Romanul scriitoarei Daniela Vasiloschi apărut la Editura”Revers“ din Craiova, în cele 105 capitole deschide “cutia Pandorei“ privind disputa unor critici în romanul autobiografic, înțeles ca roman belletristic, sau relatarea autobiografiei scriitorului într-o perioadă dată.
Romanul de care facem vorbire este o carte de
beletristică pe care autoarea o asumează ca a fi biografică.Pentru a înțelege
sensul cuvintelor din titlu, trebuie să explicăm etimologia cuvântului destine,
pe care îl înțelegem ca soartă sau forță, sau voință supranaturală despre care
se crede că hotărăște în mod fatal și irevocabil tot ce se petrece în viața
omului. Destinului i se mai spune soartă, în latină. fatum, greacă moira, acest
termen poate avea mai multe înțelesuri ca de exemplu o putere personificată
care se referă la o putere supranaturală care poate hotărî destinul și care
trebuie acceptat de un muritor de rând neputând fi schimbat.
Astfel, expresiile uzuale precum lovit de soartă,
aceasta este soarta mea sau asta i-a fost lui scris se confundă frecvent cu
termenul de noroc sau ghinion. Deja în antichitate în mitologia greacă au fost
ursitoare care decideau soarta oamenilor, în mitologia nordică erau nornele sau
karma, o concepție spirituală asiatică, cum ar fi în hinduism, budhism, janism,
unde se crede la fel în destin care este influențat de faptele respectivului,
care va plăti sau va fi răsplătit pentru acțiunile sale, dacă nu acum, atunci
după reîncarnarea lui.
Majoritatea religiilor creștine cred în
predestinație, că soarta ar fi hotărâtă dinainte de Dumnezeu. Totuși unele
religii creștine cum ar fi Martorii lui Iehova nu cred asta.Poziția oamenilor
față de soartă este diferită ca de exemplu: în cazul fatalismului cei care se
lasă în voia sorții fără a întreprinde nimic pentru schimbarea ei,cei care cred
și în sine însuși dar și în ajutorul divin vezi versurile:
„Nu
te îndoi niciodată
Puternic
tu te arată
Ridică
brațele spre cer creștine
Căci
Dumnezeu este cu tine” cum scria Goethe.
Putem spune ca o concluzie că destinul este și la
cei care cred că este voința lor proprie.
Destinul se află sub cupola istoriei, de aici reiese
că acesta este influențat de istorie, însă cupola înseamnă partea care are
formă semisferică, poligonală sau eliptică ce alcătuiește acoperământul unui
dom, unei turle sau unui mare edificiu.Iar atunci, autoarea, consideră istoria
un edificiu? Metaforic e frumos zis, dar acest dom are un rol însemnat în viața
societății, în destinul omului. Semiotic, înseamnă disciplina care cercetează
felul în care funcționează comunicarea și semnificarea, și relațiile dintre cod
și mesaj, dintre semn și discurs, astfel mă face să accept că autoarea are
dreptate.
Lămurind mesajul pe care a dorit să-l trasmită
Daniela Vasiloschi cititorilor, încă din titlu, înțeleg mai bine desfășurarea
narațiunii care începe cu “Miresmele copilăriei“, unde descoperim imagini al
mirajului al acestei vârste a inocenței, când jocul era rezultatul unei
naivități petrecute în zilele de sărbători creștine. Metaforele folosite,
paleta de cuvinte ce albeau zilele Crăciunului, ne înțelese de fetiția cu păr
încârlionțat, crează o frumoasă atmosferă idilică a naivității la începutul de
drum în viață.
“Anii de școală“, capitol ce însumează amintiri din
școala primară, cu un învățător zelos și cu bunica grijulie față de fetița care
mergea la școală și sâmbăta, în perioada de tristă amintire, pe care, autoarea,
o numește “Epoca Ceaușescu “, reconstruiește cu imagini vibrante acea perioadă
înțeleasă de copilă ca o explozie de lumină.
Portretul părinților, personajul cărții, îl
descoperă la serbarea de sfârșit de an, sentiment ce îi umezesc ochii,
descoperind atunci că părnții îi sunt ocrotitorii săi și călăuzitori în viață.
Cuvintele din Capitolul III sunt adevărate părți a unui monument dedicat celor
care i-au dat viață.
Paradisul Bucovinei descries de autoare, îmi
amintește de Ionel Teodoreanu cu romanul său “La Medeleni “, unde un anotimp al
fericirii și al miresmelor lunii lui Florar aduce în prezent nostalgia
vacanțelor petrecute la bunici.În acest capitol și următoarele texte alunecă
spre un fabulos poetic, cu originea într-o impenetrabilă arhaitate, într-un soi
de continent imaginar, un tărâm al realității trăite ce pare, uneori, al
ficțiunii.
Dacă în capitolul unde narează frumoasele momente
trăite în Bucovina,în următorul, autoarea coboară în realitatea exigențelor
școlii politizate de către regimul de tristă amintire.O descriere a uniformei
școlare obligatorie, militarizată, rostul ecusonului și atitudinea
necivilizată, sunt creionări care redau o realitate cenușie unde:
“Flutură în vânt
Zălog
de legământ,
Întâiul meu cuvânt
De pionier. “
Un loc aparte în narațiune îl au manifestările
festive specific zilelor de 1 Mai, 23 August și altele, au fost momente de chin
pentru fetița de clasa a cincea care era obligată să participle la repetiții
insuportabile pentru vârsta pe care o avea. Optica infantilă,
afectiv-dureroasă, mașinăria autoarei de a pune imaginile în mișcare crează
relatări și trăiri psihologice insondabile. Amintindu-și de acele momente autoarea
ajunge la concluzia că : “Volens-nolens suntem cobaii politicului. “
Un capitol ce poate fi considerat reportaj este cel
care descrie vizita cuplului Ceaușesu la Cluj Napoca, epocă cu umbre peste
copilăria personajului, perioadă în care se impunea climatul spiritual și
politic de formare a “omului nou”. Era perioada când personajul descopera marii
autori ruși, ca:Dovstoievski, Cehov, Esenim.Vizitând mănăstirea Putna, ca
obiectiv istoric nu religios, că era interzisă educația religioasă, un călugăr
le-a spus:”Strămoșii noștri au consemnat idei de aur cu pana de gâscă, să nu
cădeți în greșeala de a consemna idei de gâscă folosind stiloul cu peniță de
aur. “ Era o aluzie critică și străvezie la realismul socialist.
Atmosfera Clujului este redată cu plasticitate,
autoarea investighează mentalitatea ardeleanului în “Stereotipii provinciale “,
deduce umanitatea pedantă a orășeanului și înfățișarea biografiei neutre.
Autoarea face o analiză pertinentă a veniturilor salariaților obișnuiți în
comparație cu cele ale nomenclaturiștilor.Personajul cărții este copilul unor
intelectuali care cu greutate strângeau suma de bani pentru a merge la mare.
Pentru a reda atmosfera de atunci de pe plajele Mării Negre, scriitoarea
folosește o tehnică insolită, cu puțin adaos sociologic, și o reflectare în
conștiința literară reușește să realizeze o proza propriu zisă, autentică.
În psihologia umană există o perioadă de criză în
adolescență, inclusiv în intrarea în perioada tinereții.Descrierea iernii în
Cluj când ninge peste statuia lui Matei Corvin este o adevărată poezie.
Atmosfera este patriarhală. iar orologiul din turn amuțit ține timpul pe
loc.Dramatic este momentul spitalizării personajului care trece pragul anului
1968. În acest capitol autoarea vine, cu o umanitate de tot interesul și cu o
compoziție sufletească reductibilă la un prototip, ceea ce dă senzația unei
speranțe.Adolescenta e văzută în chipul unei tinere puber anxioasă, revoltată,
și șovăielnică.
Un capitol care ne amintește de vremuri de tristă
amintire este “Cooperativizare și disperare “, o acțiune politică a Partidului
Comunist Român prin care s-a anulat propietatea privată în agricultură și a
distrus, practic, agricultura din țara noastră, care în perioada interbelică a
fost grânarul Europei.Acest fenomen a coincis, scrie autoarea, cu primii ani de
servici al mamei sale.Era perioada în care copila a debutat pe scena Căminului
Cultural din comuna Suceag, din județul Cluj. Cu multă analiză și descriere
plastică și sugestivă autoarea analizează acea perioadă când considera că
țăranul era proiecția animată a pământului.Cu o frază foarte interesantă se
încheie capitolul care anulează perceapția orășeanului despre țăran: “Mi-am pus
întrebarea și am găsit motivația faptului că țăranii prefera să umble
desculți.Nu e vorba de sărăcie, după cum cred cei săraci cu duhul.Țăranii umblă
desculți ca să simtă cum bate inima pământului”. Splendită și autentică
constatare.
Dilema alegerii drumului în viață, autoarea o
dezbate în capitolul “Opțiune concretizată și în “trandafirul cu spini”, moment
crucial pentru o adolescentă ce termină liceul. În acest capitol autoarea face
o retrospectivă a situației învățământului și a facultăților din Clujul anilor
ceaușiști.
Fiecare capitol din acest roman autobiografic se
constituie în trepte evolutive din viața autoarei, cu bune și mai mult rele.
Momentele fericite petrecute cu bunica până la golgota Institutului Oncologic,
sau bucuria reușitei la Facultatea de Filologie, după o muncă titanică de
memorare a unor cărți de teorie și istorie literară, din care lipsea logica, și
unde se cerea realismul socialist.
Descrierile anotimpurilor și starea vremii anului
1970, precum și vizita în Cluj a conducătorului statului, perioadă când
studenta Daniela refuză intrarea în PCR, solicitată de organizația facultății
sunt momente din altă treaptă din viața personajului acestui volum.
Tot ce este descris în evoluția personajului nostru
sub raport spațial și temporal sunt trăsături ale filozofiei despre o fată care
în timp devine femeie și mamă.Dacă în romanul beletristic opera este o iluzie,
în romanul autobiografic se rescrie singur cu ajutorul memoriei autorului. În
acest context rezultă că divinitatea creatoare se face simțită prin prezența
fotografică, precum la Balzac, cu un eu global și ludic care nu poate curma
înlănțuirea adevărului istoric.
Căsătoria cu jumătatea mitologică a femeii, Alex,
acesta o însoțește la Oradea unde cunoaște lumea proletariatului. Era perioada
când a născut pe Silvana, fetița cu glas de privighetoare.
Viața autoarei se derulează în continuare într-o
singurătate dezarmantă, însă cărțile Bibliotecii Județene din Cluj îi sunt
tovarășe, în timp ce un securist o urmărește și aici, fiind directorul acestei
instituții de cultură.Până la urmă este angajată la serviciu Relații cu
Publicul unde se acomodează greu.
Cu o reflexitate creatoare autoarea redă fidel
realitatea trăită, cu un dar genuin, făurind pe adevăr secvențe reportericești.
Cu un simț al proporțiilor, Daniela Vasiloschi este o martoră fidelă a
trecutului trait,la un mod intelectual, inaptă deocamdată pentru realismul
magic care, în mâna acesteia, se preface într-un roman al adevărului.În general
personajul nostru s-a simțit foare bine în mijlocul cărților prietene.
Descoperim pasaje în această carte care iau forma de
prozo- poeme ce par a fi prolixe, adică lipsite de concizie, prea încărcate;
despre oameni cunoscuți, care se exprimă cu prea multe cuvinte, adesea
inutile,, confuz sau complicat.Amplificarea unei imagini fără a o modifica în
trăsăturile generale devin baroce, ce alunecă spre reportaj cu gravură imagistă
cărturărească, ludică și umană.
Descrierea deschiderii filialei Mărăști a
Bibliotecii Județene Cluj, poate fi introdusă într-o istorie a bibliotecilor
clujene și ardelene, ne face să apreciem că autoarea nu a repetat mecanic
principiul cantemiresc, care era de factură descriptivă și propagandistică, ea
a introdus o nouă analiză și, curios, imaginativă, voind să înalțe tot ce a
văzut și trăit la dimensiunea unei lumi interioare și unificate în absolut.
În această atmosferă, Silvana, fetița autoarei, face
tot mai des frisoane.Relațiile interumane se deteriorează în familie, ne dăm
seama din încercarea de a pleca la Oradea cu fetița alături de presupusa amantă
a lui Alex.Mai mult decât romancier și reporter al propriei vieți, autoarea
este o eseistă care extrage din spațiul comun un spațiu esențial, care participă
la trăirile femeii și mamei, la imaginile și peisajele la nivel heraldic,
întocmai ca într-o stemă, redând lumea vizualului ca o hieroglifă desfășurată
în text.
Peste harta existenței autoarei se aștern nori
negri.Societatea în care trăiește scriitoarea își trăiește existența cu multe
lipsuri, caracterologic reacțiile sunt multiple în zbaterea sa de a obține
copilul.
În capitolul 104, intitulat “Suntem capabili să
gestionăm libertatea (Sine ira et studio-Fără ură și părtinire ) “, personajul
principal se bucură că fetița acesteia a ajuns în clasa a IV-a, că peisajul
hibernal îi creează o stare de spirit optimist. În acest context autoarea face
o analiză pertinentă a evenimentelor politice și își dă seama că în fața
societății românești se deschide un nou drum.Comparația cu piesele de șah pe
care o face este metaforică, își dă seama că se inversează valorile. Sunt
pasaje directe ce îmi aduc aminte de atmosfera borgesiană cu parabole
filosofice pe care cititorul le gustă cu aducerile aminte proprii.Aici decurge
și o filosofie dihotonică a eului, văzut sub aspectul dublului
echivalent.Citind aceste pagini mi-am adus aminte de ce-mi spunea tată-l meu în
timpul așa zisei revoluți din decembrie 1989. “Noi am trăit în regimul
comunist-criminl ca vacile într-un țarc, mâncam “fânul” ce ni-l luam la cozi
interniminabile, acum în libertate vacile aleargă care încotro, ne știind în ce
direcție s-o ia.
Ultimul capitol, 105, intitulat “Dup 21 de ani “,
autoarea constată că bolta cerului este aceeași, că stelele nu s-au trezit,
sunt somnoroase, iar drumul deschsi în 1989 este, încă, labirintic.Daniela
Vasiloschi a descries o viață de om unde ritualitatea firească a unui trai
desfășurat în zbuciumul unui destin nu moare, indiferant de modificările
exterioare, lumea ei se desfășoară firesc, răspunzând prezent la serbarea de
început de an la clasa a V-a a fetiței, constantând că stelele sunt amăgitoare,
precum speranțele și că nimic nu se schimbă, doar percepția este alta.
Cartea face parte din galeriile cărților: “Vieților
paralele “ a lui Plutarh din Megalopolis, exemplu pentru Siila, “Povestea
vieții mele “ de Regina Maria, “ Jurnalul Annei Frank“, “Jurnalul fericirii “
de N.Steinhardt, “ Eu sunt Malala“ de Malala Yousafzai, Christina Lamb,
“Autobiografia lui Benjamin Franklin” de Benjamin Franklin etc.
Romanul biografic al Danielei Vasiloschi este o
pagină de istorie în care sunt înviate lumile amintirii sau, uneori, ale
visării, îndreptându-le către un sens care nu e niciodată același pe măsura
complexității nesfârșite a vieții și a oamenilor cu care a colaborat și
tangențiat.Autoarea se află între iluzie și luciditate, de la stabilitate la
cele mai complicate stări de conștiință-aceasta e soarta Danielei Vasiloschi urmând
mersul unor vremi ale căror cărări sporesc indefinibil, făcând personajul și
mai complicat.
Al.Florin
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu