de Gheorghe Pârja
Tot mai multă lume se plânge că s-a împuținat
drastic forța de muncă prin orașele și satele noastre. Este o realitate tristă,
de care mă lovesc în ultima vreme. Dar nu numai eu, ci oricine dorește să-și
facă o lucrare pe lângă casă. Constatarea generală este că brațele de muncă
sunt plecate în străinătate, la cules de sparanghel de pildă, câștigă în trei
luni bani cu care pot trăi aici un an. Ce poți să faci? Te mulțumești cu
situația dată, pui mâna să faci ce poți, în rest rămâne câmpul nelucrat. De ce
să mai cosești? Că vacile și caii s-au împuținat, legumele se aduc la non-stop
în sat, lumea a îmbătrânit, puterile au scăzut. Cam acesta este, în mare,
tabloul satului nostru. Cel puțin în zona mea natală, câmpurile sunt lăsate în
uitare, nefolosite, deci nelucrate.
Situația este în impas. Cercul vicios își spune
cuvântul. Da, atitudinea față de muncă s-a schimbat. Butada mai veche, glumeață
oarecum: „munca nu-i pentru oameni, este pentru tractoare”, a prins să aibă
mare căutare. Eu, care am crescut în atmosfera firească a lucrului, nici nu-mi
puteam închipui viața fără muncă. Când am învățat la școală Povestea unui om
leneș, de Ion Creangă, eram relaxat că întâmplarea a avut loc în vreme mai
veche, iar acțiunea se petrece în altă parte, nu în satul meu. Povestea aceea,
în care leneșul este atât de leneș, încât preferă să fie spânzurat decât să-și
înmoaie singur posmagii, hrana oferită de cucoana salvatoare, mi s-a părut ceva
absurd.
În poveste merge, îmi ziceam, dar în realitatea mea
nici vorbă. Auzi ce întrebare: „Muieți îs posmagii?”, adică bucata de pâine
uscată, dăruită drept hrana marinarilor în timpul călătoriilor lungi, ori
soldaților plecați pe front. Apropo, în timpul aplicațiilor militare, din
timpul cătăniei mele, aveam merinde un fel de posmagi. Pe care-i muiam în
ceaiul din marmide. Lumea s-a schimbat, încât lenea, pe alocuri, a devenit o
virtute. Spusa eminesciană „că doar banul îl vânează și câștigul fără muncă”
este la ordinea zilei. Personajele fine, care cred că ar fi, disprețuiesc
hărnicia celor preocupați de truda zilnică, sistematică, cu răspunderi majore.
Chiar trezitul de dimineață este amendat.
Știm că este o asemenea viziune în unele cercuri ale
societății. Ele, cercurile odihnei continue, socotesc comoditatea, lenea dacă
vreți, o cucerire a modernității, un resort al civilizației. Ca ființă
rațională nu ai cum să pui lenea sub pavăza istețimii, iar hărnicia sub cea a
sărăciei. Este o părere eronată. Din păcate, din ce în ce mai molipsitoare. Cu
toată utopia roboților, omul nu se poate lipsi de muncă. De la plugar, la
intelectual. Și omul cu calculatorul depune un efort încordat. Lenea este o
energie irosită. Fără muncă, lumea devine statică și pustie. Leneșul este
întruchiparea unei vieți obtuze, păgubos în ordinea istorică, pe când omul
harnic are o funcție vitală în mecanismul lumii în care trăim.
Pe toți ar trebui să ne intereseze rezultatul celui
harnic, nu pledoaria celui leneș. O societate fără oameni gospodari se
ruinează. Închistarea socială este de neconceput. Privind partea plină a
paharului, vom vedea că hărnicia nu a secat din albiile noastre. Se ridică
edificii minunate și prin satele noastre. Ele sunt simbolul oamenilor harnici.
Oare, unde se mai învață hărnicia? Bătrânii satului meu spuneau că nevoia îl
învață pe om. Nu sunt foarte îngrijorat de instalarea comodității pe anumite
paliere sociale. Cu o condiție: numărul celor harnici să nu fie mai mic decât
al celor comozi. Al celor care se întreabă dacă posmagii sunt moi. Deocamdată
ducem lipsă de mână de lucru.
Anul trecut, la Iași, la Festivalul Internațional de
Poezie, am primit cartea profesorului universitar Codrin Liviu Cuțitaru – „Omul
multiplu.” Acolo am citit că omul harnic îl bate oricând pe omul leneș în
cinetica istoriei. Așa să fie! Iar povestea posmagilor să rămână un valoros
text literar, care nu se învață la școală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu