Prof.
înv. primar Ioan Călin Gherman,
Școala Gimnazială ,,Regina Elisabeta” Băiuţ
,,Fiecare copil
pe care îl instruim este un OM dăruit societăţii" (N. Iorga)
Educația integrată se referă
la integrarea elevilor cu CES în învățământul
de masă, pentru a le oferi acestora un climat favorabil unei dezvoltării
armonioase si echilibrate. De asemenea,
educația integrată a copiilor cu CES, urmărește o cât mai mare apropiere a
acestor copii de cei normali prin
dezvoltarea capacităților fizice si psihice, prin implementarea unor programe cu caracter recuperator,
dar și stimularea potențialului restant care să permită dezvoltarea
compensatorie a unor funcții care să
suplinească pe cele absente sau insuficient dezvoltate. De aceea, este necesar a
se crea climatul afectiv propice în vederea formării motivației pentru activitate
în general si pentru învațare în special.
Orice copil cu CES trebuie
să beneficieze de un program adecvat si adaptat propriilor nevoi. Integrarea acestor
copii trebuie să urmărească valorificarea potențialului subiectului deficient
și să se creeze oportunități care să permită însușirea de abilitati propice integrării eficiente în comunitatea normală.
În cadrul școlarizării
copiilor cu CES, există o serie de etape ce trebuie parcurse:
trebuie acceptată ideea că
există astfel de copii, să li se recunoască dreptul la educație, să se asigure integrarea lor în
cadrul învățământului de masă. Copiii educați în cadrul școlii incluzive se vor
integra mai repede în diverse situații din lumea înconjurătoare, interacționând
și relaționând mai ușor cu diverși indivizi.
Pentru
copiii cu CES trebuie întocmit un program educațional personalizat (PEI), care constă în stabilirea obiectivelor,
conținuturilor învățării, strategiilor didactice și a modalitățile de evaluare,
care trebuie să se plieze pe necesitățile
și dificultățile fiecărui caz.
Acestea sunt diferite de cele folosite
pentru restul clasei. Obiectivele propuse
și conținuturile învățării care urmează să fie parcurse sunt stabilite, de comun acord, de către
profesorul de sprijin și profesorul specialist. De fapt, este o muncă de echipă:
profesor de sprijin, profesor specialist, logoped, profesor consilier, părinti.
Învățătorul clasei deține
rolul principal de acțiune și de coordonare a realizării programului
educațional individual pentru elevii cu CES. De aceea, acesta trebuie să fie
preocupat de propria pregătire și dezvoltare în acest sens, pentru a-și însuși
elemente care să-i faciliteze includerea optimă a copiilor cu CES și asigurarea
acestora de șanse egale la instrucție și educație. Colaborarea cu părinții
reprezintă un factor ,,cheie,,, deoarece aceștia se pot implica activ,
sprijinind foarte mult activitatea cadrului didactic, neavând doar calitatea de
observatori.
În planul dezvoltării
curriculare, pentru elevii cu deficiență are loc o mișcare în sensuri diferite
față de curriculum-ul general, în sensul că unele activități se reduc, iar pe de altă parte se introduc activități suplimentare
individualizate, menite să compenseze și
să recupereze starea de deficiență. De
exemplu, în cazul elevilor cu deficiență
mintală, este redus numărul de ore din planul de învațământ, numărul disciplinelor
de studiu, conținutului informațional ce urmează a fi însușit, însă cresc numărul activităților suplimentare în care urmează să fie inclus elevul cu deficiență
mintala, în scopul recuperării acestuia.Fiecare elev trebuie să se simtă apreciat și participarea la procesul de
învățare va fi după posibilitățile fiecăruia. Cadrul didactic trebuie să
găsească soluțiile optime pentru a-și atinge obiectivele stabilite în PEI,
adaptându-se după fiecare
Parteneriatul cu părinții copiilor cu dizabilitati
si consilierea acestora ajută la
reducerea stresului pe care-l resimt familiile si micșoreaza riscul ca părinții
să-și manifeste frustrările asupra copiilor lor. Părinții trebuie încurajați în
ceea ce privește evoluția copilului și nici
un specialist sau cadru didactic nu-și poate permite să spună părinților că
,,nu mai este nimic de făcut ‘’ pentru copilul lor. Programele de intervenție ar trebui să implice foarte mult familiile.
Ele trebuie sa fie construite astfel
încât să satisfacă nevoile copilului în contextul larg al nevoilor familiei. Părintii trebuie să aibă acces total la toate
informațiile educaționale și la,,diagnosticele’’ copilului. Părinții pot juca rolul de profesori acasă si
pot supraveghea studiul suplimentar al copilului .
Școala incluzivă devine
astfel o școală deschisă tuturor, o școală prietenoasă, flexibilă, o școală
care abordează procesul de predare – învățare – evaluare într-un mod dinamic și
atractiv, o școală care, prin sprijinul pe care îl oferă tuturor copiilor, se constituie
într-un factor de bază al incluziunii sociale, contribuind la eliminarea
prejudecăților legate de apartenența la un anumit mediu și la spargerea
barierelor existente între diferitele grupuri din interiorul unei comunități.
Bibliografie:
1. Alois Ghergut, 2006, Psihologia persoanelor cu
cerinte speciale, Editura Polirom, Iasi;
2. Cretu Carmen, 1999, Curriculum diferentiat si
personalizat, Editura Polirom, Iasi;
3. Vrajmas Ecaterina, 2001, Strategiile educatiei
inclusive, Editura Polirom, Iasi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu