Martie 5,
2020
Daca ar fi sa exprimam in doar opt (8) cuvinte
esenta carţii lui John Gray, Seven Types of Atheism (Sapte forme de ateism),
publicata in 2018, aceste cuvinte ar fi, in opinia noastra, o foarte succinta dar
si corecta concluzie despre ateism pe care o propune cartea lui Gray.
Majoritatea ateilor, scrie el, au fost oameni imorali, hedonisti, care au
lansat ideea inexistentei lui Dumnezeu motivati, in primul rind, de ura fata de
Dumnezeu, crestini, religie in general, ori situatii tragice din viata lor
proprie.
O noua aparitie editoriala
De-a lungul anilor AFR a publicat multe materiale
privind ateii si ateismul, dar decembrie 2018 a fost prima data cind am avut
prilejul sa depistam o carte despre atei si gindirea ateilor scrisa de un ateu.
Gray, profesor de filosofie politica la prestigioasa London School of
Economics, e ateu. Da insa impresia ca scrie ca un teist, adica persoana care
crede in divinitate si face apologetica crestina, nu ca un ateu. Pina atunci nu
ne-a fost fost dat niciodata sa citim un material atit de critic despre atei
scris de un ateu.
Fara indoiala, asta surprinde. Sapte forme de ateism
explica, pe intelesul tuturor, de ce ateismul e o dogma care nu se deosebeste
de teism (credinta in Dumnezeu) decit prin afirmatia simplistica ca nu exista
Dumnezeu. Ceea ce, la urma urmelor spune Gray, e totusi o credinta in ceva.
Gray explica deasemenea ceea ce foarte putini dintre
noi stiam pina acum: intre atei se deruleaza un veritabil razboi civil
ideologic care, daca ar implica arme fizice, ar fi la fel de singeros ca si
razboaiele religioase din Europa din Veacul XVI si XVII.
Cartea lui Gray e, de fapt, mai mult o
"carticica". Poate fi lejer purtata in buzunarul hainei si are doar
158 de pagini. Impartita in sapte (7) capitole, fiecare capitol e devotat
criticii unei versiuni specifice de ateism. Aflam, astfel, ca ateismul nu e
monolitic ci divers. Nu toti ateii gindesc la fel, se contrazic, se critica
unii pe altii, si sunt intoleranti. Intoleranti unii fata de altii, fata de cei
care gindesc diferit decit ei, si mai ales intoleranti fata de teisti, in
primul rind crestini.
Contrar impresiilor care le detinem despre atei, ei
nu sunt liber-cugetatori, scrie Gray: "while atheists may call themselves
freethinkers, for many today atheism is a closed system of thought / chiar daca
ateii se autodefinesc ca fiind liber-cugetatori, pentru multi ateismul zilelor
noastre e un sistem de gindire inchis".
Definitia ateismului
Un alt merit al cartii lui Gray este ca incearca o
definitie a "ateismului" si a "ateilor". Surprinzator
pentru noi, in primul secol grecii ii numeau pe crestinii "atei" /
"atheos", adica oameni "fara dumnezeu", pentru ca ei nu se
inchinau "dumnezeilor" cunoscuti grecilor ori lumii antice in
general, ci unui singur Dumnezeu. Ceea ce noi numim azi monoteism grecii antici
numeau "ateism".
Conform lui Gray, ateismul cunoscut noua inseamna
"oricine nu accepta ca o minte divina a creat lumea". ("I
suggest that an atheist is anyone with no use for the idea of a divine mind
that fashioned the world") O definitie similara e "atehism is simply
the absence of the idea of a creator-god" / "ateismul inseamna
inexistenta unui dumnezeu - creator", ceea ce, adauga Gray, "does not
amount to much", adica "nu inseamna mult".
Variantele ateismului
Care sunt cele sapte (7) variante ale ateismului?
Gray le identifica ca fiind (1) "the new atehism" sau ateismul nou
care, in opinia lui, nu e interesat si nu adauga nimic la arsenalul intelectual
al ateilor veacurilor trecute; (2) "secular humanism / umanismul
secular" care crede, la fel ca si crestinii, in salvare, dar nu o salvare
spirituala, cum cred crestinii, ci una materiala de vicisitudinile vietii zilnice; (3)
"atheism which turns science into a religion / ateismul care transforma
stiinta intr-o religie"; (4) "the modern political religions /
religiile politice moderne", printe ele: iacobinismul, nazismul,
comunismul etc; (5) "the atheism of God-haters / ateismul celor care-l
urasc pe Dumnezeu; (6) ateismul lui Santayana si Conrad; si (7) "mystical
atheism / ateismul mistic" a lui Spinoza.
Daca esti ateu, esti ignorant!
In opinia lui Gray, ateii sunt ignoranti cind e
vorba de religie. Ceea ce ei scriu despre religie si cei care cred in
Divinitate e o nulitate fara relevanta. Asta e una din concluziile Capitolului
1 din cartea lui.
Capitolul 1 al cartii afirma, in paragraful initial,
"the new atheists have directed their campaign against a narrow segment of
religion while failing to understand even that small part / ateii contemporani
si-au directionat campania impotriva unui segment ingust al religiei, fara,
insa, a fi capabili sa inteleaga nici macar aceasta mica parte". (Pagina
9)
De ce atunci ateii fac atita vilva iar perspectivele
lor anti-religie sunt promovate peste tot? Asta se datoreaza, crede Gray,
faptului ca "the organized atheism of the present century is mostly a
media phenomenon and best appreciated as a type of entertainment / ateismul
zilelor noastre e in mare parte un fenomen mediatic si apreciat cel mai mult ca
o forma de divertisment". (Pagina 23)
In Capitolul 1 Gray face o trecere in revista a
intelectualilor atei ai Veacului XIX cind era la moda sa se creada in stiinta
nu in Dumnezeu. Critica lor comuna adresata religiei a fost ca stiinta explica
(ori poate explica) totul, pe cind religia nu. Credinta in stiinta si
capacitatea ei presupusa de a explica ceea ce religia traditionala explica e ea
insasi, zice Gray, o religie, o credinta.
Conform lui Gray, modul acesta de a ataca religia
era la moda in Secolul XIX mai ales in Marea Britanie. Gindirea lui Darwin a
intensificat credinta in stiinta in detrimentul credintei religioase. In
Franta, gindirea asta a fost promovata in principal de Auguste Comte.
Gray numeste oamenii de stiinta "preotii"
religiei stiintei, inlocuindu-i pe preotii traditionali ca lideri spirituali in
noua societate fondata pe stiinta. Ateii Secolului XIX vedeau in autoritatea
guvernamentala o institutie care poate conduce societatea prin metode stiintifice.
Noua religie va deveni o religie care se va inchina stiintei.
Rasismul ateilor
Aflam detalii interesante, mai putin cunoscute,
despre vietile ateilor din trecut, detalii deloc placute. Gray nu se da la o
parte din a-l numi pe Comte "semi-deranged / pe jumatate nebun,"
ateul francez cautind sa lanseze chiar o noua religie "pozitivista"
care sa inlocuiasca crestinismul, o religie noua, fondata pe stiinta. Despre
Voltaire, Gray afirma ca a fost un rasist. La fel Darwin.
Gray ii numeste pe ateii Secolului XIX discipoli ai
lui Comte. Manualul de capatii a lui Comte in care el a nuantat noua lui
religie a fost publicat in 1852, Catehismul pozitivist.
Gray ne asigura ca stiinta nu va putea niciodata da
la o parte religia. "Science cannot replace a religious view of the
world," zice el, "because there is no such thing as a
"scientific world view" / "stiinta nu poate inlocui perspectiva
religioasa asupra lumii pentru ca nu exista o perspectiva stiintifica asupra
lumii".
Un argument care atrage atentia este convingerea lui
Gray ca "istoricitatea lui Iisus nu poate fi negata". Ateii, scrie
el, incapabili de a nega istoricitatea lui Iisus, sunt la fel de incapabili de
a explica, la nivelul stiintei, de ce miliarde de oameni au crezut si continua
sa creada in acest Iisus, pentru ca un mit ori neadevaruri nu pot genera un
rezultat atit de marcant in inimile si mintile a miliarde de oameni rationali.
ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR
OMULUI
Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si
femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia,
au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie
elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din
partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile.
Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le
pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi.
Pretuiti-le!
JOIN US ON FACEBOOK / URMARITI-NE SI PE FACEBOOK!
Publicam comentariile noastre de joi si pe Facebook.
Va rugam sa ne urmariti si sa deveniti prietenii nostri pe Facebook:
https://ro-ro.facebook.com/Alianta.Familiilor/
VRETI SA FITI INFORMATI?
Buletinul informativ AFR apare in fiecare Marti si e
dedicat mai mult stirilor de ultima ora, iar publicatia AFR online apare in
fiecare Joi si e dedicata mai mult comentariilor si opiniilor. Cei care doriti
sa primiti saptaminal stiri si comentarii la zi privind valorile si
evenimentele legislative, politice si sociale care va afecteaza familiile, atit
la nivel national cit si la nivel unional si international, sunteti invitati sa
va abonati la buletinul informativ saptaminal AFR. Cum? Inregistrindu-va numele
si adresa electronica pe pagina home a sitului nostru electronic
www.alianta-familiilor.ro.
FACETI-NE CUNOSCUTI!
Faceti-ne cunoscuti familiilor si prietenilor d-tra.
Dati mai departe mesajele noastre si incurajati-i sa se aboneze. Va
multumim.
ANUNTURI
Cei care doriti sa faceti anunturi prin intermediul
AFR privind evenimente legate de familie si valori va rugam sa ni le
transmiteti la office@alianta-familiilor.ro.
Alianta Familiilor din Romania
www.alianta-familiilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu