DUMINICA A 14-A DUPĂ RUSALII (PILDA NUNȚII FIULUI DE ÎMPĂRAT) MATEI 22, 1-14
Zis-a
Domnul pilda aceasta: Împărăția cerurilor asemănatu-s-a omului împărat care a
făcut nuntă fiului său. Și a trimis pe slugile sale ca să cheme pe cei poftiți
la nuntă, dar ei n-au voit să vină. Iarăși a trimis alte slugi, zicând: Spuneți
celor chemați: Iată, am pregătit ospățul meu; juncii mei și cele îngrășate s-au
junghiat și toate sunt gata. Veniți la nuntă! Dar ei, fără să țină seama, s-au
dus, unul la țarina sa, altul la neguțătoria lui; iar ceilalți, punând mâna pe
slugile lui, le-au batjocorit și le-au ucis. Auzind împăratul de acestea, s-a
umplut de mânie și, trimițând oștile sale, au nimicit pe ucigașii aceia și
cetății lor i-au dat foc. Apoi a zis către slugile sale: Nunta este gata, dar
cei poftiți n-au fost vrednici. Mergeți, deci, la răspântiile drumurilor și, pe
câți veți găsi, chemați-i la nuntă. Atunci, ieșind slugile acelea la drumuri,
au adunat pe toți câți i-au găsit, și răi, și buni, și s-a umplut casa nunții
cu oaspeți. Iar împăratul, intrând ca să privească pe oaspeți, a văzut acolo un
om care nu era îmbrăcat în haină de nuntă și i-a zis: Prietene, cum ai intrat
aici fără haină de nuntă? El însă a tăcut. Atunci împăratul a zis slujitorilor:
Legați-l de picioare și de mâini și aruncați-l în întunericul cel mai din
afară. Acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților. Căci mulți sunt chemați,
dar puțini aleși.
Atât în
Legea veche, cât şi în cea nouă, unirea lui Dumnezeu cu oamenii este socotită
ca o unire de nuntă. Poporul lui Israel era mireasa şi Dumnezeu era mirele. În
Noul Testament, Domnul Iisus Hristos este mirele, iar Biserica, alcătuită din
credincioşi, este mireasa. Nu s-a găsit o comparaţie mai frumoasă şi mai
potrivită.
Iată ce
zice în acest sens prorocul Isaia: „Şi în ce chip se însoţeşte flăcăul cu
fecioara, Cel ce te-a zidit se va însoţi cu tine. Şi în ce chip mirele se
veseleşte de mireasă, aşa se va veseli de tine Dumnezeul tău! Pe zidurile tale,
Ierusalime, eu pun străjeri care nici zi, nici noapte nu vor tăcea!” (Isaia 62, 5-6).Vechiul Ierusalim este
mireasa lui Dumnezeu.
Iată ce
citim în Cartea Apocalipsei, atunci când ni se vorbeşte de sfârşitul veacurilor
şi de unirea tuturor credincioşilor cu Domnul Hristos. Toţi vor învia din
morţi şi se vor preschimba în nemurire: „Şi am văzut cer nou şi pământ nou.
Căci cerul cel dintâi şi pământul cel dintâi au trecut şi marea nu mai este. Şi
am văzut cetatea sfântă, noul Ierusalim, pogorându-se din cer de la Dumnezeu,
gătită ca o mireasă, împodobită pentru mirele ei. Şi am auzit, din tron, un
glas puternic care zicea: Iată, cortul lui Dumnezeu este cu oamenii şi El va
sălăşlui cu ei şi ei vor fi poporul Lui şi însuşi Dumnezeu va fi cu ei. Şi va
şterge orice lacrimă din ochii lor şi moarte nu va mai fi; nici plângere, nici
strigăt, nici durere nu vor mai fi, căci cele dintâi au trecut… Şi a venit unul
din cei şapte îngeri, care aveau cele şapte cupe pline cu cele din urmă şapte
pedepse, şi a grăit către mine zicând: Vino să-ţi arăt pe mireasa, femeia
Mielului. Şi m-a dus pe mine, în duh, într-un munte mare şi înalt şi mi-a arătat
cetatea cea sfântă, Ierusalimul, pogorându-se din cer, de la Dumnezeu”
(Apocalipsa 21, 1-10).
Înspre
această stare şi înspre acest loc năzuieşte orice creştin. Înspre momentul în
care Domnul Hristos va reveni, Îşi va lua mireasa Sa, noul Ierusalim, Biserica,
alcătuită din cei mântuiţi, din cei ce se vor bucura cu El în vecii vecilor.
Înspre acest ospăţ este chemat tot omul. Tot omul e chemat la unirea cu
Hristos; la intrarea în Biserică şi la o viaţă curată.
Am
înţeles din pericopa evanghelică citită astăzi că Însuşi Domnul Iisus Hristos
compară unirea oamenilor cu Sine cu un ospăţ de nuntă. E vorba de un împărat
care face nuntă fiului său. Dumnezeu face nuntă Fiului Său, Domnului Iisus
Hristos, şi îi cheamă pe mulţi. Numai că dintre cei mulţi, puţini vin. Şi
atunci când toate sunt gata şi când ospăţul este în toi intră stăpânul, intră
Dumnezeu să-şi vadă oaspeţii care au venit la nuntă. Şi ne spune Evanghelistul
Matei că a văzut Dumnezeu acolo un om care nu era în haină de nuntă şi i-a zis:
„Prietene, cum ai intrat aici fără haină de nuntă?”. El însă a tăcut. Atunci a
zis împăratul slugilor: „Legaţi-l de mâini şi de picioare şi aruncaţi-l în
întunericul cel mai dinafară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor”
(Matei 22, 12).
Haina
sufletului încercăm şi noi să ne-o primenim în toată viaţa noastră. De pildă,
referitor la acest moment, neştiut de nimeni, dar care va veni, o cântare de
la Miezonoptică zice aşa: „Iată Mirele vine în miezul nopţii şi fericită este
sluga pe care o va afla priveghind şi nevrednică cea pe care o va afla
lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul să nu te îngreuiezi ca să nu
te dai morţii şi afară de împărăţie să te încui. Ci te deşteaptă strigând:
Sfânt, Sfânt, Sfânt eşti Dumnezeule, pentru rugăciunile Născătoarei de
Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi” (Ceaslov, București, 1973, p. 25).
În
cămara nunţii, la nunta împăratului, dorim să ajungem cu toţii. Important este
însă să avem haină de nuntă. Haina sufletului nostru ne-o albim prin baia
botezului şi pe calea vieţii, prin Taina sfântă a Pocăinţei, ori de câte ori o
pângărim, prin Taina Spovedaniei o curăţim din nou, o spălăm din nou.
Vedeți,
iubiţi fraţi şi surori, că nu este neapărat vorba de o pângărire, de o
murdărire fizică, ci de una spirituală, prin păcatele şi fărădelegile pe care
le facem zi de zi. În acest sens, istorisirile noastre pioase ne pun în faţă
pilde care ne încredinţează că această murdărie a hainei sufletului nu este
fizică. Spune povestea, sigur că este o ficţiune, că la un moment dat, Sfântul
Ierarh Nicolae dimpreună cu Sfântul Ioan Casian au fost trimişi de Dumnezeu pe
pământ să vadă ce fac oamenii. Şi trecând printr-un sat amărât cu un drum rău,
plin de noroi, au văzut un ţăran care avea carul plin cu fân şi se înglodase în
noroi. Amândoi, şi Sfântul Nicolae şi Sfântul Ioan Casian, aveau hainele albe,
frumoase, ca din Rai. Sfântul Nicolae pune umărul să scoată căruţa din noroi.
Sfântul Ioan Casian zice: „Dar tot ne stropim cu noroi. Eu stau aici şi mă rog
pentru el”. Şi Sfântul Nicolae scoate căruţa, iar Sfântul Ioan Casian se roagă
pentru el. Numai că atunci când au mers să facă bilanţul şi să spună ce-au
realizat pe pământ, Domnul Dumnezeu i-a zis Sfântului Ioan Casian: „Tu n-ai
vrut să-ţi pângăreşti haina cu noroi, aşa că vei avea sărbătoare tot o dată la
patru ani, pe 29 februarie, iar Sfântul Nicolae, care s-a aplecat la necazul
omului, ce era într-o clipă de cumpănă, va avea sărbătoare de două ori pe an”.
Este o
ficţiune pioasă, dar care ne spune mult. Este vorba de murdărirea cu noroi şi
cu sudoare a omului care munceşte, a omului care face fapte bune. Când e vorba
de pângărirea sufletului, de haina de nuntă pângărită, sunt înţelese păcatele
noastre. De aceea, e mare lucru să apelăm cât mai des la curăţirea hainei
sufletului ca să fim gata pentru momentul în care va trebui să participăm la
nunta Mirelui ceresc.
Nu ştim
clipa, nici ceasul în care El va veni, ci trebuie să fim mereu gata pentru
momentul acela, cu haina sufletului nostru curată. De aceea îi fericim pe
credincioşii care au râvnă să se spovedească des, au râvnă să facă pocăinţă,
pocăinţa care presupune lacrimi, post, rugăciune, nevoinţă şi alte asemenea
fapte care albesc haina sufletului nostru.
Să dea
Tatăl cel ceresc ca atunci când va veni clipa, de nimeni ştiută, şi când
Împăratul va face nunta cea veşnică, noi să avem haina pregătită pentru
ospăţul Mirelui.
IPS Andrei, Mitropolitul Clujului,
Maramureșului și Sălajului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu