S-a datorat trecerii moțiunii
de cenzură prin Parlament. Conform art. 113 din Constituție, opoziția a făcut
apel la un demers politic legal. Nu întotdeauna ce este legal, poate fi și moral. Dacă sunt întrunite condițiile, soluția
stopării derapajelor unui guvern sunt alegerile anticipate, nu moțiunea de cenzură. Al cărui rezultat a
suprimat votul electoratului, dat Alianței
PSD-ALDE, la parlamentarele din 2016.
Scorul final al moțiunii
a fost chinuit, scos cu forcepsul din ,,burta” unui Parlament transformat în
tarabă. În care târguiala a făcut legea. Nu este moral ca soarta unui guvern,
cu bune și rele, să atârne de câteva
voturi negociate în crucea nopții,
premergătoare zilei moțiunii, și în spatele ușilor
închise. Deși în situații de criză moțiunea
este un instrument politic legal, Parlamentul ar fi bine să-l evite. După
precizarea cauzelor care au generat evenimentul vin și soluțiile. Mitul
PSD-ului, cotat pe scena politică, drept partid mare și tare a dispărut. Ținta
recentei moțiuni a fost pe val în
2000-2004, când PSD-ul a guvernat singur, pe vremea lui A. Năstase și I. Iliescu. Rezultatul moțiunii confirmă că partidelor și electoratului le convine să conviețuiască într-o democrație fragilă, vulnerabilă politic, plină de conflicte și războaie pe toate fronturile. Cauza
principală o constituie alianțele de
conjunctură, pe care partidele, ceva mai bine cotate (nu mari și puternice) o fac cu partidele balama,
conduse de lideri, dispuși oricând să
trădeze în propriul interes. Deși
combinațiile reprezintă ,,cancerul”
politicii autohtone, în scopul întrunirii unei majorități parlamentare după alegeri, trebuiau făcute. Cu toate că
scopul scuză mijloacele, este inadmisibil ca partide de buzunar, în momente de
cotitură pentru societate, să facă jocuri politice, inițiate de lideri ipocriți,
care declară că vor binele poporului. După aproape trei decenii ale democrației, a venit vremea ca alternanța la putere să fie împărțită între cel mult trei partide, cu
orientare ideologică bine definită. Context în care și electoratul, dispus să voteze, ar fi obligat să-și contureze mai clar opțiunile. Pentru evitarea situațiilor de criză (gen moțiune de cenzură) trebuie ridicat pragul
electoral la 8-10%, prin lege traseismul politic interzis, iar Președintele să respecte constituția. În scopul unor astfel de idealuri, din
partea politicienilor este nevoie de multă voință
politică. La trecerea moțiunii a
contribuit și rezultatul europarlamentarelor
din mai a.c. Electoratul și-a vărsat
mânia pe PSD, fără să discearnă că scopul europarlamentarilor nu a avut nicio
legătură cu parlamentarele din țară.
Până anul viitor, războiul politic pare a fi încheiat. Președintele Iohannis a pus umărul la greu
pentru dărâmarea Guvernului Dăncilă și
poate va fi mulțumit că va avea
propriul guvern, însă un posibil scenariu nu trebuie eludat. Presupunem că
PSD-ul se reformează, se restructurează și
anul viitor câștigă alegerile. Motivele
nu pot fi anticipate, totul depinde de măsurile luate de noua guvernare, a
cărei construcție politică pentru
societate nu prezintă interes. Dacă ele vor fi antipopulare și Iohannis câștigă
al doilea mandat la ce ne putem aștepta,
nu știu să răspund. Ce are de gând să
facă noul guvern este prematur să anticipăm. Greaua moștenire ar trebui să devină istorie. Oricum, problemele de fond
ale societății și țării vor intra pe
rol după parlamentarele din anul viitor, pe la începutul anului 2021. Ca să-și consolideze puterea, noul guvern va avea
ca prioritate localele și
parlamentarele cu miză mai mare decât prezidențialele.
Până atunci, sau poate mai devreme, Dăncilă meditează, iar Iohannis jubilează.
Câtă vreme nu se știe. Investirea
noului guvern și probabil anticipatele,
sau parlamentarele, pot veni cu surprize neplăcute.
prof. Vasile ILUȚ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu