Un mare eveniment editorial mult așteptat este apariția volumului „Istoria literaturii neînregimentate” de Grid Modorcea (Scriitor și cineast, dr. în Arte, cel mai prolific autor român în viață, SUA–NewYork, corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului) a 120-a sa carte, volum scris din necesitatea de a lămuri o problemă de fond: literatura adevărată trebuie să fie neînregimentată. Valoarea autentică este apanajul scriitorului liber, cu imaginația naturală fără frâu, neconstrâns de nici o ancorare exterioată. Este o Istorie ca un aisberg, care izbește în Titanici, iar supraviețuitorii sunt cei talentați, curați, curajoși, atleți ai spiritului creator. O privire în adâncul istoriei literare ne spune că a existat o istorie oficială, impusă de puternicii zilei, chiar de împăprați, ca în antichitate, și una neoficială, care nu s-a supus regulilor de curte, cum este folclorul sau creația scriitorilor și artiștior independenți. Literatura a avut numai de cîștigat din existența acestor creatori, care s-au opus direcțiilor obtuze sau osificate, scrie Jurnalul Bucureștiului.
Necesitatea de a se aduna în bresle este opera
scriitorilor și artiștilor liberi, care
voiau să facă o literatură și artă neînregimentată. La noi, în România, un vârf al acestor bresle
este societatea „Junimea”, un ferment creator, care a beneficiat de aportul
unor genii ca Maiorescu, Eminescu, Creangă, Slavici, Caragiale. Însă treptat breslele au fost asimilate de
puterea politică și s-au transformat în clanuri mafiote, în grupări strânse în
jurul PCR sau al unor Uniuni congelatoare, care să cânte puterea politică, în
ciuda libertății interioare a artistului. Dimpotrivă, au călcat-o în picioare,
i s-a cerut chiar să fie membru PCR dacă vrea să fie în breasla scriitorilor.
Breasla nu mai era breaslă, devenise o organizație de gașcă, a unui grup
privilegiat. Puteai să nu ai talent, dar dacă erai membru PCR, erai premiat și
promovat să conduci frâiele organizației. Și această practică nu a fost radical
schimbată după ’89. Breasla a devenit o gașcă, poate mai rafinată, cu mască
disidentă, dar tot o gașcă. Dacă există un stat de gașcă, de ce să nu existe și
o literatură/artă de gașcă?
Grid Modorcea arată că există o istorie a
literaturii/artei de gașcă, a scriitorilor/artiștilor înregimentați, și o
istorie a scriitorilor/artiștilor neînregmentați, fără a face o separare
rigidă. Dovadă că a formulat și o punte de trecere, numită Spațiul limitrof. Aceste istorii țin de apartenența fie la
Lumea I, lumea în care trăim, fie la Lumea II, lumea în care am vrea să trăim.
Criteriul absolut al analizei, respectiv conceptul cărții, este Spiritul
Critic, singurul care poate deosebi bobul de neghină. Numai el oferă garanția
unei operații cinstite, realizată cu sinceritate și discernământ. Iar ceea ce
aduce absolut nou Istoria lui Grid Modorcea este gruparea celor două direcții
în funcție de viziunea asupra lumii, marcată prin cele două părți mari ale
cărții numite Lumea I și Lumea II. Fără o astfel de viziune este imposibil să
discerni scriitorii/artișii înregimentați de cei neînregimentați.
Volumul are 748 pagini, Format A5. Lectura integrală
este obligatorie, fapt pentru care autorul a renunțat în mod deliberat să facă
Indici, fiindcă și-a conceput Istoria ca pe un roman, cu zeci de portrete. Și
la fiecare pas apar nunanțe noi, cum ar fi analiza literaturii americane.
Autorul declară că această cartea este „un summum al carierei mele. Numai un om nînregimentat cu experiența mea
putea să scrie o astfel de carte. Am conceput-o ca pe un roman al viitorului.
Adică este un amestec spiritual de critică, proză, poezie, teatru, pamflet,
reportaj, filosofie, parabolă, memorialistică, portretistică. Și totul presărat
cu mult umor. Și cu muzică, desigur. M-am gândit chiar ca imnul eroului meu să
sune așa, pe o melodie cunoscută:Neînregimentatului îi place/Sus la munte, sus
la munte la izvor/Liber și să fie-n pace/Al naturii, al naturii domnitor/El
vine din breasla cerească/Dincolo de granițe și nori/Cu versu-i străpunge gașca
lumească/Și-i falnic din veac și până-n zori. Îi invit la lansare în special pe
cei pe care îi înjur, adică pe toți.
Sper să nu fie cu supăprare, fiindcă am pus pe jar mult umor și nu-i decât o
Istorie-autoportret, nu pretind mai mult. Vă asigur, va fi un reper în
istorie”.
Categoric, Istoria de față are nevoie de un cititor
nou, din viitor, fără prejudecăți. Dacă ești un astfel de cititor, vei înțelege
toate nuanțele acestei probleme de fond, care, odată lămurită, poate deschide
larg, nestingherit, orizontul pentru literatura/arta de mâine, o
literatură/artă neînregimentată, așa cu trebuie să fie ea în Civitas
Innocentiae. (redacția Editurii Scriitorilor)
Iată în continuare un citat din prefața cărții: „„Eu
am scris această Istorie pentru cititorul inocent din viitor. Și am scris-o ca
pe un roman, cu zeci de portrete, cu multe pagini literare, o istorie autonomă,
fără dependențe, nici ancorări în operele pe care le analizez, o istorie liberă
de clișee ca „poet național”, „cel mai mare prozator”, „cel mai mare
dramaturg”, fără generații, fără clasamente, fără parti-pris-uri, fiindcă
prieten mi-e Platon, dar mai prieten adevărul, o gridophanie a sincerității, ca
pentru o Cetate a inocenței. Dar nu forma este cheia, ci substratul. Pentru
prima oară se arată că istoria literaturii române este o istorie a literaturii
de gașcă, dovadă că marii ei scriitori au fost înregimentați. Mai ales în
perioada comunistă, mulți au făcut pactul cu diavolul, și îi considerăm fără
egal, iar lista este neîncăpătoare, în fruntre cu Sadoveanu, Arghezi,
Călinescu, Stancu, Jebeleanu, Petru Dumitriu, Laurențiu Fulga, Eugen Barbu,
Păunescu, până și Camil Petrescu a făcut pactul. Altfel ar fi sunat Un om între
oameni dacă autorul ar fi fost un spirit liber, neînregimentat. Dacă a fost
obligat s-o facă, să aflăm de ce, de ce Bălcescu e construit după modelul
«omului nou», așa cum ni s-a confesat Corneliu Coposu. Dependența de o
ideologie, mai ales de ideologia comunistă, a fost fatală pentru scriitori ca
Victor Eftimiu, Aurel Baranga, Dan Deșliu, Nina Cassian, Maria Banuș, Veronica
Porumbacu, Titus Popovici sau Paul Everac. S-au zbătut să iasă din cerc alde
Pleșu, Tismăneanu, Grossu, Ioanid, Ghițescu, Lungu, Ierunca, Dinescu, Blandiana
sau Goma, dar scrisul lor, cel puțin în faza incipientă, e cantonat tot pe
aripile ideologiei comuniste. Sute, mii de scriitori și mii de cărți trebuie
aruncate la coș.
E nevoie de o Mare Purificare pentru a intra în
normal. Scriitori comuniști sunt o turmă. Unii credeau, alții erau obligați s-o
facă. Literatura lor ar fi fost altfel dacă nu exista autopedeapsa de a-și pune
talentul în slujba ideologiei. Chiar geniul unor Marin Preda, Nichita Stănescu
sau Marin Sorescu a stat sub umbrela ei, fiindcă ea plana ca un spectru și
libertatrea de expresie a scriitorului avea de suferit întrucât apărea
autocenzura în spațiul limitrof al unei ideologii nefaste. Dependența de ea a
fost fatală, deși unii au încercat să-i depășească limitele. Ei se numesc
scriitori disidenți. Care sunt mai mult inventați. Înseși «victimele» regimului
au făcut pactul, precum Caraion, care a devenit informatorul „Artur”.
Ce să mai spunem de marea gașcă literar-artistică a
avangardei, care era plătită de NKVD (fostul Minister de Interne al Uniunii
Sovietice activ între 1934-1946) din care se trage KGB (Comitetul Securității
Statului, activ între 1954-1991) Iar dacă justificăm această deraiere
ideologico-literară ca fiind inevitabilă, nu avem decât să deplângem soarta
omenirii, a istoriei înseși, a destinului uman, nevoit să trăiască într-o lume
strâmbă, bolnavă. Dar aceasta nu este o scuză. Mă dezic de o astfel de lume și
de o astfel de literatură. Marea literatură o caut pe altă cărare. Pe cărarea
purificării, a inocenței. De aceea, l-am creat pe Dumnezeul Disident, care se
dezice de lumea în care trăim, și am oferit soluția evadării în Cetatea
Inocenței, o cetate a Omului, posibil de realizat, fiindcă se bazează pe
cuceririle umane sănătoase, pozitive, din toate timpurile”. (Grid Modorcea)
Notă.
Volumul poate fi achiziționat de la Compania „Cărturești” și de la librăriile
CLB (Compania de Librării București).
Sursa:
NapocaNews
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu