EVALUAREA ACTIVITĂŢII
INSPECTORATULUI PENTRU
SITUAŢII DE URGENŢĂ
,,GHEORGHE POP DE BĂSEŞTI” AL JUDEŢULUI MARAMUREŞ
PE ANUL 2018
(14.01.2019)
Misiunea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă
,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este aceea de a sprijini
comunităţile, cetăţenii şi echipele de răspuns în demersul acestora de a
construi, susţine şi perfecţiona capacităţile necesare protecţiei şi
intervenţiei în situații de urgență, de a reduce pe cât posibil
vulnerabilitatea comunităţilor la riscurile la care sunt expuse.
Ritmul rapid al schimbărilor din întreaga lume, de
la cele climatice la cele economice, are un impact deosebit asupra activităţii
Sistemului Naţional al Managementului Situaţiilor de Urgenţă şi implicit asupra
instituţiei noastre, ce impune o
adaptare permanentă a tehnicilor de management a situaţiilor de urgenţă, dar şi
a metodelor de intervenţie.
Este deci crucial pentru instituţia noastră să previzionăm
și să identificăm tendinţele de manifestare a riscurilor la care sunt expuse
comunităţile şi cetăţenii, de evoluţia societăţii şi a impactului acestei
evoluţii asupra securităţii cetăţeanului. Aceasta presupune că va trebui să conlucrăm cu toate nivelurile
societăţii, dar mai ales cu cetăţenii – partenerii noştri cei mai importanţi pentru
a asigura un răspuns rapid şi eficient la producerea unor situaţii de urgenţă
care să implice protecţie suficientă, participare extinsă, rezultate palpabile
şi eficienţă în utilizarea resurselor.
Inspectoratul își stabilește o serie de obiective
orientate către reducerea substanțială a pierderilor de vieți omenești,
afectării sănătății, bunurilor populației și a mediului, obiective care impun o
abordare activă și integrată a continuității procesului de creștere a capacității
operaționale și de răspuns a inspectoratului.
I. OBIECTIVE
INSTITUȚIONALE
I.1. Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate
în perioada analizată, a vizat creşterea capacităţii operaţionale şi de
răspuns, reducerea impactului efectelor situaţiilor de urgenţă asupra
comunităţilor şi îmbunătăţirea calităţii misiunilor executate în folosul
populaţiei, sens în care s-au întreprins acţiuni pentru:
·
creşterea rezilienţei societăţii civile, faţă de producerea dezastrelor
naturale şi asigurarea unui răspuns prompt şi eficient al forţelor de
intervenţie;
·
o abordare
cuprinzătoare a managementului situaţiilor de urgenţă, la nivelul judeţului
Maramureş;
·
reducerea
timpilor de răspuns la intervenţii;
·
îmbunătăţirea
indicatorilor specifici inspecţiei de prevenire;
·
armonizarea
relaţiilor de colaborare între segmentul operativ şi cel preventiv;
·
eficientizarea
acţiunilor preventive prin implementarea conceptului de securitate la incendiu în acord cu
cerinţele reglementărilor europene actuale;
·
gestionarea cu
maximă eficienţă a tuturor resurselor;
·
menţinerea în
stare de operativitate a tehnicii de intervenţie;
·
îmbunătăţirea
cooperării şi colaborării interinstituţionale;
·
menţinerea şi
creşterea imaginii pozitive a inspectoratului în mass-media;
·
accesarea de
fonduri europene în vederea iniţierii de noi proiecte în domeniul situaţiilor
de urgenţă;
· implicarea şi responsabilizarea autorităţilor locale în gestionarea
situaţiilor de urgenţă.
II. MANAGEMENTUL RESURSELOR
INSTITUȚIONALE
II.1. ÎN PLAN OPERAȚIONAL
Activitatea principală în plan
operaţional s-a axat pe creşterea capacităţii de răspuns, în vederea asigurării
unei reacţii rapide şi oportune pentru acordarea asistenţei medicale de
urgenţă, intervenţia pentru înlăturarea efectelor negative ale manifestării
tipurilor de risc şi restabilirea stării provizorii de normalitate.
În
zona de competenţă a inspectoratului nostru, în perioada de referinţă,
serviciile profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă din judeţul
Maramureş au intervenit la 8130 acţiuni
de intervenţie, în medie 22,27 intervenţii pe zi.
Comparativ cu anul 2017, numărul situaţiilor
de urgenţă la care am intervenit a scăzut cu 8,32
% (reprezentând 728 situaţii
de urgenţă).
Situaţiile de
urgenţă se împart astfel:
- 6075 cazuri de asistență medicală de
urgență și prim-ajutor calificat;
- 378 incendii ;
- 252 arderi necontrolate
- 77 descarcerări;
- 17 acțiuni pentru protecția mediului;
- 148 cazuri de asistență a persoanelor;
- 103 reprezentând alte situații de urgență.(GRAFIC)
Pe lângă acestea
au mai fost executate 712 recunoaşteri
şi instruiri în domeniul situaţiilor de urgenţă şi 69 exerciţii.
În toate aceste
acțiuni au fost salvate 41 persoane,
din care 9 copii și 32 adulți. De asemenea, au fost salvate
27 animale și bunuri în valoare de peste 45.000.000 lei, iar pagubele au depăşit
21.000.000 lei.
Din păcate, pe timpul intervenţiilor la incendii au fost
înregistrate şi victime: 11 persoane decedate și 10 persoane rănite, toți fiind adulți și un cadru militar din
instituția noastră rănit.
Ca o concluzie,
pe linia intervenţiilor la incendii se observă o scădere a numărului acestora
cu 8,4%, principalele cauze fiind
coșurile de fum defecte sau necurățate unde a fost înregistrată o scădere cu
18%, o scădere a cauzelor reprezentate de focul deschis cu 19% şi o creștere cu
15% a incendiilor cauzate de instalații electrice defecte faţă de cele din anul
precedent. (GRAFIC)
Durata medie a intervenţiilor a fost
de 1 oră 24 minute şi 28 secunde, în creștere cu
aproximativ 10 minute și 11 secunde,
comparativ cu anul precedent.(GRAFIC)
Timpii de
răspuns realizaţi în comparaţie cu anul trecut (GRAFIC):
Timpul mediu de răspuns
|
2017
|
2018
|
Timpul
mediu de răspuns la incendii
|
12 min 39 sec
|
12 min 05 sec
|
Timpul
mediu de răspuns pentru interv. SMURD
|
12 min 34 sec
|
12 min 33 sec
|
În
gestionarea situațiilor de urgență au fost solicitate și au fost implicate și
Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență organizate la nivelul Unităţilor
Administrativ Teritoriale. Acestea au participat în cooperare cu serviciile
profesioniste pentru situații de urgență la 106 dacțiuni, iar în 8 situaţii au intervenit fără sprijinul
pompierilor militari.
Echipajele de
prim-ajutor și terapie intensivă mobilă din organigrama inspectoratului au
intervenit la un număr de 6458
acțiuni, în medie 17,69 acţiuni
pe zi (cu 5,37 % mai puține decât în anul 2017), asistând 5868 adulți și 370 copii
(GRAFIC).
3972 din interveţiiile amintite au avut
loc în mediul urban și 2486 în mediu rural.
Timpii de
răspuns ai echipajelor SMURD realizaţi în comparaţie cu anul trecut, sunt
următorii (GRAFIC):
Timpul mediu de răspuns
|
2017
|
2018
|
Timpul mediu de răspuns în mediu urban
|
9 min 41 sec
|
7 min 24 sec
|
Timpul mediu de răspuns în mediu rural
|
17 min 06 sec
|
16 min 54 sec
|
Dinamica acţiunilor
de intervenţie produse pe raza judeţului Maramureş în ultimii 5 ani, se
prezintă astfel (GRAFIC):
-
anul 2014: 7587
-
anul 2015: 8902
-
anul 2016: 8924
-
anul 2017: 8954
-
anul 2018: 8130
Scăderea numărului de acțiuni de
intervenție se datorează intensificării măsurilor cu caracter preventiv și a
susținerii activităţilor de informare preventivă în cadrul campaniei naţionale
de informare şi educare preventivă a populaţiei, reorientarea activităților
preventive în funcție de evoluția situației operative, dar și unor măsuri
adoptate ca urmare a analizei situației operative privind eliminarea unor
acțiuni ”atipice” ce nu fac obiectul unor situații de urgență sau nu ne implică
direct ca structură cu rol principal în gestionarea acelui tip de risc și nu în ultimul rând numărului crescut al zilelor
de scoatere din intervenție a ambulanțelor SMURD.
În baza Planului de activităţi al
Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul managementului eficient
al tipurilor de risc, au fost organizate 14 şedinţe extraordinare şi 2
şedinţe ordinare, în cadrul cărora au fost adoptate 16 hotărâri.
A fost asigurată, de asemenea,
transmiterea către personalul cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de
urgenţă a unui număr de 69 avertizări COD PORTOCALIU, 388 mesaje
de atenţionare COD GALBEN şi 82 informări meteorologice.
A fost actualizat Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Comitetului
Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, a fost reorganizată componenţa acestuia și
au fost organizate noile grupuri de suport tehnic pentru toate tipurile de risc
identificate în plan teritorial.
Documentele subsecvente de
planificare și organizare a intervenției, dar și concepțiile generale de intervenție primite
de la eșalonul superior pentru gestionarea situațiilor de urgență generate de inundații,
incendii de pădure și cutremur, au fost diseminate în cadrul ședințelor de CJSU
și au stat la baza întocmirii și actualizării Planurilor de intervenție comune
și a Concepțiilor de intervenție județene.
Cele mai relevante intervenţii au fost :
Ø
Intervenția
din dimineața zilei de 27.03.2018, pentru gestionarea situației de urgență
generate de revărsările apelor de mină de la galeria minieră Breiner din comuna
Băiuț, ca urmare a spargerii zidului ce obtura gura minei acest fapt a generat
afectarea a 3 gospodării, deteriorarea DJ 109 U și deversarea apelor reziduale
în râul Lăpuș;
Ø
Gestionarea
situației de urgență generată de un accident cu victime multiple în data de
01.04.2018 pe raza municipiului Baia Mare, soldat cu 11 victime, pentru care a
fost activat Planul Roșu de intervenție județean;
Ø
Intervenția pentru stingerea
incendiului de fond forestier din perioada 06.05 - 08.05.2018 în localitatea
Borșa, pe versantul sudic al Vârfului Picioru Caprei, unde incendiul a afectat
o suprafața totală de 70 ha, pentru lichidarea căruia au intervenit forțe și
mijloace din urgența a II-a;
Ø
Intervenția pentru lichidarea
unui incendiu în Baia Borșa din 25.05.2018, la un ansamblu de magazii de lemne
aflate în imediata apropiere a două blocuri de locuințe și respectiv acoperișul
unui bloc, pentru lichidarea căruia au intervenit forțe și mijloace din urgența
a II-a;
Ø
Intervenția pentru lichidarea
unui incendiu la S.C. Remin Forest din Târgu Lăpuș în data de 28.07.2018,
pentru lichidarea căruia au intervenit forțe și mijloace din urgența a II-a.
II.2. ÎN PLANUL ACTIVITĂŢII DE
PREVENIRE, PREGĂTIRE ŞI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
2.1 Prevenirea situaţiilor de urgenţă
Controalele de
prevenire au vizat, cu preponderenţă, instituţiile, operatorii economici,
obiective hidrotehnice şi obiective de investiţii. De asemenea, s-au desfășurat
controale la obiective publice la care se înregistrează aflux de persoane în
zilele libere, de sărbători legale sau pe durata nopţii, în principal din
categoria cluburi, baruri, discoteci, mall-uri, săli de spectacol ori cinematografe
şi structuri de cazare turistice.
Aceste
activităţi preventive inopinate, au evidenţiat o foarte bună corelare cu
obiectivele şi perioadele vulnerabile (pe durata nopţii, când se înregistrează
mare afluenţă de persoane) şi au prilejuit aplicarea fermă a legii.
În anul 2018 măsurile adoptate şi
acţiunile întreprinse în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenta au urmărit îndeplinirea dezideratului care stă la
baza întregii activităţi a instituţiei – creşterea nivelului de securitate a
vieţii cetăţenilor, protejarea proprietăţii și a mediului.
Pe
timpul celor 973 controale efectuate
au fost depistate 2804
deficienţe, din care 505 au fost înlăturate operativ
(soluționate pe timpul controlului), ponderea fiind de 18 %, iar 2108 au fost
sancţionate contravenţional (ponderea fiind de 75,17%, din totalul celor
constatate).
Pe
timpul controalelor de prevenire a
situaţiilor de urgenţă efectuate, pentru încălcările la actele normative în
vigoare, s-au aplicat 495 de amenzi
în cuantum de 849.600 lei şi 1613 avertismente, în domeniul
securității la incendiu și protecției civile.
Numărul
de amenzi aplicate este în creștere cu 283,72
% comparativ cu anul precedent. De asemenea, cuantumul amenzilor a crescut cu 330,18 %, iar numărul de avertismente
aplicate a crescut cu 404,06 %.
Raportând
numărul amenzilor aplicate la numărul de inspectori, rezultă aproximativ 70,71 amenzi pe inspector (de cinci ori
mai multe față de anul precedent), media valorii unei amenzi fiind de 1716,36 lei.
În perioada analizată au
fost soluţionate de către personalul inspecţiei un număr de 28 de sesizări în domeniul
situaţiilor de urgenţă, din care 27 în domeniul apărării împotriva incendiilor
şi una în domeniul protecţiei civile, sesizările fiind în scădere față de anul
precedent cu 41,67 %.
S-a acordat un număr de 472
asistențe tehnice de specialitate privind securitatea la incendiu și protecție
civilă, în creștere față de anul
precedent cu 176,02 %.
De asemenea, cadrele Inspecției de prevenire au participat în 119 comisii din care: 35 de analiză
tehnică, 57 comisii de recepție la terminarea lucrărilor și 27 comisii tehnice de
urbanism, în
creștere față de anul precedent cu 58,66 %..
Au fost efectuate 26 audituri de supraveghere
a persoanelor autorizate care efectuează lucrări în domeniul
apărării împotriva incediilor, activitatea fiind în creștere față de anul
precedent cu 271,43 %.
Şi
în anul 2018 s-au desfăşurat activităţi de informare preventivă în cadrul
campaniei naţionale de informare şi educare preventivă a populaţiei
R.I.S.C – „Renunţă Improvizaţiile Sunt Catastrofale!” şi „Siguranţa nu e un joc
de noroc!” .
Au
fost desfăşurate 950 activităţi de
informare preventivă (instruiri, exerciţii de simulare, activităţi interactive
în unităţile de învăţământ, puncte de informare, Ziua Porţilor Deschise
etc.).
Activităţile
de informare preventivă desfăşurate de inspectorat au fost susţinute de către
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă prin furnizarea și
distribuirea la nivelul județului a peste 14.456
pliante, flyere, broşuri, afişe, minicalendare şi stickere drept materiale
suport, în creştere cu 55% faţă de
anul 2017.
Pe linia activității de
avizare-autorizare, au fost soluţionate:
-
413 solicitări pentru emiterea de avize de securitate
la incendiu;
-
98 solicitări pentru emiterea
de autorizaţii de securitate la incendiu;
-
12 solicitări pentru emiterea
de avize de protecţie civilă;
-
6 solicitări emitere acord
pentru organizarea jocurilor de artificii.
Totodată, au fost emise:
-
142 avize de securitate la
incendiu;
-
41 autorizaţii de securitate
la incendiu;
-
1 aviz de protecție civilă;
-
6 acorduri pentru organizarea jocurilor de artificii;
-
39 avize amplasament în parcelă;
-
9 puncte de vedere pentru întocmire PUG, PUZ și PUD.
2.2. Pregătire şi dezvoltare profesională
În
perioada de referinţă, un total de 81 de cadre de la nivelul subunităților de
intervenție au urmat cursuri sau module de formare în cadrul centrelor de
pregătire și 16 voluntari au absolvit programul de pregătire organizat de
unitate.
Ca urmare a absolvirii cursurilor de
specialitate în mediu acvatic, în anul 2018 au fost brevetați 3 subofițeri
pentru desfășurarea misiunilor de scufundare în mediu acvatic, așadar putem
beneficia la nevoie de o echipă autonomă de scafandri de intervenție. De
asemenea, în baza Programei analitice a stagiilor de formare, 5 subofițeri din
cadrul Detașamentului de pompieri “Cpt. Adrian Marchiș” Baia Mare, au fost brevetați ca ”Specialiști de clasă alpiniști de intervenție”.
În vederea pregătirii populației și
autorităților, au fost efectuate:
- 26 exerciții de alarmare
publică;
- 76 exerciții de alarmare desfășurate
cu comitetele locale pentru situații de urgență și centrele operative cu
activitate temporară;
- 22 exerciții de alarmare cu
serviciile private pentru situații de urgență.
Au fost efectuate 33 de activități de pregătire în domeniul situațiilor de
urgență cu autorități publice, reprezentanți ai instituțiilor și operatorilor
economici din județ, fiind instruite cu această ocazie 1039 persoane.
În
vederea pregătirii personalului operativ al SVSU - SPSU, au fost organizate
Concursurile profesionale ale serviciilor voluntare şi private pentru situaţii
de urgenţă în 7 etape zonale și o etapă județeană.
Rezultatele
cele mai notabile au fost obținute de SVSU Groși, ce a ocupat locul I la etapa
județeană și tot locul I la etapa interjudețeană, respectiv SPSU S.C. Aramis
Invest - Baia Mare ce a ocupat locul I la etapa județeană și locul II la etapa
interjudețeană.
Menționăm,
de asemenea, că în urma participării la etapa Națională, SVSU Groși a obținut
un onorabil loc VI.
Pregătirea elevilor în domeniul
situaţiilor de urgenţă s-a desfăşurat prin participarea la faza judeţeană a
concursurilor cu cercurile tehnico-aplicative de elevi “Prietenii Pompierilor” şi concursul cu
tematică de protecţie civilă “Cu viaţa
mea apăr viaţa”, precum şi derularea Campaniilor naţionale ,,FOC – Flăcările omoară copii !” şi ,,RISC – Siguranţa nu e un joc de noroc !”, în colaborare cu
Inspectoratul Şcolar Judeţean – Maramureş – cu sprijinul E.ON România, la care
au participat peste 3000 adulţi şi
copii.
În perioada 16.06 – 17.06.2018 s-a
desfășurat în municipiul Baia Mare și orașul Târgu Lăpuș o activitate de
instruire a populației în situații de urgență sub egida ”Caravana SMURD – Fii
pregătit”, activitate ce s-a bucurat de o afluență foarte mare de participanți,
îndeosebi în rândul copiilor.
II.3. ÎN PLANUL RESURSELOR UMANE
1.
Gestionarea resurselor umane
Pe linie de
resurse umane, din perspectiva încadrării, unitatea a avut în anul 2018 un grad
mediu de ocupare de 88,66%.
La data de
31.12.2018 în statul de organizare al inspectoratului erau vacante 60 posturi.
Au fost organizate
11 concursuri pentru ocuparea unor posturi cu recrutare prin încadrare directă,
(3 de ofițer și 8 de subofițer) și 2 concursuri pentru ocuparea unor posturi de
ofițer cu funcții de conducere.
Media de vârstă a
personalului inspectoratului este de 38 ani, pe categorii prezentându-se astfel : ofițeri - 37 ani, maiștri militari – 31 ani,
subofițeri – 38 ani, și personal
contractual – 53 ani.(GRAFIC)
II.4. ÎN PLAN LOGISTIC
Activitatea
desfăşurată a avut ca scop principal menţinerea în stare de operativitate a
tehnicii din dotare, asigurarea cu carburanţi-lubrifianţi, asigurarea
cheltuielilor curente minime pentru desfăşurarea activităţii tuturor
subunităţilor inspectoratului.
În urma derulării de către I.G.S.U. a proiectelor ”Concept
modern integrat pentru managementul situațiilor de urgență – VIZIUNE 2020, Îmbunătățirea Capacității de Intervenție la Urgen țele Medicale, Răspunsul Eficient Salvează Vieți- ERSL II,
inspectoratului nostru i-au fost distribuite, următoarele mijloace tehnice de
intervenție:
-
72 complete de
aparate izolante prevăzute cu sisteme de alarmare în caz de lipsă a mișcării,
tip ARIAC;
-
o autospecială
transport efective la intervenție 16+1 locuri (microbuz) marca VW Crafter;
-
un container
suport logistic al intervenției tip II – Multirisc
-
un container
suport logistic al intervenției tip IV – Iluminat 450 kva.
-
trei ambulanțe
tip B 4x4 marca Volkswagen Transporter;
-
două autospeciale
de intervenție și salvare de la înălțime marca Iveco Magirus.
-
un autoturism
Dacia Duster repartizat la Sec ția
de Pompieri Vișeu de Sus.
Trebuie menţionat faptul că prin
contracte de comodat au fost primite:
-
2
motofierăstraie de la
Serviciul Public Ambient Urban Baia Mare;
-
1 aparat de pregătire fizică multifuncțional de la o persoană fizică.
Vechimea autospecialelor din dotarea
inspectoratului
Vechimea
autospecialelor pentru stingerea incendiilor variază astfel: cu o vechime de
exploatare între 0-10 ani – 36%, 10 – 20 ani – 4%, 20-30 ani – 14%, iar
procentul cel mai mare îl reprezintă autospecialele cu o vechime în exploatare între 30-40 ani – 46% (ce au norma de
casare îndeplinită) (Grafic).
Inspectoratul nostru
are în dotare autospeciale SMURD cu o vechime între 1-5 ani – 36% și între 5 -
10 ani – 64 %.
În ceea ce priveşte gradul de asigurare cu mijloace de protecţie, acestea
sunt asigurate astfel (Grafic):
Cască protecţie cu vizor pentru pompieri - 50,50%
Costum protecţie pentru pompieri - 82,29%
Cizme scurte din piele cu branţ metalic - 79,02%
Centuri de siguranţă -71,56%
Creditele bugetare deschise au fost utilizate în proporţie de 100%
întocmindu-se documentele legale pentru angajarea, propunerea şi ordonanţarea
cheltuielilor, iar cele alocate prin buget au fost utilizate în proporție de
99,85%.
Pe parcursul anului 2018 s-au derulat 734 achiziții directe on-line prin
intermediul SEAP și 243 achiziții directe off-line, rezultând un procent de 75%
achiziții efectuate on-line din totalul achizițiilor.
S-au efectuat de asemenea achiziții în valoare totală de 1.174.601 lei din
care s-au efectuat achiziții on-line în valoare 713312,64 lei, rezultând un
procent de 61% din totalul valoric al achizițiilor.Inspectoratul îşi desfăşoară
activitatea în 10 locaţii, dintre care 4 sunt în administrare proprie şi 6
aparţin autorităţilor locale.
Din punct de vedere al spaţiilor administrative, acestea corespund şi sunt
dimensionate adecvat, însă în prezent, cel mai problematic aspect de natură
logistică rămâne lipsa spaţiilor de garare a tehnicii de intervenţie, unele
autovehicule noi sunt garate afară, direct sub cerul liber, cu toate că acestea
sunt utilizate în intervenție, fapt ce duce la o degradare prematură și
accentuată a acestora.Pentru înlăturarea acestei
disfuncționalități în cursul anului 2018 au fost întocmite și înaintate către
IGSU documentele necesare promovării și aprobării unui obiectiv de investiții
constând în construcția unui "Garaj autospeciale din elemente de
construcție ușoară" la Deta șamentul
de Pompieri Baia Mare. Acest obiectiv de investiții va fi realizat în cursul
anului 2019.
Din bugetul alocat
instituției noastre de Consiliul Județean Maramureș, în cursul anului 2018 s-au
achiziționat următoarele:
-
mijloace fixe (multifuncțională
A3) în valoare de 11.900 lei;
-
licențe sistem operare Windows
în valoare de 12.000 lei;
-
obiecte de inventar (echipament
protecție pentru intervenții la inundații, echipamente de comunicații de
informatică, scule și echipamente pentru întreținerea tehnicii de intervenție)
în valoare de 35.000 lei;
-
s-a reparat și înlocuit
acoperișul la magazia nr. 2 de la sediul Inspecției de Prevenire, valoarea
aproximativă a lucrărilor fiind de 50.000 lei;
-
au fost demarate și sunt în
curs de finalizare lucrările de reparații interioare și modernizare a
pavilionului principal de la sediul Inspecției de Prevenire, valoarea
aproximativă a lucrărilor fiind de 79.000 lei;
-
de asemenea, au fost demarate
lucrările de înlocuire a tabloului general pentru alimentarea cu curent
electric a clădirii SMURD și realizarea unui sistem de automatizare pentru
asigurarea alimentării cu energie electrică a sediului inspectoratului și a
dispeceratului integrat 112 în cazul întreruperii alimentării cu energie
electrică de la rețeaua publică, valoarea aproximativă a lucrărilor fiind de
53.000 lei.
Această linie de
finanțare a constituit un real ajutor pentru inspectorat reușindu-se
suplimentarea dotării cu bunuri materiale și executarea de lucrări necesare
îndeplinirii optime a misiunilor specifice unității.
În vederea accesării fondurilor europene a fost
identificată o linie de finanțare în cadrul Programului Operațional Comun
România – Ucraina 2014 – 2020 în cadrul căreia, la apelul din luna mai,
inspectoratul a depus spre evaluare 2 proiecte SOFT în valoare de 550.000 euro
fiecare, în parteneriat cu Departamentul de stat pentru Situații de Urgență al
Regiunii Ivano-Frankivsk din Ucraina. În
unul din proiecte inspectoratul nostru este aplicant
iar în celălalt este partener.
Prin aceste proiecte se intenționează achiziționarea unor echipamente și
mijloace tehnice pentru intervenții la incendii de pădure și alte situații de
urgență în zona montană a județului.
Aceste proiecte
sunt în curs de evaluare.
De
asemenea, au fost desfășurate activități împreună cu Consiliul Județean
Maramureș pentru identificarea și promovarea unui proiect european în vederea
realizării Centrului Județean de Conducere și Coordonare a Intervenției.
II.5. ÎN PLAN FINANCIAR. UTILIZAREA
RESURSELOR FINANCIARE
În anul 2018 unitatea
noastră a avut în finanţare următoarele capitole:
*Cap.61.05.00
„Protecţie civilă şi protecţia contra
incendiilor” în sumă 33.405.500 lei;
*Cap. 68.06.00 „Asistenţă
socială” în sumă de 151.156 lei.
*Cap. 68.50.00 ,,Alte cheltuieli
în domeniul asistenței sociale,, în sumă
de 2.611 lei.
Fondul bugetar alocat unităţii noastre în anul 2018 a asigurat plata drepturilor salariale, a
furnizorilor de
utilităţi, precum şi desfăşurarea procesului pregătirii pentru intervenţie.
În anul 2018, la cap.61.05.00 a fost
alocat următorul Buget de cheltuieli:
·
Titlul I „Cheltuieli de personal” în sumă de 32.168.900 lei,
·
Titlul II „Bunuri
si servicii” în sumă de 1.236.600 lei,
Faţă de aceeaşi perioadă a anului
trecut, fondurile bugetare repartizate unităţii noastre se prezintă astfel:
· La Titlul I
„Cheltuieli de personal” fondurile bugetare au înregistrat o creştere faţă
de aceeaşi perioadă a anilor 2016 - 2017.
Detaliat pe articole situaţia se
prezintă astfel (GRAFIC):
Articol
bugetar
|
2016
|
2017
|
2018
|
10.01 „Cheltuieli salariale în bani”
|
16.521.100
|
18.336.500
|
23.952.600
|
10.02 „Cheltuieli salariale în natură”
|
7.030.000
|
7.218.750
|
7.631.400
|
10.03 „ Contribuţii”
|
1.195.800
|
959.250
|
584.900
|
Fondurile bugetare alocate pe articole bugetare la Titlul II „Bunuri si servicii” pentru Cap 61.05.00
se prezintă astfel:
-
articol 20.01
Bunuri si servicii 735.400 lei
-
articol 20.02
Reparaţii curente 238.700 lei
-
articol 20.05
Alte obiecte de inventar 139.300 lei
-
articol 20.06
Deplasări, detaşări, transferări 58.500 lei
-
articol 20.30
Alte cheltuieli 59.700 lei (GRAFIC)
La Titlul
II „Bunuri si servicii”, în anul
2018 fondurile bugetare alocate au înregistrat o scădere faţă de aceeaşi
perioadă a anului 2017 (pe total
titlu II), prezentând creștere la
articolele 20.05, 20.06 și 20.30, astfel
(GRAFIC):
Articol bugetar
|
2016
|
2017
|
2018
|
20.01 „ Bunuri si servicii”
|
1.248.000
|
1.037.700
|
735.400
|
20.02 „Reparaţii curente”
|
314.600
|
241.200
|
238.700
|
20.05 „Bunuri de natura obiectelor de inventar”
|
103.500
|
17.700
|
139.300
|
20.06.01 „Deplasări, detaşări”
|
47.000
|
51.700
|
58.500
|
20.30 „Alte cheltuieli”
|
90.750
|
41.100
|
59.700
|
II.6. ÎN PLAN JURIDIC ȘI CONTENCIOS ADMINISTRATIV
La nivelul I.S.U.
Maramureș, în anul 2018, au fost înregistrate 4 noi dosare civile pe rolul
diferitelor instanțe de judecată, fată de anul 2017, când au fost înregistrate 6
dosare civile și penale.
Au fost verificate
şi avizate pentru legalitate 231 ordine de personal, 43 contracte şi proceduri
de achiziţii şi 564 alte lucrări diverse care necesită aplicarea vizei de
legalitate a consilierului juridic.
Din totalul de 11
dosare aflate în lucru în cursul anului 2018, în care unitatea are atât
calitatea de pârât, reclamant şi de parte responsabilă civilmente, până la
finele anului au fost soluționate definitiv 2 dosare, iar hotărârea unui dosar
poate fi atacată cu apel la instanța superioară în grad.
După soluționarea
în anul 2018 a celor 3 dosare mai sus amintite, prin hotărârile pronunțate,
instanța nu a dispus achitarea de sume bănești în sarcina instituției.
II.7. ÎN PLANUL ACTIVITĂȚII PSIHOLOGICE
În
perioada aprilie – ocrombrie s-a desfășurat
activitatea de evaluare psihologică periodică a personalului, în urma acestei
activități au fost emise 490 de Avize psihologice pentru următoarele scopuri:
executarea de acțiuni și intervenții speciale, precum și a altor activități
care expun personalul implicat în desfășurarea lor la riscuri psihosociale,
acordarea sau menținerea dreptului de a conduce ocazional autovehicule
aparținând M.A.I., desfășurarea de activități ca artificier și pirotehnist,
respectiv alte condiții de muncă particulare.
Verificările
personalului nu au scos în evidență probleme, cu excepția a 3 cazuri ce au
necesitat doar activități de monitorizare.
Menționăm de asemenea activitățile derulate în vederea
constituirii
grupului de psihologi voluntari, la nivelul județului Maramureș, pentru
acordarea primului ajutor psihologic la dezastre și parcurgerea a două programe de profilaxie psihologică, unul pentru „Intensificarea activității de cunoaștere a subordonaților”, derulat
în perioada ianuarie - februarie 2018 și cel legat de „Managementul stresului operațional la echipele de intervenție”, derulat
în perioada mai – octombrie 2018.
III. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE
COMPETENȚĂ
Dintre
cele mai importante realizări ale anului 2018, amintim:
-
racordarea la
rețeaua electrică a ISU Maramureș printr-un nou branșament în vederea obținerii
unui spor de putere mai mare (de la 30 kw la 130 kw)”;
-
reparații
platformă betonată și alimentare cu apă și canalizare pentru ”Linia tehnică de
întreținere a echipamentelor de protecție individuală”;
-
reparații la
instalația electrică de la pavilionul intrare, la magazia de materiale și la
garajul de la sediul inspecției de prevenire;
-
efectuarea
demersurilor necesare pentru documentația de aprobare a obiectivului de
investiții ce privește realizarea unui garaj pentru autospeciale din elemente
de construcție ușoară la sediul ISU Maramureș;
-
depunerea unui
proiect, în colaborare cu Consiliul
Judeţean Maramureş, pentru realizarea Centrului Judeţean de Conducere şi
Coordonare a intervenţiilor Maramureş – în cadrul programului de cooperare
transfrontalieră Ungaria – Slovacia - România - Ucraina 2014-2020;
IV. MANAGEMENTUL COMUNICĂRII
În perioada menţionată, personalul
compartimentului Informare si Relaţii Publice a redactat şi difuzat 96 de comunicate de presă, care au
apărut în presa audio-vizuală şi în cea tipărită, precum şi în publicaţiile de
pe internet.
Comunicatele difuzate s-au reflectat
în mass media locală după cum urmează:
- publicații online și scrise: 595
apariții din care 140 pozitive, 453 neutre și 2 negative;
- posturi de televiziune: 206 din
care 57 pozitive și 149 neutre;
- posturi de radio: 129 de difuzări
din care 38 au fost polarizate pozitiv și 91 neutre (Grafic).
În anul 2018, imaginea
inspectoratului a fost preponderent pozitivă.
V.
DISFUNCTIONALITATI IN ACTIVITATE.
În cadrul procesului de realizare a capabilităților principalelor misiuni
care să permită un management performant al situațiilor de urgență, inspectoratul
nostru este afectat de o serie de probleme recurente:
Ø
Creșterea
insuficientă a capacității operaționale și de răspuns în raport cu necesitățile
societății și cu exigențele cetățenilor;
Ø
Lipsa
spaţiilor de garare a autovehiculelor existente în parcul auto, ceea ce duce la
degradarea prematură şi accentuată a acestora;
Ø
Încadrarea
insuficientă cu personal la nivelul structurilor inspectoratului;
Ø
Existența în
continuare a tehnicii specifice de
intervenție având o uzură morală și fizică accentuată;
Ø
Creșterea
numărului, diversității și sensibilității intervențiilor, în condițiile în care
resursa umană se confruntă cu nevoia de adaptare continuă a competențelor;
Ø
Parcurgerea
unui proces de îmbătrânire graduală și sistematică a efectivelor și de pierderi
de personal;
Ø
Necesitatea
acoperirii de noi competențe în domeniul situațiilor de urgență;
Ø
Insuficiența
echipamentului de protecţie pentru întregul personal din cadrul subunităților;
Ø
Totodată,
luând în calcul suprafaţa unităţilor administrativ-teritoriale, riscurile
implicate în plan teritorial, specificul intervenţiilor, numărul şi mărimea localităţilor,
numărul populaţiei, caracteristicile fizico-geografice ale unităţilor administrativ-teritoriale,
timpii de răspuns, raza medie a raioanelor de intervenţie şi viteza medie de
deplasare a autospecialelor, la nivelul zonei de competenţă a judeţului, ar fi necesară operaționalizarea a încă trei
subunităţi, dotate cu cel puţin o autospecială de lucru cu apă şi spumă, cu
accesorii de descarcerare şi un echipaj de prim ajutor calificat;
Ø
Lipsa
poligoanelor cu materiale specifice pentru instrucția de specialitate,
respectiv a unui turn de instrucție;
Ø
Neimplicarea suficientă
a Comitetelor Locale în gestionarea situaţiilor de urgenţă produse pe raza
unităţilor administrativ teritoriale din competenţa acestora.
VI.
PRINCIPALELE DIRECTII DE ACTIUNE PENTRU ANUL 2019
Ø
Menţinerea în
stare de operativitate a tehnicii de luptă și utilajelor pentru intervenţie,
asigurarea resurselor necesare şi alocarea acestora până la nivelurile de
maximă eficienţă şi operativitate;
Ø
Continuarea
demersurilor către Consiliul Judeţean pentru implementarea proiectului Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere
a Intervenţiilor;
Ø
Obţinerea
documentaţiilor necesare şi construirea unui garaj ce va fi finanţat din
fondurile IGSU;
Ø
Scăderea
numărului de incendii la gospodăriile populaţiei ce au drept cauză exploatarea
necorespunzătoare a coşurilor de fum şi a instalaţiilor de încălzire;
Ø
Reducerea
numărului de obiective care funcţionează fără autorizaţie de securitate la
incendiu;
Ø
Evidențierea
indicatorilor relevanți ce trebuie monitorizați;
Ø
Pregătirea în
fiecare domeniu de răspuns, crescând reziliența la un nivel care să permită
adaptarea rapidă la scenariul cel mai rău cu care ne putem confrunta;
Ø
Continuarea
demersurilor necesare asfaltării curţii interioare de la reşedinţa unităţii şi
Detaşamentul de Pompieri „Căpitan Marchiş Adrian” Baia Mare;
Ø
Continuarea
cooperării cu Consiliul Judeţean Maramureş în vederea achiziţionării unor
autospeciale necesare intervenţiei în situaţii de urgenţă;
Ø
Reanalizarea
statului de organizare în vederea identificării unor structuri subdimensionate
(Avizare-autorizare, structuri de intervenţie) şi efectuarea propunerilor
pentru suplimentarea acestora cu indicatori;
Ø
Identificarea
şi promovarea unor proiecte ce urmează a fi derulate în cadrul programelor de
cooperare transfrontalieră;
Ø
Implementarea
unor măsuri ce vizează aspecte de natură psihologică ce trebuie monitorizate de
către şefii nemijlociţi şi direcţi;
Ø
Eficientizarea
colaborării cu autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile
deconcentrate şi descentralizate de specialitate, precum şi cu societatea
civilă, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin inspectoratului.
(Î) INSPECTOR ŞEF
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu