luni, 30 martie 2020

MAMA TÂNĂ




Doamne, cum de ne uitat-am limba noastră cea bătrână,
Ce copil, de două șchioape, o vorbeam cu Mama Tână,
Era dulce precum mierea, legănată, lucitoare
Și din moși-strămoși pe-aicea semănată pe cărare. 
                                  *
Parc-o văd pe Mama Tână, de din zâuă deșteptată,
Să grăghea s-aprinză focul și-apoi iute cheptănată,
Piricar făcea la galiți și dăde vaca la ciurdă,
Scoafa și v-o două capre, mânce iarbă verde, crudă. 

Mai apoi, făce o zamă, pentru-ai mei, ce pe hotară
Să zdrogheu din zi în noapte, treacă-mi anu-n primăvară,
Cu-n coșer de cucurăză și-un lădoi de grâu curat,
Ce-l duceu pe rând la moară, proaspăt fie-mi măcinat.

Eu, cu gâștile pe vale adunam la buruieni
Și cu alți copii de-o samă, doi din dânși lătureni,
Ne uitam pân’ la aniază duși în joacă de copii,
Unde născoceam de tăte, tăt făcând ucenicii.

Mai apoi, cu coșu-n mână, mă ducem pănă-n Rozoare
Să le duc l-ai mei, sărmanii, așteptata cea măncare,
Mămăligă, brânză, ceapă, zamă grosă de sălate,
Ouă hierte și slănină și păprici delea murate.

Mă-nturnam apoi acasă și luam o altă cale,
Cu toț pruncii de pe uliți, ne-adunam, mai jos, la vale,
Și-apoi scaldă până-n sară și cât încă nebunii
Nu făceam  în mare larmă, noi, o mână de copii.

Sara, așteptam cu toții, vie ciurda săturată,
Adăpam în grabă  vaca ostenită și-n poiată,
Așteptam s-o mulgă Buna și-n ulcică să îmi pună
Lapte proapă, cald și dulce, să tot bei o săptămână.

Apoi mort de hobosală m-aștepta patul cu paie,
Cuib de vise-n scurta noapte, trupu-ntreg să mi-l înmoaie
Până-n zori, în dimineață, când luam de la-nceput,
Altă zâuă din ce-a lume, unde-atunci, am încăput.
                             *
Doamne, ține-mi amintirea până la sfârșitu lumii
Și mai ține-mi încă trează chipul blând, smerit, al Bunii,
Rugă fac la  sfinte ceruri și la Tine, de iertare,
Pune-o-n Raiurile Tale, să m-aștepte, la intrare.

28.03.2020
       Mircea Dorin Istrate









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu