marți, 17 noiembrie 2020

Cum sună proiectele şi sloganele în pandemie?!

 Diferenţele dintre campania electorală pentru locale şi  campania pentru parlamentare încep să se vadă. Implicare, avânt, mai puţine infectări, timp frumos şi nu în ultimul rând interesul direct şi personal a făcut din campania pentru locale un adevărat spectacol al competenţelor, o confruntare frumoasă între partide şi între candidaţi.

Ţinând seama de numărul tot mai mare de infectări, de nefericitul eveniment de la Spitalul din Piatra Neamţ, actuala campanie demarează foarte greu. Partidele par obosite, electoratul neinteresat, iar candidaţii nou incluşi pe liste încă nu şi-au arătat potenţialul. Mai mişcă un pic candidaţii aflaţi pe locurile eligibile, fără să primească prea mult ajutor din partea celor de pe locurile secundare. Rolul acestora, chiar dacă nu au şanse, nu trebuie minimalizat. Au fost cazuri când au ajuns în parlament candidaţi aflaţi şi pe ultimul loc, prin retragerea parlamentarului.

Dacă şi în cazul parlamentarilor ar funcţiona aceeaşi lege ca în cazul consilierilor, adică pierderea mandatului dacă trece la alt partid, ar fi interesaţi şi ne-elegibili să se implice pentru partid.

Contează în primul rând procentul pe care îl obţine partidul la nivel naţional şi abia în al doilea rând rezultatele obţinute în fiecare judeţ.

Există în cazul alegerilor parlamentare un interes naţional şi unul local. Ideal este ca interesele să coincidă. Un alt lucru important este ca parlamentarul care a obţinut un mandat pe lista unui partid să rămână fidel până la capăt.

Deşi au trecut zece zile de campanie, programele partidelor sunt extrem de puţin cunoscute. Nu s-au impus nici măcar sloganele, care îşi au şi ele importanţa lor. Recunoscut pentru capacitatea mare de mobilizare, PSD nu mai are dinamismul de altădată. Câteva zile social democraţii şi-au pierdut vremea cerând interzicerea unui slogan banal, în fond, „O Românie fără hoţie” folosit de USR. Sloganele PSD sunt prinse în titlurile proiectelor, „Dezvoltare pentru bunăstare”, „O Românie bazată pe respect”, „O dezvoltare sustenabilă”, „Un parteneriat pentru viitor” etc. Programe promiţătoare, dar nesusţinute şi insufiecient explicate de candidaţi.

  PNL continuă să pună în prim plan măsurile anti-pandemie. Liberalii mizează pe figurile cunoscute, pe cei care au fost în ultima vreme în prim-plan.  Statul de drept, economie liberală de piaţă, sunt concepte generale. PNL se bazează, poate prea mult, pe imaginea preşedintelui Iohannis, pe implicarea lui directă în campanie. Încă nu s-a impus printr-un slogan ferm, care să mobilizeze electoratul de dreapta. Activitatea guvernului este prioritară faţă de a partidului. Cândva, nu foarte de demult, premierul Emil Boc recunoştea că a fost o greşeală concentrarea pe guvernare, şi mai puţin pe partid. PDL pierdea alegerile respective.

USR îşi propune să fie cel mai dinamic şi agresiv partid din această campanie. Atacă în stânga şi în dreapta cu aceeaşi armă numită „Fără penali în funcţii publice”. Este însă departe de a se impune ca un partid justiţiar.

Dacă ne imaginăm USR şi PLUS ca o pereche de cai care încearcă să tragă din noroi o căruţă grea, şi un novice poate observa că cei doi bidivii nu trag în mod egal. PLUS pare un mânz încă neobişnuit cu greutăţile.

Alianţa USR-PLUS pare să se bazeze mai mult pe arme uşoare, de concurs, arcul cu săgeţi, praştia şi băţul, şi deloc ciomagul. Ca să nu mai vorbim de tun. Mai mult scarpină adversarii decât le aplică lovituri în ton cu sloganele „Fără penali în funcţii publice” şi „O Românie fără hoţie”. Lipsesc exemplele.

Pro România este un partid de lider. Victor Ponta după fuziunea cu ALDE, a concentrat totă puterea în mâna lui. A sărit peste etapa copreşedinţilor. Modelul lui pare să fie un partid cu un singur centru de putere, aşa cum a fost PSD în timpul lui Ion Iliescu şi Adrian Năstase. Sloganul “Pro România uneşte oamenii!” este prea general ca să fie ţinut minte. Sub această deviză nu poţi porni la război, mai ales la un război împotriva tuturor partidelor, începând cu PNL şi sfârşind cu PSD, aşa cum procedează Victor Ponta. 

PMP pare cel mai cuminte partid. Traian Băsescu, aparent retras în linia a doua, şi-a moderat discursul, partidul propune proiecte de mare interes,  cu prioritate pe Sănătate,  pe fondurile europene. Cuminţenia îi vine din faptul că vrea să intre la guvernare, alături de PNL, unde se află foştii grei ai PDL.

Un slogan interesant a adoptat UDMR, pe două nivele:  „Acum e musai să fim uniţi” şi „Mai bine împreună”.

Cum îşi susţin partidele sloganele, cum îşi prezintă şi îşi promovează proiectele?Ar trebui întrebaţi alegătorii. Noi, prin telefon, i-am întrebat. Nu ştiu mare lucru. Mai precis, nu ştiu aproape nimic. Unii nici că este campanie electorală şi că urmează alegeri.


Autor: Dumitru Păcuraru

Sursa: Informaţia zilei Maramureş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu