Buna Vestire este praznuită de Biserică pe 25 martie. Buna
Vestire sau popular „Blagovestenia” (termenul slav corespunzator celui de Buna
Vestire), este praznicul în amintirea zilei în care Sfântul Arhanghel Gavriil a
vestit Sfintei Fecioare că va naşte pe Fiul lui Dumnezeu.
Parintele profesor Ene Braniste sustine ca sarbatoarea a
fost introdusa la Roma de papa Leon al II lea (681-683). La inceput aceasta era
doar locala si cu denumirea de sarbatoare a asteptarii Nasterii Domnului.
Variatia datei de praznuire a existat in Apus pana in sec. XI, cand data de 25
martie s-a generalizat in toata lumea catolica. Numai la armeni Buna Vestire se
praznuieste pe 7 aprilie, in raport cu data veche a sarbatorii Nasterii
Domnului (6 ianuarie).
In Rasarit insa, data
de 25 martie s-a generalizat probabil indata ce Nasterea Domnului a inceput sa
fie sarbatorita peste tot pe 25 decembrie, adica inca din prima jumatate a sec.
al V lea.
Buna Vestire este sarbatorita in fiecare an in perioada
Postului Mare, fiind una dintre sarbatorile pentru care Biserica acorda
dezlegare la peste, indiferent in ce zi ar cadea aceasta.
Temeiul scripturistic
al sarbatorii Bunei Vestiri
"Iar in a sasea luna a fost trimis ingerul Gavriil de
la Dumnezeu, intr-o cetate din Galileea, al carei nume era Nazaret, catre o
fecioara logodita cu un barbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar
numele fecioarei era Maria. Si intrand ingerul la ea, a zis: Bucura-te, ceea ce
esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei. Iar
ea, vazandu-l, s-a tulburat de cuvantul lui si cugeta in sine: Ce fel de
inchinaciune poate sa fie aceasta? Si ingerul i-a zis: Nu te teme, Marie, caci
ai aflat har la Dumnezeu. Si iata vei lua in pantece si vei naste fiu si vei
chema numele lui Iisus.
Acesta va fi mare si Fiul Celui Preainalt se va chema si
Domnul Dumnezeu Ii va da Lui tronul lui David, parintele Sau. Si va imparati peste
casa lui Iacov in veci si imparatia Lui nu va avea sfarsit. Si a zis Maria
catre inger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat? Si
raspunzand, ingerul i-a zis: Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea
Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine,
Fiul lui Dumnezeu se va chema. Si iata Elisabeta, rudenia ta, a zamislit si ea
fiu la batranetea ei si aceasta este a sasea luna pentru ea, cea numita
stearpa. Ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta. Si a zis Maria: Iata roaba
Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau! Si ingerul a plecat de la ea". (Luca
I, 26-38).
Nicolae Cabasila observa ca daca la crearea primului Adam,
Tatal se sfatuieste cu Fiul si cu Sfantul Duh,
venirea la existenta a Fiului lui Dumnezeu ca om are loc dupa obtinerea
consimtamantului cu totul liber al Sfintei Fecioare. Cea care-L naste nu e
folosita ca mijloc al venirii lui Lui la existenta ca Om, fara voia ei. Nicolae
Cabasila ne marturiseste ca "Dumnezeu nici nu a instiintat de mai inainte
pe Adam, nici nu l-a induplecat sa-si dea coasta, din care avea sa se zideasca
Eva, ci lipsindu-l de simtire, i-a rapit madularul. Dar procedand la zidirea
noului Adam, a instiintat-o mai inainte pe Fecioara si a asteptat credinta si
invoirea ei.
A fost mai usor pentru Apostoli sa creada ca Hristos a
inviat, de vreme ce L-au vazut inviat. A fost usor pentru crestini sa creada in
invierea lui Hristos, pentru ca au avut marturia Apostolilor. Dar Maica
Domnului, a crezut pe baza unei simple fagaduinte ca se va petrece cu ea un
fapt ce depaseste legea firii. A crezut posibil, imposibilul. Si prin aceasta
l-a facut posibil, dupa cum sustine parintele Dumitru Staniloae. E o lege a
firii sa nu poata zamisli cele ce si-au ales viata fecioriei. De aceea Maica Domnului
intreaba: "Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat?".
Insa, dupa ce ingerul ii comunica modul zamislirii minunate - "Duhul Sfant
se va cobori peste tine si puterea Celui Prea Inalt te va umbri", Fecioara
nu s-a mai indoit de vestirea ingerului.
In clipa in care declara ca se increde cu desavarsire in
minunea ce se va savarsi cu ea, Fiul lui Dumnezeu Se si salasluieste in ea,
zamislindu-Se Om. Nasterea lui Dumnezeu-Cuvantul ca om este o nastere unica,
neavand nimic din nasterea celorlalti oameni. Nici nasterea Sa din Tatal, nici
cea din Fecioara Maria, nu au avut ceva comun cu nasterea altcuiva. Nasterea Sa
ca Om nu e o nastere din necesitatea firii, ci din bunavoirea lui Dumnezeu.
Buna Vestire în
calendarul popular
Buna Vestire este cunoscuta in calendarul popular sub
denumirea de „Ziua Cucului”. De ce ziua cucului?! Pentru ca in aceasta zi are
loc primul sau cantec, prin care anunta vestirea primaverii.
Potrivit traditiei, daca primul cantec al cucului era auzit
pe stomacul gol, in spatele omului, era semn rau: "Cucu-n spate mi-a
cantat/ si moartea m-a sagetat!"
Exista obiceiul ca in aceasta zi, sa se numere de cate ori
cucul isi canta numele, numar care ar descoperi cati ani mai avem de trait.
Flăcăii si fetele il intrebau pe cuc cand se vor casatori:
"Cucule voinicule/ Cati ani imi vei da/ pan’ m-oi insura (marita)?"
Daca se intampla ca dupa rostirea acestor cuvinte, cucul sa cante, cantecul sau
echivala cu un an de astepare. Dimpotriva, daca el tacea, tacerea sa era semn
ca avem de-a face cu o casatorie grabnica.
De asemenea, craca pe care a cantat cucul de ziua sa, era
taiata si pusa in scaldatoarea fetelor, in speranta ca flacaii nu le vor ocoli.
Adrian Cocoşilă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu