joi, 9 ianuarie 2020

Arta de a fi profesor



 „Cei mai buni profesori sunt cei care te învață încotro să te uiți, dar nu îți spun și ce să vezi.”
Alexandra K. Tranfor

A fi profesor în zilele noastre implică o responsabilitate aparte, o dorință aprinsă de a da tot ce e mai bun din tine, de a te modela conform necesită­ților elevilor, pentru a le întări încrederea în ei înșiși, dar mai ales de a avea propriul tău stil de exprimare, de expunere a ideilor și, nu în ultimul rând, această profesie implică un grad ridicat de creativitate și flexibilitate, în conformitate cu lumea modernă în care trăim.
Principala calitate a unui cadru didactic este vocația pedagogică, constând în a iubi din tot sufletul ceea ce faci, întrucât cel care iubește ceea ce face nu va munci nici măcar o zi din viața sa. Astfel „a te simți chemat, ales pentru această sarcină și apt pentru a o îndeplini” (Rene Hubert, 1965) este factorul declanșator, decisiv în alegerea acestei profesii.
Deși încă sunt la început de drum, consider că, pe lângă pregătirea consistentă a unui profesor înainte de a intra la clasă, acesta are nevoie de multă răbdare, compasiune și creativitate.
Datoria profesorului este de „a se mula” după modul în care elevul poate să înțeleagă mesajul, ideea transmisă. Astfel, dacă un elev nu poate să învețe după modul în care noi, profesorii, predăm, tot noi trebuie să fim cei care căutăm un mod eficient, prin care să fim înțeleși de către elevii noștri. Cei care consideră că după terminarea studiilor nu au nevoie să mai acumuleze noi cunoștințe nu vor reuși niciodată să facă față „valurilor” de care se vor izbi pe parcursul lor profesional, deoarece generațiile de copii care trec pragul școlii sunt din ce în ce mai curioase și dornice de a pune felurite întrebări profesorilor. Ca să fii un profesor iscusit, fascinant, trebuie să rămâi la rândul tău un elev dornic de a evolua, de a fi în pas cu tot ceea ce apare nou, de a fi deschis spre schimbare, deoarece indiferent de func­ția pe care o avem în societate, de când ne naștem și până murim, învățăm neîncetat, atât din propriile noastre greșeli, cât și de la cei din jurul nostru.
Comuna Desești are cu ce se mândri atât pe plan cultural, cât și pe plan educațional, întrucât de-a lungul timpului, putem vorbi despre un număr semnificativ de cadre didactice care după ce au învățat pe băncile Școlii de Arte și Meserii De­sești, Școlii din Hărnicești sau Școlii din Mara, au ajuns de cealaltă parte a catedrei, cu mândrie în suflet, dăruind ceva în schimb școlii care i-a format ca oameni.
Clasâdu-i cronologic, pot spune că, deși nu i-am cunoscut pe toți personal, am auzit de la părinții și bunicii mei despre iscusința lor de-a lungul carierei lor didactice, distinșii învățători Vasile Fodoruț și Petrică Verdeș au fost cei care și-au lăsat amprenta asupra multor generații.
Mai apoi, cadre didactice ca învățătoarea Finia Buzuloiu, educatoarele Ileana Hoban, Victoria Făt, Ioana Pop, Paulina Sabadâș, Andrei Făt, profesor de Limba și Literatura Română; Parasca Făt, profesoară de Limba Franceză; Gheorghe Pârja (învățător); Maria Pop, profesoară de Biologie; învățătorul Vasile Chira, învățătoarea Maria Pop; Mănăilă Ileana, profesoară de Biologie; învățătoarea Valerica Moldovan, toți au avut grijă ca fiecare generație de elevi să aibă posibilitatea de a-și croi un drum în viață.
Cu ajutorul lor, comuna noastră s-a dezvoltat, a înflorit pe plan educațional, dând naștere noii generații de profesori, care calcă deja pe urmele celor care i-au sprijinit, când erau pe băncile școlii. Deși nu toți au reușit să rămână în satul lor natal, plecând mai mult sau mai puțin de bună-voie pe alte meleaguri, avem astăzi multe cadre didactice care au copilărit aici și/ sau au terminat ciclul gimnazial la una dintre cele trei școli din Desești, Hărnicești sau Mara: Lucica Bîrlea, profesoară de Limba și Literatura Română; Parasca Boloha, profesoară de Limba și Literatură Română, Angela Dunca, profesoară de Chimie; Dorel Hotea, profesor de Limba și Literatura Română; educatoarea Ema Hotea; Lucia Pop, profesoară de Limba și Literatura Română; Codruța Hotea, profesoară de Biologie; Rozalia Pîrja, profesoară de Limba Engleză; Loredana Hoban, profesoară de Limba Engleză; Dana Marinca-Roman, profesoară de Limba Franceză; Anca Roman, profesoară de Limba și Literatura Română; Ioana Caina, învățătoare; Romana Șandor, educatoare; Alina Ștefănescu, educatoare; Vasile Pop, profesor de Chimie; Irina Cora, profesoară de Matematică.
Așadar, avem un sat de profesori. Să ne mândrim cu el și cu ei. Și ar fi bine să încercăm să-i păstrăm pe cei care au ales să rămână și să-i aducem îna­poi pe cei care au ales să plece, pentru educația generațiilor prezente și viitoare.

                                                                              Prof. Ioana ȚÎNȚAȘ



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu