vineri, 18 martie 2022

DESPRE CONFRAȚI, CU DRAGOSTE

 


   Revista „eCreator” din Baia Mare, coordonată de cunoscutul și inimosul scriitor și publicist teleormăneano-băimărean Ioan Romeo Roșiianu, mi-a oferit prilejul să cunosc preocupările literare ale multor mânuitori ai cuvântului – poeți, prozatori, critici și istorici literari, cercetători ai istoriei, ai culturii, ai tradițiilor românești – o pleiadă de creatori printre care OLIMPIA MUREȘAN își nemurește numele și își onorează vocația de cadru didactic  (mai întâi ca profesor pentru învățământul primar, mai apoi învățându-i pe copiii din Țara Codrului tainele limbii noastre naționale), împletind, în mod fericit, „condeiul de scriitor” cu „măsura modului devotat și perfecționist cu care și-a făcut meseria de dascăl”, cum afirmă preotul Pop Valer Nicolae.

Pornind de la profesiunea sa de credință, conform căreia „un scriitor creștin se naște și crește într-o anumită comunitate spirituală, nu poate exista singur, se găsește într-o continuă legătură cu cei din jur, în cazul meu cu maramureșenii mei dragi, cărora le sunt recunoscătoare că exist în mijlocul lor și pe care cu mândrie, respect și prețuire, aș vrea să-i reprezint prin scrierile mele”, Olimpia Mureșan ne oferă un volum de „Scrieri literare” (Editura „eCreator”, Baia Mare, Colecția CRITICĂ, 2022) cuprinzând o paletă semnificativă a preocupărilor sale scriitoricești, toate având, ca țel, „cunoașterea și recunoașterea culturală și literară a acestui colț de țară, Țara Codrului-Maramureș”, la care se adaugă „prezentarea prin analiză a scriitorilor valoroși din alte colțuri ale țării prin operele lor”, după cum însăși mărturisește în „Cuvântul autorului. Argument”.

  Dincolo de propriile creații literare constând în câteva proze (Povestiri din Țara Codrului, Glasul roților de tren…, Ina și Iza, Povestea vulturului) în care, de cele mai multe ori, realitatea lasă loc unei imaginații bogate, iar realismul se împletește armonios cu fantasticul, la povestirile respective adăugându-se și câteva poezii, dintre care m-a atras, cu deosebire, un „Autoportret”, o evocare a propriei ființe, de la copila „pe ulicioare zburdând din zori în seară”, vârsta evocată cu nostalgie care îi stârnește „fiori / de dragoste, dor, întâietate și chin / pe plaiuri natale cu înscris destin”, până la deplina maturitate marcată de „gândul curat / ancorat în stele, în înalt, în preaînalt”, de idealurile superioare ale creatorului însuflețit de dorința de a surprinde în scrierile sale „ființă, cuvânt, joacă și soare, și ploi”.

    Cele mai multe texte aparțin criticului literar care, în note de lectură, recenzii, comentarii și semnale editoriale, prezintă, cu dragoste și respect, volumele confraților săi, primite „spre lecturare” de la poeți, prozatori, istorici și autori de monografii, eseiști.

    Genul liric este reprezentat de volumele unor poeți maramureșeni sau „din alte colțuri ale țării”, autoarea simțindu-se onorată de primirea cărților respective și, în același timp, îndemnată să-și etaleze comunitatea de simțiri și trăiri, punctele de vedere asupra creațiilor, cu apreciere pentru strădania acestora de a-și reliefa simțămintele și stările afective în versuri.

    Din politețe, vom începe cu poetele ale căror volume i-au încântat, de-a lungul vremii, inima și sufletul sensibil al Olimpiei Mureșan. Astfel, în volumul „Lumini și umbre”, poeta Elena Borcuti își deschide „un suflet sensibil aplecat asupra micilor ființe și a plantelor pe care le descrie cu mult entuziasm și energie” în versuri unde optimismul creatoarei ne dă speranțe și ne oferă „o lecție de viață”, în timp ce, în volumul „Dorințe cu efect întârziat”, poeta Ica Gaftone oferă „sentimentul unui om pasionat să observe viața de zi cu zi și s-o transforme în vers” și, mai ales, dorința de „a înțelege societatea în care trăiește”, de „a-și arăta idealul de viață pe care și-l dorește a fi unul pozitiv”, iar Irina Vera Terebeși reliefează, în volumul „Iubire-n anotimpuri”, indestructibila „legătură a omului cu natura”, în poeme unde „își exteriorizează sentimentul, zbaterile interioare” specifice fiecărui „anotimp geografic”. Iulia Dora Marinescu surprinde în volumul „Evadare unde încep îngerii”, prin „introspecția psihologică a gândului” în „poezii axate filozofic pe observarea reacțiilor sufletului aflat în diferite situații de lumină”, iar frumoasele versuri incluse de Viorica Șuțu în volumul „Poeme concentrice” se remarcă prin „nuanțele de idei și sentimente”, prin pledoaria în favoarea valorilor morale și prin faptul că poeta „a creat cercuri poetice ale existenței care se regăsesc în atributele lor – intuiția, erudiția, sentimentul, rădăcinile omului spiritual, lume, real, adevăr”.

    Doar trei sunt poeții la ale căror volume s-a aplecat, cu atenție, Olimpia Mureșan, primul fiind Vasile Bele din Chiuzbaia, pare-se poetul de suflet al autoarei, care se bucură de patru recenzii, mai ales că îl consideră creatorul unei noi specii literare – poezia-replică, adică „poezia pornind de la altă poezie” și „astfel apar poezii originale”, rezultând „poezii minunate” în care se demonstrează, încă o dată, că „limba română e capabilă să exprime cele mai tainice gânduri omenești”, realizările lirice devenind artă, adică „demonstrarea plauzibilă a bogățiilor sensurilor la cuvintele din vocabularul nostru poetic românesc”, cum constată autoarea, iar despre un alt volum evidențiind faptul că întreaga lirică a poetului chizbaian se caracterizează prin „crearea unei atmosfere de vis și magie”, într-o „poezie sentimentală”, chiar „un tablou de dragoste unică”. Vasile Bele este și lingvist, ipostază în care este surprins în comentariile dedicate lucrării „Graiul în Chiuzbaia. Expresii locale”.

    Un alt mânuitor talentat al condeiului maramureșean la fel de drag este Gelu Dragoș, un poet neo-romantic ce surprinde, în volumul „Singurătatea poetului”, „nostalgia manifestată la trecerea nemiloasă a timpului copilăriei”, dar și „imaginea socială a timpului prezent”, un adevărat „poet-cetățean-patriot, ce încearcă să transmită sentimentul apartenenței la un loc anume din patria noastră numită România”. Gelu Dragoș este surprins și în calitate de autor al unei monografii a satului Lucăcești, lucrarea fiind „o mărturie de viață și de creație în același timp, în care prezentul se transformă în istorie”, având în vedere informațiile referitoare la istoria, condițiile naturale, școala de ieri și de astăzi cu dascălii ei, tradițiile, obiceiurile și ocupațiile locuitorilor, lucrare bazată pe o documentare acribică, dezvăluind dragostea autorului pentru locurile natale, respectul pentru locuitorii acestor plaiuri de legendă.

    Haiku-urile lui Nicolae Crepcia din volumul „Suflet pictat pe lacrimă” „ne duc în preajma marilor idei existențiale și a marilor întrebări pe care le pune orice om”, înscriindu-se în preocupările poetului care „se apleacă asupra energiei psihice a omului modern”, cea care conduce la trăiri sufletești profunde, „de la cele mai simple impresii asociate cu admirația naturii, până la cele mai ascunse taine ale sufletului uman”.

    Proza literară este reprezentată de volumul de povestiri „Culorile iubirii” în care Maria Berciu realizează „un tablou al observațiilor sale din viața de zi cu zi”, devenind „una din vocile timpului său” care își susține „concepția despre iubirea în familie”, despre „fericirea din viața de cupluri familiale ortodoxe”. Același gen literar este ilustrat de volumul „Tu ești (di)vină”, în care Nicoleta Nussthaler include „30 de lingurițe de înțelepciune”, scurte proze unde autoarea prezintă întâmplări și învățămintele pe care și le-a însușit în „viața prin care a trecut”, toate având scopul de a-l înarma pe cititor cu mijloacele necesare „în materie de dezvoltare personală”. Cele două volume de povestiri aparținând lui Iacob Oniga, comentate sub titlul „Amintiri din copilăria cuvintelor”, surprind „întâmplări adevărate scoase la lumină” în proze „nostalgice, realiste și puternic autentice”, toate alcătuind „o carte de amintiri din copilărie” și, totodată, „o monografie a satului românesc – Lăpușul Românesc […], o rememorare a obiceiurilor și tradițiilor din zonă”.

    Romanele care au atras-o pe Olimpia Mureșan sunt „Întoarcerea în timp”, de Milian Oros (ale cărui acțiune și personaje aparțin unei perioade revolute de pe vremea dacilor, dar a cărui temă este dragostea eternă) și „Ticăloșii”, în care Ioan Astaluș readuce în atenția cititorilor o perioadă de mari frământări sociale din secolele XVIII-XIX, având care personaje pe marii cărturari ai Școlii Ardelene înflăcărați de marea dragoste de neam, de țară și de credința strămoșească.

    Nu putem trece cu vederea faptul că Olimpia Mureșan a fost impresionată de lucrarea teleormăneanului Cristian Gabriel Moraru („Un prozator ezoteric: Mircea Eliade – Studii de hermeneutică literară”), pe care îl consideră „un veritabil eliadolog”, căutător asiduu de „noi sensuri și interpretări de hermeneutică literară” în două dintre nuvelele scriitorului român văzut (și) ca „un autor ezoteric”.

    Lectura, extrem de bogată și diversă, a Olimpiei Mureșan evidențiază interesul său și pentru revistele literare al căror cuprins este prezentat rezumativ, dar esențial, în articole precum cele referitoare la „Izvoare codrene” (cinci ediții), „Mărturii maramureșene”, „Sintagme codrene”, evidențiind complexitatea culturală și literară a „mânuitorilor de condei din nordul țării”. Lucrările din domeniul istoriei („Istoria reală a Ardealului”, de Costel Neacșu), al educației („Vasile Robu, un eminent și devotat învățător al satului românesc din Transilvania”, aparținând Înaltpreasfințitului Irineu, „Dascăli din Țara Codrului”, de Traian Rus și Viorel Pop) se află în atenția exegetei care consideră că acestea sunt un omagiu pentru cei care au înfruntat cu temeritate cele mai vitrege condiții „în lupta pentru menținerea ființei naționale române” încă din perioada preistorică, până în perioada contemporană, dar și pentru „nemurirea amintirilor despre dascălii dedicați profesiei nobile”, care nu și-au precupețit eforturile „în munca lor de ridicare culturală a comunităților din care au făcut parte”.

    Desigur că spațiul nu ne permite realizarea unui comentariu exhaustiv, dar volumul de față evidențiază, în autoarea lui, o personalitate marcantă, un intelectual autentic cu o remarcabilă cultură generală, dar și un critic literar care știe să aprecieze valoarea fiecărui scriitor de ale cărui opere se ocupă, stăpânind, cu rigurozitate, știința artei literare.

Autor: Nicolae Dina

Preluare https://ecreator.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=11523:despre-confrati-cu-dragoste&catid=12:critica-literara&Itemid=115

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu