.O.) care include în definiția sa privind
exploatarea umană și prelevarea de organe în (cu) scop lucrativ (comercial);
Consiliul Europei prin Convenția privind Drepturile Omului în Biomedicina
(Convenția de la Oviedo) și Protocolului Adițional relativ la transplantul de
organe și de țesut de origine umană (2002) interzice explicit traficul de
organe și de țesuturi de origine umană; Recomandarea 1611/ 2003 a Adunării Parlamentare
a Consiliului Europei privind traficul de organe în Europa – organele corpului
uman, cu diversele elemente ale sale, nu pot face obiectul unui beneficiu
material; Rezoluția (78)29/2004 al Comitetului de Miniștri – corpul uman, cu
diversele elemente ale sale, nu poate fi comercializat; Declarația de la
Istanbul – 2008; Protocolul Națiunilor Unite pentru prevenire, suprimare și
pedepsirea traficul de persoane (denumit Protocolul O.N.U. privind traficul de
persoane) (U.N.O.D.C.-2000; U.N.O.D.C. -2008) etc.
Rezultatele au fost dezamăgitoare. Astfel, în China –
numărul transplanturilor, cu organe recoltate de la prizonierii executați în
2006, este estimat la 8.000 (Budiani-Saberi & Delmonico, 2008). S-a
semnalat recoltarea forțată de rinichi de la deținuți pentru a fi transplantați
la britanici (Budiani-Saberi & Columb, 2013). Au fost raportate: în Africa
de Sud – peste 100 de transplanturi ilegale de rinichi la Spitalul St.
Augustine (în 2001 și 2002); în India (2002) – 1.972 de cazuri de transplanturi
ilegale de organe evaluate la aproximativ 32.000.000$. Rețele de transplanturi
ilegale existau în India, Israel, Brazilia, Africa de Sud, Ucraina, Kosovo și
Statele Unite (Scheper-Hughes 2011, Hansen & Sole 2011). Execuții de către
I.S.I.S. urmate de recoltarea organelor pentru transplant au fost reclamate în
martie 2015. Acestea sunt doar câteva exemple și constituie doar vârful
icebergului.
Apare întrebarea firească: Dacă toate țările pedepsesc
traficul de organe, cum se face că el se extinde? Răspunsul este simplu:
traficul de organe, fiind o activitate ultraprofitabilă este protejat tacit de
unele state și organizații. În mijlocul reajustărilor neoliberale ale noii
economii globale, a existat o epuizare rapidă a valorilor tradiționale și
umaniste. Apar noi relații între capital și muncă, organisme și stat, cetățenie
și incluziune/ excludere socială și medicală. Un capitalism global și
„democratic” triumfător a eliberat un apetit vorace pentru corpurile necesare
consumului medical intern și internațional. Așa cum se practică astăzi, în
multe contexte globale, aceste noi tranzacții de achiziție de organe sunt un
amestec de altruism și comerț; de știință, magie și vrăjitorie; de cadouri,
troc și furt; de voluntarism și constrângere.
Dovada, că traficul cu organe este o infracțiune protejată,
este faptul că în ciuda mai multor procese în Africa de Sud, Brazilia, Kosovo,
India, Moldova, Ucraina, S.U.A. și Israel, cei condamnați au fost doar
intermediarii, brokerii sau recrutorii. Cei invulnerabili sunt chirurgii,
funcționarii guvernamentali și turiștii internaționali de transplant – care
sunt dispuși să plătească până la 200.000 de dolari pentru un transplant
ilicit, din care vânzătorul anonim dintr-o țară îndepărtată ar putea primi câteva
sute/mii de dolari sau nimic și care este trimis acasă înșelat, slab, cu dureri
profunde.
În zeci de articole, Nancy Scheper-Hughes (între 2000 și
2017) a descris pe larg aspectele criminale ale traficului de oameni pentru
organele și țesuturile lor de unică folosință. Într-un efort de a atrage
atenția, a folosit un limbaj puternic, descriind piețele bio-produselor umane
ca „neo-canibalism”, „bio-poftă”, „furt de corp” și, chiar „bio-terorism”. A
numit chirurgii implicați în transplanturi ilicite „tâlhari”, „vulturi
consumatori de hoituri” și „mafioți”, iar pe recrutorii locali „hiene”,
„vânători de organe”. A descris pe cumpărătorii – turiști, ca fiind deficienți
din punct de vedere etic, neavând nicio reținere (în dorinta de a se ajuta) să
închirieze pântecele mamelor surogat, să cumpere ovocitele și / sau embrionii
luați din alte corpuri sau rinichii, tratând pe „furnizori” ca și cum ar fi
obiecte. Iată doar două titluri „Traficul de persoane la nivel mondial – o
crimă protejată” (Scheper-Hughes, 2015) și „Neo-canibalism, furt de organe și
necropolitică militar-biomedicală” (Scheper-Hughes, 2017).
În concluzie, transplantul de organe poate fi în același
timp o intervenție eficientă, o formă de canibalism medical și o afacere
profitabilă. Chirurgia transplantului a reconceptualizat relațiile sociale
dintre sine și celălalt, individ și societate, a redefinit semnificațiile
real-ireal, văzut-nevăzut, viață-moarte, corp-cadavru, persoană-nonpersonă,
zvonuri-ficțiune-fapte. De aceea sunt încă necesare dezbateri reale purtate de
chirurgi, bio-eticieni, preoți, antropologi, juriști și economiști pentru a
păstra și amplifica latura terapeutică – umanistă și altruistă.
Notă – Există o
oarecare analogie cu strategiile din actuala pandemie și politicile vaccinului,
dar această apropiere trebuie făcută cu prudență. Ea poate fi reținută mai ales
în ceea ce privește necesitatea unor dezbateri reale, fără patimă, fără
partizanat și, mai ales, fără accente propagandistice.
Autor: Prof. univ. dr. Vasile
Astărăstoae
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu