Am bucuria și onoarea în același timp să vă semnalez apariția în peisajul literar maramureșean a unui volum de poezie de excepție – Gheorghe Pop „Mesager Luminii Logosului Întemeietor”, editura „Maestro Tip” Fersig, cu o prefață semnată de prof. Valentin Lupea. Volumul este dedicat de autor „...copiilor mei: Natalia, preot Tomel cu soția, prof. Dorina, Ioana cu soțul Dan, nepoților mei Alexandru, Andrei, Tomina și tuturor iubitorilor de poezie și de frumos”.
Am fi tentați, după lecturarea volumului, să credem
că este „cântecul de lebădă” al poetului Gheorghe Pop, că este cartea
„testament” pentru familie și copiii dumnealui iar prin poeziile expuse între cele
două coperți, să le explice rostul vieții și modul cum trebuie să se poarte
între cele două borne (porți) ale vieții: nașterea și moartea. Nimic mai fals!
Prin volumul „Mesager Luminii Logosului Întemeietor” Gheorghe Pop își etalează
puterea creatoare, își desăvârșește și definește pregnant demersul liric
printr-o poezie religioasă reflexivă, dusă la cote înalte și interpretări
meditative dintre cele mai surprinzătoare, dar mereu corecte, fiindcă autorul
se bazează de fiecare dată pe ”Cartea Cărților”, Sfânta scriptură, adică pe
cuvântul lui Dumnezeu.
La fel ca-n precedentele volume ”Învins de iubire”,
„Peregrin spre...Dincolo”, „Neodihna Gândului” Gheorghe Pop meditează la
trecerea timpului, pune întrebări și caută răspunsuri la rostul și sensul
trecerii omului pe pământ. Se împacă cu sine, cu cei din jur acum la bătrânețe,
fiindcă a găsit sensul vieții în Hristos din tinerețe și a îmbrăcat haina
preoției (familia i-a fost un reazem) iar unele poezii sunt adevărate
„spovedanii” ce măresc valoarea intrinsecă prin sinceritatea absolută și
dialogul divin.
Aceste confesiuni ale poetului seinean te fac să
citești poeziile cu reverență, în șoaptă, cu respectul cuvenit dat de ideea
poetică. Poetul „vorbește” simplu, firesc, cu drag cu cititorii lui: „Semeni ai
mei de pretutindeni,/ vă prețuiesc pe toți la fel și vă iubesc/ precum pe mine
însumi/ înainte de a ne fi cunoscut,/ iar când mi-a fost dat să vă întâlnesc/ dezorientați
și făr-un ideal și rost/ m-am simțit îndatorat să v-amintesc/ de CEL – CE –ESTE
(de ochii noștri) Nevăzut/ însă deopotrivă prezent și viu în toate” („Semenilor
de pretutindeni”).
Poetul-teolog Gheorghe Pop știe să iubească și să
diferențieze iubirea divină de cea carnală și gândul ne duce automat la cele
două planuri, cosmic și terestru, cu imagini eminesciene: „draga mea dragă/ din
marea depărtare/ vino, vino degrabă/ să te cuprind în brațe/ de cu seară până
dimineața/ chipul să-ți privesc/ de drag să mă topesc// draga mea dragă/ de
dincolo de zare/ vino, vino fără amânare/ că de al tău dor/ și atâta așteptare/
sufletu-mi arde/ precum în noapte o lumânare/ și mă topesc și mor”. („De
dincolo de zare”).
Poetul Gheorghe Pop este preocupat de frumos, își
găsește „insula” de liniște și pace, propriul Eden, în și prin poezie. Eul liric este prezent în multe
din poemele sale. Muzicală, concentrată, filosofică, plină de metafore și
înțelesuri, poezia lui este și un mod existențial. O altă iubire de-a lui. De
altfel aseamănă (compară) iubirea ideală cu o poezie reușită: „așa a fost și va
rămâne/ iubirea noastră sfântă/ o simplă amintire/ precum Susana, tu mi-ai
spus/ la prima noastră întâlnire/ într-un amurg de primăvară/ la marginea
Dumbrăvii din Sibiu.// ...de atunci, nici în vis nu mi-a fost dat/ din
întâmplare să te întâlnesc vreodată/ și nici nu știu sigur dacă ețti/ în Cer sau
pe acest Pământ/ atâta știu că-n suflet te-am purtat/ Dorința ne-mplinită pe
vecie/ Susana mea, copilă venerată,/ frumoasă precum o poezie/ ce n-o voi scrie
niciodată.” („Frumoasă precum o poezie”).
Cel care povestește cu Timpul, pe care-l
personifică: „Dăruiește-mi, O, Timpule/ Clipa subtilă din tine/ în care să simt,
să văd cum mă inundă/ Neapropiata Lumină divină” se prezintă în poezia
„Autoportret”: „sunt un smerit preot-poet/ contemplativ, sfios, visător/ și
ontic ador tot ce-i/ Bine – Adevăr – Sfânt și Frumos/ Veșniciei i-am răpit o
clipă/ în care precum într-o oglindă/ privind, mi-am recunoscut/ sinele
propriului meu chip/ pe care îl eludasem de mult/ încât nu mai știam cu
adevărat/ de unde vin pe drumul cu sens unic neabătut/ și de Cine anume mi-a fost
dat/ să fiu astfel, ceea ce indubitabil sunt/ o Scânteie miraculos aprinsă/ de
un Dor ființial nemărginit/ izvorând din misterul etern/ al inefabilului
Absolut”. Și deși pare că se cunoaște bine, Gheorghe Pop încearcă să se
regăsească, să-și găsească liniștea și echilibrul: „adeseori întru al vieții
tumult/ mă caut să mă regăsesc/ pe mine Însumi/ cel de din lăuntru-mi
necunoscut/ întrucât nu știu în ce măsură-mi percep/ chemarea și rostul ce-l
am/ în acest Multivers fabulos/ strigătul dintru Adâncu-mi ființial/ străbate
până dincolo de/ nemărginirile Tărâmului existențial/ de unde aștept cu
înfrigurare un răspuns clar/ care să-mi adeverească convingerea/ de-a nu fi
făcut umbră pământului în zadar.” („Strigătul din adâncul ființial”).
Am citit undeva că femeia a fost zămislită din
coastă, nu din picior ca să nu fie călcată, nu din cap ca să nu fie superioară,
ci dintr-o parte ca să fie egală; de sub mână ca să fie protejată și de lângă
inimă ca să fie iubită. Această percepție biblică o întâlnim și la Gheorghe
Pop: „...te venerez, Femeie-Mamă, Născătoarea Vieții/ icoană sfântă sublimă/
făclie ce arzi și luminezi/ cu nesfârșită iubire și jertfă de sine/ de-ar fi
vreodată să sfârșească/ Cerul și Pământul, nicicând eu nu/ voi înceta cu
evlavie și recunoștință/ să îți mulțumesc iubită Mamă, Ție/ ca prin Tine am
descins în Lumină/ trimis de CEL – CE – ESTE dincolo de stele/ cu sentimentul
și conștiința-mi mereu trează/ că Tu ești un miracol de sorginte divină”
(„Femeie”).
Așa cum am spus la început, vorbim de o poezie
adevărată, aforistică, evocatoare, înălțătoare, pentru care-l felicit din toată
inima pe poet. N-am vorbit despre alte teme abordate cum ar fi natura („E
toamnă din nou”, „Nostalgia paradisului pierdut”, „Primăvara-i semnul
biruinței”), copilăria, dragostea de neam și glie, familia, dumnezeirea fiindcă
„Dumnezeu nu e în cer, nu-i pe pământ; Dumnezeu e în inima noastră”.
Iată ce a afirmat Valentin Lupea despre volumul
„Mesager Luminii Logosului Întemeietor”: „În cartea domnului Gheorghe Pop,
nimic nu este la voia întâmplării. Apare aici,
atât Omul-etern incurabil și visător care are-n suflet Credința sfântă
și care migrează în Cosmos, printre stele, iubind frumosul și frumusețea
iubirii, dar și singurătatea acestuia în implacabilul timp, descoperind Nimicul
cel Mare, sau frumusețea Poeziei, mai presus și dincolo de orice înțeles, și
așa mai departe, paleta percepției și cunoașterii eului poetic și-a
experiențelor lui existențiale lărgindu-se asemenea unui vis ce nu se mai
sfârșește, atrasă fiind de veșnicul Necunoscut al răsăritului fără de apus,
toate acestea și multe altele, într-un timp contemporan cu sine însuși, cu
sinele eului poetic”. Felicitări!
Gelu
DRAGOȘ, UZPR
Domnule Gelu Dragos,prezentarea cartii de poeme Mesager Luminii Logosului Intemeietor ati facut-o cu o profunda și în același timp timp inalta măiestrie care m-a fascinat si m-a bucurat văzând ca mesajul Luminii Cuvantului Intemeietor a pătruns în inima si sufletul celor cărora le este adresat.
RăspundețiȘtergereProfunda gratitudine,deosebita stima și pretuire.
Preot Gheorghe Pop de la Seini.