duminică, 22 martie 2020

Medalion literar - IOAN HADA



Prin 1986 aveam să fac cunoştinţă cu haikuurile maeştrilor japonezi Basho, Busson, Issa etc. ... Fascinat de frumuseţea genului, am încercat să scriu haikuuri respectând toate regulile acestei poezii cu formă fixă. Nu am reuşit şi mi-am dat seama că nu sunt capabil să scriu haikuuri. Am încercat să scriu într-o nouă formulă, o poezie scurtă, un micropoem care să cuprindă o imagine puternică şi în care emoţia artistică se naşte pe baza unei comparaţii sau a unei metafore foarte plastice şi nu pe baza sugestiei, ca în haiku.
Poetul Nicolae Scheianu a numit această nouă formulă ,,hadaiku”. Dacă regret ceva în viaţă, e faptul că n-am avut posibilitatea să studiez Literele şi Filozofia, precum Eminescu, Blaga, Nichita sau Sorescu. Cine ştie cum ar fi evoluat scrisul meu? Şi, mai mult decât sigur, nu m-aş fi îmbolnăvit. Aşa, toată viaţa am făcut ceea ce nu mi-a plăcut. Şi, vorba lui Shakespeare: „Nu tragi niciun folos din ceea ce înveţi fără plăcere. Învaţă deci ceea ce îţi place!”.
Din aceste motive, cel puţin în poezie, mă consider un autodidact. În creaţiile mele am încercat să fiu cât mai limpede în exprimare, chiar dacă uneori aceasta creează iluzia de banalitate şi neprofunzime. Uneori, lacurile de munte sunt mai adânci (deşi prin claritatea apei se poate vedea fundul lacului), decât cele de şes sau de deal, cărora, datorită mâlului, nu li se poate vedea profunzimea.

VOLUME:
- POEME DIN DEBUT – 2000;
- POEME – 2004;
- LA UMBRA ZEILOR ÎN FLOARE;
- VERSURI ȘI VARIEȚIUNI;
- PELERINAJ LA RUINELE UNOR VECHI IUBIRI – 2005;
- 200 DE CUVINTE;
- SUB MÂNGÂIEREA LUMINII;
- IUBIT DE ZEI;
- 33 DE POEME, Editura Eurotpi, Baia Mare, 2012;
- ALTE POEME;
- LA UMBRA RUGĂCIUNILOR;
- 40 DE POEME-N EXILARE;
- POEMELE UNEI SĂTĂMÂNI;
- POEME CULESE;
- CARTEA CĂRȚILOR MELE. ANTOLOGIE 2018-2019;
- POEME-N HIBERNARE;
- POEME EXILATE;
- CARTEA CELOR 3 ZILE;
- CARTE DE IUBIRE;
- CARTEA CĂRȚILOR MELE. ANTOLOGIE 2004-2019, Editura Eurotip, Baia Mare, 2019;

În curs de apariție:
-          PELERIN PRIN  MINE ÎNSUMI;

PRIVIRE

Încordat
Mai tare ca un arc
Privesc
Într-un fel cu plăcere
Într-un fel plin de regrete
Trupul tău
Precum vânătorul
Vânatul său

PRIVIRE 2

Iubito!
Privesc cu ochi flămânzi
Şi mistuiţi de dor
La trupul tău ispititor
Precum priveşte salivând
Un cerşetor
La puiul rumenit
Din rotisor

DISPERARE

Ce disperare s-aştepţi
Să se coacă
Fructele verzi
Din natura moartă

AZI

Azi
Observ că am riduri
Printre ele mişună
Încărcate
De bucurii şi tristeţe
Amintirile
Asemeni pe scoarţa
Bătrânului castan
Furnicile

NATURAL

Amintirea iubitei
În visul soldatului
Cuibărită
Precum perla
În trupul scoicii

NEȘTIUTOARE   

Vară
Dogoare
Pe troiţă
Iisus
Răstignit
Furnicile urcă
Şi coboară
Purtând
Neştiutoare
Picături
De sânge
Din patimile Lui

MEMORIE  

Demult
În copilărie
Surâsul mamei
Avea
Strălucirea
Pâinii coapte
Şi-n acea
Lagună de oră
Pâinea coaptă
Are
Strălucirea sfinţilor
Din gravură

DILUVIU 1

Deasupra
Cerul înnorat
Odată
Cu fulgerul
Deschide
Rana
De spaimă
Şi groază

DILUVIU 2

Norii
Acoperind cerul
Asemeni
Bulgărilor
De ţărână
Rana
Mormântului

LUMÂNAREA  

Poate sunt
Nici mai înalt
Nici mai scund
Decât
Lumânarea
Care cu pâlpâirile
Luminii
În versuri
Vorbeşte

EPITAF

Aici zac eu
În cartea închisă
Precum sicriul...
Pe coli
Cuvintele poemelor
Foşnesc mâhnit
Asemeni ierburilor
Pe mormântul
Soldatului
Necunoscut...

ASEMĂNARE  

Părăsit
Fără tine
Zgribulit
În frig
Semăn
Frunzei
Ce toamna
Se-nveleşte
Doar
Cu-o pală
De vânt


COMENTATORII  

Seară
Iarnă
Singur
La televizor
Comentatorii
Politici
În talk-show
Cârâie de zor
Afară-n ger
Croncănitul
Răutăcios
Al corbilor
Zgârie
Pacea serii
Şi luna

DERIVA  

de când
m-ai părăsit
inima
mea
devine
catargul
plutind
după naufragiu
în derivă
spre sângerare

UITARE

florile
ofilindu-se
aduc
aminte
de uitarea
dragostei
noastre
în devenire

HAIKU  

la bătrâneţe
toamna-n veştejire
trăieşte plângând

TRĂIREA  

toamna
bătrâneţea
mi-o trăieşte
cu regretele
frunzelor
în cădere
ca o plângere



REFERINŢE CRITICE

,,Ioan Hada e, fără îndoială, un devotat al poeziei. Şi asta de multă vreme. Un devotat care-şi cultivă pasiunea pe un mare fond de candoare. Inclusiv, dar nu şi exclusiv, literară. Dar de un cult e vorba. Poate nu de un cult al poeziei în general şi în toate formele ei, ci doar al poeziei înţelese ca traducere în eufemism; ca prelucrare delicată a lumii, ca translaţie a sensibilităţii în flori de cuvinte. De aceea îi şi ies mai bine poemele scurte, abia pâlpâite, cele în care o simplă analogie se desface într-o metaforă suavă. Poemele, adică cele în care dl Hada poate aduce lumea la conceptul său de frumuseţe: un desen suav, făcut din extremă gingăşie”. Al. Cistelecan
*          *          *         
„Împătimit al sonurilor şi imaginilor gingaşe şi cu ecou lăuntric de pe băncile facultăţii (ceea ce înseamnă mai bine de două decenii) Ioan Hada îndrăzneşte să li se înfăţişeze ca atare şi celor ce-i vor răsfoi cu bună credinţă culegerea de faţă. Îi dorim cititori pe măsură şi să accepte cu înţelepciune şi întâmpinările critice ale unor eventuali cârcotaşi”. Leon Baconsky
*          *          *         
„În iureşul post-postmodern avem, din când în când, adevărate revelaţii ale relaxării: poezia suav meditativă a d-lui Hada este una dintre acestea, atât de rare şi de râvnite. Metafora minimalistă care străbate textul este o hidră a tuturor declaraţiilor de dragoste, o pasiune devoratoare nelăsând, parcă, nicio secundă să treacă fără o nouă epifanie a Femeii". Cristian Fulaş **           *          *          *

„Departe de luxurianţa cuvintelor goale, sintetică şi limpede, poezia domnului Hada convinge de la prima lectură". Ion Mureşan
            *          *          *
„După primirea Pelerinajului la ruinele unor vechi iubiri, tipărită la finele lui 2005 la Editura Fundaţiei Culturale Zestrea din Baia Mare, o simplă cărticică la prima vedere, a cărei copertă e înnobilată de nudul unei superbe femei, privind pe fereastră, de la înălţime parcă, spre o perdea de vegetaţie, am lăsat ceva timp să treacă, pentru ca bucuria euforică amestecată cu nemulţumirea auctorială firească să se întrepătrundă şi să facă loc în peisajul sufletesc unui echilibru mai puţin ameţitor şi mai puţin disperant, iată că vă scriu pentru a vă mulţumi pentru gest şi a vă felicita pentru apariţie. Atât de mult aşteptată, cartea aceasta cred că ar fi meritat un format mai generos şi un sumar mai numeros în piese, aşa cum am şi încercat să vă sugerez în cele câteva scrisori referitoare tocmai la acest aspect. Şi totuşi, minusculă şi cutremurată de sfielile autorului ei, cărţulia aceasta de poeme, întotdeauna mai scurte decât şi-ar fi dorit cititorul, merită să fie sărbătorită şi preţuită". Constanţa Buzea
            *          *          *
      
„Dacă Hada ar fi trăit cu câteva secole în urmă, era sigur primul şi cel mai bun haigin. Aceste versuri, care se dezvoltă şi se propagă în cercuri concentrice, inundând orizontul, se vor preda, ca mâine în şcoli sub denumirea de hadaikuuri". Vasile Dobra
            *          *          *
„Aproape toate poemele lui Ioan Hada sunt stampe ce imortalizează stări, peisaje, sentimente. Tonul general este unul elegiac, veselia ori exuberanţa fiindu-i străine autorului. Se simte în poezia lui Ioan Hada un spaţiu sufocant, înghesuit, deprimant uneori. Pe această linie îl putem cataloga drept un bacovian întârziat”. Dragomir Ignat
*          *          *

„Nu vreau să vă privez de răspunsul pe care-l aşteptaţi cu siguranţă ca pe o dezlegare. În vremuri, am încercat să vă asigur că sensibilitatea dumneavoastră este profundă, lirismul autentic, dar arta literară ar mai fi de cizelat. Chiar dacă scrieţi poeme ultrascurte de dragoste, acestea cu atât mai mult ar trebui să fie şlefuite până la aspectul cristalin de bijuterie. Tonul minor trebuie înnobilat cu metafore, iar sentimentul, demonstrat cu mai multă vigoare, nu numai enunţat”. Constanţa Buzea
*          *          *          *         
Poetul maramureşean şi-a ales drept spirite tutelare, aşa cum o mărturisesc imaginile de pe copertă, pe Eminescu, Blaga, Ion Barbu, Nichita Stănescu şi Marin Sorescu, o Sfântă Cincime care palpită discret şi în paginile cărţii. Un risipitor zgârcit, ai spune, citind poeziile din această carte, pe cât de scurte, pe atât de dense: „Toamna/ Pe cărări/ Vagabondul/ Frunză rebegită/ De frig/ Şi ploi/ Pe care o poartă/ Vântul”. Majoritatea textelor mărturisesc o nemăsurată dragoste pentru Poezie, ceea ce, într-o vreme a scepticilor şi ironicilor, nu-i puţin lucru: „Poemul de iubire/ Păstrează intactă/ Frumuseţea chipului tău...Ioan Es. Pop
*          *          *          *         




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu