Astăzi, 24 Ianuarie, s-au împlinit 165 ani de la alegerea domnului Moldovei Alexandru Ioan Cuza, ca domnitor al Țării Românești. Ca urmare a acestui fapt s-a format un nou stat: Principatele Unite ale Moldovei și Țării Românești. Deși în spațiul public, de-a lungul timpului, au fost promovate cu preponderență opiniile unioniștilor, trebuie să știm că Unirea din 1859 nu a fost un eveniment unanim acceptat și aclamat de societate. Unirea a fost atunci un act preponderent politic, foarte puțin popular la Iași. Mișcarea antiunionistă din Moldova s-a manifestat în special în 1859, an în care ideea Unirii celor două Principate prinsese deja un anume contur politic. Antiunioniștii se opuneau ideii de unire motivând prin tradiția diferită a celor două țări, dar, mai ales, prin argumente de ordin practic. Numele grele ale vremii, precum Gh. Asachi sau Nicolae Suțu, erau antiunioniști virulenți.
Argumentele
antiunioniștilor
Profesorul
Nicolae Pascaru ne arată că mișcarea antiunionistă din Moldova s-a
dezvoltat începând din 1856, în contextul luptei pentru Unirea Principatelor.
Printre principalii săi exponenți au fost Nicolae Istrati, Gheorghe Asachi și
Costache Negruzzi. Antiunioniștii s-au manifestat atât prin intermediul
broșurilor, cât și al periodicelor („Patria”, „Nepărtinitorul”). Astfel,
antiunioniștii avansau teoria decăderii Moldovei și a Iașilor, odată cu
deplasarea centrului de greutate politic și administrativ spre București. Mai mult,
marginalizarea Moldovei avea să intervină, susțineau ei, și din pricina
superiorității numerice a muntenilor față de moldoveni, ce avea să le asigure
celor dintâi o mai bună reprezentare în legislativul viitorului stat. Mai mult,
antiunioniștii moldoveni au știut să speculeze și momentele conflictuale
apărute în trecutul istoric al celor două Principate, evocând, spre exemplu,
luptele purtate de Ștefan cel Mare împotriva muntenilor.
Memorialistul Nicolae Suțu relatează că
antiunioniștii se temeau că Bucureștiul va deveni noua capitală, iar Moldova va
fi marginalizată. Antiunioniștii erau convinși că „Iașii și toată Moldova de
Sus nu vor fi decît puncte excentrice ale noului stat, interesele moldovenilor
vor fi puse în planul doi”. Antiunioniștii se așteptau ca muntenii să domine în
timp conducerea politică a Principatelor Unite, iar „moldovenii vor fi siliți
să îndure legea muntenilor și să fie absorbiți mai curînd ca un popor cucerit
decît ca unul unit cu Valahia”.
Evenimentele din ianuarie 1859 au dus la înfrîngerea
antiunioniștilor și la unirea celor două Principate. Temerile antiunioniștilor
s-au confirmat însă, noul aranjament statal impunând o viziune radicală
centralistă. În ciuda vocilor numeroase care solicitau ca noul stat să aibă
capitala la Focșani, unele provenind chiar din rândurile unioniștilor
moldoveni, în 1862 au fost emise decretele de centralizare a principalelor
instituții la București. După 1862, noul prilej de luptă politică pentru
antiunioniști a fost chestiunea „compensației morale” reclamate pentru
„sacrificiul” făcut de Iași pe altarul Unirii. Ideea amplasării Curții de
Casație la Iași, ca gest reparatoriu, a fost respinsă într-un final de
Legislativ, generînd în „dulcele tîrg” masive proteste de stradă.
După definitivarea Unirii, în 1862, statul România a
fost organizat după principiile unei centralizări excesive de inspirație
franceză. Atât din punct de vedere instituțional, cât și economic, Moldova a
cunoscut o perioadă de puternic declin, sensibilă mai ales în vechea ei capitală,
orașul Iași. Lipsa unor căi de comunicație eficiente (căi ferate, o rețea
puternică de șosele) dusese la izolarea Moldovei. Viața socială și culturală
ieșeană intrase în declin. Redistribuirea veniturilor bugetare era mai degrabă
favorabilă noii capitale și instituțiilor sale. O parte din boierii moldoveni
cu funcții în fostul guvern și fosta Adunare Legiuitoare moldovenești au
părăsit Iașiul și s-au mutat la București, unde au fost primiți cu ironie de
către munteni. Alți boieri au preferat să rămână în Iași și și-au pierdut
funcțiile iar prețul proprietăților imobiliare din Iași a cunoscut o scădere
bruscă.
Un boier din Rotopănești, ideologul mișcării
antiunioniste
Cea mai importantă figură a mișcării antioniuniste a
fost Nicolae Istrati, boier moldovean care avea moșia în Rotopănești, sat aflat
actualmente pe teritoriul comunei Horodniceni, județul Suceava. Acesta a fost
un scriitor și un om politic, care a îndeplinit funcția de ministru în Moldova
pe timpul caimăcămiei lui Nicolae Vogoride. A fost principalul ideolog al
separatiștilor din Principatul Moldova.
S-a născut în 1818 într-o veche familie boierească,
unul dintre strămoșii săi îndepărtați fiind înnobilat de Ștefan cel Mare, iar
un alt strămoș a fost domnitorul Istratie Dabija (1661-1665). Tatăl său a fost
paharnicul Gavril Istrati, iar mama sa era Ecaterina Ilski. Ecaterina Ilski a
fost fiica lui Alexandru Ilski, boier bucovinean și cavaler austriac, înrudit
cu Hurmuzăcheștii. Mama publicistului a rămas de timpuriu văduvă cu trei copii:
Nicolae – scriitorul, Meletie – viitor episcop de Huși și o fată care se va
călugări.
După înfrângerea antiunioniștilor, aceasta s-a
retras la Rotopănești, dedicându-se scrierilor sale, dar mai ales educării
sătenilor de pe moșia sa. Din acel moment și până la sfârșitul prematur al
vieții sale, el nu a mai părăsit moșia. „Acolo își găsise adevăratul rost al
existenței sale. Se făcuse iubit de toți cei din preajma sa, cu toate că era
sever, mai cu seamă cu boierii, pe care îi ținea în picioare când veneau la el.
Pe puțini îi poftea să șadă și pe mai puțini îi oprea la masă. Sătenii lui erau
în schimb tot timpul lângă el”, ne spune Constantin Târziu în cartea „Oameni,
Locuri, Fapte și Întâmplări”.
Tot de la profesorul de istorie Constantin Târziu
aflăm că activitatea filantropică a boierului Istrati, ce viza educația, a
început mai devreme decât momentul unirii, astfel că începând cu 1853 a
înființat mai multe școli. Prima a fost instalată în casa locuitorului Vasile
Otrocel. Era școală mixtă. Anii imediat următori a mai înființat două școli,
una de băieți și alta de fete, în locații clădite anume de către acesta, mai la
vale de curțile boierești, lângă șosea.
Pe când abia se vorbea de școli în alte părți ale Moldovei, copiii din
Rotopănești terminau, rând pe rând, cursul elementar, mulți pregătindu-se
pentru diverse funcții în orașele Suceava și Fălticeni.
După momentul Unirii și retragerea sa completă din
viața publică, izolându-se la Rotopănești, Nicolae Istrati a înființat în
localitate o școală de muzică și un conservator. „A chemat din Italia pe Pietro
Mezzeti, care fusese elevul lui Rossini și apoi membru al Filarmonicii din
Bologna, compozitor și violonist, spre a preda principiile de muzică. Pentru
clasa de canto l-a invitat pe maestrul Galea iar pentru clasa de declamație pe
Mihai Galino. Tot aici, elevii Conservatorului învățau și carte cu preotul
Costache Milu, iar fetele învațau cu soția sa, Elena Milu. Pe lângă clasele de
școală, de principii de muzică, de canto și declamație, Nicolae Istrate
adăugase o clasă de cor bisericesc. Ceea ce fusese cu adevărat revoluționar la
acest cor liturgic era faptul că alături de băieții din sat, cântau și fete.
Primele coriste în istoria muzicii, de la noi din țară, au fost de la
Rotopănești”, aflăm de la același Constantin Târziu.
De la Lucian Spetcu aflăm că boierul Nicolae Istrati
a construit la Rotopăneşti și biserica
Biserica Sf. Treime, fiind a treia pe acelaşi loc. Pisania e scrisă
într-o limbă română ce aminteşte de chinurile unificării ortografiei, încheiate
abia la 1904. Foarte interesant e că a folosit grafia latină într-o perioadă în
care semnele abandonării celei chirilice erau destul de timide. În curtea
bisericii a amplasat o statuie pe care a botezat-o „Moldova plângându-şi
Unirea”, cunoscută şi ca „Moldova plânge”, statuia fiind un simbol al luptei
sale antiunioniste. A rămas în istorie ca ctitor de şcoală şi îndemnător la
învăţătură. Legenda spune că dacă întâlnea un copil cu drag de carte îi elibera
toată familia din iobăgie şi o înzestra cu animale şi pământ, numai să-şi lase
odrasla să urmeze calea învăţăturii.
Tot de la Lucian Spetcu aflăm că „anvergura lui
Nicolae Istrati era uriaşă, astfel că nu s-a mulţumit doar cu înfiinţarea
şcolilor din sat, ci s-a implicat în crearea universităţii ieşene şi a liceului
boierului Başotă de la Pomârla, azi în judeţul Botoşani. Ce trebuie să mai ştim
despre acest om cu care satul Rotopăneşti se mândreşte, cu toată ocultarea
căreia i-a căzut victimă din cauza antiunionismului său extrem, este că poate
fi considerat primul dramaturg român care a scris piese istorice. A mai
publicat proză şi poezie prin revistele româneşti ale vremii. În 1861 moare
otrăvit în timpul unui bal organizat la conacul în care se retrăsese după ce
dubla alegere a lui Cuza îl eliminase din viaţa politică a Principatelor Unite.
Este îngropat în biserica ridicată de el”.
Epilog
165 de ani au trecut de la Mica Unire. Românii au
trecut, împreună, uniți, printr-un Război de Independență, o răscoală pe la
1907, Primul Război Mondial, Marea Unire, al Doilea Război Mondial, regimul
comunist, iar acum trec prin democrație, ca gâsca prin baltă. Anii au trecut,
iar antiunioniștii au avut dreptate: zona Moldovei a fost uitată de
autoritățile centrale, interesele județelor din această zonă sunt puse pe locul
doi, sau trei, sau patru, aleșii locului merg cu „jalba în proțap” la „Înalta
Poartă”, Capitala București, iar vocea lor este prea puțin auzită. Moldova nu
mai are puterea și strălucirea de altă dată.
Autor:
Dragos Hutuleac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu