duminică, 19 februarie 2023

Ședința de Cenaclu literar L.S.R., Filiala Maramureș, președinte Carmena Felicia Băințan, 18 februarie 2023 - a fost o reușită.


Motto:
Degeaba mulți și răi. Mai bine, puțini și buni!
(Vasile Bele)
Chiar dacă ploaia își cernea altă primăvară, cei mai hotărâți dintre cei mai hotărâți condeieri, și-au lăsat treburile deoparte și, sfidând picurii, au ,,semnat" actul de întâlnire la Cenaclu literar, sala Ion Burnar - unde, se anunțase, (și are loc!) această revedere a scriitorilor din acest colț de rai.
Deși, ploaia mi-a dat peste cap tot programul zilei de sâmbătă, nu am făcut din asta niciun fel de pricină. M-am adaptat ,,din mers". Pe ultima sută de metri, am ajuns și eu la întâlnire. Doamna președinte L.S.R., Filiala Maramureș, Carmena Felicia Băințan, avându-i în dreapta pe prof. Dumitru Nicolae și Viorel Pop, iar de-a stânga pe prof. gr. I Gelu Dragoș și poetul popular Nelu Danci, salută prezența și anunță începerea acestei întâlniri. Printre cei prezenți, și eu, și poeta Daniela Micu. De remarcat și prezența prietenului Eugen Marchiș - poet, cantautor, cu chitara și pregătit pentru această minunată lecție de emoție. Începe cu un cântec din repertoriu Domniei Sale.
Tema dezbătută (și anunțată la cea din urmă întâlnire) a fost ,,Viața și opera lui Constantin Brâncuși", asta pentru ca cei care doresc să vină cu temele făcute, nu-i așa?
Dar, înainte de toate, urându-i domnului prof. Gelu Dragoș - LA MULȚI ANI - pentru că suntem în apropierea acestei frumoase sărbători, acesta ne prezintă, un scurt semnal editorial, foarte bine întocmit, al volumului ,,Moara din Șișești", autor Ioan Costin. Știam materialul, pentru că îl primisem, cu ceva timp în urmă, pentru a fi cuprins în volumul/proiectul literar ,,Antologie de texte. Recenzii de cărți personalități ale literaturii contemporane. Sincerus verba", aflat în derulare. Repet, un material întocmit cu acribie și responsabilitate de către scriitorul Gelu Dragoș. In plus, același Gelu Dragoș, ne mai răsfață și cu câteva poeme, dintre cele mai recente, dintr-un volum aflat în pregătire și care va face vâlvă.
Achiesez și eu urărilor și îi doresc multă sănătate și bucurii alături de cei dragi, bunului prieten Gelu Dragoș FELICITĂRI pentru întreaga activitate literară și pentru implicarea activă în viața culturală și literară. Succes în toate cele propuse! Concret și concentrat, prof. Gelu Dragoș, emoționat, ne poartă prin Șișeștii lui Vasile Lucaciu, făcând o recenzie valoroasă și profundă, a volumului amintit, preț de câteva minute. Apoi, cantautorul Eugen Marchiș, este rugat să preia ,,legătura" pentru următorul moment - muzică folk. Se supune! Piese știute. Frumos. Versuri din Adrian Păunescu - în fapt, un ,,Remember tinerețe", ce-i drept! Sunt felicitați cei doi ,,actori" - Eugen Marchiș și Gelu Dragoș - și intrăm în dezbaterea privind tema zilei - ,,Constantin Brâncuși - viață și operă".
Dacă tot vorbeam despre ,,teme și lecții literare", i se dă cuvântul prof. Viorel Pop, care ne prezintă, un eseu foarte bine documentat și riguros întocmit. Cu responsabilitate. Ne încântă. Rămân surprins plăcut de cele prezentate, multe din ele cu titlu de noutate. La fel de frumos ne surprinde prof. Nicolae Dumitru - cu alt articol, respectând tematica. Felicitări, domnilor! Nu se lasă mai prejos, poeta Daniela Micu. Și Domnia Sa, ne demonstrează că și-a însușit tema zilei și și-a făcut-o respectând principiul autenticității. Un mare și din suflet bravo, Daniela Micu. Felicitări, pentru alegerea tematicii, distinsei Carmena Felicia Băințan!
Este rândul meu. Deși, nu eram pregătit pentru această întâlnire (repet, doar ploaia mi-a schimbat programul zilei de sâmbătă!), nu m-am lăsat ,,furat de împrejurări". Pe loc, am schițat un acrostih Constantin Brâncuși - lăsând impresia că mi-am făcut și eu temele. Dar, ,,se leagă". Pe drum, având un oarecare regret că nu mi-am făcut cu maximă responsabilitate tema, mi-am amintit, că undeva, cândva, cu ceva timp în urmă, am scris un poem In memoriam - Constantin Brâncuși. Acum, regretam că nu am avut inspirația de a căuta acel poem, pentru a fi prezentat. Dar, mi-a zâmbit, salvator, acrostihul. Mulțumesc, Doamne, pentru că mă ai mereu în grijă!
Cu alte completări vine și Gelu Dragoș, dar și președinta L.S.R., Filiala Maramureș, Carmena Felicia Băințan - prezentându-ne alte amănunte/detalii din viața și opera brâncușiană, mărturisindu-ne că s-a documentat dintr-un volum - ,,Brâncuși", primit cu ,,dedicație și iscălitură" de la autor, în urmă cu ceva timp. Acest volum, ,,Brâncuși", a fost dăruit marelui om de cultură, Valentin Băințan (Fie iertat!), socrul Carmenei, având inclusiv o valoare sentimentală, pe lângă contribuția adusă literaturii și artei, în cunoașterea valorilor noastre culturale.
Poetul popular Nelu Danci, recunoscând că dacă ar mai rosti ceva despre viața și opera lui Constantin Brâncuși, ar fi o repetiție a celor spuse până acum, ne oferă câteva poezii populare. În concret, poeziile sunt oferite doamnelor prezente la această întâlnire, având în vedere că urmează a fi sărbătorite de Dragobete, de 1 Martie sau chiar 8 Martie. Minunată incursiune și aplaudată ideea. Felicitări!
Și, iar cântec, responsabilitatea lui Eugen Marchiș! Uitându-mă spre ceas, nici nu am realizat când și cum au trecut cele 2 ore ale acestei întâlniri literare. Felicitări, tuturor! Dacă există și perdanți, aceștia sunt cei care nu au fost prezenți la întâlnirea din 18 februarie, din diverse pricini.
Și pentru că aveam un sărbătorit - scriitorul Gelu Dragoș - am finalizat, toate acestea, cu un modest, tradițional și din suflet - LA MULȚI ANI! Cu dedicație. Ne (re)vedem peste două săptămâni. Cu forțe proaspete... dar și cu Ion Creangă! Este anunțul făcut de președinta L.S.R., Filiala Maramureș. Doamne ajută!
(preluare postare anterioară)
Ședința de Cenaclu literar L.S.R., Filiala Maramureș (președinte scriitoarea Carmena Felicia Băințan)
Totul s-a desfășurat sub zodia ,,Constantin Brâncuși".
Am ales, sub ideea acestui ,,pretext literar", să mă opresc la ședința cenaclieră, cu un acrostih... mai ales că am în pregătire volumul II, din proiectul literar: ,,Oprește-mă, la tine, Maramureș! Oprește-mă, în tine, anotimp! Acrostih și poezie".
CONSTANTIN BRÂNCUȘI - acrostih
(a se citi și pe verticală)
Credința își adună rugăciunile în
Ochii de zâmbet al unei lacrimi, iar
Neliniștea cuprinsă în ,,Masa tăcerii",
Stă la taifas. ,,Coloana infinitului" își plimbă
Tăcerea prin labirintul de rouă.
Azi, ,,Poarta sărutului", stă mărturie clară și
Netulburată, doar de picurii de ploaie.
Tinerețea își duce timpul
Inimilor în priviri de curcubeu.
Nimic nu poate schimba toate acestea, decât...
Bunul și Dreptul Dumnezeu!
Rupte din umbra stâncilor
(Â)Înălțimile își cern veacul prin busuioc.
Numai roua își duce tăcerea în
Clipe de neuitare. Pe raftul cu amintiri,
Ultimele sărutări își vor face o cunună de
Șoapte zidite în valurile timpului.
Izbânda își pune umbra în crengile unui gutui înflorit...
(a se citi pe verticală)
CARMENA FELICIA BĂINȚAN - acrostih
(a se citi și pe verticală)
Cărări adunate din lumină și cuvânt,
Armonie în zâmbet și emoție din stele,
Rugă spre tine libertate din rouă,
Mirare din clipe de adevăr mângâiat de muze,
Eternitatea cuvântului rostit în lumină
Necălcată. Doar miros de crin alb și
Arome de umbră printre veacuri de îmbrățișări...
Fericirea vine din rouă și albastru!
Erato prinsă în dansul culorilor și al
Liniștii crescute din stânci și nuferi,
Iubiri culese din frământări și jocuri de
Curcubeu - chemat să rodească în lumină
Iernile fără frică și tăcere răstignită - toate
Au fost adunate în tine cuvânt și veșnicie albastră...
Bucuria adună tainele muzicii
Ăstui crez în buchet de toamne,
Iasomia zâmbește printre
Nuferii galbeni crescuți în oglindă de rouă,
Ținut de mâna - curcubeul încearcă să-și
Apuce izvorul de lacrimi cernute printre
Nori îmbrăcați în lumină, gând și cuvânt...
(a se citi pe verticală)
DANIELA MICU - acrostih
(a se citi și pe verticală)
Ducem pe cărări de lumină și cuvânt
Armonia viselor culese dintr-un sărut.
Nici dorul și nici limpezimea
Izvorului de vânt nu își repetă
Eternitatea. Nuferii albi și câmpul de stele aduc
Lângă tinerețea albastră - zâmbet, mir și
Arome din temelia unor toamne scăldate în cuvinte...
Mi-am așezat în palme tăcere, în
Inimă cuvinte de rouă nemăsurată.
Cu tine veacurile gândurilor
Urcă în lumină și zidesc dorințe...
(a se citi pe verticală)

Vasile Bele, Chiuzbaia, 18/19 februarie 2023
- membru L.S.R., Filiala Cluj-Napoca;
- membru U.Z.P.R., Filiala Vâlcea;
- președinte ASCIOR, aria Maramureș;
- Cenaclul Scriitorilor din Maramureș.
Toate reacţiile

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu