Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutoare a
României în valoare de 16 miliarde RON (aproximativ 3,3 miliarde EUR) ce
vizează susținerea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) în contextul
pandemiei de COVID-19. Schema a fost aprobată în temeiul cadrului temporar
adoptat de Comisie la 19 martie 2020, astfel cum a fost modificat la 3 aprilie
2020.
11/04/2020
Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă
cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Datorită acestei scheme de
ajutoare în valoare de 3,3 miliarde EUR, România va putea ajuta IMM-urile să
își acopere nevoile în materie de investiții și de capital de lucru în aceste
vremuri care ne pun la încercare, prin acordarea de granturi directe și de
garanții publice pentru împrumuturi. Vom continua să colaborăm îndeaproape cu
statele membre în încercarea de a găsi soluții fezabile de atenuare a
impactului economic al pandemiei de COVID-19, în conformitate cu normele UE.”
Schema de ajutor de stat a României
România i-a notificat Comisiei, în temeiul cadrului
temporar, o schemă cu un buget de 16 miliarde RON (aproximativ 3,3 miliarde
EUR) ce vizează susținerea IMM-urilor afectate de pandemia de COVID-19.
În cadrul acestei scheme, se va acorda sprijin sub
formă de:
granturi directe și
garanții de stat ce vizează creditele de investiții
și finanțarea capitalului de lucru.
Sprijinul acordat în temeiul acestei scheme va fi
accesibil IMM-urilor care se confruntă cu dificultăți ca urmare a impactului
economic al pandemiei de COVID-19. Scopul schemei este de a ajuta
întreprinderile să își acopere nevoile imediate de capital de lucru sau de
investiții, astfel încât acestea să își poată continua activitatea.
Comisia a constatat că măsurile notificate de
România respectă condițiile prevăzute în cadrul temporar. În special:
în ceea ce privește granturile directe, sprijinul
per întreprindere nu va depăși 800 000 EUR, astfel cum se prevede în cadrul
temporar;
în ceea ce privește garanțiile de stat, (i) valoarea
împrumuturilor subiacente per întreprindere acoperită de o garanție este
limitată astfel cum se prevede în cadrul temporar, (ii) garanțiile sunt
limitate la maximum șase ani și (iii) primele pentru comisioanele de garantare
nu depășesc nivelurile prevăzute de cadrul temporar.
Comisia a concluzionat că măsurile notificate de
România sunt necesare, adecvate și proporționale pentru a remedia o perturbare
gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul
(3) litera (b) din TFUE și cu condițiile prevăzute în cadrul temporar.
Pe acest temei, Comisia a aprobat măsurile în
temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.
Context
Comisia a adoptat un cadru temporar pentru a le
permite statelor membre să utilizeze toată flexibilitatea prevăzută de normele
privind ajutoarele de stat pentru a sprijini economia în contextul pandemiei de
COVID-19. Cadrul temporar, astfel cum a fost modificat la 3 aprilie 2020,
prevede că statele membre pot acorda următoarele tipuri de ajutoare:
(i) granturi directe, infuzii de capital, avantaje
fiscale selective și avansuri de plată de până la 100 000 EUR pentru o
întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul agricol primar, de
până la 120 000 EUR pentru o întreprindere care își desfășoară activitatea în
sectorul pescuitului și acvaculturii și de până la 800 000 EUR pentru o
întreprindere care își desfășoară activitatea în orice alt sector, pentru a
răspunde nevoilor urgente de lichidități ale acestora. De asemenea, statele
membre pot acorda, până la o valoare nominală de 800 000 EUR per întreprindere,
împrumuturi cu dobândă zero sau garanții pentru împrumuturi care acoperă 100 %
din riscuri, cu excepția sectorului agricol primar și a sectorului pescuitului
și acvaculturii, unde se aplică limitele de 100 000 EUR și, respectiv, 120 000
EUR per întreprindere;
(ii) garanții de stat pentru împrumuturile
contractate de întreprinderi pentru a se asigura faptul că băncile acordă în
continuare împrumuturi clienților care au nevoie de ele. Aceste garanții de
stat pot acoperi până la 90 % din riscurile aferente împrumuturilor pentru a
ajuta întreprinderile să își acopere nevoile imediate de capital de lucru și de
investiții;
(iii) împrumuturi publice subvenționate pentru
întreprinderi ce comportă rate ale dobânzii favorabile pentru acestea. Aceste
împrumuturi pot ajuta întreprinderile să își acopere nevoile imediate atât de
capital de lucru, cât și de investiții;
(iv) garanții pentru băncile care direcționează
ajutoarele de stat către economia reală, conform cărora aceste ajutoare sunt
considerate ajutoare directe pentru clienții băncilor, nu pentru băncile
însele, și prin care se oferă orientări cu privire la modalitatea de reducere
la minimum a denaturării concurenței între bănci;
(v) asigurări publice ale creditelor la export pe
termen scurt pentru toate țările, fără a fi necesar ca statul membru în cauză
să demonstreze că în țara respectivă riscurile în cauză sunt temporar
neasigurabile pe piața privată;
(vi) sprijin pentru activitățile de cercetare și
dezvoltare privind coronavirusul pentru a depăși criza sanitară actuală, sub
formă de granturi directe, avansuri rambursabile sau avantaje fiscale. Se poate
acorda un bonus pentru proiectele de cooperare transfrontalieră între statele
membre;
(vii) sprijin pentru construirea de instalații de
testare și modernizarea acestora pentru proiectarea și testarea produselor
(inclusiv a vaccinurilor, a aparatelor pentru respirație artificială și a
îmbrăcămintei de protecție) utile pentru combaterea pandemiei de COVID-19, până
la prima utilizare industrială. Acesta poate lua forma granturilor directe, a
avantajelor fiscale, a avansurilor rambursabile și a garanțiilor de acoperire a
pierderilor. Întreprinderile pot beneficia de un bonus atunci când investiția
acestora este sprijinită de mai multe state membre sau atunci când investiția
este finalizată în termen de două luni de la acordarea ajutorului;
(viii) sprijin pentru fabricarea de produse
relevante pentru combaterea pandemiei de COVID-19 sub formă de granturi
directe, avantaje fiscale, avansuri rambursabile și garanții de acoperire a
pierderilor. Întreprinderile pot beneficia de un bonus atunci când investiția
acestora este sprijinită de mai multe state membre sau atunci când investiția
este finalizată în termen de două luni de la acordarea ajutorului;
(ix) sprijin clar direcționat, acordat sub formă de
amânare la plata impozitelor și/sau de suspendare a contribuțiilor de asigurări
sociale pentru sectoarele, regiunile sau tipurile de întreprinderi care sunt
afectate cel mai grav de pandemie;
(x) sprijin clar direcționat, acordat sub formă de
subvenții salariale pentru salariații întreprinderilor din sectoarele sau
regiunile care au avut cel mai mult de suferit de pe urma pandemiei de COVID-19
și care, în caz contrar, ar fi disponibilizat personal.
Cadrul temporar le permite statelor membre să
combine între ele toate măsurile de sprijin, cu excepția împrumuturilor și a
garanțiilor care sunt acordate pentru același împrumut, cu condiția să nu se
depășească pragurile prevăzute de cadrul temporar. Cadrul temporar le permite,
de asemenea, statelor membre să combine toate măsurile de sprijin acordate în
temeiul cadrului temporar cu posibilitățile existente de acordare pentru
întreprinderi a unui ajutor de minimis de până la 25 000 EUR pe o perioadă de
trei ani fiscali pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în
sectorul agricol primar, de până la 30 000 EUR pe o perioadă de trei ani
fiscali pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectorul
pescuitului și acvaculturii și de până la 200 000 EUR pe o perioadă de trei ani
fiscali pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în orice alt
sector. În același timp, statele membre trebuie să se angajeze să evite
cumularea nejustificată de măsuri de sprijin pentru aceleași întreprinderi, în
vederea limitării sprijinului la ceea ce este necesar pentru a răspunde
nevoilor reale ale acestora.
În plus, cadrul temporar vine în completarea altor
numeroase posibilități aflate deja la dispoziția statelor membre pentru a
atenua impactul socioeconomic al pandemiei de COVID-19, în conformitate cu
normele UE privind ajutoarele de stat. La 13 martie 2020, Comisia a adoptat
Comunicarea privind un răspuns economic coordonat la epidemia de COVID-19, care
stabilește aceste posibilități. De exemplu, statele membre pot efectua
modificări general aplicabile în favoarea întreprinderilor (cum ar fi amânări
la plata impozitelor sau subvenționarea șomajului tehnic în toate sectoarele),
care nu intră sub incidența normelor privind ajutoarele de stat. De asemenea,
statele membre pot acorda compensații întreprinderilor pentru pagubele suferite
din cauza pandemiei de COVID-19 și provocate în mod direct de aceasta.
Cadrul temporar va fi în vigoare până la sfârșitul
lunii decembrie 2020. În vederea asigurării securității juridice, Comisia va
evalua, înainte de data menționată anterior, dacă durata sa trebuie prelungită.
Versiunea neconfidențială a deciziei va fi
disponibilă cu numărul de caz SA.56895 în Registrul ajutoarelor de stat, pe
site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost
soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate. Buletinul
informativ electronic State Aid Weekly e-News conține lista noilor decizii
referitoare la ajutoare de stat publicate pe internet și în Jurnalul Oficial.
Puteți găsi aici mai multe informații privind cadrul
temporar și alte acțiuni întreprinse de Comisie pentru a contracara impactul
economic al pandemiei de COVID-19.
Sursa: Reprezentanţa în România a Comisiei Europene
Cu stima,
Dr.ing. Radu BIG
Director executiv CDIMM Maramures (CEO)
Coordonator Centrul Europe Direct Maramures
tel: +40 262 224870
fax: +40 262 222409
mobil: +40 744 398063
Web: http://europedirect.cdimm.org/
Facebook:
https://www.facebook.com/EuropeDirectMaramures/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu