Duminica Înfricoșătoarei Judecăți (a Lăsatului sec de carne) Matei 25, 31-46
Zis-a Domnul: Când va veni Fiul Omului întru slava
Sa și toți sfinții îngeri cu El, atunci va ședea pe tronul slavei Sale. Și se
vor aduna înaintea Lui toate neamurile și-i va despărți pe unii de alții,
precum desparte păstorul oile de capre. Și va pune oile de-a dreapta Sa, iar
caprele de-a stânga. Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta Lui: Veniți,
binecuvântații Tatălui Meu, moșteniți Împărăția cea pregătită vouă de la
întemeierea lumii. Căci flămând am fost și Mi-ați dat să mănânc; însetat am
fost și Mi-ați dat să beau; străin am fost și M-ați primit; gol am fost și
M-ați îmbrăcat; bolnav am fost și M-ați cercetat; în temniță am fost și ați
venit la Mine. Atunci, drepții Îi vor răspunde, zicând: Doamne, când Te-am
văzut flămând și Te-am hrănit? Sau însetat și Ţi-am dat să bei? Sau când Te-am
văzut străin și Te-am primit, sau gol și Te-am îmbrăcat? Și când Te-am văzut
bolnav sau în temniță și am venit la Tine? Iar Împăratul, răspunzând, va zice
către ei: Adevărat zic vouă: Întrucât ați făcut unuia dintr-acești frați ai Mei
prea mici, Mie Mi-ați făcut. Atunci va zice și celor de-a stânga: Duceți-vă de
la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, care este pregătit diavolului și
îngerilor lui. Căci flămând am fost și nu Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost
și nu Mi-ați dat să beau; străin am fost și nu M-ați primit; gol, și nu M-ați
îmbrăcat; bolnav și în temniță, și nu M-ați cercetat. Atunci vor răspunde și
ei, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol,
sau bolnav, sau în temniță și nu Ţi-am slujit? El însă le va răspunde, zicând:
Adevărat zic vouă: Întrucât nu ați făcut unuia dintre acești prea mici, nici
Mie nu Mi-ați făcut. Și vor merge aceștia la osândă veșnică, iar drepții la
viața veșnică.
Ori de câte ori rostim Simbolul de credință, în
articolele VII, XI și XII afirmăm despre Iisus Hristos „că va veni iarăși cu
slavă să judece viii și morții, a cărui împărăție nu va avea sfârșit” și
„Aștept învierea morților și viața veacului ce va să fie”, evenimente
existențiale în viața omenirii și a întregii creații ce vor avea loc după
consumarea „veacului” pământesc, la sfârșitul istoriei. Tot așa la Sfânta
Liturghie, în conținutul Epiclezei, preotul în taină rostește: „Aducându-ne
aminte, așadar, de această poruncă mântuitoare și de toate cele ce s-au făcut
pentru noi, de Cruce, de mormânt, de Înviere și de cea de-a doua slăvită iarăși
venire”, aluzie desigur la venirea, parusia, întru slavă a Domnului Hristos.
Iar în cadrul ecteniei cererilor îl implorăm pe Dumnezeu să ne dea „răspuns bun
la înfricoșătoarea judecată a lui Hristos”. Astfel, mărturisim și conștientizăm
faptul că va avea loc revenirea lui Hristos pe pământ, de această dată va ședea
pe scaunul slavei Lui și-i va judeca pe toți oamenii câți au trăit de la
crearea lumii și până în acel moment. Întâia Sa venire a fost „întru necinste,
întru ocări, întru sudalme” și a adus Legea cea nouă, a iubirii, a doua oară va
veni să-i judece pe toți oamenii în funcție de cum s-au raportat la Legea Sa.
În atotînțelepciunea sa, Biserica, în această
duminică, a treia a Triodului, ne înfățișează marea și emoționanta scenă a
Judecății din urmă (după alte denumiri: a Judecății universale, a
Înfricoșătoarei Judecăți, a Dreptei Judecăți, a Judecății de obște), când „va
veni Fiul Omului întru slava Sa și toți sfinții îngeri cu El, atunci va ședea
pe tronul slavei Lui” (Mt. 25, 31) și „va răsplăti fiecăruia după faptele sale”
(Mt. 16, 27).
Tabloul acestei judecăți este redat în Evanghelia de
la Matei 25, 31-46. De fapt, și versetele 1-30 au aceeași temă, a revenirii lui
Hristos, prin pildele celor zece fecioare și a talanților, versete ce formează,
cu capitolul anterior, așa-numita „cuvântare eshatologică”.Data „exactă” a
venirii a doua face parte din planul intim al lui Dumnezeu: „Iar de ziua și de
ceasul acela nimeni nu știe, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai
Tatăl” (Mt. 24, 36), „Privegheaţi, că nu ştiţi ziua, nici ceasul când vine Fiul
Omului” (Mt. 25, 13).Nici nu este necesar creşterii noastre duhovniceşti şi a
mântuirii să cunoaştem asemenea date: „Nu este al vostru a ști anii sau vremile
pe care Tatăl le-a pus în stăpânirea Sa” (Fapte 1, 7).
Sfârșitul
și semnele apropierii lui
Totuşi, apropierea Parusiei se poate întrevedea după
semnele anunţate şi încredinţate de Mântuitorul Sfinţilor Apostoli. Semne au
fost şi vor exista până la sfârşitul veacului. Acestea au rânduiala lor, fără
amestec cu cele ale lumii. Printre acestea se numără: propovăduirea Evangheliei
la toate popoarele: „Și se va propovădui această Evanghelie a împărăției în
toată lumea spre mărturie la toate neamurile; și atunci va veni sfârșitul” (Mt.
24, 14), adică fiecare limbă omenească să cunoască, indiferent dacă crede sau
nu, că a venit Mesia, Fiul lui Dumnezeu (In. 1, 14); convertirea, după spusa
Sfântului Pavel, a poporului evreu (Rom. 1, 1-32).
Dar vor fi și alte semne legate de ivirea
„antihriştilor”: omul nelegiuirii sau „fiara” (Apoc. 13, 1-18); prorocii
mincinoşi (Apoc. 20, 1-10); amăgiri şi semne ale satanei, precum şi cruzimea ei
împotriva credincioşilor adevăraţi: „Căci mulți vor veni în numele Meu, zicând:
Eu sunt Hristos, și pe mulți îi vor amăgi. Și mulți proroci mincinoși se vor
scula și vor amăgi pe mulți” (Mt. 24, 5, 11); substituirea „fiarei” lui
Dumnezeu; pervertirea sentimentelor omeneşti, înmulţirea fărădelegilor,
batjocura iubirii, cultivarea intrigilor şi urii între oameni: „Atunci mulți se
vor sminti și se vor vinde unii pe alții; și se vor urî unii pe alții. Iar din
pricina înmulțirii fărădelegii, iubirea multora se va răci” (Mt. 24, 10, 12).
Din această cauză, respectul familiar va dispărea, veştile de războaie şi
înmulţirea răzmeriţelor vor îngrozi lumea, vor trona neîncrederea şi
suspiciunea între oameni, neamuri şi popoare: „Și veți auzi de războaie și de
zvonuri de războaie; luați seama să nu vă speriați, căci trebuie să fie toate,
dar încă nu este sfârșitul. Căci se va ridica neam peste neam și împărăție
peste împărăție și vor fi foamete și ciumă și cutremure pe alocuri” (Mt. 24,
6-7).
Parusia va fi precedată de apariţia unor necazuri:
boli, foamete, lipsuri etc. (Mt. 24, 7); ivirea unor semne cosmice: eclipse,
cutremure, comete, unele prevestite, altele nu. „Iar îndată după strâmtorarea
acelor zile, soarele se va întuneca și luna nu va mai da lumina ei, iar
stelele vor cădea din cer și puterile cerurilor se vor zgudui” (Mt. 24, 29
ş.a.); apariţia pe cer a „Semnului Fiului Omului” (Mt. 24, 30), adică Sfânta
Cruce, într-un mod cu totul altul decât s-a arătat împăratului Constantin cel
Mare sau în alte viziuni. De fapt, împotriva acestui semn, chip şi arătare se
va ridica antihrist cu mijloacele lui.
Pe creştinii adevăraţi nu-i impresionează şi nu-i
înspăimântă toate aceste semne, fiindcă toate se vor împlini şi sfârşitul încă
nu va veni, antihrişti au fost şi vor apărea până în ziua Judecăţii de apoi.
Din păcate, sectele eshatonului au prezis, au
calculat şi şi-au asigurat „viaţa” de dincolo, interpretând date și cifre după
bunul lor plac. Aceste concepţii au apărut din frica zilei de mâine, ca şi din
falsificarea imaginii venirii judecăţii şi zilei de apoi. Regizori şi cineaşti
au renunţat la „Călăuză” şi au oferit unei lumi curioase şi cuprinse de eshaton
pelicule fie despre Ziua de Apoi, Scrisoare de la un om care nu mai există,
Armaghedonul, fie aspecte ale „vieţuirii” de dincolo, prin tehnica holografică.
Preocupările acestea asupra cerului, asupra planetei noastre, ca şi asupra
celor mai de jos ale pământului nu contribuie cu nimic la înţelegerea „capătului”
lumii. Este adevărat că lumea de astăzi, prin crearea unor arme de exterminare
împotriva vieţii şi pregătirea distrugerii Terrei, contribuie în mod sporit la
naşterea şi susţinerea unor concepţii eshato-apocaliptice.
Totuși, după ultimele semne, stihiile universului se
vor schimba. „Atunci cerurile vor pieri cu vuiet mare, stihiile, arzând, se vor
desface, și pământul și lucrurile de pe el vor arde cu totul” (II Petr. 3, 10)
și vor fi zidite „ceruri noi și pământ nou” ca locașuri veșnice ale împărăției
Mielului.
Apoi
va urma judecata
Înaintea Dreptului Judecător se vor înfățișa toți
oamenii care au trăit de la Adam și până atunci. Dacă în viața aceasta îl
percepem pe Dumnezeu ca un Tată bun, iertător, milostiv, iubitor, la Judecată
îl vom vedea ca Stăpân al dreptății. Fiecăruia i se va răsplăti după faptele
sale. Se vor da sentințele! Atunci va zice celor din dreapta Sa: „Veniți,
binecuvântații Părintelui Meu, moșteniți împărăția pregătită vouă de la
întemeierea lumii” (Mt. 25, 34). Nu le-a spus: „Luați”, ci „Moșteniți”, ca și
cum ar fi al vostru, de la părinți. Iar celor din stânga Sa: „Duceți-vă de la
Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, care este gătit diavolului și
îngerilor lui” (Mt. 25, 41), și „vor merge aceștia la osândă veșnică, iar
drepții la viața veșnică” (Mt. 25, 46).
Să luăm aminte! Criteriul acestei judecăți va fi
iubirea sau neiubirea de semeni, „va fi fapta bună ca act al iubirii semenului
și ca răspuns la nemărginita iubire milostivă a lui Dumnezeu față de oameni.
Aceasta este numită «imposibila posibilitate», adică de a-L vedea pe Hristos în
fiecare om” (Dr. Laurențiu Streza, Mitropolitul Ardealului, Din exilul
păcatului la masa Împărăției).
Unde vrem să ne regăsim? De-a dreapta Lui sau de-a
stânga? Între oi sau între capre? Să ne temem de judecata lui Dumnezeu, dar cu
o frică sfântă și folositoare. Să facem pocăință sinceră și deplină, să ne
îmbogățim în fapte bune. Să-L vedem pe Hristos în semenii noștri, să ne
apropiem de El „prin cei mici ai Lui”, ajutându-i, sprijinindu-i, mângâindu-i.
Pr. Aurel Pavel – 19 februarie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu