Viziunea asupra adevăratelor valori estetice care includ nu
doar elementele de formă, ci și de conținut. Proglobmodernul
Alexandru Florin Țene
este cunoscut în spațiul cultural
românesc și internațional ca un scriitor polivalent, „ctitor de
cenacluri și președintele Ligii Scriitorilor Români, organizație profesională înființată de acesta. În cei peste 50 de ani de
activitate pe ogorul Literaturii Române a publicat mii de articole, reportaje,
eseuri, critică literară, nuvele, romane și
poezii. Numele său îl găsim pe zeci de volume, dovadă unui talent vulcanic și spirit neliniștit”. (George Roca)
Credem că cele două trăsături de mai sus (talent vulcanic și spirit neliniștit) definesc traiectoria scriitorului Al. Florin Țene în spațiul
literaturii! La aceastea se mai adaugă, după părerea noastră, sinceritatea,
respectul față de frumosul natural, în
dauna celui artificial, dar și iubirea
față de țară
și neam, ultima reprezentând axa
întregii sale creații.
Talentul vulcanic l-a propulsat și l-a menținut mereu în
poziție de luptă pentru apărarea
valorilor tradiționale, de fapt, a
valorilor care țin și vor ține
în echilibru un popor, o țară și o cultură. L-a ajutat să fie, mereu, model
de gândire și atitudine în depășirea (evitarea) nonvalorilor, a creațiilor sau creatorilor ascunși sub falsitatea unor aparente valori.
Ni se pare importantă conștientizarea
permanentă din partea autorului, a locului în care se poziționează în literatura română, a felului în
care se raportează la „frumosul estetic” pe care îl promovează, dar și la confrații
contemporani. „Știu, am fost pățit în regimul de tristă amintire, când am
fost criticat în presă de acești
<corifei> și de acoliții lor, că am încălcat morala comunistă, în
prezent sunt și voi fi criticat, din
motive inventate de cei pe care i-am menționat
aici, și de cozile lor de topor.
Minulescu a fost criticat aspru și pe
nedrept în Istoria lui Lovinescu. Azi e mai cunoscut și mai actual autorul romanțelor,
iar de autorul Istoriei Literaturii Române Contemporane (I VI, 1926 1929), puțin mai știu.
Așa că, dragi A mici vă avertizez cu
cele spuse de Immanuel Kant: <Nu mi dați
sfaturi. Știu să greșesc și
singur> ”. (Manifest în anul Centenarului)
A fi sincer a însemnat întotdeauna o calitate pentru unii și un defect pentru alții. Al. Florin Țene
este sincer, după cum reiese din ceea ce scrie, în toate situațiile: în familie, în societate și…în artă!
Este un lucru rău acesta?
Noi zicem că, dimpotrivă!
Sinceritatea în lupta pentru apărarea adevărului e relevantă
în toate interviurile care i s-au luat de-a lungul anilor: Dan Dorin Mustață, Menuţ Maximinian, Mariana Cristescu,
George Roca. Când este întrebat care din genurile atât de diverse pe care le
practică îi este mai aproape de suflet, Al. Florin Țene răspunde: „Este o întrebare dificilă. Dar voi răspunde
sincer: sunt scriitor. În acest termen intră toate celelalte enumerate de
dumneavoastră. Scriitorul este creator de frumos, iar frumosul are şi valoare
morală, într-o accepţiune mai largă a termenului. Poate nu serveşte eticii
sociale, dar creează ethos. Frumosul purifică, descătuşează, chiar şi atunci
când este doar un strigăt de disperare… Îl exprimă ori pe om, ori divinitatea”.
(George Roca)
În calitate de creator de frumos (autentic-natural), Al
Florin Țene a folosit ca surse tematice
pentru operele sale: casa patriarhală, locurile copilăriei și ale adolescenței, iubirea, familia, patria, credința omului în frumos, în valorile creștine. Toate aceste teme creează edificiul cultural-estetic al
domnului Al. Florin Țene pentru care se
bate și pe care îl apără, deoarece știe că e valoros, știe că reprezintă un edificiu al românismului! Este dezideratul
imprimat tuturor scriitorilor pe care îi păstorește:
aceia din Liga Națională! „Prin
înfiinţarea Ligii Scriitorilor Români am urmărit să promovez scriitorii din
România profundă şi tainică, cei care în tăcere lucrează fără să iasă în faţă
pe primele pagini ale publicaţiilor, sau pe ecranele televizoarelor. Am urmărit
să existe între noi o armonie colegială., dar de competiţie, fiindcă, dând din
coate cum mai fac unii scriitori din US, înlăturând un coleg, crezând că va
înainta astfel pe scara valorilor, se înşală. Numai Dumnezeu, timpul şi istoria
ne va judeca. Există o mişcare secretă a cărţilor pe rafturile bibliotecilor.
Majoritatea din ele, cu trecerea anilor, trec pe rafturile din spate, acoperite
de colbul uitării, chiar dacă autorii lor au dat din coate, lovind colegul
pentru a ieşi în faţă”.
Scriitorul și
gânditorul Al. Florin Țene este
creatorul unui curent literar, cunoscut deja în teoria literaturii,
proglobmodernul. Însuși autorul explică
exigența apariției acestui nou curent ca pe „o necesitate de a aduce o prospețime și
o descătușare a ideilor, ștergând artificialul din texte, atât de
promovat de optzeciști, care au rămas
niște citați și nu citiți”. Chiar din definirea dată, putem înțelege că, prin stabilirea direcțiilor de creație,
a trăsăturilor operei literare vizate, proglogmodernul încearcă să
restabilească un echilibru între valorile literaturii noastre. Mai exact,
domnul Al. Florin Țene transmite
scriitorilor români ideea necesității
întoarcerii la „încărcătura tradițională”.
Proglobmodernul nu respinge modernismul, dar consideră că forma artistică
trebuie să aibă ca temelie de modelare a creației,
o conștiință umană capabilă să clădească o societate și, până la urmă, umanitatea în sine. „Noul
curent promovează opere al căror univers corespunde unei viziuni asupra lumii,
în sensul de realitate istorică determinată, ca echilibru dislocat în virtutea
unor existenţe ale grupurilor sociale şi politice. (Dar, vai de literatura care
face jocul numai unui grup social şi politic.) În acest context, sunt reviste
ca: <Dor de Dor>, <Viaţa de pretutindeni>,<Oglinda literara>,
<Sinteze literare>, <Nova provincia Corvina<, <Eminescu>,
<Curierul literar> etc, care promovează o literatură ce se încadrează în
curentul proglobmodern. Acesta se caracterizează, de asemennea, prin păstrarea
şi promovarea specificului naţional, în contextul integrării europene”.
Sunt deja foarte mulți
scriitori promovați de Liga Națională, care au devenit cunoscuți nu doar în țară
ci și peste hotare, pentru punerea în
valoare (printr-o redescoperire din perspectiva mileniului III) a frumuseților neamului românesc. Amintim aici
activitatea neobosită a scriitoarelor Ligya Diaconescu și Voichița Vereș, promotoare în revistele și antologiile coordonate, a unor scriitori
cu puternic accent autohton, care se înscriu prin creațiile lor în curentul proglobmodern.
Voichița
Tulcan Macovei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu