Mulți oameni au impresia că evenimentele care se petrec în jur nu se mai înțeleg, fiind doar fructe ale abuzurilor și falsificărilor. Istoria s-ar fi golit de sens. Unii duc generalizarea departe – viața ar fi devenit fără sens, dacă nu chiar lumea însăși.
Sunt fapte care alimentează impresia la tot pasul.
În definitiv, după exuberanța promițătorilor ani ‘90 – cu înțelegere între
națiuni, succese tehnologice fără precedent, confort și libertăți individuale
ameliorate – câțiva indicatori ne spun totul.
Crizele, de la cele sanitare, trecând prin cele
economice, la cele de motivare și creație, și conflictele armate sunt curente,
iar curmarea lor nu se întrevede. Regulile democrației sunt luate ca un fel de
plastilină și desfigurate pentru perpetuarea unor clici, încât autoritarismul
revine sub culori noi. „Refeudalizarea” înaintează, iar justiția se separă de
dreptate. Creativitatea socială se epuizează în albia „progresismului”, care,
în loc să atace inechitățile, se preocupă de schimbarea naturii dată la
naștere. Inși vădit incapabili ajung să decidă soarta oamenilor, propaganda lor
rudimentară ocupă mințile, în vreme ce demnitatea, integritatea și onoarea dau
înapoi.
Cine caută, găsește motive să devină pesimist.
Întrucât fiecare își trăiește viața cu fața spre sine, se caută refugii. Cele
mai frecventate sunt acum obținerea puterii asupra altora, îmbogățirea proprie,
consum oricum, narcoticele, emigrarea.
Pesimismul nu este ceva nou. Nici pesimismul la vârf
nu este nou. Foarte probabil că Emil Cioran l-a dus cel mai departe, cu
regretul său, evident retoric și șocant, de a se fi născut.
Nou este însă faptul că se confirmă pe scară mare
anticipările pesimismului. De pildă, ceea ce intuia Sextus Empiricus, privind
vulnerabilitatea valorilor sub asaltul relativizării, se trăiește efectiv.
Schopenhauer a anticipat că trecerea la „the balance of powers” va intensifica
concurența și va duce la războaie într-o lume dominată de interese materiale și
de putere. Dostoievski a arătat, prin personaje din romanele Crimă și pedeapsă
și Idiotul, ce se petrece într-o lume fără Dumnezeu. Nietzsche a avertizat că
se trece de la „mica”, la „marea politică” a împărțirii Pământului. Horkheimer
și Adorno au prevenit că supunerea a tot ce este natural de către subiect va
culmina cu lupta oarbă din societate. Din progres mai rămâne „trecerea de la
praștie, la megabombă”. Heidegger a argumentat că, în condițiile transformării
în obiect de prelucrat a orice, însăși ființa umană ajunge să fie fabricată.
Este pesimismul ultimul cuvânt?
Putem reflecta pe cazul lui Emil Cioran asupra
pesimismului, căci forma dezvoltată este cheia pentru înțelegerea formei
simple. Se cuvine să o facem întrucât din considerente ca ale sale se revendică
tot mai mulți, mai ales la noi. În plus, deducțiile pe care pesimismul le face
au devenit mai clare, refugiile mai discutabile. Clar devine și faptul că
pesimismul perpetuează crizele, sporind confuziile.
Prima observație ce se poate face este aceea că
pesimismul iese din terenul a ceea ce realitatea impune. Emil Cioran o și
recunoaște: „Eu nu am idei, ci obsesii. Idei poate avea oricine. Nimeni nu s-a
prăbușit din cauza ideilor” (Emil Cioran, Pe culmile disperării, 1934,
Humanitas, București, 1990, p.176). Cum se observă, el trăia obsesii și,
paradoxal, găsea voluptate în pesimism. Ne dăm seama, recitind cartea Pe
culmile disperării, că și el pleacă de la două premise generale: o abordare a
realității și o atitudine a subiectului.
Lumea ne este accesibilă printr-o abordare mai mult
sau mai puțin organizată. Se iluzionează cel care crede că vorbește despre lume
ca atare, fără prealabile. Emil Cioran știa bine aceasta. El proceda metodic și
s-a oprit la infinitul realității: „Totul e prea puțin față de nemărginire.
Nimeni nu poate avea experiența infinitului fără amețeli, fără o tulburare
adâncă și care nu se poate uita. Și cum să nu te tulburi când în infinit nici o
direcție nu e mai valabilă decât cealaltă?” (p. 151). Infinitul, deja
etimologic, privează de importanță orice fapt și poate dezarma orice
inițiativă.
Din capul locului, Emil Cioran asociază infinitul cu
iraționalitatea. „Lumea n-are nici un sens nu numai fiindcă este irațională în
esența sa, dar și fiindcă este infinită. Sensul este conceptibil numai într-o
lume finită, în care poți ajunge la ceva, unde sunt limite care se opun
regresiunii noastre, în cer există puncte sigure și delimitate, astfel ca lumea
să poată fi asimilată unei istorii cu convergență universală și precisă, așa
cum face concepția progresului. Infinitul nu duce la nimic, fiindcă în el totul
e provizoriu și caduc (p. 151). Dar concluzia lipsei de sens stă, la Emil
Cioran, nu doar pe asocierea infinității și iraționalității – ce a venit în
cultura europeană până în mentalitățile anilor treizeci – ci și pe o asumpție:
„orice existență subiectivă este un absolut pentru sine însăși” (p.17).
Asumpție, desigur, corectă, care lasă însă loc unor obiecții temeinice.
Bunăoară, din premisa absolutului „existenței
subiective” se putea deriva și că dinspre subiectul care suntem, ca oameni,
pleacă, de fapt totul în ceea ce privește viața noastră. Nu dinspre infinit, cu
care ne confruntăm ulterior! De la acest „absolut” se poate pleca la fel de
justificat și pentru a construi o alternativă la lipsa de sens. Dar, în fața
acestei posibilități, care îi era cunoscută, Emil Cioran prefera să topească
totul în copleșitorul infinit.
Cum se face că acest „absolut”, al „existenței
subiective”, este și asumat de subiect invariabil și inflexibil ca absolut?
Emil Cioran trece peste această întrebare, care l-ar fi dus la reflecții asupra
istoriei, în care subiectul poate fi găsit în toate ipostazele – exuberant,
neglijat, strivit, distrus. Învățăturile istoriei el le descalifică. Și când
discută despre istorie, el o face sub imperiul conștiinței infinitului.
În orice caz, plecând de la asemenea premise, Emil
Cioran își formulează argumentul său vestit: „faptul că exist eu dovedește că
lumea n-are nici un sens. Căci în ce fel pot găsi un sens în frământările unui
om, infinit dramatic și nefericit, pentru care totul se reduce în ultima
instanță la neant și pentru care legea acestei lumi este suferința?” (p. 20).
Este un argument ce impresionează, dar nu-i greu de observat că este sofistic.
La drept vorbind, nu avem cum deduce, doar din felul cum suntem, esența lumii!
Fiecare murim, dar este iluzoriu să credem că lumea în sine devine alta.
Cu aceste premise și deducții, Emil Cioran a angajat
interpretări și generalizări. „În acest moment nu cred în absolut nimic și n-am
nici o speranță. Îmi pare lipsite de sens toate expresiile și realitățile care
dau farmec vieții. Nu am nici sentimentul trecutului, nici al viitorului, iar
prezentul îmi pare o otravă” (p.76). El deschide, totuși, la un moment dat, o
fereastră spre alt orizont – lirismul. „Aș iubi – scrie Emil Cioran – o lume în
care n-ar exista nici un criteriu, nici o formă și nici un principiu, o lume a
absolutei indeterminări” (p. 97). Dar tot el închide repede fereastra: „Poți
nega un sens al vieții din atâtea puncte de vedere, încât o enumerare a lor
devine inutilă” (p. 113). Ca urmare, conchide Emil Cioran, „istoria este ceva
ce trebuie depășit” și postulează imediat: „cunoașterea adevărată este cel mai
mare întuneric” (p.120).
Soluția sa este „înapoi înspre haosul inițial,
înspre haosul absolut” (p.140). Ajuns aici, „nu se poate anula timpul decât
prin viețuirea absolută în moment, în abandonarea totală la seducțiile clipei.
Atunci realizezi eternul prezent, care nu este decât un sentiment de prezență
eternă a lucrurilor” (p. 134). Însăși teodiceea, disciplina care vrea să
explice răul în lume în condițiile plenipotenței lui Dumnezeu, are de luat,
scrie Emil Cioran, o altă formă: „Creștinii n-au înțeles nici acum că Dumnezeu
este mai departe de oameni, decât oamenii de el. Îmi închipui un Dumnezeu
plictisit până dincolo de margini de acești oameni care nu știu decât să ceară,
un Dumnezeu exasperat de trivialitatea creației sale, dezgustat de pământ și de
cer. Și-mi închipui un Dumnezeu avântându-se în neant, ca Iisus de pe cruce…”
(p.148). Ar rezulta o „lume a disperării”, în care se trece de fapt de la
pesimism, la asumarea „absurdului”.
Desigur, și pesimismul este un curent cu versiuni
variate în timp. Viziunile au fost diverse, autorii lor sunt înconjurați de
gloria de a nu fi cedat iluziilor, unii au etalat o rară strălucire stilistică,
cititorii se desfată sesizând că lumea poate fi privită și altfel.
Numai că lumea poate fi privită și altfel decât
pesimismul. Fac trei observații în această privință.
Prima observație este că nimeni nu este de la
naștere pesimist, ci devine. Ca orice altă viziune, și pesimismul se explică
azi coerent – la el contribuind, ca și în cazul altor viziuni, experiențele
vieții individuale, cele ale comunității, caracteristicile epocii, ale
culturii. Pesimismul maxim, al lui Emil Cioran, nu se poate explica fără
psihologia autorului, o anume situație a României și o percepție dramatizată a
acesteia.
A doua observație ține de faptul că nimeni nu poate
scoate pe cineva din subiectivism, dacă acela vrea dinadins să fie subiectiv și
nu se acceptă decât pe sine. Și pesimist, pe deasupra. Acest argument deja
clasic rămâne valabil.
Nu poate scoate, dar se poate argumenta pentru
scoatere. De altfel, un pesimism consecvent este și el contradictoriu și,
astfel, imposibil. O probă empirică este chiar aventura târzie a lui Emil
Cioran (vezi Friedgard Thoma, Um nichts in der Welt, Weidie, Bonn, 2001) cu
profesoara germană, care a dovedit că și cel mai pesimist aderă undeva la
pozitivitatea vieții.
A treia observație este că Emil Cioran trece peste
faptul că oricine susține ceva, intră într-o discuție. El ne și previne:
„Idealul oricărui om ar trebui să fie încetarea de a fi om. Și aceasta nu se
poate decât prin realizarea arbitrarului absolut” (p. 178). Numai că și această
„încetare” este o propunere într-o discuție a unor oameni, ce se supune
inevitabil criteriilor de sens ale propozițiilor. Și formularea unei propoziții
despre lipsa generală de sens este sub condiția sensului acelei propoziții.
Obiecția și mai tare este aici că, „încetarea de fi
om” face fără sens arbitrarul însuși. Rațiunea este simplă: distincțiile,
inclusiv necesar-arbitrar, sens-nonsens sunt ale noastre și, cu aceasta, ale
lumii pe care, ca oameni, o creăm pe harta realității. Nu altcineva decât noi,
ca oameni într-o anumită cultură și civilizație, facem distincțiile.
„Salvarea nu poate fi decât în recâștigarea
imediatului. Căci omul este o ființă care a pierdut imediatul” (p.177).
Recâștigarea imediatului, pe care Emil Cioran o propune explicit, este o urmare
logică. Este oare destul?
Când o construcție se năruie, o iei de la bază, din
nou. Tot îți trebuie o casă. Heidegger, în celebra Scrisoare asupra umanismului
(1945), avea dreptate – nu se poate trăi fără „acasă”. De aceea, nici nu se
poate rămâne la imediat. Nu poți sta în casă fără să te scoată din ea nevoile
și obligațiile. Realitatea este mai tare decât aspirația, încât tot trebuie să
te raportezi la realitatea de dincolo de imediat.
Cu aspirația abia începe schimbarea realității. Nu
abordez aici chestiunea, ci mă opresc la observația că pesimismul are, la
rândul său, efecte. Ele populează azi reflecții curente, cum se constată lesne
în jur: „viața-i scurtă, de ce să mă obosesc?”; „ceilalți sunt pierduți în
afaceri anoste, nu are rost să leg ceva cu ei!”; „istoria este plină de
decepții, nu mai trebuie și ale mele!” și multe altele. Nu mai vorbesc de
„pesimismul belferesc” – așteptarea continuă ca alții să-și asume costurile,
sau de „pesimismul șmecheresc” – furtul din avuția publică și decizii oneroase
sub pretextul că acum este război, ori de „pesimismul trivial” – pentru care
nimic din ce fac alții nu este bine.
Or, realitatea este în sine. Așa cum dovedește
istoria culturii și civilizației, acțiunile oamenilor sunt cele care dau pentru
ei fața semnificativă a realității, pe care la nevoie o schimbă.
Desigur, nu putem, de pildă, schimba durata vieții –
acum medicul Johannes Huber ne spune că organic viața umană nu poate trece un
anumit prag. În fața multor rele, ea este firavă. Nu putem schimba multe pe
lume. Dar putem schimba destul de mult, încât să reducem suferința și să aducem
pacificare, libertate, dreptate, schimbare în bine, de care sensul este legat.
Nu ne angajăm să schimbăm? Atunci pesimismul
cuprinde mințile și pesimiștii au succes. Numai că ei sunt adesea pesimiști
înainte de a acționa. Și înainte de a ști cum. Unii chiar și înainte de a ști
ce-i de făcut și de a încerca să afle. Peste toate, înainte de a face ceva! Iar
pesimiștii întorc oamenii la începuturi.
Odată cu crizele și conflictele ce nu se mai
sfârșesc, cu desfigurarea democrației, revenirea la autoritarism și
„refeudalizare”, cu justiția fără dreptate, cu slaba creativitate socială, cu
răsturnarea de valori pe care le-am menționat, se trăiește o criză acută a
sensului. Fapt uimitor, ea se trăiește în cea mai mare dezvoltare științifică
și tehnologică din istorie, după cea mai lungă perioadă de pace în Europa și cu
șanse de a cunoaște mai mari ca oricând.
Dar criza sensului este și ea condiționată. Ea este
condiționată azi de ieșirea de sub control cetățenesc a deciziilor, de
toleranța față de decădere, de desconsiderarea dreptății, de proliferarea urii,
de răsturnarea ierarhiei valorilor. Dacă ar fi preocupare pentru a le eradica,
sensul ar reveni.
Criza sensului nu este doar a unei situații care
și-a pierdut direcția. Este și criza reacției. Nu poți afla sens în cele din
jurul tău când stai cu abuzurile și falsificările în brațe sau la taclale și nu
faci nimic contra lor.
Autor:
Andrei Marga
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu