Ce au în comun o dictatură şi o pandemie? Ambele distrug ţesătura socială. Dictatura: în mod programat, brutal, fără menajamente. Totul se face în numele libertăţii, a egalităţii, a dorinţei de a face dreptate. În numele independenţei, suveranităţii, dreptului la autoguvernare, nicio pedeapsă nu este suficientă.
Duşmanii trebuie distruşi, omorâţi, şterşi de pe
faţa pământului. Pentru salvarea Patriei niciun sacrificiu nu este inutil.
Nicio pedeapsă, de la condamnarea la moarte la închisoarea pe viaţă, nu este
prea aspră pentru duşmanii Patriei.
Am avut parte de o dictatură şi ştim cum este.
Ştim ce mijloace se folosesc într-o dictatură pentru
a ascunde crimele, abuzurile, samavolniciile, încălcarea celor mai elementare drepturi
şi libertăţi ale individului. Ştim la ce metode
perfide se recurge pentru a face din negru alb, pentru a îmbrăca o
realitate sumbră în culori vii, strălucitoare.
Dacă dictatura vine de la om, pandemiile vin de la
natură, poate de la Dumnezeu. Ca şi dictatura, pandemia distruge în primul rând
ţesătura socială.
Românii, în timpul regimului Ceauşescu, nu puteau
părăsi ţara. Grănicerii păzeau România cu armele îndreptate spre interior.
În pandemie, graniţele se închid fără să fie nevoie
de grăniceri să le păzească. Germania nu mai primeşte cetăţeni din ţările în
care face ravagii noua tulpină a
virusului.
A nu putea călători, a nu putea merge la cafenea, a
nu putea organiza o nuntă, un botez, o înmormântare, după vechile ritualuri,
înseamnă distrugerea ţesăturii sociale, şi culturale, care guvernează de sute
de ani legile relaţiilor dintre oameni.
Unde au fost în timpul „restricţiilor” din comunism
o doamnă Şoşoacă? Unde au fost
#reziştii? Dacă au fost, ei trebuie
căutaţi în gropile comune.
Pandemia este mai rea decât dictatura? Dictaturile pot fi dărâmate prin revolte
spontane. Pandemiile sunt la voia
întâmplării. Omoară la întâmplare, fără discernământ.
Dictatura, în schimb, are discernământ. Îşi alege
victimele, le triază, bagă în puşcării, execută indivizii pentru a da exemple,
pentru a înfricoşa.
Chiar şi când într-o localitate are loc o crimă
oribilă, în comunitate se instalează pentru mulţi ani un sentiment de groază şi
nesiguranţă. Înfricoşaţi, timoraţi, locuitorii acelei localităţi, devin victime
sigure ale puterii, ale manipulării.
Ca să dăm un exemplu concret, să luăm Satu Mare.
Autorul rămânând în libertate, crima odioasă de pe malul Someşului, uciderea
actriţei Gabriela Dorgai, a indus în comunitate un sentiment de groază şi
nesiguranţă.
Pe lângă faptul că autorul a rămas necunoscut,
memoria colectivă s-a încărcat cu o nouă crimă odioasă: uciderea tânărului
Beniamin Oiegaş de către un boschetar în plină zi, în centrul oraşului.
Cât timp va trebui să treacă până să se vindece
comunitatea de teamă, de nesiguranţă? Acestea sunt crime pentru care nicio
pedeapsă nu este prea mică. Dar pe cine să pedepseşti?
Asasinul actriţei Dorgai nu a fost prins, iar
criminalul care l-a ucis pe Beniamin nu este întreg la minte.
Dar „ţesătura socială” poate fi distrusă, conştient
sau din prostie, de autorităţile statului, locale şi naţionale. Prostia şi
răutatea, ignoranţa şi incultura, se manifestă cu aceeaşi tărie şi în dictatură
şi în democraţie. Când mai survine şi o pandemie sunt întrunite toate condiţiile pentru ca
individul să-şi piardă cu totul toate drepturile şi libertăţile pe care credea
că le are şi nimeni nu i le poate lua.
Micii dictatori, locali sau naţionali, apar fără
voia lor. Ei nu ştiu că sunt dictatori. Pentru că îşi pot ascunde faptele după articolele unor legi. Partidele de opoziţie au obiceiul de a-şi
acuza adversarii politici aflaţi le guvernare că abuzează de funcţii, mergând
până la acuzaţia de dictatură.
Când le vine rândul să guverneze fac exact ceea ce
au făcut predecesorii lor. Acelaşi lucru se întâmplă la nivel local, în cazul
primarului mai bun care câştigă în faţa primarului mai slab, pentru ca apoi să
se dovedească mult mai slab decât predecesorul său.
Există multe faţete ale dictaturii, dar până la urmă
toate conduc la acelaşi rezultat: pierderea încrederii în actul de guvernare şi
administraţiei, creşterea sentimentului în fiecare cetăţean că îi sunt
încălcate drepturile şi libertatea.
Unde ne aflăm acum? În plină pandemie. Avem
sentimentul că este ceva trecător sau
suntem cuprinşi iremediabil de un sentiment
tot mai acut de groază şi nesiguranţă?
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informaţia zilei Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu