sunt
un bărbat singur
sunt un
bărbat singur. nu-i nici o mândrie în asta. doar sunt
hoarde
de nefericiți care umblă și caută
alți
nefericiți — numai că între nefericiți și nefericiți
sunt
mari praguri de nefericire,
unii au
bani mulți, alții au speranțe
deșarte
— nu există doar nefericiți
de-un
singur fel.
iar
când, totuși, se unesc,
nefericiții
fac revoluții, după care
li se ia
totul.
dacă
n-aș fi fost silit să vorbesc
dacă
n-aș fi fost silit să vorbesc,
n-aș fi
vorbit niciodată.
până la
șase ani nu mi-au cerut-o
și a
fost bine, pentru că stăteam sub vorbire
ca sub
un clopot de fontă perfect ermetic.
ascundeam
acolo o știință
pe care,
la șase ani, m-au silit să o pierd.
îl
vedeam pe înger nu în somn, ci aievea,
ziua-n
amiaza mare,
când
realitatea e de netăgăduit.
nu i-am
iertat nici pentru faptul
că m-au
dat la școală,
unde a
trebuit să vorbesc,
iar mai
târziu să mă străduiesc să le seamăn
celorlalți,
care vorbeau de zor
și
dădeau din mâini și din picioare,
năucindu-mă
cu viața lor.
chiar și
astăzi vorbesc doar cu spaimă,
pentru
că locuiesc tot acolo, sub clopot,
iar
vorbirea îmi face rău.
n-am
nimic de spus în vorbire umană,
unde
totul este întâmplare și zarvă.
mă
prefac însă cu o anume dibăcie
că
vorbesc, iar afară se aud
sunete
aproape omenești,
dar în
gâtlej e un muget analfabet și inform,
care
n-are de a face cu vorbitul.
mai rău
e însă că știința tăcerii mele s-a dus,
s-a dus
și îngerul care mi-a stat
la
căpătâi până la șase ani,
s-a dus
și omul care putea fi alt om,
tăcând
în așa fel încât la capătul
multor
ani de muțenie, să poată dezvălui
știința
cea mai neiertătoare a științelor,
singura
care ar fi putut face moartea mai suportabilă
și
mașinile mai îngăduitoare.
atunci
când îți vei toci toate simțurile, vei scrie
atunci
când îți vei toci toate simțurile, vei scrie
cartea
rece. din care nu vor adia efluvii, nu vor răzbate
zgomote,
nu va licări lumina, nu se va exfolia pipăitul,
nu vor
sfârâi ca arse dulcele, acrul, amarul. cartea
rece,
după care umbli cu simțurile făcute ferfeniță și
care nu
țâșnește din energiile intacte, ci dintr-un puț
din care
au fost supte toate materiile potrivite extazului,
necesității,
forței, derutei, eșecului. în cartea
rece
sunt spectre care se adună pe câmpul de bătaie
mult
după ce bătălia s-a sfârșit. șobolani de pâslă care
nu
vânează și nu sunt vânați. preoți de gheață care
nu mai
trebuie să predice. anesteziați care subțiază și
ultima
realitate. o lungă pânză cu stafii ordonate și
hieratice,
dar care nu se roagă, ci pur și simplu se
odihnesc.
până atunci,
însă, ai de tocit tot ce mai e de tocit.
simțuri
mai mici, organe mai mici. și deci hrană mai
puțină
pentru fiecare dintre ele. până atunci, însă,
ochii să
nu mai vadă, dar să nu devină orbi, pielea să
nu mai
simtă căldura și înghețul, timpanele să atârne
blege ca
niște scorburi puse la muiat, limba să se
curețe
de orișice gust, nasul să ajungă ca un grătar de
fontă
prin care intră, albe, terne, fără nuanță, și miasmele,
și
miresmele. o făptură fără simțuri în vârful
unui
deal fremătând de verdeață. soarele privit cu
tecile
urechii, vântul ascultat cu pupilele bulbucate.
un miros
de val de nisip în pustiul limbii. și odihna,
da,
odihna simțurilor până mai de ieri atât de ostenite.
stau pe
vârf și nu vad nimic.
asta e
toată răsplata.
când
mi-a dat sângele pe nas eram singur acasă
și
tocmai mă pregăteam să fac cel mai bun lucru
din
viața mea, oricare ar fi fost acela.
e bine
că s-a întâmplat atunci, pentru că
eram
total nepregătit să mor,
poate de
asta nici n-am murit, dar mai târziu
făcând
lungi calcule și strecurându-mă
printre
zeci de necunoscute,
mi-am
dat seama că aceea fusese o întâmplare de moarte.
potrivit
socotelilor mele, atunci,
dacă
n-aș fi fost cu gându-n altă parte,
n-aș fi
scăpat. și uite cum, după ce
am rămas
corigent la matematici
în toți
anii de liceu,
deveneam
acum matematician, și nu unul oarecare,
ci unul
care putea să calculeze sfârșitul
cu o
precizie înspăimântătoare,
deși
nici o cifră și nici o figură geometrică,
nici
măcar un simbol nu-mi stăteau la îndemână.
am
și eu o afacere pe lumea asta:
mă dau
specialist în nenoroc.
am
închiriat un spațiu la subsol,
pe lângă
cimitirul armenesc,
unde
concurența e acerbă.
pot zice
că-s și eu patron de-acuma.
și știu
prea bine cu cine lucrez:
de n-ar
exista acești mărunți oameni triști,
până la
urmă niște neisprăviți cu toții,
lumea ar
pieri în două zile.
și-apoi,
să fiu cinstit, la firma asta a mea,
nu
lucrăm ca să facem oamenii fericiți,
ci doar
cel mult să-i ușurăm de prea multă nefericire,
să
aducem nefericirea aproape de fericire,
să ușurăm
binele de prea bine
și răul
de prea rău.
că
cererea la noi e încă zero
iar
partenerul de afară ne dă țepe,
ăsta
încă nu se cheamă faliment.
vor veni
în curând parteneri serioși,
despre
care ziarul financiar
se va
grăbi să scrie pe pagina-ntâi,
și vor
cumpăra nefericire pe bani grei,
la ora
asta avem mai multă decât
cehia și
ungaria la un loc,
ardealu-i
al nostru, ce mai,
suntem
poate singurii care pot exporta
nefericire
pură ca heroina -
a
occidentalilor e contrafăcută de mult.
mare
pagubă că românia
nu știe
vinde ce are mai bun,
iar or
să ne-o ia alții înainte,
pentru
că norocul nu vine de două ori,
și-atunci
or să schimbe iar guvernul,
crezând
că acolo e buba.
am
descoperit că nu există artă mai grozavă
ca
medicina. doar că medicii de azi
nu mai
știu să caute leacul în boală
și
vindecarea prin spasm.
regret
că n-am avut șansa, ca angela marinescu,
să fiu
medic măcar o dată,
să
despic bolnavul de sus până jos dintr-o tăietură
și să mă
desfăt printre măruntaiele lui aburind,
dar
numai o clipă, căci nu inima, nu plămânii
mă
interesează, ci organul care produce dispariția
și cred
că el își are locul în noi, nu aiurea,
doar că
e mic și hidos și se ascunde,
pentru
că e singurul organ cu conștiință
pe
care-l purtăm în pântece,
singurul
care, trăind în întuneric absolut,
când
iese la lumină se resoarbe,
exact ca
dumnezeu.
păcat că
n-am avut șansa, ca angela marinescu,
să fiu
medic măcar o dată.
sau
puțin lateral, în locul gol dintre ea și plămâni.
împlinisem
40 și tot mai credeam că sufletul locuiește
într-un
spațiu gol - bineînțeles, tot în piept, tot sub inimă
sau
lângă ea.
numai
că, dragul meu, într-o zi de marți,
după ce
tocmai împlinisem patruzeci și unu,
atenția
mea măruntă, dușmanul de moarte al celei mari,
a
coborât ceva mai jos: stomacul
tocmai
începuse să-și facă de cap,
iar
neliniștea să se-adâncească.
așa am
descoperit că ticălosul de suflet
nu se
mai afla la locul lui.
coborâse
adică și el spre stomac,
acolo
unde mă durea cel mai tare.
la
patruzeci și unu mi-am dat seama
că
sufletul merge acolo unde e durere.
iar când
a ocolit ficatul, ratându-l,
am zis
că, iată, sufletul poate fi înșelat,
numai că
el se mutase sub bilă,
unde
amurgul încă nu se lăsase.
ei bine,
din clipa aceea, bila n-a mai rezistat.
și dacă
până mâine dimineață
sufletul
va coborî mai jos de intestine,
pot
crede că nu trupul e greu, ci sufletul
și că de
suflet moare omul, nu de trup.
în
măcelăria ta mi-ar fi plăcut și mie să lucrez
măcar o
dată pe săptămână, în ziua mea liberă,
dar nu
în față, unde vinzi și unde
toți
îmbracă halate și poartă mănuși,
mie îmi
place în hala din spate, unde muștele roiesc
și unde,
oricât te străduiești să îi extermini,
șobolanii
mișună peste tot.
acolo,
tăvălit pe câte-o halcă, să pot sta singur,
cu
coatele în sânge animal,
să mă
zgudui de plâns și să mă rog.
după opt
ceasuri de rugăciune dintr-asta,
aș ieși
afară cu ochi limpezi și surâzători
și șase
zile după aceea aș fi blând ca un miel
și gata
de orice sacrificiu,
fericit
că în a șaptea zi mă pot întoarce
în
măcelărie, printre hălci,
fiindcă
numai din cauza cărnii te rogi
și cu
cât e carnea mai multă,
Ioan Es. Pop s-a născut în 27
martie 1958, în satul maramureșean Vărai (com. Valea Chioarului). Este
absolvent al Facultății de Filologie, secția Limba și literatura română – Limba
și literatura engleză a Universității „Nord” din Baia Mare (1993). Este membru
al Uniunii Scriitorilor din România. A fost editor-șef al „Ziarului de
duminică” (supliment al „Ziarului financiar”) și editor senior al revistei
„Descoperă”.
A publicat poezii în “Luceafărul”,
“Nouăzeci”, “Tribuna”, “Astra”, “Transilvania”, “Contemporanul”, “Vatra”,
“România literară”, “Contrapunct”, “Convorbiri literare”, “Revista
Iberorrománica” (Madrid), “Asheville Poetry Review” (SUA) și în reviste
literare din Irak, Iugoslavia și Suedia.
A debutat editorial în 1994 cu
volumul de poeme “Ieudul fără ieșire”. A obținut premiul de debut al Uniunii
Scriitorilor din România (1994), premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din
Republica Moldova (1994), premiul de debut al revistei “Poesis” (1994), premiul
Festivalului Național de Poezie de la Sighetu-Marmației (1994), premiul
Primăriei municipiului București (1996), Marele Premiu acordat de Ministerul
Culturii și Cultelor Festivalului Internațional de Poezie “Nichita Stănescu”,
Premiul Academiei Române pentru poezie, Premiul Uniunii Scriitorilor din România
(1999), Premiul ASPRO, Premiul Uniunii Scriitorilor din România (2003). I-a
fost decernat Ordinul Meritul Cultural în grad de ofițer (2004).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu