Nicolae Bălcescu personalitate marcantă a neamului românesc, un model de
dăruire şi abnegaţie pentru poporul
căruia îi aparţinea.
În anii 1975-1976, omul de cultură Horia Nestorescu Bălcești orgniza “Seri de Poezie” în cadrul
Muzeului Bălcescu, din comuna Nicolae Bălcescu-județul Vâlcea, unde era
custodele muzeului.
În cadrul acestor
seri recitam poezii, unele dedicate și
inspirate din viața și activitatea istoricului și revoluționarului
Nicolae Bălcescu. Cu această ocazie istoricul Horia Nestorescu Bălcești înființase
“Societate Prietenii Muzeului Bălcescu“ din Bălcești
pe Topolog. Cu acest prilej poeții
George Achim, I.I.Alexandrescu, Lucian Avramescu, Gheorghe Bobei, Al.Florin Țene, Gheorghe Grama, Ioan Lazăr, Traian D.
Lungu, Doru Moțoc, Lucia Nenati, Felix
Sima, George Țărnea, D. Velea etc,
citeau poezii în saloanele frumos amenajate ale muzeului , având un parfum de epocă.
În toamna anului
1975, în cadrul unei astfel de serată, trebuia să apară o broșură cu poeziile noatre, intitulată “Versuri
“. Din păcate în acea zi nu s-a putut lansa broșura
deoarece cenzura comunistă interzisese câteva poezii de George Țărnea, Al.Florin Țene și Dumitru Velea.
Seara, într-o zi de noiembrie însorit, când am omagiat 123 de ani de la moartea
lui Nicolae Bălcescu, nu am putut să ne bucurăm de apariția cărții cu poeziile
noastre. Abia în aprilie anul viitor am fost chemat de prietenul Horia
Nestorescu Bălcești să mă duc la muzeu
să ridic broșura, intitulată “Bălcescu
în memoria poetică vâlceană. “, antologie de Horia Nestorescu Bălcești, având coperta semnată de Adrian Ionescu.
Am plecat, în luna
aprilie, cu autobuzul spre comuna Bălcești-
Rotărești unde l-am găsit pe un șezlong în mijlocul unei poienițe înverzite pe prietenul Horia, având lângă
el câteva broșuri cu poeziile noastre.
Cu această ocazie mi-a înaintat DIPLOMA de ONOARE a MUZEULUI BĂLCESCU și două broșuri
cu poeziile noastre. Am luat loc și eu
pe un alt șezlong și am începu o discuție despre viața
istoricului și revoluționarului pentru care avem o adevărată
iubire. Din discuțiile noastre a reieșit că Nicolae Bălcescu a fost o
personalitate marcantă a neamului românesc, Nicolae Bălcescu reprezintă un
model de vieţuire şi comportament prin puterea sa de a se dărui şi de a sluji
cu abnegaţie poporul căruia îi aparţinea.
“Nicolae Bălcescu s-a născut la Bucureşti, în mahalaua
Boteanu pe 29 iunie 1819, fiind al patrulea din cei 5 copii ai Zincăi Bălcescu.
Prima educaţie a primit-o în cadrul familiei, de la un arhimandrit grec, astfel
încât, în 1832, atunci când se înscrie la Colegiul de la Sf. Sava s-a remarcat
prin cunoștințele sale vaste în mai multe domenii: matematică, trigonometrie,
istorie, limbi străine.
În 1838 se înrolează în armată primind gradul de iuncăr,
fiind repartizat în escadronul de cavalerie. În 1840 se implică în mişcarea
revoluţionară condusă de Dimitrie (Mitică) Filipescu. Este prins, arestat şi
condamnat pentru “tulburarea liniştii obştii”. În închisoarea de la Mărgineni, din
cauza condiţiilor mizere se înbolnăveşte de tuberculoză, boală ce avea să îi
fie fatală 10 ani mai târziu.
În luna februarie
1848, “la data de 24, ora 1 și jumătate
“, istoricul Nicolae Bălcescu a asistat la proclamarea la Paris a “Minunatei
Revoluții “, moment în care a rupt cu
mâinile sale din catifeaua ce acoperea tronul lui Louis Philippe din Palatul
Tuilleries și i-a trimis ofranda “iubitului cetățean și
amic “, Vasile Alecsandri. Autorul viitoarei opere”Românii supt Mihai-Voievod
Viteazul “se va dedica cu trup și
suflet înfăptuirii revoluției pe pământ
românesc, atât în Țara Românească, cât și în Transilvania, inclusive prin demersuri
diplomatice pregătite minuțios la
Înalta Poartă.
Ieşit din
închisoare, împreună cu Ion Ghica, Christian Tell şi Cezar Boliac pun bazele
societăţii secrete de tip francmasonic “Frăţia”, societate care a jucat
principalul rol în organizarea revoluţiei paşoptiste. “Istoria este cea dintâi
carte a unei naţii. Într-însa ea îşi vede trecutul, prezentul, viitorul. O
naţie fără istorie este un popor încă barbar şi vai de acel popor care şi-a
pierdut religia suvenirurilor”, avea să spună Nicolae Bălcescu, coredactor al
Magazinului istoric pentru Dacia.
Nicolae Bălcescu a avut un rol fruntaş în declanşarea
revoluţiei muntene, a desfăşurării şi a constituirii programului său. A
insistat pentru introducerea şi punerea în practică a punctului 13
(împroprietărirea ţăranilor) al Proclamaţiei de la Islaz. În timpul revoluţiei
a deţinut în primă fază postul de ministru de externe, apoi a fost numit unul
din cei patru secretari ai guvernului provizoriu. Pe parcursul scurtei perioade
a guvernului revoluţionar a desfăşurat o intensă activitate publicistică, s-a
ocupat de problema comisarilor de propagandă, a întreprins o vizită diplomatică
la Constantinopol pentru recunoaşterea revoluţiei. A avut principalul rol în
negocierile româno-maghiare dintre Avram Iancu şi Lajos Kossuth, reuşind să
aducă cele două tabere la un compromis.
Intervenţia trupelor otomane a pus capăt revoluţiei, Nicolae
Bălcescu fiind nevoit să ia calea exilului pentru totdeauna. S-a stabilit lângă
Paris, unde a lucrat intens la opera sa “Românii supt Mihai Voevod-Viteazul”.
Atât la Paris cât şi la Londra a încercat să obţină sprijinul marilor puteri în
favoarea Principatelor Române. A participat la acţiunile secrete pentru crearea
unui front comun revoluţionar al popoarelor asuprite.
Grav bolnav în 1852 a încercat să revină în ţară. A sosit cu
vaporul la Nicopole, unde nu I s-a permis accesul pe teritoriul ţării. Şi-a
revăzut familia după care s-a îndreptat spre sudul Italiei pentru căutarea unei
clime mai blânde. La 29 noiembrie 1852, o lună după sosirea la Palermo, Nicolae
Bălcescu se stingea din viaţă într-o cameră a hotelului Alla Trinacria, la
vârsta hristică de numai 33 de ani, trupul fiindu-i înhumat în cimitirul
Mănăstirii Capucinilor.
Nicolae Bălcescu se înscrie în galeria marilor personalităţi
ale naţiunii române, fiind un vizionar printre fruntaşii generaţiei care a
condus la constituirea României moderne la 1859 şi mai târziu la proclamarea
Statului Naţional Unitar Român în 1918.
Adresându-i-se
poporului nostru dar și străinătății, Nicolae Bălcescu scria: “a apăra naționalitatea și
drepturile noastre, de vom fi nevoiți,
chiar vărsând sângele nostru. “(Muzeul Nicolae Bălcescu )
Discuțiile noastre
s-au încheiat când soarele coborâse dincolo de pădurea ce ne înconjura.Nu
înainte de a pleca, am vizitat, pentru a nu știu
a câta oară saloanele Muzeului, despre care am citit într-un pliant.
“În anul 1968, pe Valea Topologului, în satul de unde-şi
trage rădăcina familia marelui revoluţionar, istoric şi patriot, se deschide un
muzeu consacrat memoriei acestuia, în clădirea pe care în 1948 Radu Mandrea a
donat-o statului în cinstea lui Nicolae Bălcescu spre a fi „loc de reculegere
şi de studiu”. Este vorba de un conac boieresc construit în stil brancovenesc
cu influenţe gotice, cu o suprafaţă mai mare de 600 de m2 a cărui construcție, în mai multe etape, a început în 1824 si
s-a finalizat in 1937. Muzeul, după ce a fost subordonat Muzeului Judeţean de
Istorie Vâlcea, începând din 1991 a devenit instituţie de sine stătătoare, cu
personalitate juridică.
Colecţiile Memorialului Nicolae Bălcescu cuprind peste
15.000 de bunuri culturale şi de patrimoniu, artă decorativă, mobilier Biedermayer,
tablouri, o arhivă de o inestimabilă valoare culturală, amintiri despre Nicolae
Bălcescu şi familia acestuia, fiind o carte deschisă spre cunoaşterea celui mai
autentic reprezentant al unei generaţii care s-a identificat până la contopire
cu neamul său pe care l-a servit cu deplină dăruire nu numai a sufletului dar
şi a vieţii. Cele 11 încăperi ale expoziţiei de bază au fost împărţite în două
părţi: în prima parte a expoziţiei, a fost amenajat conacul Bălceştilor, unde
este redată atmosfera de epocă cu ajutorul mobilierului elegant, al covoarelor
olteneşti, al ceramicii de Corbi sau de Curtea de Argeş, al tablourilor de
familie. În salonul literar, sufragerie, dormitorul Zincăi sau în birouri, se
pot admira mobilier Biedermayer, oglinzi veneţiene, ceramică pictată,
candelabre de fier forjat, potretele Zincăi Bălcescu, a fraţilor Costache,
Nicolae, Maria şi Barbu, sau a urmaşilor Zoe Mandrea şi Radu Mandrea,
fotografii cu membrii familiei printre care şi Bonifaciu Florescu urmaşul lui
Nicolae dintr-o relaţie cu Alexandra Florescu. Vor reţine atenţia şi
splendidele sobe de cahle renane refăcute în 1937 la atelierele de la Văcăreşti
după schiţele lui Radu Mandrea, modelele fiind diferite în fiecare sală. În a
doua parte a expoziţiei, este prezentată viaţa şi activitatea marelui
revoluţionar Nicolae Bălcescu, aici fiind expuse cărţi şi documente vechi,
scrisori şi manuscrise, studii publicate în „Magazin istoric pentru Dacia”,
toate ilustrând rolul lui Nicolae Bălcescu în cadrul revoluţiei de la 1848 din
Ţara Românească. Centrul documentar păstrează exemplare rare ale istoriografiei
româneşti, lucrări cu tematică francmasonică, precum şi fondul Magheru”.
M-am întors acasă la
Drăgășani gândindu-mă la viața acestui tânăr pusă în slujba neamului său.
Cu prietenul Horia Nestorescu Bălcești m-am întâlnit peste ani la Cluj-Napoca la un Târg de Carte, și acum cațiva
ani în Stațiunea Olănești, când am rememorat frumoasele momente
trăite atunci.
Înainte de 1989, Horia Nestorescu Bălcești împreună cu un grup de specialiști s-au dus în Italia, la Palermo să
găsească trupul mumificat al lui Nicolae Bălcescu, cu scopul de al repatria.
Din păcate, nu au reușit să-l
identifice.
Scriind aceste rânduri mi-am adus aminte de poezia mea
publicată în broșura dedicată lui Bălcescu.
Bălcescu într-o statuie
Printr-o stâncă venind/ Și
oprindu-se acolo-/ Eu așa mi-l
închipui,/Mulțimea urmându-l,/Cu umerii
tari și vii/ Răzbind prin genunea
istoriei./ Marii bărbați nu au vreme să
moară,/ O aspră virtute a mulțimii sunt
ei/ Și lucru acesta nu poate fi spus/
Decât într-o stâncă, frumos, într-o/ Clipă de bronz, o patetică-aripă.
În gândul lui Bălcescu ne-am cuprins/ Și-am zugrăvit cu vorba lui cea bună/ Arc de
triumf sub care a învins/ Zidirea nouă-n vatra-ne străbună.// În piscurile munților suim,/ Domesticind lumina în turbine/ Și învățăm
mai trainic să iubim/ Sensul profund al drumului spre bine,-//Trecem din ieri
spre luminosul mâine/ Cu inima zidită-n stăvilare/ Și-având pe masă preafrumoasa pâine/ Ruptă din grâul verilor
solare.
Al.Florin Țene / UZPR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu