Președintele Comisiei de Învățământ din Senat, Liviu Marian
Pop, a declarat, într-un interviu pentru “România liberă”, că măsurile anunțate
de președintele Klaus Iohannis și ministrul Educației, Monica Anisie, trebuiau
luate mai repede.
Pop mai spune că lipsa unei ordonanțe de urgență, prin care
Guvernul să modifice Legea Educației, poate trimite în ilegalitate toate
plățile salariale din învățământ.
RL: Recent ați declarat pentru “România liberă” că toate
plățile salariale efecuate în învățământ, în această perioadă, ar putea fi
declarate ilegale. Ne puteți oferi mai multe detalii?
Liviu Marian Pop: În condițiile în care, Guvernul României
nu a pregătit niciun act normativ prin care să reglementeze funcționarea
sistemului de învățământ în perioada suspendării prin decret prezidențial, clar
că toate contractele individuale de muncă, toatele fișele postului au rămas
descoperite pentru toți angajații din învățământ.
Ba mai mult, pe zona învățământului universitar, odată cu
cel de-al doilea decret prezidențial, s-a constatat că este o diferență majoră
pe zona de Educație.
Măsuri pe care trebuiau să le ia universitățile, la
începutul stării de urgență, au fost puse abia în al doilea decret.
Din punctul acesta de vedere, există posibilitatea ca, la un
control al Curții de Conturi, să se interpreteze diferit cum s-a făcut
salarizarea personalului din învățământ.
Ce se va întâmpla în cazul în care angajaților din învățământ
li se va cere să returneze acești bani?
Eu sper să nu se ajungă să se returneze banii și, ca să fac
o glumă, am mai trăit scenariul acesta, al PNL-ului care este împotriva
sistemului bugetar, anii 2009 – 2011, când Guvernul Boc, PDL, actualul PNL, nu a
vrut să aplice o lege pentru personalul din învățământ, Legea 221, și nu numai.
A emis trei ordonanțe de urgență, ca să nu aplice o lege
votată de Parlament, sindicatele s-au dus în instanță și, după o lungă perioadă
de timp, s-au returnat banii, adică eu nu aș vrea să ajungem în același
scenariu, în care PNL-ul taie salariile profesorilor și să vină PSD-ul ca să
returneze respectivele sume.
Eu sper ca, măcar în al XII-lea ceas, să se găsească baza
legală de către Guvernul României, pentru a nu exista acest pericol.
În învățământul preuniversitar nu s-au mai oferit banii
pentru plata cu ora. Este corectă această măsură?
În conformitate cu Contractul individual de muncă, cu tot ce
avem legislație în zona Muncii și a Educației, era obligatoriu să se facă plata
în această perioadă.
Neexistând o reglementare înainte de intrarea în starea de
urgență, clar că a fost o țopăială continuă între Guvern, președinte și
Ministerul Educației.
Să nu uităm că declarea stării de urgență a venit la câteva
zile după ce deja, la nivel european, multe țări luaseră anumite măsuri.
Cum apreciați că gestionează ministrul Monica Anisie
situația actuală din sistemul educațional românesc?
Nu vreau să fac o interpretare a gestionării, pentru că
ministrul Educației este un pion, în situația stării de urgență, regina și
regele sunt președintele și premierul statului, cot la cot cu ministrul de
Interne.
Această situație a sistemului de învățământ trebuia evaluată
în luna ianuarie, atunci când se știa că urmează pandemia, că lucrurile vor fi
complicate și de atunci trebuiau rezolvate multe lucruri, nu după ce, în stare
de urgență, începi să improvizezi pe toate palierele.
Ați ocupat în două rânduri funcția de ministru al Educației.
Dacă v-ați afla în acest moment la conducerea învățământului, care ar fi
primele măsuri pe care le-ați lua pe timpul pandemiei COVID-19?
Foarte simplu. Am spus, cu două zile înainte de suspendarea
cursurilor, aș fi suspendat cursurile mult mai repede decât au fost suspendate.
Evident că, din ianuarie, trebuiau pregătite toate măsurile.
Mă refer la biblioteca școlară virtuală, care este prevăzută
în Legea Educației Naționale, anumite teste de evaluare și toate celelalte,
lucruri care trebuiau pregătite în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării,
pentru că aici vorbim de dotarea unităților de învățământ. Pe de o parte,
formarea dascălilor... Erau multe lucruri de făcut, dar nu intru acum în
detalii, pentru că în trei luni de zile, până când s-a declanșat starea de
urgență, se puteau face multe lucruri.
Întrebarea mea este dacă nu se știa, undeva la nivelul
ministerului, din luna decembrie, de acest lucru și atunci cu cât aveai o
perioadă mai lungă de pregătiri, cu atât mai bine.
În primul rând, aș fi suspendat cursurile mult mai repede și
al doilea lucru, cer și acum președintelui și ministrului Educației să se
încheie anul școlar odată cu expirarea stării de urgență.
E foarte important ca, indiferent când se încheie starea de
urgență, să se încheie anul școlar, să se concetreze pe elevii de a VIII-a și
de a XII-a, care au evaluări la final de ciclu, iar până în septembrie, când se
va relua anul școlar, să pregătească sistemul așa cum nu l-au pregătit în
perioada decembrie – martie.
Pregătirea înseamnă: pregătirea profesorilor, dotarea
profesorilor și elevilor cu materialele necesare desfășurării lecțiilor online
și, din septembrie, cu siguranță se poate introduce și predarea online, alături
de predarea clasică.
Dar să nu alunecăm pe panta predării online peste tot.
Cât de pregătită apreciați că este școala românească pentru
predarea online?
În al doilea mandat al meu de ministru, am lăsat la faza de
început: am adus cel mai puternic program de formare a cadrelor didactice,
proiectul CRED, în care aproximativ 40 de milioane de lei sunt alocați efectiv
în formarea profesorilor în gimnaziu și primar, având în vedere noile programe
școlare; sunt platformele informatice pe care Ministerul Educației le
gestionează, pe care sper să nu le întrerupă Guvernul PNL.
Acolo trebuie investit cel mai mult și în dotarea unităților
școlare.
Eu îi felicit pe acei primari care au reușit, din bugetul
local, să-și doteze unitățile școlare, atât pe platforma de predare, iar aici
fac o precizare foarte clară: în Legea Educației Naționale, există două elemente
care trebuie implementate la nivelul ministerului și al sistemului de Educație,
nu alte improvizații, pe care le-am văzut, din păcate, la nivelul ministerului.
Primul este biblioteca școlară virtuală, care trebuie dezvoltată, - am
dezvoltat-o și eu cât am fost ministru, nu știu miniștrii care au venit – și
platforma e-learning, unde trebuie realizate actul de predare, actul de
inspecție, actul de evaluare, pentru că așa spune Legea Educației Naționale.
Dacă vreți să implementăm alte platforme educaționale,
trebuie să completăm Legea Educației Naționale, prin Parlament sau prin
ordonanță de urgență.
De aceea, eu spun că școala românească poate, în maximum un
an, să fie cea mai performantă din Europa, în care să se poată preda online.
Suntem pe un loc fruntaș în ceea ce însemană internetul, ca
bandă, și eu cred că acest lucru ne ajută la dezvoltarea unui învățământ online
sănătos
Anul trecut vorbeați despre o lege care să stabilească clar
data începerii anului școlar. Având în vedere situația actuală, când credeți că
ar trebui să înceapă anul școlar 2020 – 2021, având în vedere că nu știm când
se va încheia actualul?
Proiectul de lege este pe circuit senatorial.
Cred că se apropie de plenul Senatului, dacă nu săptămâna
aceasta, atunci, săptămâna viitoare, va intra sigur la vot.
I s-a dat aviz favorabil privind data începerii anului
școlar și este adevărat că este important și ce se întâmplă pe perioadă de
urgență, dar v-am spus, dacă pe 15 mai se încheie starea de urgență, atunci ar
trebui să se încheie și anul școlar.
Cum considerați că ar trebui redeschise unitățile de
învățământ și cum ar trebui organizate examenele naționale, în condițiile
actuale generate de pandemie?
Se încheie anul școlar, odată cu terminarea stării de
urgență, redeschidere, în funcție de evoluția la nivel european, se poate
discuta pentru luna septembrie, în cel mai rău caz se mai poate amâna o
săptămână sau două.
Începutul anului universitar nu este o urgență, din acest
punct de vedere.
Important este să se facă investiții, formarea cadrelor
didactice, programele pentru școala online și dotarea elevilor și profesorilor
cu tehnologia aferentă, laptop-uri sau calculatoare.
Examenele naționale se pot organiza foarte simplu.
Nu intru în detalii.
Avem exemple de bună practică în alte state.
Dacă am asistat la diagnosticare prin telemedicină, cu
siguranță și în zona de educație se poate face o evaluare, chiar dacă urmează
după o stare de urgență.
Legea nr. 34/2020 privind respingerea Ordonanței de Urgență
a Guvernului nr. 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative
în domeniul transportului de persoane intră în vigoare. Ce se va întâmpla cu
elevii și angajații navetiști, după redeschiderea școlilor?
Știu elementele.
Noi am venit cu propuneri clare în Senat: naveta elevilor să
fie integral decontată de către autoritatea locală, de către minister, de către
Guvern.
Astăzi, se decontează doar 50%, iar la inițiativa
senatorilor PSD am votat decontarea integrală pentru elevi.
Vine pasul doi: cum să se realizeze acest lucru?
Iar, aici, Ministerul Dezvoltării, cel al Transporturilor și
cel al Educației trebuie să vină cu o metodologie cât se poate de clară.
Eu am dat câteva soluții.
Exista un proiect al unei noi legi a Educației. Ce s-a
întâmplat cu acel proiect?
Da. Există acest proiect. Am spus, inițial, că îl vom anunța
la începutul lunii februarie, dar pandemia a venit peste noi și am considerat
că este mult mai important să trecem și să gestionăm starea de urgență, nu să
venim cu un nou proiect al Legii Educației Naționale.
Ca senator, ce inițiative pregătiți pentru învățământ, după
expirarea stării de urgență?
Noi, în Senat, și le mulțumesc tuturor senatorilor din
Comisia pentru Învățământ, am votat în unanimitate un proiect de completare a
Legii Educației Naționale, ca să dăm posibilitatea Ministerului Educației
Naționale să emită o metodologie prin care să gestioneze situația și predarea
online, în timpul stării de urgență sau asediu.
Astăzi, în Legea Educației Naționale, nu avem predare
online.
Nu s-a precizat lucrul acesta.
Din păcate, PNL-ul nu a votat în plen.
Legea a plecat de la Senat, dacă PNL nu o atacă la Curtea
Constituțională, așteptăm promulgarea de către președinte sau, la modul în care
ne-am obișnuit, o retrimitere în Parlament sau atac la CCR.
Eu mi-aș dori ca această lege să fie repede promulgată.
Era bine să avem o ordonanță de urgență, înaintea decretării
stării de urgență și atunci nu am fi avut niciun semn de întrebare, nici pe
plata dascălilor și nici această țopăială continuă la nivelul sistemului de
învățământ.
În același timp, vom pregăti un pachet de legi pentru starea
de urgență.
Noi am ceut, după ce-l de-al doilea decret prezidențial, ca
Guvernul să prezinte Parlamentului și modul de cheltuire al banilor pe perioadă
de stare de urgență, după modelul altor state europene.
Ce părere aveți despre măsurile anunțate de președinte,
privind încheierea mediilor în urma cursurilor online, pentru închiderea anului
școlar?
M-a ascultat. Am prezentat acest lucru, de mai multe zile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu