Poezia este pentru literatură și nu numai, exprimarea unei interdicții care se dedublează după cum ea pune în joc trăiri de ficțiune care reînoiesc și contextă sistemul formal admis. Un fenomen aparent paradoxal afectează, în ultimii douăzeci de ani, literatura lumii: pe măsură ce poezia își continuă parcursul normal, de formă experimentală, destabilizatoare și antisistem, proza neagă orice am crezut că ar fi câștigat în secolul al XX-lea. Proza, în special romanul, pare a fi reținut din întreaga sa experiență doar funcția povestirii, o anume sondare sihologică și cîteva variabile formale. Piața universală de carte e inundată de produse care afirmă cu mândrie prin propria structură că „nu vor altceva decît să spună povești“. Lăsînd însă la o parte acest orgoliu sub care detectez o anumită vinovăție, cred că proza a trecut printr-un proces de dezvrăjire, că s-a subsumat total comercialului și că nu face altceva decît să răspundă cererii, cedîndu-le rolul de saboteur prozei scurte și poeziei. Nu de puține ori poeții, în cătarea originalității, au abordat poezia ca pe o comedie a sufletului. Astfel, Aurel Baranga a scris prin 1940 poeme de o cruzime și suprarealism macabru și vagabondaj, prefăcându-se mai târziu într-un comediant din domeniul dramaturgiei bulevardiere, cu destul succes, anulâmd din memoria estetică tot ceea ce fusese la debut anarhie juvenilă. Ion Negoițescu, oniricul, care făcea parte din grupul de la Sibiu, fiind cel mai tânăr impresionist, care a devenit critic literar, iar anxiosul Virgil Teodorescu, ce era poet cu simțul civic, un fel de Luis Aragon, precum Virgil Carianopol și prietenul Geo Dumitrescu. Avangardiștii Gellu Naum și C. Nisipeanu au fost avangardiști, activi sub raportul inovației literare, însă nu au întins o punte istorică din epoca unde au debutat și până la sfârșitul vieții. Suprarealismul patronat de Sașa Pană, era un fel de Andre Salmon al avangardei românești își publica aberațiile într-un capitol arid al istoriei literare. Dacă aceștia au abandonat estetica tinereții vijelioase opera lor a rămas și a început să fie editată din 1965 și până acum, găsind ecou în generațiile mai recente cu o acuitate profundă și policromă, ca și cum ar fi țâșnit din izvorul creației actuale. Cărțile acestora au adus în contemporaneitate un efervescent spirit literar prin cărțile lor istorice, restituite prin ediții quasi-complete.Sașa Pană cu “Poeme și poezii “( 1966) ,“ Prozopoeme“( 1970) , “Ospățul de aur”(1968 ) al lui Ștefan Paul, “ Stăpâna viselor“de Constantin Nisipeanu, “Orion “(1978 ) de Geo Bogza și “Blănurile oceanelor “(1968 ) de Virgil Teodorescu sunt atât documente istorice și ediții fără mare ecou, dar mai degrabă sunt sforțarea imanentă a unei literaturi de a recupera evantaiul ei integral în vederea unei exprimări depline și libere, cu absolută inițiere tradițională.
Avangarda istorică românească nu este tot una cu
suprarealismul, cu toate că din observațiile mele suprarealiștii sunt mai
numeroși și mai însemnați. Interesanți sunt expresioniștii încărcați cu idei
insolite, cum ar fi dadaismul care este o creație de-a noastră prin Tristan
Tzara și Marcel Iancu, la fel a găsit ecou în țara noastră futurismul prin F.T.
Marinetti a explodat la Paris în anul 1909. Privită în ansamblu, așa ca dintr-o
dronă imaginară, fără parti-pris , literatura română pare a scoborâ cu
fenomenele insurgente cu mult înaintea primului război mondial, aceea
presă-pirat cu reviste cumulând patru cinci numere până la Al.Macedonski despre care am scris romanul “Priviți,
privighetoarea cântă…! “ Toate aceste documente s-au publicat, încât cititorul
sau istoricul literar contemporan a luat cunoștiință de ele.Astfel se cunoaște ceea ce este up-to-date pe glob. O
antologie a poeziei românești de avangardă a fost publicată la Milano de Marin
Mincu și Marco Cugno alături de cea tipărită de Sașa Pană la București, în
1968, au lărgit panerul cunoașterii avangardei românești în Europa. Clujanul
Ion Pop publicând Literatura română și expresionismul, care este o sinteză
curajoasă, amintidu-ne și de Ov.S. Cromălniceanu și Adrian Marino, autorul unui
studiu deosebit despre avangardă. Este vorba de Dicționarul de idei literare,
vol.I, 1970, care a câștigat o dimensiune europeană.
Din această relativă ebuliție, care este cea mai
intensă și mai bogată din tabloul bibliografic, a ieșit o literatură compozită,
unde fenomenul avangardist este reprezentat într-un chip insolit. Astfel de
situații de felurite avangarde au dus astăzi la nașterea unor fenomene și
stiluri impure din unghiul curentului initial, clasificabile în categoria
producțiilor baroce, anormale prin raport la norma literară, inventive în chip
inconsecvent și contradictoriu, eretice în comparație cu prototipul istoric.
Cineva este exoresionist într-un volum sau într-o poezie, în altă situație
tehnica se modifică. Altul este suprarealist, pornind de la Urmuz și cultivă
umorul absurd,,altcineva face lirică suprarealistă în stilul și gustul lui
Eluard. Într-o grupă, pe care am numit-o “neo-surrealistă “ face parte fostul
meu coleg de liceu, la Drăgășani, Virgil Mazilescu,( 1942-1984), autorul unor
volume cu conținut discursiv și sinteză amorfă: “Fragmente din regiunea de
odinioară”, apărut în 1970 și “Va fi liniște va fi seară”(1979 ).Colegul, în
liceu, era foarte bun la matematică. A fost o surpriză pentru toți că a reușil
la filologia din București. Ca poet, Virgil Mazilescu se bizuie pe justapunere
în gramatica lui lirică și deduce poeziam prin asociativitatea arbitrară,
sublimând limbajul până la o înfățișare eliptică de acest fel: ”în grâul de
după asalt, Immanuel tu treci mai fericit decât mine prin toate piesele
distrugerii foarte sărac și fără să-ți amintești și viclean la pândă pe urmele
marilor îngeri cântăreți de altădată. “
Departajându-se de realul direct, eul deduce din
arbitrar un real magic, concepție suprarealistă nu însă și de formula onirică,
întrucât magia provine din limbaj și nu din viziune.
Peisajul, puțin exprimat, pare un artificiu de
laborator lingvistic și nu un vis energetic. Ideea de a revela peisajul o găsim
și în poezia clujeanului Ionuț Țene, având origini tot drăgășenene, având un curat
suprarealism, în spiritul lui Breton, care promova tehnica de ”a citi în sine “
în volumele : “Ridurile pietrei “(versuri), Editura Casa Cărții de Știință,
Cluj-Napoca, 2018. O astfel de autoscopie imanentă presupune reprezentarea
omului în chipul unui text, revelabil prin tehnici ce oscilează între gândire
și extrarațiune.Eul imanent care scapă diurnului, suprarealismul iubea
romantismul german și s-ar fi extaziat după Carus, dă înfățișarea discursivă a
liricii lui Sorin Mărculescu, din “Cartea munților” apărută în 1967, la fel în
poezia lui Ion Mureșan din “Cartea Alcool”, Bistrița, Ed. Charmides, 2010.
Lirica de icoană venind din ancestralul creștin, ca
și cum ar fi pictată de Pirosmanishvili, a poetului Victor Constantin Măruțoiu
în volumul” Al treilea munte,” Editura “:Școala Ardeleană“, 2018,, poet în fond
expresionist, precum Ion Gheorghe, voind a găsi Panteonuri arhaice și biblice,
investigând prin limbaj “țara originară “, fiind pe urmele lui C.G. Jung. Cu
adevărat suprarealistă, folosind o ceremonie a textului este poezia eminentă a
lui Leonid Dimov (Carte de vise, 1969 ), unde visul este aici o formă de
revelație letală, expresia unei angoase, formă ireductibilă de a pricepe realul
în ce are acesta imanent. La poeta Persida Rugu spiritul iese din mediul direct
și se sublimează în acel real amorf, metafizic și informal, a cărei lege este
metamorfoza:” Intermezzo,/Curg sunetele prin inima sihlei/ tăcerea înalţă
pagoda/ pe ochiul ascuns/ cad inimi de jar/ din frunza ce-acoperă calea/ Somnul
celui hăituit/ Somnul celui hăituit/ alunecă frânt/ pe celălalt mal (… )“ Fără a
urma pe Leonid Dimov, Persida Rugu,(Umbra fluturelui de abanos, Editura Avalon,
Cluj-Napoca, 2020), Emil Brumaru (Dulapul îndrăgostit, 1980 ) și Dan Mutașcu
Oglinda lui Cagliostro, 1972) închipuie curioase lumi de vis, cu un aer
franciscan și colorist, prima în gustul Louise Labe, dar cu înclinații spre
religiozitate,, al doilea în gustul Chagall, al treilea, având un aer de
inițiat în doctrine oculte, care este numai o creațiune artificială, de moment.
Rare urme suprarealiste, detectabile la expertiza atentă, în producțiunile lui
Platon Pardău (Pasărea vine la noapte, 1968 ), cu folclorul lor oniric, Adi
Cusin în Umbra punților, 1970, Dumitru M.Ion și Minerva Chira, “Drumul pe sub
pământ duce în cer?”, Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2016.
La Ioan Alexandru, blagianismul și-a găsit izvorul
liric potrivit. Poetul cântă complicitatea de sânge cu strămoșii, răsfrânți
dramatic în eul liric, jubilând frenetic și adânc. Adevărata ceremonie a
textului nu este în avangardă, adevărații avangardiști sunt solitari care
experimentează, lucrând pe căi inedite asupra limbajului, într-un spirit care
nu este nou, totuși descoperim texte de acest gen în Gh.Crăciun și Gh.Iova.
Așa-zisa lirică a nonsensului, produsă de Edward Lear și Lewis Carroll și
tradusă în românește de Constantin Abăluță, găsim terenul propice unde se pot
dezvolta emuli. O utopică descoperim în limba îngerului “coborât din strană “,
într-o poezie de Matei Gavril, în volumul Cântec de liră, Pur, 1971 unde
folosește o limbă angelică.
După evenimentele din decembrie 1989, poezia s-a
întors, pe jumătate, la clasicism. În câteva articole de analiză, pe care le-am
publicat în diferite reviste literare, scriam că, atât critica literară cât si
dezbaterile literare de azi trăiesc din amintirile comunismului. În contextul
vieţii literare de astăzi, cu consecinţe incalculabile în educarea tineretului
nostru este fenomenul de reciclare a „mastodonţilor” artificiali „umflaţi”,
“vinovaţi”că au făcut jocul puterii comuniste. Aceşti „mastodonţi” aduşi până
la „genialitate” s-au folosit de relaţiile lor pentru a-şi publica aberaţiile
postmoderniste, de a beneficia de multe facilităţi materiale, în timp ce masa
mare de muritori suferea cele mai cumplite lipsuri. Aceştia „jucau” si mai
joacă şi azi destinele literaturii române, impunând „valorile” şi ierarhiile
artificiale, conform mentalităţii implementate de comunism, de care nu se pot
debarasa. Ab initio, trebuie să spunem că, în perioada comunistă când era în
vogă post-modemismul, care, prin acel text abscons nu făcea decât jocul
propagandei de partid, iar înţelegerea şi interpretarea operelor literare în
raport cu societatea se făcea în funcţie de necesitatea propagandei.
După evenimentele din decembrie 1989, când cenzura
politică și autocenzura a dispărut, şi-a făcut simţită prezenţa un nou curent
literar, pe care l-am denumit proglobmodernul, fenomen semnalat şi de Eugen
Simion, după semnalarea făcută de mine, dar care l-a denumit neinspirat
„post-post-modemul” („Fragmente critice”, vol. II,1998). Acest nou curent aduce
o prospeţime şi o descătuşare a ideilor, ştergând din calea lui artificialul
din texte, atât de promovat de optzecişti, care au rămas nişte citaţi şi nu
citiţi.
Proglobmodernul vine cu încărcătura tradiţională din
literatură, cu o întoarcere pe jumătate de modernism, nu neglijând un adevăr;
că între maximum de conştiinţă posibilă şi această conştiinţă umană nu e doar o
diferenţă cantitativă; conştiinţa umană aduce în formarea eî decalajul dintre o
existenţă în sine (chiar şi privilegiată) şi o existentă pentru sine, între
existenţa unui om în societate şi existența unui om ca umanitate.
„Noul curent promovează opere ale căror univers corespunde unei viziuni asupra lumii, în sensul de realitate istorică determinată, ca echilibru dislocat în virtutea unor existenţe ale grupurilor sociale şi politice.
Dar, vai de literatura care face jocul numai unui grup
social şi politic, în acest context sunt reviste ca: „Sintacme codrene”,
„Viaţa de pretutindeni”,”Oglinda literară” (păcat că a dispărut din peisajul
revuistic ), „Sinteze literare”,” Climate literare“, „Nova provincia
Corvina”(altă revistă dispărută ), „Bogdania”, „Curierul literar”, “Arena literară”,
“Constelații diamantine “,“ Bucureștiul literar și artistic“, Luceafărul net“,
“ Agora literară“ etc, care promovează literatură ce se încadrează în curentul
proglobmodern. Acesta se caracterizează şi prin păstrarea şi promovarea
specificului naţional, în contextul integrării În timp ce publicaţii cunoscute
şi finanţate de Ministerul Culturii, Uniunile de creaţie au rămas în „vechi
tipare”, promovând „mâzga postmodernistă a generaţiei optzeciste a căror limbă
„exprima” golul unei „glaciaţiuni” al sufletului uman, într-un text incoerent
şi inexprimabil.
Revistele mai sus amintite si criticii promovaţi de
acestea feresc literatura de posibile influente negative ale presiunii politice
şi de imobilismul academist. (Vezi: „Arena literară”, „Agora literară”,
„Luceafărul net”, „Convorbiri literare” etc).
Recursul la textele fundamentale ale umanităţii ne poate sprijini să desluşim modele trecătoare şi moduri problematizate ale condiţiei umane, ce străbat dincolo de conjuncturi si traversează epoci. Proglobmodernul promovează dreapta măsură între imobilismul esenţialist şi noutatea, care nu neagă continuitatea, ba o promovează, este în esenţă textul discursului ştiinţific al oricărui timp. Acest nou curent se dezvoltă sub implicativul „nihil novum sub sole” cu unele critici obiective, acceptând că „adevărul e întregul” (Hegel), dar privit din unghiul contemporaneităţii democratice, când post-modernismul românesc apare ca o poziţie exprimată avânt la letre la’destinul actual al literaturii române, care, deja, a intrat în noul curent literar proglobmodernul. Acesta nu este străin de noile cuceriri ştiinţifice şi neuropsihice, este expresia îmbinării talentului exprimat prin semnul lingvistic corelat cu datul optic (în cazul artelor plastice) şi cel fonic (în cazul teatrului), î’n cadrul cărora conştiinţa ia act de ea însăşi prin elementele clasice/ moderne. Aş fi fost tentat să spun proglobmodernism, dar sufixul – ism îmi dă frisoane. Acest -ism, de la marxism, hitlerism, proletcultism, comunism, ceauşism, îmi aduce aminte de un secol al crimei. Aşa că îl eliminăm din termenul propus. În acest context, orice revista “ne-aliniata” devine o publicaţie de avangardă al proglobmodernului, prin însuşi faptul că publică autori ce promovează valorile noastre tradiţionale.
Prin urmare, discursul proglobmodernulul nu are
nevoie să fie recunoscut fiindcă el, deja, a dobândit caracterul de reflectare
a „unui adevăr ce există la propria sa naştere”. (M. Foucaud). Fără a fi
ceremonioasă, poezia ca text este un fenomen obligatoriu în literatura română
mereu în mișcare, căci ea reprezintă momentul trăirilor și al negațiilor, este
antiteza, oglinda și trăirile ce stimulează înaintarea, fără a cărei energie
demonologică universulă ar fi un vehicol la unison.
Eseu
de: Al Florin Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu