Înainte de Paşti cu şase zile, Iisus a venit în
Betania, unde era Lazăr, pe care îl înviase din morţi. Şi I-au făcut acolo cină
şi Marta slujea. Iar Lazăr era unul dintre cei ce şedeau cu El la masă. Deci
Maria, luând o litră cu mir de nard curat, de mare preţ, a uns picioarele lui
Iisus şi le-a şters cu părul capului ei, iar casa s-a umplut de mireasma
mirului. Dar Iuda Iscarioteanul, unul dintre ucenicii Lui, care avea să-L
vândă, a zis: Pentru ce nu s-a vândut mirul acesta cu trei sute de dinari şi
să-i fi dat săracilor? Însă el a zis aceasta nu pentru că îi era grijă de
săraci, ci pentru că era fur şi, având punga, lua din ce se punea în ea. A zis,
deci, Iisus: Las-o, că pentru ziua îngropării Mele l-a păstrat. Că pe săraci
totdeauna îi aveţi cu voi, dar pe Mine nu Mă aveţi totdeauna. Deci, mulţime
mare de iudei au aflat că este acolo şi au venit nu numai pentru Iisus, ci să
vadă şi pe Lazăr, pe care-l înviase din morţi. Şi s-au sfătuit arhiereii ca şi
pe Lazăr să-l omoare, căci, din pricina lui, mulţi dintre iudei mergeau şi
credeau în Iisus. A doua zi, mulţimea cea mare, care se adunase la sărbătoare,
auzind că Iisus vine în Ierusalim, a luat ramuri de finic şi a ieşit întru
întâmpinarea Lui şi striga: Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele
Domnului, Împăratul lui Israel! Şi Iisus, găsind un asin tânăr, a şezut pe el,
precum este scris: „Nu te teme, fiica Sionului! Iată, Împăratul tău vine şezând
pe mânzul asinei”. Acestea nu le-au înţeles ucenicii Lui la început, dar, când
S-a preaslăvit Iisus, atunci şi-au adus aminte că acestea erau scrise despre El
şi că acestea I le-au făcut Lui. Aşadar, dădea mărturie mulţimea care era cu El
când l-a strigat pe Lazăr din mormânt şi l-a înviat din morţi. De aceea L-a şi
întâmpinat mulţimea, pentru că auzise că El a făcut minunea aceasta.
Sărbătoarea ultimei Intrări a Domnului în Sfânta
Cetate comemorează liturgic binecuvântarea și plângerea Ierusalimului,
paradoxala epifanie regală, împărătească, culminând cu învestirea pruncească
din Templu, precedată de tulburătoarea chemare din miasma morții a prietenului
Lazăr și mirungerea profetică a femeii de la ospățul din casa unui fariseu.
Între acești poli semantici, acceptare binevoitoare și respingere ipocrită,
slava stâlpărilor și perfidia contestărilor, între prospețimea graiurilor
pruncilor și încremenirea inimilor sacerdoților, între miasma morții și
mireasma vieții, pe covorul hainelor de piele ale vechiului Adam, așternute pe
cale, intră Domnul cu alai îngeresc în propriul mister pascal care are nevoie
de o rostire inițiatică mai cuprinzătoare:
Începându-mi tema mea omiletică pentru această zi
sfântă, am descoperit cu bucurie și mirare acest poem al lui Dan Verona,
intitulat „Duminica Floriilor (după Cosma Melodul)”, care rezumă în chip
minunat Scripturile praznicului, aproape scutindu-mă de predică, adică de
comentarii suplimentare. Singurul motiv pentru care este totuși nevoie de
meditație și de prelungirea stării de har de după rostirea acestui poem
inspirat nu-i altul decât starea de urgență și încordare în care trăim de
câteva săptămâni, sub asaltul sabiei morții, sub isterie mediatică și spaimă în
fața dușmanului nevăzut, ascuns peste tot (după mintea unora, până-n lingurița
euharistică), cu bisericile goale de credincioși precum arenele sportive
pedepsite, ca într-o parabolă cu valabilitate morală universală, în care noi
toți suntem protagoniști, suferind în tăcere de la vlădică la opincă.
Astfel, tema nu poate fi alta decât
mântuirea/salvarea ca stare de urgență!
Să
descuiem cetatea inimii ca să intre Împăratul slavei!
Care să fie modalitatea prin care cei credincioși
pot participa la sărbătoare fără să fie fizic prezenți la Liturghia Bisericii
și la obișnuita procesiune cu ramuri sau stâlpări? De altfel, cultul creștin,
pornind de la Biserica-mamă a Ierusalimului, s-a constituit într-o continuă
Liturghie procesională, cu stațiuni comemorative, iar de Florii se repeta
practic scena intrării triumfale a Domnului în Sfânta Cetate, când poporul
peregrin mergea la Muntele Măslinilor, purtând ramuri de finic, însoțindu-l pe
episcop, care, în chipul lui Hristos, era așezat pe un mânz de asin, într-o
procesiune măreață, presărată cu litanii de care amintesc troparele slujbei
până în prezent. Cum dar să luăm și noi parte măcar duhovnicește la acest
eveniment profetic, la această procesiune a Bisericii care intră în cer, în
Noul Templu, în Sfânta Cetate a Noului Ierusalim, luminată doar de lumina
Jertfei, de făclia Mielului junghiat? Nu doar primind de la biserică o ramură
sfințită sau aducând dintr-un pom primăvăratic o stâlpare răzleață în casă ori
oferindu-i spontan Domnului, cu ochii, toate florile grădinii și livezii noastre,
ci descuind cetatea inimii ca să intre Împăratul cu toată această procesiune
minunată la noi, cu toată bogăția de semnificații și sens salvator! Inima se va
deschide către aceste taine printr-o densă și bogată lectură duhovnicească a
Scripturilor, însoțită de dorul euharistic, în mica noastră biserică domestică!
Dacă de obicei cei credincioși se alătură cu frică
și dor celor care poartă semnele biruinței și corului celor care strigă
„Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului” Celui care ne binecuvântează,
ne slăvește și ne sfințește pe noi toți, desfătându-ne pururea cu Sfintele,
Preacuratele, nemuritoarele, de-viață-făcătoarele, cereștile și
înfricoșătoarele Taine spre iertarea păcatelor, plinind necontenit euharistic
Scripturile Legământului, de această dată acest lucru nu mai este cu putință
decât în parte, pentru mica turmă de doi sau trei adunați în numele Domnului,
ca un mic aluat capabil să dospească duhovnicește toată frământătura, dând
curaj întregii comunități.
Inițial,
„Osana” reprezenta cererea de ajutor divin pentru cei în pericol
Să ne amintim în primul rând astăzi că Regele
mesianic, Cel care l-a înviat pe Lazăr, cel mort de patru zile, și care a
binevoit apoi a Se odihni pe mânzul asinei, a deschis neamului omenesc calea de
intrare și odihnă în Ierusalimul de sus, a fost întâmpinat, recunoscut,
ovaționat și însoțit spre Templu ca de o gardă regală cuceritoare de copiii și
pruncii de lapte ai iudeilor cu cântarea cea nouă „Osana Fiului lui David!
Osana întru cei de sus!”. Sensul primar al acestui strigăt de recunoaștere a
regelui mesianic mai înainte vestit de proroci este tocmai mântuirea ca stare
de urgență, o cerere de ajutor pentru cineva aflat într-un grav pericol: „Cel
ce ai venit mântuiește-ne pe noi acum!”. Aclamația „Hosanna/Osana”, introdusă
ulterior în cultul Templului, ajunge în cele din urmă din strigare către
Dumnezeu atestare a acestei mântuiri care vine de la Dumnezeu: „Domnul a
mântuit!” Iisus este aclamat ca rege mesianic care aduce o mântuire iminentă de
la Dumnezeu și ca prezență a acestei mântuiri. Adică în Iisus, Dumnezeu ne
salvează acum! Pentru a înțelege mai bine acest strigăt devenit aclamație, ar
trebui citit Psalmul 117, care nu este altceva decât un imn de mulțumire adusă
lui Dumnezeu pentru eliberarea dintr-un pericol de moarte, vrăjmașii fiind
complet derutați, iar piatra pe care au nesocotit-o ziditorii ajungând piatră
fundamentală (Ps. 117, 22), regele fiind aclamat de popor și primit de preoți
în Templu în strigăte de Hosanna/Osana. Acest psalm a fost integrat în cultul
iudaic și folosit frecvent sub formă dialogică, antifonică, devenind foarte
popular, cunoscut pe de rost ca un fel de imn al eliberării. Prin urmare, un
astfel de strigăt are semnificația unei urgențe în care este așteptat un ajutor
divin iminent fără de care omul va pieri. Hosanna/Osana nu cere un ajutor vag,
atemporal, ci unul care va veni în mijlocul vitregiilor veacului. Și, de aceea,
Psalmul 117 adaugă la Hosanna/Osana versetul prin excelență mesianic păstrat și
în rostirea evanghelică: „Binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului”,
în care este rezumată lucrarea Domnului în istorie care trimite oameni aleși în
care este întruchipată mântuirea, salvarea venită ca dar al Său. Așadar,
strigătul Hosanna/Osana și profeția lui Zaharia Îl înfățișează împreună pe
Iisus ca rege mesianic așteptat, primind stăpânire universală și învestitură
în și peste Templu, unde proclamă un cuvânt nou, rostit cu autoritate maximă.
Acum
Domnul intră în misterul pascal al morții pe Cruce
Intrarea Domnului și strigătul de întâmpinare
Hosanna/ Osana sunt legate de o seamă de sărbători de la Templu, în primul rând
de sărbătoarea Corturilor, cea care comemora șederea vechiului Israel în pustie
în corturi și prezența lui Dumnezeu manifestată în Cortul mărturiei și
anticiparea profetică a corturilor veșniciei și accesul în rai la izvorul
apelor vii. Ultima zi de prăznuire a Corturilor se chema marele Hosanna/Osana,
cum tot Hosanna/Osana se numeau și ramurile purtate de mulțime cu această
ocazie. Cu alte cuvinte, sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim a fost
înțeleasă în prelungirea Întrupării (ridicarea Cortului) ca adevărata
sărbătoare a Corturilor, ca venire a mântuirii așteptate de popor și
târnosirea noului Templu de către Iisus, noul Macabeu. Hosanna/Osana se cânta
și la finalul cinei pascale și putea să fie asociat cu jertfa de la Templu:
„Astfel că aceeași cântare de Hosanna/Osana a Intrării în Ierusalim, dar și a
Cinei de pe urmă uneau intrarea Domnului în misterul pascal al morții pe Cruce
prin care se punea capăt vechiului cult și se inaugura cultul cel nou,
euharistic” (José Granados).
Floriile,
singurul moment când Iisus nu oprește aclamațiile și recunoașterea-I publică
Noutatea acestui moment în raport cu tot restul
vieții publice a Domnului este adusă de faptul că Cel Care până atunci refuzase
în mod repetat să fie elogiat și ceruse tăcerea asupra identității Sale ori
tăinuirea faptelor Sale minunate celor pe care-i vindecase, El este Cel care
acum pune la cale această intrare triumfală cu ramuri și osanale în Ierusalim,
împlinind un semn profetic care recapitulează semnele Vechiului Testament.
Iisus intră în Sfânta Cetate ca rege mesianic așteptat de Israel, așezat smerit
pe asinul rechiziționat de ucenicii Săi din satul vecin și, îmbrăcat în haine
simple, recapitulează în Sine Însuși atât propria Sa poveste-itinerar (Aducerea
la Templu spre răscumpărare de către Fecioara Maria și Dreptul Iosif,
întâlnirea profetică cu Drepții Simeon și Ana, petrecerea în Templu la 12 ani
în dialog cu învățătorii de Lege), cât și o întreagă suită de istorii și
figuri biblice regale și sacerdotale între Salem și Ierusalim, de la
Melchisedec și până la Adonisedec și apoi Adonibezec, de la Saul și până la
David. Intrarea solemnă și radioasă a lui Iisus în cetatea Ierusalimului se
plasează în această dinamică istorică surmontată pe un trecut glorios niciodată
uitat al cuceririlor pașnice: intrând în cetate și frângând acolo pâinea și
vinul după ce a făcut peste ele semnul binecuvântării, El arată că acolo se
află „cetatea marelui rege (împărat)” (Psalm 47, 2).
Intrarea Domnului ne aduce aminte de psalmii urcării
rostiți cu entuziasm de pelerinii care soseau la porțile Sfintei Cetăți (Ps.
121, 1-2), de intrările solemne ale regilor David și Solomon în urma
victoriilor, dar și de intrările festive ale suveranilor în cetățile bine
organizate până în epoca modernă ironizate de pictorul James Ensor în lucrarea
sa „Intrarea Domnului în Bruxelles” (1888). Noi, românii, de pildă, ne amintim
cu drag de o ultimă astfel de intrare entuziastă în cetate atunci când Regele
Mihai a fost primit în București la Paștile anului 1992, imediat după căderea
oficială a regimului comunist care-l alungase de pe tronul regal. Așa cum ne
amintim și de osanalele false aduse ultimului conducător comunist, Ceaușescu,
celui care instituise un odios cult al personalității în cadrul căruia el
apărea ca apogeul unei istorii triumfaliste și glorioase. Dar să revenim acum
la Ierusalim!
„Aici
este unul mai mare decât Templul!”
Intrarea Domnului în Ierusalim este mai degrabă un
pretext pentru o intrare a Domnului în Templu, centrul nevralgic al vieții
religioase și politice a vechiului Israel. Episodul alungării vânzătorilor din
Templu, inseparabil de intrarea în Cetate, nu este prezentat doar ca o simplă
denunțare a mercantilismului, ci ca o acțiune simbolică purtătoare de mesaj
divin prin care profeții Iezechiel și Ieremia, prin impuls divin, vesteau
purificarea Templului, un gest reprezentativ prin care se realizează o nouă târnosire
a Templului ori mai degrabă o inaugurare a Noului Templu, o transformare
radicală și nu o provocare la revoltă a poporului împotriva clasei sacerdotale
legate de Templu. După profanarea sa din vremea Macabeilor (1 Macabei 1, 54),
Templul fusese resfințit, cu altarul jertfelor reamplasat, iar apoi inaugurat
(1 Macabei 4, 53) aducându-se ramuri și stâlpări (2 Macabei 10, 7), eveniment
comemorat la sărbătoarea de Hannuka printr-o procesiune în vremea căreia se
cântă Psalmii de Hallel (Psalmii 112 și 117), adică și Ps. 117, 26. Prin
intrarea în Templu, mai înainte de jertfa Sa desăvârșită, Iisus împlinește
acest gest de purificare și de împăcare pe care-l va isprăvi prin Cruce: „La
urma urmei, Iisus venise în Ierusalim și găsise că Templul nu mai e locul în
care se întâlnesc cerul și pământul, ci locul în care banul și violența domnesc
nestăvilite, asociindu-se domniei Cezarului. Iisus Însuși, spun Evangheliile, e
acum locul în care se întâlnesc cerul și pământul, iar evenimentul în care se
întâmplă la modul suprem asta e însăși răstignirea. Crucea e menită să fie
victoria «Fiului Omului», Mesia, asupra monștrilor; victoria Împărăției lui
Dumnezeu asupra împărățiilor lumii; victoria lui Dumnezeu Însuși asupra tuturor
puterilor, omenești și supraomenești, care au uzurpat stăpânirea lui Dumnezeu
asupra lumii. Autentica teocrație, teocrația în stilul Israel, va apărea numai
atunci când ceilalți «stăpâni» vor fi răsturnați” (NT Wright). În cele din
urmă, Iisus nu critică neapărat interesul mercantil al zarafilor și al
negustorilor (de cele sfinte), ci vidul de sens și incapacitatea celor oferite
în Templu de a converti inima omului, de a da o formă sfântă, demnă, existenței
umane.
Intrarea Domnului în Cetate și apoi în Templu aduce
cu sine reverberația cuvintelor enigmatice, atât pentru potrivnicii, cât și
pentru ucenicii Săi, rostite de către Iisus după alungarea vânzătorilor atunci
când I s-a cerut semn de îndreptățire din partea iudeilor: „De vreme ce tu faci
acestea, ce semn ne arăți? Dărâmați templul acesta și în trei zile îl voi
ridica. Și au zis iudeii: În patruzeci și șase de ani s-a zidit templul acesta!
Și Tu îl vei ridica în trei zile?… Dar El le vorbea de templul trupului Său.
Deci, când a înviat din morți, ucenicii Săi și-au adus aminte că El zisese
acestea și au crezut Scripturii și cuvântului pe care-l spusese Iisus” (Ioan 2,
18-22). Prezența fizică a lui Iisus în interiorul zidurilor Cetății și apoi în
incinta Templului indică odată cu intrarea Sa în Ierusalim prezența înnoită a
lui Dumnezeu într-o nouă Sfântă a Sfintelor care va fi Trupul Său euharistic și
bisericesc, umbrit tainic de slava Sa și deschis întregii umanități. El Însuși
afirmase despre Sine în contextul episodului scandalos al ucenicilor flămânzi
mâncând spice de grâu în zi de sabat și aflat în oglindă cu cel al mâncării
pâinilor puse înainte de la Templu de către însoțitorii regelui David: „Aici
este unul mai mare decât Templul” (Matei 12, 6).
Lui
Dumnezeu Îi place să locuiască în oameni
Moartea și Învierea Domnului ni se descoperă ca
dărâmarea și rezidirea Templului, inaugurarea Templului Nou eshatologic și
definitiv, ca taină pascală al cărei preludiu îl sărbătorim astăzi. De aceea
mărturisea Sfântul Ștefan, protomartirul, că Dumnezeu nu locuiește în temple
făcute de mâini omenești, căci Lui îi place să locuiască în Templul modelat de
El Însuși, Trupul mort și înviat al Fiului Său, fapt confirmat de Epistola
către Evrei prin evocarea Cortului prin care Iisus a intrat în altarul ceresc.
Prin intermediul Trupului Său, Hristos a ridicat un Cort care-i permite omului
să pătrundă, prin calea cea nouă și vie, până în intimitate și unire nupțială
cu Dumnezeu (Evrei 9, 11-12; 10, 20).
Strigătul de Hosanna/Osana, cerere de ajutor și
exclamație de bucurie, însoțește pelerinajul Templului Celui nou către eshaton.
Este același Osana care se aude pe calea Domnului în slava stâlpărilor spre
Pătimirile Sale de pe Golgota, același care se aude la fiecare Liturghie
euharistică la cântarea întreit-sfântă de dinaintea prefacerii Darurilor, când
suntem în prezența Trupului Său înviat, același strigăt folosit în tensiunea
așteptării venirii Sale slăvite atunci când trupurile noastre vor fi proslăvite
după chipul Trupului Său. Același strigăt să înălțăm și noi, creștinii
veacurilor de pe urmă, împreună cu primii creștini ai Bisericii-mamă a
Ierusalimului în așteptarea Mirelui, Împăratului și Păstorului: „Să vină harul
și să treacă lumea! Hosanna/Osana Fiului lui David! Dacă cineva este sfânt, să
intre! Dacă cineva nu este sfânt, să se convertească! Maranatha! Amin” (Didahia
10, 6).
Pr. conf.
univ. dr. Jan Nicolae
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu