În ultimul secol, s-au consumat regimuri și guvernări care au simplificat realitățile și au recurs la mijloace ce le-au compromis. Fiecare, în felul său și cu istoria sa, a eșuat.
În zilele noastre, simplificarea abordării
societății se repetă, desigur, în alți termeni. George Soros a fost cel care a
reușit să plaseze tema lui Karl Popper a opoziției dintre autoritarism și
democrație în miezul politicii, socotind că dificultățile lumii ar avea un
singur izvor.
O particularitate a acestor zile este însă aceea că
ideologia elitismului a trecut în muzeu. Nici un regim nu mai cere să fie scos
de sub controlul cetățenilor. Pe de altă parte, se observă că unii lideri aleși
„democratic” își întrec concurenții în autoritarism.
Ca urmare, situația în care s-a ajuns se cere
clarificată – mai ales că ea conflictualizează lumea de azi. Faptele impun din
capul locului distincția între comportamentul unui lider, partidul care-l
susține, sistemul politic, populația care votează și poporul respectiv. Nu
poți, de pildă, atribui poporului ce face un lider, după cum nu poți ignora
câți l-au votat efectiv sau dacă nu cumva insul abuzează și nu reprezintă
nicidecum interesul public. Democrația, sistemul cel mai deschis la opinia
cetățenilor, are a face azi distincțiile suficiente, supralicită filosofia lui
Karl Popper și face eroarea de a o socoti soluție pentru orice.
Tranzițiile de la autoritarism, la democrație, care
au avut loc în anii nouăzeci în Europa Centrală și Răsăriteană, au fost
precedate de o analiză care s-a și aplicat, în unele țări mai mult, în altele
mai puțin. Ultimele și plătesc cu rămânerea în urmă. Clarvăzători, autorii
analizei (Guillermo O’Donnell, Philippe C.Schmitter,Transitions from
Authoritarian Rule. Tentative Conclusions about Uncertain Democracies, The
Johns Hopkins University Press, 1986) au arătat că abia cine democratizează
fără rest imediat după răsturnarea unui regim autoritar ajunge să înfrângă
autoritarismul (p.85). La George Soros, nu s-a gândit așa ceva. Atunci când se
aplică distincțiile sale, autoritarismul este restabilit în fapt, doar că ia
altă culoare.
Această lacună generală stă pe confuzii conceptuale.
Prima este aceea că se vorbește superficial despre popoare, țări, regimuri,
perioade și decidenți. Or, distincția trebuie păstrată, căci altfel, se
atribuie mecanic popoarelor, țărilor, regimurilor ceea ce fac sau nu fac
decidenții. A doua confuzie ține de faptul că, neavând sociologie la propriu,
sorosismul mizează pe influențarea conștiințelor. Astăzi, bunăoară, s-a ajuns
într-o situație aparte în istorie, în care „propaganda de război” se umflă până
la a distruge cetățenia și „deschiderea”. A treia confuzie provine din aceea că
nu se distinge între tip de stat, regim, calibrul decidenților. În fapt, cum
istoria a dovedit de atâtea ori, lideri valoroși pot apărea în orice regim, în
vreme ce democrațiile pot cultiva lideri mediocri. Nu este realistă discuția ce
nu chestionează calibrul liderilor. A patra confuzie vine din faptul că
distincția dintre autoritarism și democrație este validă ca descriere a felului
recrutării decidenților, dar lasă restul nelămurit.
Aceste argumente, oarecum teoretice, sunt confirmate
azi abundent de probe factuale. Mai ales că George Soros a intervenit tot mai
mult în viața politică, organizând, cum însuși declară, răsturnări de regimuri.
Tot mai mulți comentatori și observă că el a creat un alt fel de exercitare a
puterii: fără a fi ales, doar cu o rețea tentaculară în bănci, investiții,
media, educație, politică, servicii secrete. Geniu al fructificării de falii,
inegalități, dezechilibre, nedreptăți și frustrări din societățile postbelice,
George Soros a arătat cum specula financiară și combinația de bani și iscusință
pot afecta până și democrații exersate.
Personal, detest opiniile vulgare, de simplu atac la
persoană și îmi repugnă aproximarea. Am aruncat și aici privirea în analize
calificate.
De câteva săptămâni, este pe piața internațională
noua ediție a volumului lui Andreas von Retyi (George Soros. Der Multimilionar,
sein globales Netzwerk und das Ende der Welt, wie wir kennen, Kopp Verlag,
Rottenburg, 2022) – o analiză a sorosismului incluzând consecințele sale ca
politică. Teza autorului este aceea că George Soros prezintă „fețe nenumărate”
și o „nesfârșită istorie”. „Toate aceste contradicții se dezleagă repede de
îndată ce este clar un fapt: în mod evident, (miliardarul) nu este în esență
pentru sau contra SUA, pentru sau contra Germaniei, ci își urmează propriile
interese. Pentru aceasta, el își și convertește toate contactele sale politice
– și, desigur, pe cele cu servicii secrete … – în afaceri personale”(p.243).
Preiau doar trei dintre probele invocate de Andreas von Retyi.
George Soros intervine, prin rețeaua sa de
organizații, în multe țări, în vederea răsturnării de lideri. A făcut-o și în
SUA – efortul său de a-l dărâma pe președintele George H. Busch și de a-l
împiedica pe Donald Trump fiind bine cunoscut. A făcut-o și în Ucraina. Chiar
George Soros a spus că „maidanul de la Kiev” – pe care, de altfel, geostrategii
francezi, germani și americani l-au și pus, în cărțile lor, în seama unei
„orchestrări” – a fost organizat din timp de Fundația sa spre a separa Ucraina
și Rusia (p.188). Aceasta, în condițiile în care, așa cum analize
internaționale au dovedit, doar 28% dintre participanții la „maidan” știau de
intrarea în Uniunea Europeană, care se spune că a aprins spiritele.
Planurile privind Rusia și China (p.242) sunt
mărturisite, explicite. În cazul primei, George Soros vrea organizarea unui alt
„maidan”, în jurul lui Navalnâi, în cazul Chinei vrea ceva similar. El
recunoaște că din astfel de acțiuni poate ieși „Al Treilea Război Mondial”,
dar, cum spune Andreas von Retyi, important este ca acest război să fie un
câștig „pentru el”. George Soros nu se lasă condus de sentimente. Religiile îi
sunt străine. El face speculație financiară și, din reușitele acesteia,
filantropie care-i mărește aria de acțiune și succesul.
În cazul primei, George Soros vrea organizarea unui
alt „maidan”, în jurul lui Navalnâi, în cazul Chinei vrea ceva similar. El
recunoaște că din astfel de acțiuni poate ieși „Al Treilea Război Mondial”,
dar, cum spune Andreas von Retyi, important este ca acest război să fie un
câștig „pentru el”. George Soros nu se lasă condus de sentimente. Religiile îi
sunt străine. El face speculație financiară și, din reușitele acesteia,
filantropie care-i mărește aria de acțiune și succesul.
Sorosismul a instalat noua „corectitudine politică
(political correctness)” a acestor ani – cea a atacării autoritarismului fără a
mai discuta situațiile până la capăt. Ce a ieșit din această „corectitudine” ne
rezumă tot Andreas von Retyi: „limitări esențiale ale multitudinii de opinii,
limitări ce devin repede evidente de îndată ce cunoștințele și exprimările
jurnaliștilor care activează (încă) independent se abat doar ușor de la linie.
Pentru acești autori se găsesc apoi stigmatizări stereotipe, care fac de la
început imposibilă o discuție la obiect, ca să nu mai vorbim de faptul că
aceasta, în general, nu poate avea loc în formatele uzuale ale media” (p.102).
Ceea ce se și observă!
Nu doar mass media sunt aduse la „media conforme”,
completează Andreas von Retyi. „Cetățeanul normal pierde tot mai mult din
drepturi și libertăți. Autodeterminarea și sfera privată sunt demult depășite
de control și supraveghere în toate domeniile. Libertatea de opinie există
numai pe hîrtie, realitatea este cu totul alta, plănuita înlăturare a corupției
duce… la control total, cetățeanul nu mai este întrebat în nicio decizie
esențială, alegerile devin farsă, căci marea politică nu mai depinde de
partide, elitele își au popoarele lor în mână mai mult ca niciodată” (p.172).
S-a putut astfel spune că ceea ce rezultă din
strategia pusă în joc de George Soros nu aduce cu „societatea deschisă”, ci cu
altceva. Situația implică libertățile, drepturile și, în fond, viețile
majorității oamenilor.
Nu este de pus sub semnul întrebării voința de
democratizare a multor proiecte de pe scena zilelor noastre. Dar este
responsabil să se vadă rezultatele și să se conceapă lucrurile altfel. Nu
etalez în acest spațiu restrâns întreaga soluție, căci am mai expus-o (recent,
în A. Marga, Soarta democrației, 2022). Trei pași sunt, în orice caz,
indispensabili: reformularea juridică a controlului de către cetățeni a aleșilor,
după alegere, căci acest control a devenit fictiv, iar derapajele frecvente;
obligarea la recunoașterea instituțională nu doar a dreptului la cuvânt, ci și
a opiniei argumentate a fiecărui cetățean; revenirea juridică și instituțională
a democrației la meritocrație, de care ea era legată la origini. Doar o
„democrație reflexivă” asigură azi deschiderea societății.
Andrei
Marga – Sursa: Cotidianul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu