Modul de pregătire pentru alegeri diferă de la un
partid la altul. Formaţiunile politice care cred că pot avea loc alegeri anticipate
sunt uşor derutate. Pregătirea concomitentă pentru două tipuri de alegeri în
acelaşi timp implică o anumită dificultate în desemnarea candidaţilor.
De-a lungul timpului s-a putut constata că fiecare
partid este condus de un grup foarte restrâns de persoane. În partidele mari,
respectiv PSD şi PNL, grupul la nivelul unui judeţ se poate ridica la circa
15-20 de persoane.
În cazul de la Caraş-Severin o întregă conducere de
partid este urmărită penal ca „grup infracţional organizat”.
Dacă respectivul grup îşi propunea să schimbe anumiţi
şefi de instituţii din judeţ, cu siguranţă îşi propuneau să ocupe şi locurile
eligibile pe listele electorale, începând de la consiliul judeţean, consiliile
locale, desemnarea candidaţilor de primari, urmând ca tot acelaşi grup să
negocieze şi funcţiile de vicepreşedinţi şi viceprimari după
alegerile locale. Evident că tot ei decideau şi cine ocupă locurile
eligibile pe listele parlamentare.
Cercul puterii este foarte îngust, întâi la nivel
local, apoi la nivel central. Ceea ce numim „clasă politică” se reduce la un număr relativ mic de persoane:
aproximativ 10 la nivel local. Înmulţite cu 40 de judeţe dau tonul general în
politica naţională.
Puterea şi influenţa PSD se reduce la un CEx, la fel
cum în celelalte partide deciziile sunt luate în acelaşi mod, de organisme
similare. Este doar o diferenţă de denumire.
Metoda este aceeaşi, aceeaşi reţetă este urmată de
toate conducerile partidelor politice. Alegerile simultane, locale şi
parlamentare, încurcă împărţirea funcţiilor. Primii trei, cinci,
şase politicieni influenţi dintr-un partid îşi împart la masa verde rolurile.
Unii preferă să plece în parlament, alţii rămân la cârma instituţiilor locale.
Mai există şi nehotărâţii care nu ştiu dacă să
candideze pentru funcţiile locale sau să se înscrie pe listele pentru
parlament.
Dacă alegerile parlamentare au loc la timp, cei care
ocupaseră deja funcţii la nivel local ocupă locurile eligibile de pe listele
parlamentare pentru a trage lista.
Există convingerea că un preşedinte
de consiliu judeţean, un primar, poate trage lista electorală în sus dacă este
pe prima poziţie. După alegeri se retrage şi intră în parlament următorul
candidat.
Aceasta este schema generală. De fapt, acesta este sistemul politic profund imoral, izvor
de corupţie din ţara noastră. Mai precis, din ţara lor, pentru că simplul
cetăţean, din ce în ce mai dezamăgit, simte că există două Românii.
La baza piramidei puterii într-un partid se află
primarii. Votul, dat fiind acest sistem corupt, poate decide cel mult
alternativa la guvernare. Alegătorii nu pot schimba natura restrânselor grupuri
bine organizate care au confiscat partidele politice.
Deseori, apar disensiuni în interiorul echipei,
armonia dispare în faţa unor interese personale. O conducere interimară, aşa
cum are acum PSD, nu poate restabili ordinea în judeţe în care au apărut
conflicte la vârful unor organizaţii judeţene. Dar indiferent de rezultatul
final al confruntărilor interne schema rămâne valabilă.
Presupunând că Guvernul Cîţu nu va primi votul de
învestitură din partea parlamentului şi, totuşi, vor avea loc alegeri
anticipate, pentru prima oară s-ar putea să se schimbe modul de selecţie pe
listele electorale. Adică se va vedea clar cine candidează pentru funcţii la
nivel local şi cine merge în parlament.
În acest fel este posibil să se lărgească puţin cercul
închis al puterii.
Autor: Dumitru Păcuraru
Sursa: Informaţia zilei Satu-Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu