Un grup de studenţi de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din
Iaşi lucrează din 2013 pentru a „reînvia“ celebrul automobil românesc ARO. Noul
model, intitulat iARO Camarad, aşteaptă să fie omologat. Coordonatorul
proiectului, conferenţiarul Adrian Sachelarie, spune că luptă să găsească
fondurile necesare. Ideea redesenării modelului auto ARO a venit în 2013, când Universitatea Tehnică „Gheorghe
Asachi” din Iaşi a lansat un concurs de design auto intitulat „ARO Revolution”
pentru a renaşte brandul românesc. Competiţia a fost câştigată de un student al
Facultăţii de Mecanică, iar de aici până la demararea proiectul de construire a
maşinii nu a mai fost decât un pas, chiar dacă pe parcurs desenul nu a mai
putut fi respectat. Prototipul are un
motor de 2,4 litri cu 110 cai putere şi este mai greu cu o tonă decât modelul
ARO 244, după care a lucrat echipa. Motivul este că s-a apelat la varianta pick
– up şi a fost încărcată partea din spate. Maşina a fost realizată „ca un
lego”, după cum spune coordonatorul proiectului, doar că de la finalizarea
prototipului nu s-a mai avansat din cauza lipsei fondurilor. S-au angrenat în
proiect 40 de studenţi, însă numai opt dintre ei au rezistat până la
finalizarea prototipului, care a fost şi teza de licenţă a studenţilor, trecută
cu brio. În acel moment, se vorbea deja despre căutarea unui investitor şi
despre producţia în serie a automobilului românesc, care ar fi ajuns să coste
16.000 – 17.000 euro, însă evoluţia lucrurilor nu a fost tocmai cea aşteptată.
„O să fiu sincer ce la început, anul trecut am avut altă echipă care nu s-a
ridicat la aşteptările mele şi m-am cam supărat puţin. Am avut norocul să dau
în urmă cu trei ani peste un nucleu de tineri entuziaşti şi pricepuţi, dar
aceştia şi-au susţinut lucrarea de licenţă şi au plecat din ţară. Proiectul a
fost o bună rampă de lansare pentru ei. Cadrul didactic spune că, în timpul
derulării proiectului, a luat contact cu posibili investitori, care s-au oferit
şi să ajute la definitivarea prototipului, însă diferenţele de gândire în
privinţa produsului final au făcut ca investiţia să nu se materializeze. „Au
venit nişte domni care ne-au şi ajutat la un anumit moment la prototip, însă
ideile, practic ceea ce doreau ei, erau fanteziste. Adică dacă era să facem ce
voiau ei, înseamna pregătire de fabricaţie, multă muncă în spate. Am stabilit o
temă de proiectare şi când le-am pus pe hârtie ne-am dat seama că sunt super
frumoase, dar numai pentru Canada, America. Voiau un motor de 5.000 de cmc, păi
ori îl facem pentru România, ori pentru cine? În cazul ăsta luam un şasiu de
Dodge Ram şi ne jucăm pe el, dar atunci nu mai era ARO”, şi-a amintit Adrian
Sachelarie. „Dorinţa este să o omologăm” Faţă de momentul prezentării
prototipului final, în iulie 2015, Sachelarie spune că nu au fost efectuate
mari modificări, iar principala ţintă actuală este omologarea maşinii pentru a
putea circula pe străzi. Adrian Sachelarie spune că a avut o şansă în toamna
anului trecut pentru a îndeplini toate criteriile necesare, dar nu a avut
fonduri suficiente. „Mult de lucru nu mai este, dorinţa mea de acum este să o
omologăm, să mergem cu ea pe stradă, cu numere româneşti, acesta ar fi un pas
cu adevărat important. Dacă nu ne iese asta, nu am făcut nimic. Să fim clari,
mă pot omologa în Republica Moldova sau altundeva, dar e jenant, nu credeţi?
Cum să fac o maşină care a plecat de la o idee frumoasă, românească, şi să fie
cu numere străine? Dacă ar fi finanţare să o omologăm, am putea merge să arătăm
maşina şi altora şi să le spunem: «uite, alţii au ştiut să distrugă industria,
iar alţii cu o mână de entuziaşti, în condiţii care nu sunt de uzină, au făcut
o maşină»”, a spus Sachelarie.
Prototipul noului Aro a fost realizat de studenţi din fiare vechi şi din
piese preluate de la alte maşini. Potrivit coordonatorului proiectului, şasiul,
suspensia şi amortizoarele sunt de la ARO, în timp ce motorul este „cel mai bun
care s-a pus vreodată pe ARO la acel moment, un motor de Toyota”. „S-a vândut o
fabrică funcţională la preţ de apartament şi nu e deloc ok. Vrem să arătăm că
încă se poate construi ARO. Dacă mergeţi pe Transalpina, mai jos de Sebeş, o să
vedeţi că ciobanii din zonă au Toyota Hilux, dar la stână tot cu ARO se duc.
Cumpărăm de la alţii, dar am distrus ceva bun al nostru. Până la urmă o să
circulăm cu maşina făcută de studenţii noştri, sunt convins. Nu ştiu când, dar
o să circulăm, şi cu numere româneşti. Şi o să scrie pe ea ARO, am discutat
inclusiv cu cel care are brandul şi e ok, nu sunt probleme”, a încheiat Adrian
Sachelarie. ARO a fost un producător de
vehicule de teren din Câmpulung-Muscel, România. Şi-a început producţia în 1957
şi a livrat peste 380.000 de vehicule, dintre care două treimi au fost
exportate în peste 110 ţări. 90% din producţie a fost exportată înainte de
1989. Automobilul de teren a ieşit din fabricaţie în anul 2003 în România după
ce uzina de la Câmpulung a fost condusă spre faliment în mod ruşinos.
N.N.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu