DUMINICA A 33-A DUPĂ RUSALII (A VAMEȘULUI ȘI A FARISEULUI) LUCA 18, 10-14
Zis-a Domnul pilda aceasta: Doi oameni s-au suit la
templu ca să se roage: unul era fariseu și celălalt vameș. Fariseul, stând
drept, așa se ruga în sine: Dumnezeule, Îți mulțumesc că nu sunt ca ceilalți
oameni, răpitori, nedrepți, prea desfrânați, sau ca și acest vameș. Postesc de
două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate câte câștig. Iar vameșul,
departe stând, nu voia nici ochii să-și ridice către cer, ci-și bătea pieptul,
zicând: Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului! Zic vouă că acesta s-a coborât
mai îndreptat la casa sa decât acela. Fiindcă oricine se înalță pe sine se va
smeri, iar cel ce se smerește pe sine se va înălța.
Pregătirea pentru intrarea în Postul Patimilor
Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos și perioada Triodului încep cu
această pildă a vameșului și a fariseului care s-au suit amândoi la Templu.
Perioada Triodului – despre care nu vom putea vorbi aici – este una dintre cele
trei mari perioade ale anului liturgic al Bisericii noastre, care ține de la
Duminica Vameșului și a Fariseului până la Duminica Învierii Domnului sau
Duminica Paștilor. Ceea ce transpare din diferitele comentarii asupra
Evangheliei pe care o citim este faptul că această urcare la Templu nu este o
întâmplare lipsită de importanță, cum ar fi în zilele noastre, ca o simplă
oprire la biserică pentru a aprinde o lumânare sau a spune o rugăciune. Urcarea
la Templu constituia un eveniment în viața lor, chiar central, așa cum ar
trebui să fie pentru noi participarea la Sfânta Liturghie. Ne ducem la un anume
moment al zilei, în vederea unei întâlniri unice cu Cel ce vine în mijlocul
nostru.
Constatăm adesea, intrând în biserică, că în inima
noastră se țes rugăciuni precum cele ale vameșului: Dumnezeule, milostiv fii
mie păcătosului! sau: Doamne, ai milă de mine! Referindu-ne la această scurtă
rugăciune, anumite comentarii ale Evangheliei atrag atenția asupra faptului că
această redare în limba română a rugăciunii vameșului nu ar fi traducerea cea
mai exactă și că aceste cuvinte ale vameșului ar avea mai degrabă sensul de:
Dumnezeule, fii răscumpărarea sau ispășirea păcătosului de mine!
A cere mila lui Dumnezeu este un lucru, însă a-L
ruga pe Dumnezeu să Se facă El Însuși răscumpărare sau ispășire păcatelor
noastre este cu totul altceva. Diferența este nemărginită. Ispășirea este
repararea unei greșeli prin intermediul unui act care marchează mișcarea
inversă, este un fel de compensare printr-o pedeapsă care ar avea ca rol, prin
suferința sau strâmtorarea pe care o suferim, să ne curețe de o greșeală
săvârșită, oricare ar fi fost gravitatea ei, o răscumpărare prin suferință. Dar
imediat ce vameșul imploră: Fii Tu răscumpărarea păcătosului de mine!, se pune
întrebarea: Cum ar putea Dumnezeu ispăși păcatele mele fără numai dacă le-ar
lua asupra lui? Cum recunoaște vameșul sau cum recunoaștem noi că centrul
acestei pilde este Mântuitorul Însuși, Cel care ispășeşte păcatele noastre? El
este Cel care le ia asupra Lui.
Pentru un evreu practicant era obiceiul să se urce
la Templu în două momente ale zilei: seara, la apusul soarelui – care
corespunde la noi cu momentul Vecerniei – și dimineața, în zorii zilei, aceste
două momente aflându-se la îmbinarea zilei cu noaptea. Atunci se aduceau așadar
la Templu prinoasele de jertfă pentru păcatele săvârșite în timpul nopții care
tocmai trecuse sau cele săvârșite în timpul zilei care ajungea la apusul său.
Mielul adus ca jertfă îl simbolizează pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu. Astfel,
momentul pentru a aduce jertfa era ales cu atenție la vremea în care lumina și
întunericul se îngânau, lăsându-și locul una alteia. Prin această pildă, Domnul
arată celor care-L ascultau că El este de fapt Cel care ispășește păcatele
noastre. Precum auzim din gura Sfântului Ioan Botezătorul, El este Mielul lui
Dumnezeu care ridică păcatul lumii (Cf. In 1, 29; Isaia 53, 7).
Între altele, văzând atitudinea fariseului, această
pildă ne învață încă un aspect fundamental al vieții noastre lăuntrice, pe care
ar trebui să îl păstrăm și să îl interiorizăm de-a lungul întregii noastre
călătorii pe acest pământ: ea ne înfățișează foarte limpede pericolul care ne
pândește, acela de a ne pierde sufletul, mântuirea, bazându-ne pe o mulțime de
virtuți închipuite, pe nenumăratele noastre calități, pe sporirea faptelor
noastre bune, care ne fac să cădem în mândrie și astfel să ne pierdem
mântuirea. Ea ne arată, de asemenea, privind la vameș, că în ciuda păcatului
nostru, prin smerenie, putem să ne întoarcem la noi înșine, să ne revenim în
noi înșine; prin simplul fapt de a vedea și a ne recunoaște starea de
păcătoșenie, smerindu-ne, coborându-ne neîncetat, putem fi îndreptățiți. Iar
Sfântul Isaac ne spune: „Smerenia, fie și fără fapte, dobândește iertarea
multor greșeli; dimpotrivă, faptele, fără smerenie, nu ajută la nimic; mai
degrabă, ele ne pregătesc cele rele” (Sfântul Isaac Sirul, Discursuri ascetice
49, 8, Filocalia, vol. 10), apoi adaugă: „Cu adevărat smerit este cel care, în
taina sufletului său, are pentru ce să se fălească, și nu o face, ci socotește
acel lucru ca fiind nimic” (idem 20, 7).
Vameșul se întoarce la viața sa de zi cu zi mai
îndreptat decât fariseul care se fălea cu faptele lui bune. Fariseul se
aseamănă vacii care, după ce a umplut găleata cu lapte, a răsturnat-o printr-o
lovitură de copită, lăsând să se verse totul pe pământ. Așa este și omul care,
după ce a săvârșit fapte vrednice de laudă, se umple de mândrie și se înalță
deasupra celorlalți. Vedem, după cuvântul Mântuitorului, că mândria îl afundă,
îl îneacă, îl alungă din cer ca să spunem așa, pe urma lui Lucifer – cel dintâi
dintre îngeri -, îngerul luminii. „Nu te lăuda pentru nimic, ca să nu ai a
roși; cu adevărat, de fiecare dată când omul cade în slavă deșartă datorită
unui lucru, Dumnezeu va îngădui o schimbare, pentru ca omul să se smerească și
să învețe smerenia” (idem 5, 13). În vreme ce smerenia singură a putut deschide
porțile Raiului tâlharului răstignit de-a dreapta Domnului. „Când smerenia va
împărăți în viața ta, continuă Sfântul Isaac, sufletul îți va fi supus, și
odată cu el, toate celelalte, deoarece în inima ta se va naște o pace care vine
de la Dumnezeu. Dimpotrivă, fără smerenie, vei fi fără încetare prigonit, nu
numai de patimile tale, ci și de cele din afară. Cu adevărat, Doamne, dacă nu
ne vom smeri noi înșine, nu vei înceta să ne smerești Tu” (idem 16, 7).
Este important să observăm câteva nuanțe. A ne smeri
înseamnă a ne vedea limitele noastre, fără a căuta să ne înălțăm deasupra
celorlalți. A fi smerit presupune că altcineva ne smerește, ne pune la locul
nostru, ne spune de față cu ceilalți ceea ce facem sau ceea ce suntem, sau ne
acuză în orice alt fel. A se smeri înseamnă a anticipa singur, într-un anume
sens, ceea ce celălalt gândește, și astfel a nu-i da prilejul să ne smerească.
Este vorba de a fi și a ne păstra în limitele a ceea ce suntem cu adevărat în
sinea noastră. Căci „nici un om nu poate să-l disprețuiască pe cel smerit,
nici să-i adreseze cuvinte dojenitoare, nici să-l umilească. Deoarece Stăpânul
său îl iubește, este iubit de toți. El îi iubește pe toți oamenii, și toți îl
iubesc. De către toți e îndrăgit, și în tot locul prin care trece este văzut ca
un înger de lumină și este cinstit cum se cuvine. Ochii tuturor se întorc spre
el pentru a-l asculta. Fiecare așteaptă cuvintele lui precum cuvintele lui
Dumnezeu. Simplitatea lui face mai mult ca toate vorbele sofiștilor care își
chinuie mintea. Cuvintele sale sunt dulci în urechile celor înțelepți, precum
gustul mierii. Toți îl văd pe Dumnezeu în el, măcar că cuvintele lui ar părea
de om simplu și neștiutor, iar înfățișarea sa – nerușinată și vrednică de
dispreț” (idem 20, 4).
Celor mai mulți dintre noi ne place să fim lăudați,
să ni se dea un loc de cinste, să fie arătate în public faptele noastre bune.
Pe când, dacă suntem smeriți, dacă ni se pun în evidență slăbiciunile și
lipsurile, ne simțim răniți. Să ne aducem însă aminte de sfaturile Părinților
din pustiu, care ne învață cum putem să înțelegem măsura propriei noastre
sporiri duhovnicești: dacă lauda te nedumerește ca și când ar fi o insultă și
dacă învinuirea te atinge ca și cum ar fi o laudă, dacă îl primești ca pe un
binefăcător pe cel care te-ar învinui în chip înjositor acuzând faptele tale
cele rele, atunci înseamnă că ai ajuns la măsura marilor nevoitori, deoarece a
primi învinuirea în toată smerenia e un ajutor spre mântuire. „Un om care a
ajuns să-și cunoască măsura neputinței sale a ajuns la desăvârșirea smereniei”
(idem 73, 2), ne spune Sfântul Isaac. Aceasta ne ajută să vedem cine suntem, să
ne conștientizăm propriile limite. De asemenea, dacă respingem laudele întocmai
cum un om obișnuit ar respinge învinuirea, o facem din cauza vătămării
duhovnicești care o reprezintă pentru noi înălțările, onorurile, laudele,
întrucât acestea hrănesc și contribuie în chip primejdios la întețirea mândriei
din noi, care ne face să ne închipuim că suntem mai presus decât frații noștri.
„Greu vom afla un om în stare de a purta laudele fără să se vatăme; poate unul
ca acesta nici nu există; aceasta vine din faptul că omul se poate schimba
foarte repede, măcar că ar fi fost ca un înger prin viața lui” (idem 1, 3).
Așadar, noi putem avea multe daruri și putem cultiva
nenumărate virtuți, dar cu toate acestea, mândria poate să distrugă totul
într-o clipită. În schimb, așa păcătoși cum suntem și împotmoliți în
slăbiciunile și faptele noastre mediocre, smerenia poate singură să fie
începutul îndreptățirii noastre înaintea lui Dumnezeu, întocmai ca în pilda
vameșului, precum tâlharul cel bun pe cruce, precum mulți alții care au găsit
smerenia și au dobândit astfel Raiul. Așadar, „smerește-ți limba, ne îndeamnă
Sfântul Isaac, și niciodată nu vei fi smerit; fă-ți buzele tale dulci și toți
îți vor fi prieteni” (idem 5, 13).
Autor:
† Iosif, Mitropolitul Ortodox Român al Europei Occidentale şi Meridionale – 25
Feb 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu