Profitând de faptul că un nou proiect de lege pentru
autonomia Ținutului Secuiesc a fost adoptat tacit de deputați, deși știe foarte
bine că Senatul este camera decizională, ceea ce nu înseamnă în fapt nimic, cu
disperare și cu spume la gură, președintele Johannis a atacat la baionetă
PSD-ul. Este pentru prima dată în istoria României democrate când un președinte
a avut un astfel de derapaj extremist.
A mințit ca să îi
apere pe liberali
Taman el, cel care a „uitat” să mai recupereze datoria
uriașă a Germaniei către țara noastră, taman el care a paralizat agricultura
românească și a trimis sclavii români pe ogoarele Germaniei!
Taman el, cel care-a rânjit după ce s-a dus în Piața
Universității seara, printre oameni, în geaca roșie, când i-a instigat pe
cetățeni la insubordonare civilă, faptă pedepsită-n codul penal!
N-a fost acuzat pentru că nimeni n-a avut sânge-n instalație
să facă asta, ceea ce este altceva, ceea ce nu înseamnă că el a procedat legal.
Așadar, deși știa că Senatul este camera decizională, exact
înainte de o nouă ședință cu supușii săi liberalo-libertini din Guvernul
marionetă, Johannis a avut o nouă ieșire publică.
Cu inconștiența unuia care uită intenționat că ar trebui să
fie apolitic, Johannis îi ridică în slăvi pe liberali, tocmai pentru a le
acoperi incompetența.
Ca și Băsescu altă dată – când PDL-ul încorporat chiar de el
în actualul PNL închidea spitale pe bandă – ca să schimbe centrul de greutate
și ca să distragă atenția de la alte probleme arzătoare, Johannis a atacat
orbește.
E pentru prima dată când un președinte a folosit un salut
maghiar, motiv pentru care mă aștept ca să reacționeze și CNCD, adică cei care
îi apără pe minoritari.
În acest caz vorbim acum de discriminare pozitivă, dacă știu
nemernicii de liberali ce e aia.
Coincidențe și
gesturi deliberate
Paradoxal, reacția infantilă și lipsită de logică și
diplomație – pentru că președintele conduce politica externă a țării – vine
exact în ziua în care un deputat umanist a dezvăluit faptul că s-au descoperit
falsuri grosolane la Suceava, tocmai ca să nu fie și mai groasă situația din
zona patronată de Flutur, cel atât de lăudat de Johannis și cel care a
gestionat plecarea – PE BANI – a românilor în Germania.
Tot astăzi s-au anuțat înființarea de comisii de anchetă ale
Parlamentului, pentru a fi verificat modul în care s-au cheltuit sume
exorbitante pe te miri ce, situație firească după ce premierul Orban a încălcat
legea și a refuzat să vină în Parlament și să dea raportul.
Orban a zis atunci că vine „după ce vor lucra toți parlamentarii”.
Păi, într-o altă ordine de idei, această lege a trecut TACIT
și din cauza ordonanțelor militare date chiar de liberali, pentru că
parlamentarii nu s-au mai putut întâlni la muncă.
Tot astăzi, într-o altă ordine de idei, în timp ce românii
sunt ținuți în casă cu arma și torturați cu spectrul amenzilor uriașe, 8 (OPT)
avioane au plecat numai din Cluj cu sclavi pentru Germania lui mamă.
A atacat mișelește ca să nu fie iarăși liberașii atacați
pentru că ei își văd de propriile afaceri când țara moare.
Legea a trecut tacit de Camera Deputaților în data de 25
martie, dar Johannis al nostru a aflat abia în 29 aprilie.
Adică avem servicii secrete degeaba în țara aceasta?
Dacă ele nu au putut identifica un astfel de pericol, atunci
trebuie desființate pentru incompetența lor, iar bugetele lor trebuie de
urgență diminuate la maxim, pentru că nu se mai justifică.
Johannis uită că Guvernul condus de același Orban a primit,
de la Parlament, în data de 23 decembrie o solicitare pentru a-și exprima un
punct de vedere pe marginea acestei legi, Guvern care a răspuns abia în data de
16 aprilie, deci la 20 și ceva de zile după ce legea fusese deja adoptată tacit.
Asta da promtitudine și interes național!
Mai mult decât atât, Johannis a exagerat când a vorbit de
întreg Ardealul, deși în legea cu pricina se vorbește numai și numai de Ținutul
Secuiesc.
El, manipulând cu nemernicie masele și știind că sunt români
dispuși să pună mâna pe armă pentru asta, a incitat la ură și a vorbit de
trădare națională.
Conform versiunii declarației sale hazardate, până și
Johannis va avea buletin de ungur, deoarece și Sibiul face parte din Ardeal.
În plus, deși vina este comună, Guvern – Camera
Deputaților, Johannis a dat cu pietre
numai în PSD.
Interesant sau nu, ambasadorul României la Budapesta, deși a
fost jignit și insultat de vecinii noștri acum vreo două săptămâni, Johannis
n-a reacționat, deși el conduce politică externă și are ambasadorii în
subordine.
Și mai ciudat e că această problemă e cu atât mai falsă cu
cât Victor Orban îi este coleg în familia PSE.
Johannis a mutat
centrul de greutate de la problemele țării
Proiectul de lege a fost inițiat de trei deputați ai UDMR - Biro
Zsolt Isvan, Terza Kulcsar si Jozsef Gyorgy exact cu două zile înainte de
Crăciun, adică cu specularea perioadelor de sărbători.
Iar apariția pandemiei i-a ajutat și mai mult, pentru că
deputații n-au mai putut lucra.
Ciudat sau nu,
Johannis nu este prima dată când se antepronunță!
El a ieșit primul și a anunțat suspendarea ratelor la bănci,
și-a făcut imagine publică, dar nici până acum nu este problema rezolvată.
El a ieșit și a anunțat sprijin pentru IMM-uri, dar site-ul
Ministerului Finanțelor cică a fost virusat.
El este cel acuzat de „colportare de știri false” de presa
din Franța, spre marea noastră rușine.
Cert e că de minimă morală nu se poate vorbi la acest
personaj veros, dar cred că Johannis trebuie să vină-n fața Parlamentului
să dea socoteală și să prezinte probele
pe baza cărora a formulat aceste acuze grave.
Dacă nu va avea probe, trebuie să își dea demisia!
El trebuie să plece, pentru că până ieri acuza PSD-ul de
naționalism, iar azi vine el cu o declarație din zona PRM-ului fanatic.
Nimeni nu poate lua în calcul ca o țară europeană să ia un
teritoriu al altei țări europene.
Contextul istoric
Interesant sau nu, Johannis a ajuns iarăși la Cotroceni și
cu voturile ungurilor și secuilor, iar atunci i s-a părut normal, acum toți
sunt trădători de țară.
Interesant este faptul că mintenaș vine data de 4 iunie.
Păi vă spun: 100 de ani de la semnarea Tratatului de la
Trianon, prin care s-au acceptat, printre altele, granițele României Mari, și
ale Ungariei, si ale Austriei.
Despărțite si mai mici.
100 de ani de când Marile Puteri au recunoscut alipirea
Transilvaniei la România.
Și ce face România în acest an în care Ungaria plânge cu
lacrimi, sper că nu de sânge?
Legea autonomiei
ținutului secuiesc trece de Camera Deputaților prin aprobare tacită.
Ea prevede că Ținutul secuiesc va căpăta autonomie dacă
locuitorii zonei decid asta prin referendum.
Și, e normal că o să
decidă, dacă o să poată vota.
Așa a fost, spre exemplu, cu Muntenegru. A devenit
independentă fiindcă așa au decis cetățenii fostei republici iugoslave. E drept
că independentă, nu autonomă.
Dar ce mic e pasul de la autonomie la independență, dacă se
face tot prin referendum!
Forma proiectului adoptată tacit de Camera Deputaților
include și o lista de teritorii din Ținutul Secuiesc – nu din tot Ardealul, cum
a mințit Johannis! - în cazul cărora se va acorda autonomia.
De asemenea, în textul proiectului se prevede că limba
maghiară devine - în respectivele zone - limbă oficială, la fel ca cea română.
Ce prevede legea
respinsă de Senat
SENATUL a picat
legea.
126 de parlamentari au votat împotriva acestui proiect,
numai 9 au votat pentru el.
"Competentele regiunii sunt stabilite prin prezentul
statut al regiunii, de lege, sau de dreptul international. Competentele
specifice ale regiunii nu pot fi puse in discutie sau limitate decat prin lege
sau aplicand dreptul international.
Regiunea are dreptul de decizie si de gestionare in domeniile
care apartin competentelor sale specifice. Acest drept include adoptarea si
exercitarea unei politici proprii regiunii. In limitele legii, este de dorit
transferarea in competenta regiunii si a unor sarcini care apartin unor
competente nationale. Regiunea trebuie sa dispuna de mijloacele necesare
realizarii acestui scop", conform proiectul de lege.
Initiatorii specifica faptul ca autonomia regiunii Tinutului
Secuiesc nu afecteaza integritatea teritoriala si suveranitatea statului roman.
Cu respectarea principiului mentionat mai sus:
"- Competentele, in limitele prezentului statut, pot fi
delegate regiunii de catre alte nivele de administrare.
- Delegarea de competenta trebuie sa fie clar definita.
Mijloacele materiale si financiare, care permit punerea in aplicare efectiva a
acestor competente aditionale, trebuie sa fie asigurate in mod adecvat pe
parcursul actului de imputernicire.
- Organele insarcinate cu punerea in aplicare a acestor
competente trebuie sa se bucure, atat cat este posibil si in limitele legii, de
libertatea de a-si adapta exercitarea acestora la conditiile specifice regiunii
si la structurile sale organizatorice, cu o preocupare deosebita pentru
eficacitate si conform doleantelor locuitorilor regiunii", conform sursei
citate.
Tinutul Secuiesc: Covasna, Harghita si "scaunul istoric
Mures"
Regiunea autonoma va cuprinde, potrivit proiectului de lege,
actualele judete Covasna si Harghita, cat si scaunul istoric Mures, care
apartine judetului Mures.
Scaunele sunt teritorii traditionale secuiesti.
"a) Scaunul Kczdi (Kczdiszck), care cuprinde
localitatile apartinatoare, avand resedinta la Targu Secuiesc (Kczdivasarhely),
b) Scaunul Orbai (Orbaiszck), care cuprinde localitatile
apartinatoare, avand resedinta la Covasna (Kovzszna)
c) Scaunul Sepsi (Sepsiszck), care cuprinde localitatile
apartinatoare, avand resedinta la Sfantu Gheorghe (Sepsiszentgyorgy)
d) Scaunul Ciuc (Csikszck), care cuprinde localitatile
apartinatoare, avand resedinta la Miercurea Ciuc (Csikszereda)
e) Scaunul Odorhei (Udvarhelyszck), care cuprinde
localitatile apartinatoare, avand resedinta la Odorheiu Secuiesc
(Szckelyudvarhely)
f) Scaunul Gheorgheni (Gyergyoszck), care cuprinde
localitatile apartinatoare, avand resedinta la Gheorgheni (Gyergyoszentmiklos)
g) Scaunul Mures (Marosszck), care cuprinde localitatile
apartinatoare, avand resedinta la Targu Mures (Marosvasarhely)
h) Scaunul Miclosoara-Bradut (Miklosvar-Bardoc)
(Miklosvar-Bardocszck), care cuprinde localitatile apartinatoare, avand
resedinta la Baraolt (Barot)", arata initiativa legislativa a deputatilor
UDMR.
Un Consiliu de Autoadministrare va exercita autonomia
Tinutului Secuiesc
Proiectul mai arata ca autonomia regionala este exercitata
de Consiliul de Autoadministrare, autoritate publica regionala aleasa prin vot
universal, egal, direct secret si liber exprimat, precum si de Comisia de
Autoadministrare desemnata de acesta.
Dispozitiile mentionate anterior nu aduc atingere dreptului
de a recurge la consultarea prin referendum sau orice alta forma de participare
a cetatenilor la treburile publice, in conditiile legii.
Acest Consiliu de Autoadministrare va stabili simbolurile
Tinutului Secuiesc.
"Statutul de autonomie garanteaza dreptul la folosirea
libera a drapelului si simbolului fiecarui scaun secuiesc. Prezentul Statut
garanteaza folosirea libera a simbolurilor natiunii maghiare, precum si ale
comunitatilor nationale in minoritate numerica in Tinutul Secuiesc.
In privinta folosirii simbolurilor statului, sunt valabile
reglementarile legale in vigoare", prevede un alt articol al proiectului
de lege.
"Consiliul de Autoadministrare poate infiinta, in
propria sa competenta, organe pentru asigurarea ordinii publice, corespunzator
prevederilor legale, in cazurile nereglementate in Constitutie", prevede
propunerea de lege.
De asemenea, Consiliul de Autoadministrare poate solicita ca
Guvernul sa-i atribuie sau sa-i incredinteze competente, ce nu sunt
reglementate in prezentul Statut de autonomie. In plus, Comisia de
Autoadministrare poate dispune, infiinta si sustine posturi proprii de
televiziune si de radio, orice mijloc de comunicare in masa, care contribuie la
realizarea obiectivelor sale.
Tinutul Secuiesc sa aiba presedinte, cu mandat de 4 ani
Potrivit proiectului, va fi si un presedinte al Tinutului
Secuiesc, precum si autoritati ale Scaunelor - Consiliul Scaunal si
presedintele Scaunului. Va exista si un Consiliu Comunal, Consiliul Orasenesc,
Consiliul Municipal si primar.
"Presedintele Tinutului Secuiesc este ales de catre
cetatenii Tinutului Secuiesc prin alegeri libere si generale, prin vot secret
si direct pentru o perioada de patru ani", conform sursei mentionate.
O persoana poate avea maxim doua mandate ca presedinte al
regiunii autonome.
Presedintele Tinutului Secuiesc dispune de imunitate
acordata demnitarilor. Acesta nu poate indeplini alte functii publice sau
private.
Totodata, Consiliul de Autoadministrare al Tinutului
Secuiesc poate initia printr-o majoritate de 2/3 a voturilor membrilor sai
eliberarea din functie a presedintelui Tinutului Secuiesc, in cazul tradarii
intereselor comunitatii din Tinutul Secuiesc, lezarii drepturilor si
libertatilor fundamentale ale omului, neindeplinirii obligatiilor ce decurg din
prezentul Statut de autonomie.
"In baza motiunii de cenzura adoptata, Consiliul de
Autoadminisfrare al Tinutului Secuiesc se adreseaza Guvernului Romaniei ca in
termen de 30 de zile de la data deciziei Consiliului de Autoadministrare sa
dispuna organizarea alegerilor pentru finctia de presedinte a Tinutului
Secuiesc. In cazul in care functia devine vacanta, desemnarea noului presedinte
este valabila pentru un mandat complet", mai indica propunerea
legislativa.
De altfel, in perioada limitarii temporare a exercitarii
prerogativelor presedintelui Tinutului Secuiesc sau in cazul in care functia
devine vacanta, pana la alegerea noului presedinte, atributiile acestuia revin
presedintelui Consiliului de Autoadministrare, sau in caz de indisponibilitate,
loctiitorului acestuia.
Atributiile
presedintelui Tinutului Secuiesc
Presedintele Tinutului Secuiesc poate propune Guvernului
României data desfasurarii alegerilor ordinare si extraordinare organizate pe
teritoriul regiunii. Acesta poate solicita Curtii Constitutionale control
prealabil la proiecte de decizii si actele normative emise de Consiliul de
Autoadministrare.
El mai poate initia referendum, in urma consultarii
Consiliului de Autoadministrare, privind problemele fundamentale ale regiunii,
in conformitate cu Legea nr. 3/2000 privind organizarea referendumului la nivel
local.
Limba maghiara va fi recunoscuta ca limba oficiala a
regiunii
"In Tinutul Secuiesc limba maghiara are acelasi statut
ca si limba oficiala a statului. Toti cetatenii domiciliati sau rezidenti in
Tinutul Secuiesc au dreptul sa foloseasca ambele limbi in conditii egale, in
viata privata si cea publica, inclusiv in cadrul institutiilor publice, precum
si in fata autoritatilor publice, atat oral, cat si in scris", conform
proiectului de lege.
De asemenea, autoritatile regiunii autonome, ale scaunelor
secuiesti apartinatoare si autoritatile administratiei publice locale vor
asigura folosirea oficiala si fireasca a ambelor limbi, adoptand reglementarile
necesare pentru cunoasterea acestora, creand toate conditiile care garanteaza
egalitatea lor deplina.
"In acele localitati ale regiunii autonome in care
cetatenii apartinand altor comunitati nationale, etnice, lingvistice cu
domiciliu stabil in acele localitati sunt in minoritate numerica, dar depasesc
o suta in comuna, o mie in oras, cinci mii in municipiu, zece mii la nivelul
scaunului, limba acestor comunitati beneficiaza de acelasi statut ca si limba
oficiala a statului in fata unitatilor administrative respective", mai
prevede propunerea legislativa.
Totodata, conform proiectului de lege, persoanele fizice,
organizatiile si societatile au dreptul de a infiinta institutii de invatamant
particular in limba materna a comunitatilor, iar cultele religioase au dreptul
la invatamant confesional in limba enoriasilor.
"Invatamantul de stat si confesional in limba materna
este finantat de la bugetul de stat si in mod proportional de la bugetul
autoritatilor administratiilor publice locale, iar invatamantul particular este
sprijinit de stat. Limba de scolarizare a minorilor este hotarata de parintii
sau tutorele legal al acestora", explica initiatorii in propunerea de
lege.
In institutiile de invatamant si educatie in limba materna a
cetatenilor Tinutului Secuiesc, trebuie asigurata predarea istoriei
comunitatilor nationale, -etnice si -lingvistice, precum si a istoriei,
geografiei si etnografiei natiunii-mama a acestora, cunoasterea traditiilor si
valorilor culturale.
In institutiile de invatamant si educatie cu limba de
predare maghiara trebuie asigurata posibilitatea insusirii limbii romane.
In invatamantul elementar, mediu si liceal cu limba de
predare maghiara, in vederea asigurarii insusirii cat mai temeinice a limbii
romane, disciplina de limba si literatura romana este predata dupa programe si
manuale speciale.
"In invatamantul profesional desfasurat intr-o alta
limba decat limba oficiala a statului, insusirea termenilor de specialitate in
limba romana trebuie asigurata. In unitatile de invatamant respectiv in cazul
cursurilor de perfectionare din Tinutul Secuiesc, examenele de admitere si
finale pot fi tinute in limba materna", precizeaza sursa amintita.
Posibilitatea de angajare a profesorilor din strainatate in
institutiile de invatamant in limba materna este garantata, mai explica
proiectului de lege.
In Tinutul Secuiesc, folosirea limbii materne este
garantata:
a) in domeniul cultural;
b) in domeniul creatiei artistice, al criticii de arta,
cercetarii si literaturii de specialitate;
c) in domeniul traducerii, sincronizarii, subtitrarii;
d) in domeniul popularizarii culturilor nationale specifice;
e) in toate domeniile de informare in masa.
"In scopul folosirii neingradite a limbii materne in
administratia publica locala si regionala, vor fi numite, respectiv angajate
persoane care cunosc limba comunitatilor nationale, etnice, lingvistice din
regiune, respectiv care apartin acestor comunitati, respectand raportul dintre
nationalitati rezultat in urma ultimului recensamant", mai prevede
initiativa celor doi deputati UDMR.
De asemenea, cetatenii Tinutului Secuiesc au dreptul de a-si
folosi limba materna in fata organelor judecatoresti.
Aceste autoritati locale ar urma sa poata infiinta
institutii proprii si lua decizii in aproape toate domeniile, de la asigurari
sociale, la siguranta publica si audio-vizual.
IOAN ROMEO ROSIIANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu