Prin 1986 aveam să fac cunoştinţă cu
haikuurile maeştrilor japonezi Basho, Busson, Issa etc. ... Fascinat de
frumuseţea genului, am încercat să scriu haikuuri respectând toate regulile
acestei poezii cu formă fixă. Nu am reuşit şi mi-am dat seama că nu sunt
capabil să scriu haikuuri. Am încercat să scriu într-o nouă formulă, o poezie
scurtă, un micropoem care să cuprindă o imagine puternică şi în care emoţia
artistică se naşte pe baza unei comparaţii sau a unei metafore foarte plastice
şi nu pe baza sugestiei, ca în haiku.
Poetul Nicolae Scheianu a numit această nouă
formulă ,,hadaiku”. Dacă regret ceva în viaţă, e faptul că n-am avut
posibilitatea să studiez Literele şi Filozofia, precum Eminescu, Blaga, Nichita
sau Sorescu. Cine ştie cum ar fi evoluat scrisul meu? Şi, mai mult decât sigur,
nu m-aş fi îmbolnăvit. Aşa, toată viaţa am făcut ceea ce nu mi-a plăcut. Şi,
vorba lui Shakespeare: „Nu tragi niciun folos din ceea ce înveţi fără plăcere.
Învaţă deci ceea ce îţi place!”.
Din aceste motive, cel puţin în poezie, mă
consider un autodidact. În creaţiile mele am încercat să fiu cât mai limpede în
exprimare, chiar dacă uneori aceasta creează iluzia de banalitate şi
neprofunzime. Uneori, lacurile de munte sunt mai adânci (deşi prin claritatea
apei se poate vedea fundul lacului), decât cele de şes sau de deal, cărora,
datorită mâlului, nu li se poate vedea profunzimea.
VOLUME:
- POEME DIN DEBUT –
2000;
-
POEME – 2004;
-
LA UMBRA ZEILOR ÎN FLOARE;
-
VERSURI ȘI VARIEȚIUNI;
-
PELERINAJ LA RUINELE UNOR VECHI IUBIRI – 2005;
-
200 DE CUVINTE;
-
SUB MÂNGÂIEREA LUMINII;
-
IUBIT DE ZEI;
-
33 DE POEME, Editura Eurotpi, Baia Mare, 2012;
-
ALTE POEME;
-
LA UMBRA RUGĂCIUNILOR;
-
40 DE POEME-N EXILARE;
-
POEMELE UNEI SĂTĂMÂNI;
-
POEME CULESE;
-
CARTEA CĂRȚILOR MELE. ANTOLOGIE 2018-2019;
-
POEME-N HIBERNARE;
-
POEME EXILATE;
-
CARTEA CELOR 3 ZILE;
-
CARTE DE IUBIRE;
-
CARTEA CĂRȚILOR MELE. ANTOLOGIE 2004-2019, Editura Eurotip, Baia Mare, 2019;
În
curs de apariție:
-
PELERIN
PRIN MINE ÎNSUMI;
PRIVIRE
Încordat
Mai
tare ca un arc
Privesc
Într-un
fel cu plăcere
Într-un
fel plin de regrete
Trupul
tău
Precum
vânătorul
Vânatul
său
PRIVIRE 2
Iubito!
Privesc
cu ochi flămânzi
Şi
mistuiţi de dor
La
trupul tău ispititor
Precum
priveşte salivând
Un
cerşetor
La
puiul rumenit
Din
rotisor
DISPERARE
Ce
disperare s-aştepţi
Să
se coacă
Fructele
verzi
Din
natura moartă
AZI
Azi
Observ
că am riduri
Printre
ele mişună
Încărcate
De
bucurii şi tristeţe
Amintirile
Asemeni
pe scoarţa
Bătrânului
castan
Furnicile
NATURAL
Amintirea
iubitei
În
visul soldatului
Cuibărită
Precum
perla
În
trupul scoicii
NEȘTIUTOARE
Vară
Dogoare
Pe
troiţă
Iisus
Răstignit
Furnicile
urcă
Şi
coboară
Purtând
Neştiutoare
Picături
De
sânge
Din
patimile Lui
MEMORIE
Demult
În
copilărie
Surâsul
mamei
Avea
Strălucirea
Pâinii
coapte
Şi-n
acea
Lagună
de oră
Pâinea
coaptă
Are
Strălucirea
sfinţilor
Din
gravură
DILUVIU 1
Deasupra
Cerul
înnorat
Odată
Cu
fulgerul
Deschide
Rana
De
spaimă
Şi
groază
DILUVIU 2
Norii
Acoperind
cerul
Asemeni
Bulgărilor
De
ţărână
Rana
Mormântului
LUMÂNAREA
Poate
sunt
Nici
mai înalt
Nici
mai scund
Decât
Lumânarea
Care
cu pâlpâirile
Luminii
În
versuri
Vorbeşte
EPITAF
Aici
zac eu
În
cartea închisă
Precum
sicriul...
Pe
coli
Cuvintele
poemelor
Foşnesc
mâhnit
Asemeni
ierburilor
Pe
mormântul
Soldatului
Necunoscut...
ASEMĂNARE
Părăsit
Fără
tine
Zgribulit
În
frig
Semăn
Frunzei
Ce
toamna
Se-nveleşte
Doar
Cu-o
pală
De
vânt
COMENTATORII
Seară
Iarnă
Singur
La
televizor
Comentatorii
Politici
În
talk-show
Cârâie
de zor
Afară-n
ger
Croncănitul
Răutăcios
Al
corbilor
Zgârie
Pacea
serii
Şi
luna
DERIVA
de
când
m-ai
părăsit
inima
mea
devine
catargul
plutind
după
naufragiu
în
derivă
spre
sângerare
UITARE
florile
ofilindu-se
aduc
aminte
de
uitarea
dragostei
noastre
în
devenire
HAIKU
la
bătrâneţe
toamna-n
veştejire
trăieşte
plângând
TRĂIREA
toamna
bătrâneţea
mi-o
trăieşte
cu
regretele
frunzelor
în
cădere
ca
o plângere
REFERINŢE CRITICE
,,Ioan
Hada e, fără îndoială, un devotat al poeziei. Şi asta de multă vreme. Un
devotat care-şi cultivă pasiunea pe un mare fond de candoare. Inclusiv, dar nu
şi exclusiv, literară. Dar de un cult e vorba. Poate nu de un cult al poeziei
în general şi în toate formele ei, ci doar al poeziei înţelese ca traducere în
eufemism; ca prelucrare delicată a lumii, ca translaţie a sensibilităţii în
flori de cuvinte. De aceea îi şi ies mai bine poemele scurte, abia pâlpâite,
cele în care o simplă analogie se desface într-o metaforă suavă. Poemele, adică
cele în care dl Hada poate aduce lumea la conceptul său de frumuseţe: un desen
suav, făcut din extremă gingăşie”. Al.
Cistelecan
* * *
„Împătimit
al sonurilor şi imaginilor gingaşe şi cu ecou lăuntric de pe băncile facultăţii
(ceea ce înseamnă mai bine de două decenii) Ioan Hada îndrăzneşte să li se
înfăţişeze ca atare şi celor ce-i vor răsfoi cu bună credinţă culegerea de
faţă. Îi dorim cititori pe măsură şi să accepte cu înţelepciune şi
întâmpinările critice ale unor eventuali cârcotaşi”.
Leon Baconsky
* * *
„În
iureşul post-postmodern avem, din când în când, adevărate revelaţii ale
relaxării: poezia suav meditativă a d-lui Hada este una dintre acestea, atât de
rare şi de râvnite. Metafora minimalistă care străbate textul este o hidră a
tuturor declaraţiilor de dragoste, o pasiune devoratoare nelăsând, parcă, nicio
secundă să treacă fără o nouă epifanie a Femeii". Cristian Fulaş ** * * *
„Departe
de luxurianţa cuvintelor goale, sintetică şi limpede, poezia domnului Hada
convinge de la prima lectură". Ion
Mureşan
* * *
„După
primirea Pelerinajului la ruinele unor vechi iubiri, tipărită la finele lui
2005 la Editura Fundaţiei Culturale Zestrea din Baia Mare, o simplă cărticică
la prima vedere, a cărei copertă e înnobilată de nudul unei superbe femei,
privind pe fereastră, de la înălţime parcă, spre o perdea de vegetaţie, am
lăsat ceva timp să treacă, pentru ca bucuria euforică amestecată cu
nemulţumirea auctorială firească să se întrepătrundă şi să facă loc în peisajul
sufletesc unui echilibru mai puţin ameţitor şi mai puţin disperant, iată că vă
scriu pentru a vă mulţumi pentru gest şi a vă felicita pentru apariţie. Atât de
mult aşteptată, cartea aceasta cred că ar fi meritat un format mai generos şi
un sumar mai numeros în piese, aşa cum am şi încercat să vă sugerez în cele
câteva scrisori referitoare tocmai la acest aspect. Şi totuşi, minusculă şi
cutremurată de sfielile autorului ei, cărţulia aceasta de poeme, întotdeauna
mai scurte decât şi-ar fi dorit cititorul, merită să fie sărbătorită şi
preţuită". Constanţa Buzea
* * *
„Dacă
Hada ar fi trăit cu câteva secole în urmă, era sigur primul şi cel mai bun
haigin. Aceste versuri, care se dezvoltă şi se propagă în cercuri concentrice,
inundând orizontul, se vor preda, ca mâine în şcoli sub denumirea de hadaikuuri".
Vasile Dobra
* * *
„Aproape
toate poemele lui Ioan Hada sunt stampe ce imortalizează stări, peisaje,
sentimente. Tonul general este unul elegiac, veselia ori exuberanţa fiindu-i
străine autorului. Se simte în poezia lui Ioan Hada un spaţiu sufocant,
înghesuit, deprimant uneori. Pe această linie îl putem cataloga drept un
bacovian întârziat”. Dragomir Ignat
* * *
„Nu
vreau să vă privez de răspunsul pe care-l aşteptaţi cu siguranţă ca pe o
dezlegare. În vremuri, am încercat să vă asigur că sensibilitatea dumneavoastră
este profundă, lirismul autentic, dar arta literară ar mai fi de cizelat. Chiar
dacă scrieţi poeme ultrascurte de dragoste, acestea cu atât mai mult ar trebui
să fie şlefuite până la aspectul cristalin de bijuterie. Tonul minor trebuie
înnobilat cu metafore, iar sentimentul, demonstrat cu mai multă vigoare, nu
numai enunţat”. Constanţa Buzea
* * * *
Poetul
maramureşean şi-a ales drept spirite tutelare, aşa cum o mărturisesc imaginile
de pe copertă, pe Eminescu, Blaga, Ion Barbu, Nichita Stănescu şi Marin
Sorescu, o Sfântă Cincime care palpită discret şi în paginile cărţii. Un
risipitor zgârcit, ai spune, citind poeziile din această carte, pe cât de
scurte, pe atât de dense: „Toamna/ Pe
cărări/ Vagabondul/ Frunză rebegită/ De frig/ Şi ploi/ Pe care o poartă/ Vântul”.
Majoritatea textelor mărturisesc o nemăsurată dragoste pentru Poezie, ceea ce,
într-o vreme a scepticilor şi ironicilor, nu-i puţin lucru: „Poemul de iubire/ Păstrează intactă/
Frumuseţea chipului tău...” Ioan Es.
Pop
* * * *
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu