marți, 28 februarie 2023

Schimbări cu final ciudat

 

                                                                                                    de Gheorghe Pârja

Nu-i o noutate că lumea se schimbă, că asta-i povestea lumii, dar neliniștea mea, și a altora, este că se schimbă cu o viteză care ne copleșește. Adică ritmul, pe alocuri, este urgent și imprevizibil, încât mulți dintre noi ne împiedicăm în propria existență. Când au căzut regimurile din Europa de Est, am primit schimbarea ca pe un drum spre altceva. Aveam, totuși, o realitate în Apus, care promitea o viață mai bună. Și eu, care nu călătorisem în Occident, aveam la îndemână o mass-media alternativă, e adevărat, discretă și uneori riscantă. Dar erau oamenii din preajmă, care umblau prin alte țări, veneau acasă și povesteau ce vedeau pe acolo. Se putea, aproximativ, compara o realitate cu alta.

Starea de spirit din acel decembrie a fost pentru mulți sinceră, pentru unii uimită. În laboratorul fiecărui om se prepara o substanță pentru ziua de mâine. Vremea a trecut și fiecare poate depune mărturie despre cele peste trei decenii de schimbări. Pentru mine, rămâne o experiență socială, politică și culturală mănoasă în subiecte de comentat. Încet, încet, au început să apară fiorii unor ideologii coapte în cuptoarele unor sedii redutabile. Cum ideologia partidului unic s-a prăbușit, era loc liber pentru alte sisteme de gândire, care își căutau teritorii de manifestare. Unele ideologii au produs orbirea, oamenii au ajuns să se identifice atât de tare cu anumite convingeri încât nu mai vedeau alt­ceva.

Așa s-au născut unii oameni politici cu diplome de credință și devotament. Ei căutau să convingă că ideologiile ne sunt utile, ne ajută să desenăm conturul lumii care se prefigura și pe la noi. Unii spun că tradițiile sunt anacronice, vremea lor a apus, locul lor este eventual în muzee, ca punct de plecare în dezbaterile pentru progres. Alții preferă o altă perspectivă, în care tradițiile sunt esențiale pentru dezvoltarea societății, trebuie păstrate cu sfințenie. Eu cred că este necesar să-ți dai seama de unde vine lumea ta, cine îți sunt neamurile, să rostești cu respect numele mamei și numele tatălui, să le cunoști cultura din care au venit. Asta ar fi calea calmă a devenirii tale ca om care nu-și uită rădăcinile.

Numai că ni se transmit prin felurite canale forme tranșante de viețuire. Este pusă sub semnul întrebării, de ideologi din alte părți, familia tradițională. Evident, la noi prinde ca nuca în perete. Deocamdată, nu putem fi scoși din matca noastră. Timpul generațiilor care vin va decide. Asistăm la manipularea valorilor creștine. Se lucrează cu dibăcie în acest sens. În aceste zile am auzit o știre prin care li se spunea elevilor, părinților și profesorilor că nu va mai fi vacanța de Paști. Nu din motive de organizare școlară, ci cu conotație religioasă. Adică să nu supere cultele. Este cusută cu ață nea­gră. Doamna ministru a aruncat pe piață schimbarea, așa, să vadă ce spune lumea.

Eu nu am văzut un act de ministru, dar comentariile pe această temă curg ca ploile acestei ierni. Și de aici păreri și păreri, ajungându-se până la conspirații. Că ar fi mintea președintelui, că doamna Deca i-a fost consilieră, că progreșiștii și-au vârât coada. Dacă mă întrebați pe mine, vă spun că este o decizie, dacă este, total neîndemânatică și cu înțelesuri felurite. Mă duce cu gândul la statul declarat ateu. Nici atunci nu s-a recurs la asemenea schimbări, cu final ciudat. Ne așteptăm să nu fie nici vacanță de Crăciun. Să nu se mai umble cu colinda, cât se mai umblă, să nu mai fie nici alte sărbători. Să ne uităm sfinții și Patria. Am văzut un text emanat tot de la Ministerul condus de ministra Deca, prin care se înlocuia cuvântul repatriat cu cuvântul remigrant. Dacă ambițiile lingvistice ale ministrei nu-i dau pace, să ne spună în public. Chiar că nu am văzut-o pe micul ecran.

Toate aceste mesaje sporesc narațiunea că globaliștii vor să ne domine, ne vâră pe sub ușă părerile, și, așa, ideologia camuflată devine conspirație. Că așa se ascund în spate planuri abile, care urmăresc impunerea unor politici din import. Dar mai avem povestea porcilor, a găinilor, a vacilor. Cu serioase implicații în imediatul nostru. Nu ne putem pune împotriva schimbării, dar să ne aducă binele în casă, nu mirări cu final ciudat. Cine ascultă de mine?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu