miercuri, 8 aprilie 2020

La Ioan Andreica n-a fost vămuit ultimul cuvânt...


Volumul de poeme „Unde pe timp”, Editura „EcoPrint” Satu Mare a poetului sătmărean Ioan Andreica îl defineşte întru totul pe poetul şi omul Ioan Andreica. Versurile  întâlnite aici sunt line, muzicale, scrise cu sinceritate. Ele nu fac vâlvă, sunt aşezate din inimă pentru inimă, sunt raţionale şi reflectă distanţa dintre cer şi pământ, exprimă un univers din viaţa poetului, cu bune şi rele, cu izbânzi, bucurii şi mici eşecuri. Poemele sunt emoţionale, pasionale, sensibile iar temele abordate sunt  acelea ale iubirii şi meditaţiei.
Pentru poet criza reprezintă „Borcane cu vid/rafturi”, viaţă este pur şi simplu „1939-2008” iar linia vieţii e dată de „^^^Bărbaţi^^^Femei” şi lumea e atât cât suntem noi: „Un orizont/Se învârte/În raport cu întoarcerea mea/Eu şi cu tine/Încolţiţi de hiene/Cu sutane/Ne devorăm trăirile/Într-un permanent spectacol/Lumea e atât cât suntem noi”.
Nu există poezii care să nu te surprindă plăcut, fie că poetul Ioan Andreica vorbeşte despre credinţă, timp, anotimp, sistem politic, moarte, renaştere, tristeţe, iubire şi am să specuiesc, în acest sens câteva din versurile acestui volum: „Când zeii se supără/Oblăduiesc martiri/Pedepsesc viitorul//Nu-i bine să te apropii de ei/Să le strigi numele/Să apari în inventarul lor” (Când zeii); „Mă dezbrac/fără voia mea/de mii de ani/repet aceeaşi scenă//Mă dezbrac la doctor/mă dezbrac la dragoste/mă dezbrac la noapte//De mii de ani repet aceeaşi scenă/trupul naufragiat/a ostenit//În miez de noapte/învins de clipă/mă arunc în linişte” (Învins de clipă); „Într-un decembrie/s-a prăbuşit o lume/era timpul/purtat în spinare/de la începutul ochilor tăi/căzuţi peste mine/ca un cuvânt de vedă/pierdut prin meandrele memoriei/am îngropat toate cuvintele/până atunci/nerostite” (Într-un decembrie); „Ultimul cuvânt/nu a fost vămuit/depărtările nu s-au plătit/la asfinţit/se ascund printre umbre/nopţile luminii/revărsate/în tristeţea surâsului tău” (Asfinţit); „renasc/pentru a nu ştiu câta oară/trebuind să mor/odată în plus/renăscut de mai multe ori/după ce am murit de atâtea ori/o viaţă în plus/o reuşită de a mai muri odată//de ce am tot murit/şi când/de ce mi-a fost sortit/să tot revin/doar pentru a suferi iubind/greşind” (...doar pentru a suferi).
Ioan Andreica, ca şi în viaţa cotidiană, este un gentleman, un lord, un suav, încât nu ne surprinde poemul „Celei ce o iubesc”, un poem reuşit, motiv pentru care am să-l transcriu în totalitate, pentru a nu ştirbi din frumuseţea acestui imn închinat femeii iubite: „De câte ori aud vorbindu-se de dragoste/Dragostea mea eşti tu//De câte ori am nevoie de linişte/Liniştea mea eşti tu//De câte ori mă îneacă plânsul/Plânsul meu eşti tu//De câte ori aud vorbindu-se de durere/Durerea mea eşti tu/La gândul că te voi pierde”.
Poetul Ioan Andreica scrie pentru liniştea sufletului său dar şi pentru inimile cititorilor săi. Prin ochiul liric, filosofic, poetul ne arată frumuseţea din jurul nostru, transmiţându-ne emoţii noi, reflecţii şi perspective noi.
                                                                                           Gelu Dragoş



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu