Aici, transmisia de la Tokio ne-a revelat
această idee prin două momente antologice, limbajul circului și asocierea
sportului cu muzica. Limbajul teatrului Noh, asemănător cu al teatrului
elizabethan și cu al commediei dell’arte, este universal. Spectacolul Noh,
susținut pe filosofia Zen, având legături cu shintoismul, avea ca țel crearea
„a ceea ce este nespus”, adică a frumuseții. Uluitor a fost momentul numit
„tâmplăria”, când s-a creat o pantomimă a construirii din lemn, din copaci de
toate soiurile, a celor cinci cercuri ale Olimpiadei! Totul prin dans și
cântec. Și plastica actanților, mulți clowni și sute de dansatori, se îmbina cu
simbolurile olimpice.
Iar senzațională a fost secvența care asocia
un concert simfonic cu toate sporturile. Mișcările dirijorului, de pildă, erau
montate în paralel cu mișcările atleților sau ale jucătorilor de crocket, la
fel mânuirea fiecărui instrument al orchestrei găsea echivalență cu mișcările
din diferite sporturi. Racordurile dintre oboi, corn, harpă sau violoncel și
mișcările sportivilor erau de un sincronism perfect. De pildă, când un trompetist
apasă pe clapele instrumentului, un gimnast sare vertical pe o saltea. Multe
asocieri de o sublimă poezie. Ingenios montaj, o muncă de echipă, desigur,
efortul de a găsi elementele de legătură între sport și muzică. O secvență de
nota zece.
Asocierea sportului cu arta s-a făcut încă de
la origini, de când grecii au inventat Olimpiada. Apollo, zeul artei, era și
zeul sportului. Dansul lui cu cele nouă Muze este emblematic. Scopul Olimpiadei
a fost cel exprimat de Hercule, când a stins conflictul dintre spartani și
atenieni, spunându-le: „În loc de bătălii armate, care se lasă cu morți, nu-i
mai bine să ne batem în alergări sau aruncări cu sulița, care se lasă cu
iubire?”.
Scopul olimpic a fost clar, acela de a uni
națiunile, oameni diferiți, de a aduce pacea și iubirea între semeni,
indiferent de culoare și apartenență politică.
În defilarea olimpică de la Tokio s-au
perindat peste 200 de națiuni, unele state mici, de care auzi foarte rar sau
deloc. Unele n-au luat nici o medalie, dar au participat la multe Olimpiade. De
la aceste țări, mai degrabă insule, la Statele Unite, țara cu cele mai multe
medalii cucerite, peste 2 200, se creează o sudură, care nu mai ține seama de
nici un sistem. Dacă ne luăm după criteriile politice, cum se făceau înainte
clasamentele, categoric, după SUA, domină lotul fostelor țări socialiste, cu
multe medalii, în frunte cu fosta URSS. Lângă ele, se țin aproape țările
occidentale, foarte puternice, precum Germania și Marea Britanie. Dar toate
țările occidentale arată că se ghidează după o politică în care sportul este
apreciat ca o valoare quijntesențială în viața popoarelor respective.
Sportivii, în defilarea lor, în costume
naționale, distincte, ne arată că frumusețea sportului este soră cu frumusețea
artei. Cei mai frumoși oameni de pe pământ sunt acești sportivi pe care i-am
văzut defilând la ceremoniua de deschidere, așa cum în artă cei mai frumoși
oameni sunt la Hollywood. Este omagiată Frumusețea unor sportive ca atleta
Alicia Schmidt, Germania, fotbalista Alex Morgan, SUA, țară care e în top cu 7
frumuseți, dar și România se ține aproape, cu 4 (Ana Maria Popescu, Bernadette
Szocs, Laura Ilie, Larisa Iordache), sigur, lipsește marea frumusețe „Simo”,
care n-a putut participa, fiind accidentată, dar, chiar în ziua deschiderii Olimpiadei,
s-a putut căsători cu un bărbat aflat la al treilea mariaj, și a spus „da”
exact în momentul când Naomi Osaka aprindea flacăra olimpică! O suplinesc sute
alte frumuseți, ca Danusia Francis (Jamaica, gimnastică), Leticia Bufoni
(Brazilia, skatebord), Tess Wester (Olanda, handbal), Daria Klishina (Rusia,
atletism), nu mai vorbesc de frumusețile tenisului, ca Elina Svitolina
(Ucraina), Camila Girogi (Italia), Donna Vekic (Croația), Sloane Stephens (SUA)
sau Paula Basosa (Spania). Îmi cer scuze că nu le pot înșira și pe altele, vă
las plăcerea să admirați frumusețea în mișcare și să le comparați cu
frumusețile de top de la Hollywood, precum Angelina Jolie, Uma Thurman, Milla
Jovovich, Salma Hayek, Cameron Diaz, cele trei Eva (Green, Mendes, Longoria), Jessica
Alba, Sandra Bullock, Halle Berry, Megan Fox, Charlize Theron, Kate Winslet,
Kate Bleckinsale, Keira Knightley, Julia Roberts, Scarlett Johansson, Chaterine
Zeta-Jones, Kristen Stewart, Demi Moore și încă sute. Să nu le uit pe cele două
Jennifer (Lopez și Aniston), mult iubite și de români.
Și toate aceste frumuseți se află sub cumplita
teroare a controalelor pandemice. Japonezii au cerut insistent oprirea acestor
jocuri, datorită infectărilor masive din țara lor. Vedem un stadion olimpic
complet gol, fără spectatori! Spectatorii sunt doar în sufletul sportivilor. E
de necrezut după atâta așteptare! Această imagine a mascaților și a golului, îi
condamnă pe medicii care nu au fost în stare timp de doi ani să găsescă leacul
bolii. Suntem atât de departe cu sportul și arta, și la pământ cu grija față de
om. Zburăm în cosmos și nu găsim o soluție pentru o tuse măgăreață. E un blam
masiv asupra celor care au declanșat epidemia. E un blam masiv asupra Pfitzer,
care spune că vaccinul are și efecte contrare, că nu este un vaccin perfect și
că vaccinarea nu trebuie să fie o măsură obligatorie. Dovadă îmbolnăvirile
masive ale celor vaccinați, ca în Israel. E un blam asupra OMS, care abia acum
spune că izvorul virusului poate fi Wuhan! Nu este cazul să intru aici în toate
ițele încurcate de factorii responsabili cu nevindecarea, cu amatorismul de
care au dat dovadă, cu răspândirea și menținerea alertei virotice! Am făcut-o
pe larg în cartea CORONA LISA. Ni se dau mereu statistici, nu și soluții! Este
o rușine pentru stadiul la care a ajuns medicina omului care vrea să se mute pe
altă planetă!
Și Olimpiada a fost amenințată cu anularea.
Totul s-a precipitat, a devenit alarmant când, cu o zi înainte de startul ei,
directorul artistic al ceremoniei de deschidere a fost destituit! Stupoare
internațională! Da, dar nu pentru vreun fapt legat de Olimpiadă, ci fiindcă s-a
descoperit că în urmă cu mulţi ani a făcut o glumă nelalocul ei despre
Holocaust! Japonezii nu se joacă cu moralitatea. Categoric, frumusețea
jocurilor este umbrită de acestă presiune pandemică incredibilă. Cum joacă
sportivii? Cum se întrec? Cum își iau singuri medaliile, fiindcă n-au voie să
se atingă organiztorii de ele? Nu este permis să se strângă mâinile, nu se
acceptă nici o îmbrățișare. Nimic omenensc. Este un control sever. Mai mulți
supraveghetori decât sportivi. Parcă ar fi o competiție pe Marte sau care
anunță sfârșitul lumii, într-o viziune dystopică!
Și, în contrast, zâmbetul sportivilor, bucuria
lor competitivă, elanul, dorința de victorie. Dar și tristețea, marea
dezamăgire. „Fură și vei câștiga!”, este mesajul olimpic al sportivei Laura
Ilie, care a fost furată în finală de China și Rusia, veșnicele rivale ale
României. Dacă acuzele ei dovedite nu vor avea nici un efect, înseamnă că
virusul politic a intrat și în Olimpiadă. Chinezii, cel puțin, se comportă
foarte primitiv, cum i-am văzut la concursul de haltere. Nu acceptă să piardă.
NU știu să piardă. Au sarcină să câștige tot aurul!! Ar fi în stare să vină și
cu tancul, pentru asta. Încă nu au spirit olimpic.
Olimpiada este singura mare competiție
planetară asupra căreia nu ar trebui să planeze nici o pată morală. Numai la
Olimpiadă vezi concentrate atâtea sporturi minunate, care în mod curent nu sunt
în prim-plan, dar care presupun muncă și talent ca sporturile populare, precum
fotbalul. Ce frumoase sunt sporturile nautice, hocheiul pe iarbă, ciclismul sau
luptele, scrima, tirul, voleiul pe plajă, skateboard și celelalte sporturi
programate în primele zile ale jocurilor! Și nu exagerez dacă spun că toți
sportivii sunt frumoși. Fiindcă sunt tineri ca zeii olimpieni. Ar fi păcat ca
jocurile de culise sau aparatele electronice, așa cum s-a întâmplat la
concursul de înot (unde-i perfecțiunea japoneză!?), să strice competiția.
Peste 11 500 de sportivi din 208 țări, care se
întrec în 339 de probe din 33 de sporturi, constituie o sinteză a omenirii, o
imagine a puterii omului, a civilizației la care a ajuns, care ne demonstrează
orientarea sa esențială spre JOC, jocul, harul ludic, care este suprema definiție
a sportului și a artei, a îmbinării celor două dimensiuni ideale ale ființei
umane. Nu ne rămâne decât să ne bucurăm de frumusețea întrecerilor și să ne
întrebăm dacă nu suntem dotați să le imităm?
Grid Modorcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu