JOCURI CU CARACTER RECREATIV,
TEHNICI DE ANIMARE A GRUPULUI ÎN ORELE DE JOC ȘI MIȘCARE/ MUZICĂ ȘI MIȘCARE
Fiecare dintre noi are o amintire
speciala din copilărie legată de o anume experiență de joc. Imaginea este descrisă in detalii bogate și vii. Când vorbim despre acele momente
plăcute rememorăm sentimente – de libertate, de bucurie și de intimitate cu prietenii. Mulţi
dintre noi am avut locuri secrete despre care povestim ca și cum timpul și locurile respective ar fi încă
palpabile. Ne amintim suflul vântului, atingerea ierbii, scârțâitul unor scări, mirosul unui pod
prăfuit.
Joaca reprezintă o experienţă semnificativă și unică. Oferă satisfacție și
plăcere copiilor, o evadare pe care ei o caută cu nerăbdare și una pe care o găsesc captivantă la
nesfârșit. Oricine i-a observat
pe copii în timp ce se joacă a văzut cât de profund sunt aceștia antrenați în joc și
cum iau totul in serios.
Cercetările arată ca jocul are multe
beneficii pentru copii, familie si comunitate. De asemenea, este evident că
multe dintre competențele pe care le vizăm a
fi atinse la diferite discipline se pot realiza prin conceperea unor activități atractive pentru copii, de fapt niște jocuri, în care noi împachetăm lucruri
care altfel ar fi mai greoaie. Maniera integrată de abordare a obiecte de studiu face posibilă învățarea/consolidarea, prin jocuri dinamice,
a alfabetului, cifrelor, denumirii animalelor, fructelor, legumelor etc. Acestea
sugerează că accesul copiilor la joc poate:
- să crească stima de
sine, respectul de sine și autoconștientizarea;
- să îmbunătățească și
să mențină sănătatea fizică și mentală;
- să le ofere
posibilitatea de a intra în legătura cu alţi copii;
- să respecte regulile
stabilite;
- să le crească
încrederea prin dezvoltarea de competenţe noi;
- să le dezvolte
imaginaţia, independenţa si creativitatea;
- să ofere oportunităţi
copiilor, indiferent de abilităţile pe care le au, să se joaca împreună;
- să ofere oportunităţi
pentru dezvoltarea abilităţilor sociale şi de învăţare;
- să consolideze capacitatea
de adaptare prin asumarea de riscuri şi provocări, rezolvarea de probleme;
- să înțeleagă ce însemnă să câștige, dar să accepte mai ușor și
înfrângerea, ca formă a insuccesului;
- să ofere oportunităţi
de a învăţa despre mediul în care evoluează şi comunitatea în care trăiesc.
Dreptul la joacă și
la recreere informală, pentru toți
copiii și tinerii de până la 18 ani,
este reglementat in articolul 31 din Convenția
ONU cu privire la Drepturile Copilului. Guvernul are datoria de a proteja si de
a promova oportunități de joacă pentru
toți copiii si tinerii.
Sigmund Freud spunea că fiecare copil care se joacă "se
comportă ca un scriitor creativ, prin faptul ca el îşi creează o lume proprie,
sau mai degrabă, rearanjează lucrurile din lumea sa într-o maniera nouă care îi
face plăcere... Scriitorul creativ face acelaşi lucru ca şi un copil care se
joacă. El creează o lume a fanteziei pe care o ia foarte în serios şi în care
investeşte foarte multă emoţie."
Ca urmare a situațiilor favorabile sau nefavorabile cu care se confruntă
copilul în timpul jocului, el va trăi o gamă largă de stări afective – bucurie,
tristețe, mulțumire, entuziasm, plăcere. Copilul are
ocazia să cunoască aceste stări, să le înțeleagă
și să învețe să le controleze, astfel încât să aibă
un comportament echilibrat, la școală
și în societate.
Societatea în care trăim este predispusă spre
sedentarism, iar mulți dintre copii sunt
obezi sau cu tendință în acestă direcție. Cunoaștem situații
în care părinții își îndeamnă copiii să nu participe la
orele de Educație fizică de teamă să nu
transpire, pentru ca mai apoi să nu se îmbolnăvescă. Există un număr din ce în ce mai mare de
copii cu grave probleme de concentrare la sarcinile care le sunt impuse, precum
și dintre aceia pe care
pur și simplu nu îi mai
interesează nimic. Creierele lor tinere au primit o așa de mare cantitate de impulsuri de la
aparatura care le este “prietenă” ziua și, uneori, noaptea,
încât stimulii cu care încercăm noi, cadrele didactice, să îi atragem îi
plictisesc. Sunt provocări pentru noi, pentru familii, pentru societate la care
trebuie să găsim rezolvări.
Cercetătorii
care militează pentru importanţa jocului pentru dezvoltarea copiilor, sunt
îngrijoraţi ca aceştia nu mai au acces la joaca în aer liber, în mediul
natural, fără constrângeri şi supraveghere. Părinţii sunt tot mai preocupaţi de
siguranţa copiilor, iar acestora le este îngrădită posibilitatea de a
experimenta, de a se manifesta plenar în joc, din cauza siguranţei.
Jocul și mișcarea și Muzica și mișcarea, două dintre
disciplinele recent redenumite și
regândite ca programe, au un numitor comun: MIȘCAREA. Cei ce au gândit aceste două discipline au avut în
vedere, în mod sigur impunerea mișcării,
deoarece corpul omenesc este conceput pentru a fi în mișcare.
Criteriul care ar da cea mai corectă şi
cuprinzătoare sistematizare a jocurilor este criteriul sarcinilor de
rezolvat. Clasificarea jocului de mişcare pe baza criteriului
sarcinilor pe care le rezolvă prevede:
1. jocuri pentru formarea şi perfecţionarea
deprinderilor motrice de bază şi aplicative; jocuri pentru alergare; jocuri
pentru săritură; jocuri pentru aruncare; jocuri pentru căţărare; jocuri pentru
târâre; jocuri pentru escaladare;
2. jocuri pentru formarea şi perfecţionarea
deprinderilor motrice specifice ramurilor sportive: a. jocuri pregătitoare
pentru jocurile sportive: jocuri pregătitoare pentru fotbal; jocuri
pregătitoare pentru handbal; jocuri pregătitoare pentru baschet; jocuri
pregătitoare pentru volei; jocuri pregătitoare pentru badminton; b. jocuri
pregătitoare pentru gimnastică la aparate (sportivă), acrobatică şi sărituri;
c. atletism.
3. jocuri pentru educarea sensibilităţilor
motrice şi dezvoltarea calităţilor motrice de bază: jocuri pentru dezvoltarea
simţului de orientare în spaţiu; jocuri pentru dezvoltarea simţului ritmului;
jocuri pentru dezvoltarea simţului echilibrului; jocuri pentru dezvoltarea
vitezei; jocuri pentru dezvoltarea îndemânării; jocuri pentru dezvoltarea
forţei;
4. jocuri pentru educarea atenţiei.
Eficienţa jocurilor de mişcare este dată de
gradul de realizare a scopului propus, de gradul de implicare a jucătorilor. În
funcţie de obiectivele pe care le urmărim, de vârsta jucătorilor şi
particularităţile morfo-funcţionale şi psihice; nivelul dezvoltării şi
pregătirii fizice, starea de sănătate; particularităţile de sex (dacă este
cazul); condiţiile materiale privind locul de desfăşurare şi inventarul de
materiale de care dispunem, putem selecta şi adapta jocul/jocurile pe care le
considerăm potrivite pentru realizarea sarcinilor stabilite.
La finalul fiecărei activităţi care implică
folosirea unui joc propunătorul trebuie să facă aprecieri asupra modului în
care elevii s-au comportat în timpul activităţii, care vor avea ca rezultat o
mai bună coordonare a colectivului de elevi.
,,Muzica
este o revelaţie mai mare decât toată înţelepciunea şi filozofia. Muzica este
solul în care spiritul trăieşte, gândeşte si creează.” (Ludwig van
Beethoven)
Cât
adevăr exprimă cuvintele celui care vibrează în inimile noastre! Puterea
muzicii de a transmite sentimentele oamenilor este de necontestat, de aceea,
încă din antichitate, ea a fost folosită în şcoală pentru educarea tineretului.
Prin excelenţă emoţională, educaţia
muzicală captivează interesul copiilor de la cea mai fragedă vârstă, datorită
specificului său prin care se adresează vieţii afective a copilului.
Cercetările muzicale în acest
domeniu au ajuns la un stadiu destul de înaintat, chiar dacă exprimă idei
diferite. Aşadar, nu prin vorbe despre muzică, ci intrând în ,,lumea
muzicii’’, primindu-i chemarea, însuşindu-i limbajul şi redându-l cu
acelaşi farmec cu care
l-am
primit, aşa trebuie începută şi continuată educaţia muzicală a copiilor. Muzica
este un produs artistic. Atunci când ea devine materie de studiu, condiţia este
să fie predată în concordanţă cu particularităţile psihice ale elevului şi să se aplice strategii care să declanşeze
starea activă de receptare conştientă a mesajului artistic, devenind astfel
ecou al sufletului, act mintal şi afectiv. Disciplina Muzică şi mişcare
dezvoltă sensibilitatea, siguranţa de sine, autodisciplina, concentrarea şi relaţionarea
pozitivă cu ceilalţi.
La vârsta de mic şcolar,
activităţile muzicale formează impresii, trezesc interesul pentru muzică, contribuie
la formarea gustului muzical şi stimulează simţul estetic, imaginaţia şi
creativitatea, dezvoltând auzul muzical al copiilor, simţul ritmic şi memoria
muzicală. Mişcarea armonioasă ce izvorăşte din ritmul cântecelor pentru copii,
favorizează dezvoltarea unei culturi a mişcării. La această vârstă, cântarea
este în strânsă legătură cu mişcarea, cele două dezvoltându-se prin efectul
reciproc.
În clasele a III-a şi a IV-a,
utilizând repertoriul de prenotaţie din clasele I-II, completat cu cel nou, se
trece la etapa scris-cititului muzical, la prima încercare de solfegiere şi
recunoaştere scrisă a cântecelor din manual( fragmente cu mici dicteuri
ritmice, melodice, melodico-ritmice).
În cadrul orelor le modelăm copiilor auzul
muzical constatat iniţial la ei, le dezvoltăm sensibilitatea, interesul şi
puterea empatică muzicală prin cântec( după auz şi solfegiu), joc didactic
muzical şi audiţie muzicală. Pentru ca elevii să-şi
însuşească mai uşor noţiunile muzicale şi să opereze cu ele, se folosesc
diverse jocuri didactice. Se numeşte joc didactic muzical (pe suport
muzical sau fără suport muzical) acea activitate ce contribuie la exersarea,
consolidarea curriculumului şcolar sau a programei şcolare sau modelează
comportamentul elevului în faţa muzicii sau a oricărei sonorităţi din lumea vie
ce-l înconjoară pe copil.
Jocurile muzicale se clasifică, în funcţie de
mijlocul cu care se combină, în: jocuri cu cântec, jocuri-exerciţiu,
jocuri-audiţie, iar în funcţie de elementele muzicii, de deprinderile
muzicale ce urmează a fi formate, în: jocuri melodice, jocuri ritmice,
jocuri armonico-polifonice.
Jocul cu cântec este „ un cântec simplu, care
angajează pe cei mici într-o activitate multilaterală: cântatul în grup,
dialogul, mişcările şi gesturile, acompaniamentul ritmic”( Liviu Comes). Elementele
de joc înlătură crisparea şi transformă cântatul într-o activitate vie,
complexă şi deosebit de plăcută copiilor. Se pot folosi şi jocuri muzicale fără
cântec: „Ghiceşte instrumentul”, ”Mergi cum bat”.
Prin intermediul ghicitorilor, copiii descoperă
date referitoare la modalitatea de scriere a pauzelor şi a notelor muzicale,
precum şi asupra duratei lor. După ce elevii au învăţat şi au înţeles aceste
ghicitori, recunosc uşor în exemplele muzicale duratele şi pauzele, scriu simbolurile grafice ale duratelor
muzicale.
Lipsa jocului, sau înlocuirea lui cu ascultarea
vorbelor, scrierea şi rezolvarea multor exerciţii monotone, stresul indus cu
cele mai bune intenţii pentru creşterea performanţelor duce la blocarea
energiilor care susţin dezvoltarea.
Dacă elevii sunt antrenaţi în activităţi de joc
muzical acestora li se dezvoltă pe lângă deprinderi muzicale, o serie de laturi
ale personalităţii, voinţă, activism, creativitate, sociabilitate care conduc
spre o dezvoltare autonomă. Acest lucru se poate realiza rămânând în permanent
contact cu ceea ce ne-a dat natura ca prim instrument pentru cunoaştere şi
dezvoltare: jocul. Alături de celelalte tipuri de jocuri cu bogate valenţe
educative, jocul muzical prezintă o importanţă covârşitoare, întrucât este o
activitate care produce satisfacţii şi plăceri, îi atrage şi îi interesează,
prilejuind copiilor trăiri emoţionale din cele mai puternice. Jocul ritmic
contribuie la dezvoltarea capacităţii de a percepe şi executa diferenţele de
durată, de a marca şi recunoaşte structuri ritmice din cântece.
Pentru a determina copilul să efectueze
improvizaţii în clasă, este necesar să fie antrenat în diferite activităţi
muzicale, în care să se poată manifesta cât mai degajat, întocmai ca în
jocurile sale independente.
Improvizaţiile ritmice se pot realiza în
momentul când copiii şi-au însuşit duratele pe care le exprimă prin silabele
ritmice şi le recunosc sub formă de dictare. De la dictările ritmice se trece
uşor la improvizaţii ritmice. De exemplu: învăţătorul bate din palme şi cere
elevilor să spună prin silabe ritmice duratele pe care le-au auzit. Un elev
care bate din palme o altă formulă ritmică formată din câteva durate aşa cum îi
vine în gând, adică ,,spune o ghicitoare”, pe care elevii trebuie să o
dezlege.
Cântarea individuală, în mici grupuri, în
colectiv, cu asocierea unor elemente de mişcare şi a acompaniamentului
instrumental, interpretarea vocală a
cântecelor, cu utilizarea percuţiei corporale,
aplauzelor ritmice, bătutul din picior,
jocurile interpretative muzicale - dialog solist/cor sau între grupuri, ştafeta, împărţirea
sarcinilor şi diferenţierea mişcărilor (cântarea melodiei/acompaniament, ritmul
melodiei/măsură), acompanierea
cântecelor cu orchestra de jucării muzicale, percuţia corporală sunt alte
modalități de a-i atrage pe elevi
către muzică.
Jocul axat pe cântec presupune dinamizarea
activităţii prin cântare prin îmbogăţirea ei cu diverse mişcări şi
procedee de interpretare:
a. Stabilite prin
indicaţii de desfăşurare. Exemple: „Iarnă să te duci cu bine”, „Ghicitorul”,
„Hora”, „A-nceput petrecerea”, „Merge barca”, „Alunelul”.
b. Jocuri cu indicaţii
de regie. Exemple: „Capra”, „Ursul”, „Sorcova” (din repertoriul
folclorului de iarnă), „Grădinarul şi florile”, „La plug”.
c.
Jocuri muzicale sugerate de ritm. Exemple: „Lanţul”, „Licuriciul”.
d. Jocuri muzicale
sugerate de melodie. Exemplu: „Sultănica” (joc vocal cu tempo de horă)
e. Sugerate de textul cântecului. Exemple: „La pădure”, „De-a ursul şi cerbul”.
e. Sugerate de textul cântecului. Exemple: „La pădure”, „De-a ursul şi cerbul”.
În concluzie, putem afirma că jocurile,
indiferent de natura lor, sunt metode cu
mari beneficii în educaţia elevilor, mai ales la clasele mici. Alegerea jocului
potrivit, la momentul potrivit, lucru ce ține
de talentul cadrului didactic și
de plăcerea lui de a se juca, pot crește
semnificativ randamentul activității
didactice, lucru remarcat și
de cercetările recente în domeniul educației.
Prof. inv. primar MERCIU DOREL
BIBLIOGRAFIE:
1. Cerghit, I., Metode
de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 1976.
2. Barbu,
H., Popescu, E. Şerban, F., Activităţi de joc recreativ şi recreativ -
distractiv, E.D.P., Bucureşti, 1993.
3. Cârstea, Gh.,
Programarea şi planificarea în educaţia fizică şi sportivă şcolară, Editura
Universul, Bucureşti, 1993.
4. Marolicaru, M.,
Tratarea diferenţiată în educaţia fizică, Editura Sport-Turism, Bucureşti,
1986.
6.
http://www.playengland.org.uk/about-us/why-is-play-important.aspx
7. Munteanu Gabriela, ,,Didactica educației
muzicale”, Editura Fundației România de mâine, Bucureşti, 2005.
8. Munteanu Gabriela, ,,Jocul didactic muzical”, Academia de muzică, București, 1997
8. Munteanu Gabriela, ,,Jocul didactic muzical”, Academia de muzică, București, 1997
9. Schiopu Ursula, ,,Probleme psihologice ale jocului și
distracțiilor”,
E.D.P., București, 1970, p. 200
10. Vasile Vasile: „Metodica educației muzicale”, Ed. Muzicală, București, 2004;
10. Vasile Vasile: „Metodica educației muzicale”, Ed. Muzicală, București, 2004;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu