marți, 3 iulie 2012

Stilul de învăţare şi temperamentul şcolarilor – instrumente pentru o educaţie creativă

Cursuri de perfecţionare pentru profesori de limba română şi psihologi/consilieri şcolari, organizate de Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice (FCRP) din cadrul SNSPA împreună cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE).
  1. Dezvoltarea competenţelor de tip „a învăţa să înveţi” este o preocupare majoră în optimizarea şi modernizarea actului didactic românesc.
În acest sens, Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice (FCRP) din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) împreună cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) oferă şcolilor româneşti oportunitatea de a face parte din proiectul Stilul de învăţare şi temperamentul şcolarilor – instrumente pentru o educaţie creativă (POSDRU/87/1.3/S/61341) prin participarea concomitentă a doi profesori de limba română şi a unui profesor psiholog / consilier şcolar la cursurile de perfecţionare organizate în perioada iunie – decembrie 2012.
Proiectul Stilul de învăţare şi temperamentul şcolarilor – instrumente pentru o educaţie creativă reprezintă unul dintre eforturile de cercetare şi de implementare a celor mai moderne concepte în domeniul educaţiei naţionale, având ca scop principal dezvoltarea unui program inovativ, de scurtă durată, pentru formarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar prin folosirea de metode şi tehnici inovative de predare care au la baza stilul de învăţare al elevilor şi temperamentul şcolarilor.
Cursurile sunt acreditate de CNFP şi, la absolvire, se finalizează cu un atestat însoţit de lista disciplinelor din programul de formare şi de fişa competenţelor.
Cele mai importante activităţi în cadrul proiectului sunt:
  1. evaluarea temperamentului şi a stilului de învăţare 1 18 000 de elevi;
  2. instruirea a peste 700 de profesori de Limba şi literatura română pentru dezvoltarea metodelor de predare adaptate temperamentului elevilor şi stilului lor de învăţare;
  3. instruirea a peste 300 de psihologi / consilieri şcolari pentru aplicarea instrumentelor de evaluare a temperamentului şi stilului de învăţare la elevi;
  4. realizarea sesiunilor de mentorat cu profesorii înscrişi în program pentru utilizarea metodelor învăţate la cursurile de perfecţionare în activitatea de predare a disciplineiLimba şi literatura română;
  5. evaluarea rezultatelor la învăţătură ale elevilor ca urmare a aplicării acestei metode.
Prin urmare, invităm şcolile şi liceele din cele 6 regiuni (Bucureşti, Centru, Nord-Est, Nord-Vest, Sud-Est, Sud-Vest) să participe cu câte două clase din ficare unitate de învățământ, împreună cu profesorii lor de Limba română (o clasă cu rezultate bune şi alta cu rezultate mai puţin bune la disciplina respectivă) în cadrul acestui proiect.
Elevii acestor clase (în medie 25 de elevi / clasă) vor fi testaţi pentru determinarea tipului de temperament şi a stilului de învăţare.
Chestionarele psihologice vor fi aplicate la clasă online sau în varianta creion-hârtie de consilierul şcolii sau de profesorul de psihologie. Interpretarea rezultatelor va fi făcută de către experţii din cadrul proiectului aparţinând FCRP, după care datele respective vor fi transmise către şcolile participante.
Susţinerea cursurilor de perfecţionare
Cursurile au ca principal scop instruirea şi familiarizarea profesorilor cu metodele de învăţare adaptate stilului de învăţare al elevilor şi utilizarea instrumentelor de determinare a tipului de temperament la elevi de către profesorii de psihologie şi consilierii şcolari.
Profesorii de limba română vor participa la următoarele cursuri de perfecţionare (64 de ore, 17 credite):
  1. Temperamentul şcolarilor;
  2. Arhitecturi de învăţare: design curs şi metode de predare inovative experienţiale;
  3. Comunicare şi interacţiune educaţională;
  4. Gândire performantă şi creativitate;
  5. Evaluarea personalizată a elevilor.
Psihologii/consilierii şcolari vor participa la următoarele cursuri de perfecţionare (64 de ore, 17 credite):
  1. Măsurarea psihologică a temperamentului;
  2. Elevi în situaţii speciale: devianţi şi supradotaţi;
  3. Consilierea şcolarilor, profesorilor şi familiilor.
Profesorii psihologi / consilierii vor avea posibilitatea de a identifica temperamentul elevilor claselor selectate şi de a-i consilia, iar profesorii de limba română vor putea aplica cunoştinţele dobândite la cursuri, în interacţiune cu aceştia.
Cursurile, seminariile şi evaluarea pe parcurs a cursanţilor se vor desfăşura pe platforma de e-learning a proiectului pentru care participanţii vor primi un user name şi parolă. Atelierele se vor desfăşura faţă în faţă în localităţile: Bucureşti, Braşov, Craiova, Constanţa, Iaşi şi Cluj.
După încheierea cursurilor, seminariilor şi evaluărilor, va urma un program amplu de mentorat şi de monitorizare a rezultatelor obţinute de elevi participanţi la proiect. Suporturile de curs sunt oferite în format electronic (CD-uri şi prin platforma de e-learning). Fiecare curs este însoţit de un caiet de seminar.
Pentru sesiunile de instruire se va asigura:
  1. Cazare (hotel de maxim 3 stele şi plafon de 150 de lei pe noapte) pentru persoanele din afara localităţilor menţionate mai sus;
2. Masă;
3. Transport plătit pentru cei aflaţi în afara localităţii unde se desfăşoară instruirea.
    Informaţii suplimentare despre proiect şi modalitatea de înscriere se pot găsi accesând site-ulhttp://www.temperamentscolar.ro/ secțiunea „Documente utile” sau contactând reprezentanţii regionali folosind suportul e-mail sau telefon prezente în secţiunea „Contact”.
    Cu stimă,
    Prof. univ. dr. Ştefan Stanciu
    Manager de proiect

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu