Foaie
periodică, gratuită a Parohiei
Malovăţ-Mehedinţi
Anul XIX(2019), nr. 393(1 –15 Martie)
Dragii mei enoriași!
Baia Focului. În antichitate filozofii și oamenii de știință socoteau că în natură sunt patru elemente
de bază, primordiale, din care este alcătuită întreaga creație:
pământul, apa, aerul și focul.
În Sfânta Scriptură focul apare atât în Vechiul, cât și în Noul Testament. Dumnezeu Însuși se arată lui Moise sub formă de rug
arzând; foc se punea în cădelnițe la
slujbele de la templu; focul era folosit pentru arderea animalelor aduse drept
jertfă. Mântuitorul vorbește de focul
iadului, Sfinții Apostoli vorbesc de
Sfânta Împărtășanie, care devine foc
mistuitor pentru cei ce o primesc cu nevrednicie. Exemplele pot continua. La
multe popoare focul a fost folosit pentru a arde trupurile celor morți.
Focul a fost folosit încă din zorii
civilizației umane la încălzirea
locuințelor, la pregătirea hranei, la
diferite meserii și ocupații.
În tradiția românească întâlnim focul în nenumărate împrejurări. Pe lângă întrebuințările menționate mai
sus, la noi focul a avut și un rol curățitor
și înnoitor. Fiindcă suntem la
începutul Postului Mare și în zona
noastră – și nu numai – focul marchează
acest moment, tocmai de aceea am socotit potrivit să vorbesc despre el. În seara lăsatului Postului, sătenii, tineri și bătrâni, se adună pe la răscrucile
drumurilor în grupuri. În alte localități
se adună pe dealurile din apropierea satului. Acolo fac focuri din tot felul de
materiale. Unii sar peste foc pentru ,,a se curăța
de păcate”. Alții, după lăsarea
întunericului, încep să strige din răsputeri: ,,Aoșmăre!” Răspund cei din
alte grupuri: ,,Ce ți-e, măre?” Urmează
un șir de urări, cât mai deșucheate, de genul ,,Găinile mele outoare,
ale tale cutcurezătoare!” De cele mai
multe ori, sub perdeaua întunericului, sub formă de strigături, se dau în
vileag fapte rele, imoralități, infracțiuni chiar, săvârșite de membrii comunității
în timpul anului. Toată lumea află acele ,,secrete”, acele ,,taine”, nimeni nu știe cine le-a rostit. E un fel de judecată a
satului. Cel vizat nu are voie să se
supere, să cheme în judecată pe cel ce-i divulgase faptele, ci suportă rușinea. Nu are încotro. Tocmai rușinea aceasta îl eliberează. A doua zi nu se
mai teme de mustrarea oamenilor. Totul intră în normalitate. Nimeni nu-i mai
reproșează nimic. Așa
cum primăvara curțile și grădinile sunt curățate și gunoaiele și resturile sunt arse, așa și
păcatele sunt curățate prin foc.
Nu numai vii se curăță de păcate prin foc, ci și morții.
Bunica mea, răposata Pârvănescu Elena, îmi spunea că în Colibași, sat al comunei Malovăț, se face ,,pârlitul mortului”. Timp de trei
zile, după înmormântare, când se duc la tămâiat, femeile pun câlți
de cânepă de jur-împrejurul mormântului și
apoi le dau foc. În felul acesta socotesc că sunt arse păcatele, pe care le-ar
mai avea mortul.
Focul nu este numai pământesc, ci
și ceresc. Sfântul Ilie este considerat
în gândirea populară românească responsabil de fulgere și de trăsnete. Cu ajutorul lor, sfântul vrea să curețe pământul de diavoli. Ce-i drept, nu
întotdeauna îi nimerește pe diavoli,
alteori aceștia se ascund după oameni,
după animale și astfel trăsnetul poate
cădea și asupra acestora. Așadar, și
în acest caz focul are rolul de curățitor
al pământului de rău și de răutăți. Focul de pe pământ, cel folosit de
oameni, își are originea tot în focul
ceresc. El a provenit din trăsnetul ce
s-a abătut asupra unor copaci și astfel
oamenii l-au cunoscut și au început
să-l întrebuințeze. În fiecare casă, pe
vatră, trebuia să ardă în permanență
focul, sau să fie cărbuni aprinși,
acoperiți cu cenușă. Era mare rușine
pentru o familie, care trebuia să meargă la vecini să împrumute foc.
Focul avea și un rol sacru. El se aprindea la naștere, nuntă sau moarte.
Se aprindea în ajunul marilor sărbători creștine.
La colindat, vătășelul bătea cu colinda
în vatră și ura ,,Ce-i în casă să
trăiască,/ Ce-i în curte să rodească!” Mireasa când ajungea la casa ginerelui,
după cununia religioasă, era primită de soacra mare. Aceasta o lega pe mireasă
de mire cu un peșchir, închipuind
astfel logodna dacică. Mergea apoi în fața
casei, urca și se învârtea pe măsuța cu trei picioare și vărsa apă cu piciorul din paharul pus pe acea măsuță; mergea ,,în casă” și punea mâna pe zălar, adică pe lanțul care cobora de pe
hornul casei și la capătul căruia se așeza căldarea pentru mămăligă. Zălarul era
plin de funigine, dar asta nu o
împiedica pe mireasă ca să-l ia în mână, preluând astfel, în mod simbolic,
rosturile casei. La Anul Nou se puneau cărbuni aprinși cu tămâie pe vătrai și
se ocolea casa, ca să fie ferită de duhuri rele tot anul. La Sâmți(9 martie) se aprindea o cârpă și cu
ea, dis-de-dimineață, înainte de a ieși din casă, se trecea repede în jurul
corpului, în jurul capului, fiecărui picior și
mâini,,,blindând” astfel acel om, indiferent de
vârstă, de mușcăturile de șarpe din timpul anului. Primăvara, când se
ardeau resturile de plante din grădini, se striga: ,,Tună ger și ieși
căldură/Pe la noi pe bătătură!/ Ce-i în casă să trăiască,/Ce-i afară să
rodească!” Lumânările de la Paști erau
păstrate la loc de cinste în casă și
ele se aprindeau la vreme de furtună, cutremur, nenorociri, socotindu-se că au
mare putere. La nuntă se făceau focuri în curtea casei, numite ,,focuri de nuntă”
și nuntașii
jucau în jurul lor. A rămas amintirea lor sub forma lumânărilor de nuntă. La înmormântări, cu prilejul priveghiului, se
făcea foc în fața casei mortului și în jurul lui jucau hora mortului oameni
îmbrăcați urât, purtând măști pe față.
Ei închipuiau sufletele moșilor și strămoșilor,
care veneau special din lumea cealaltă ca să ia cu ei sufletul noului decedat.
Pe pieptul mortului se punea ,,statul”, care era o lumânare lungă, de mărimea
trupului celui decedat, încolăcită, care avea menirea să-i asigure lumina
mortului pe tot drumul, până în lumea cealaltă. În noaptea de Joia Mare sunt
adunate vreascuri în curtea casei, se face foc mare și lângă el se așează
măsuță cu trei picioare și scăunele. Pe măsuță se pun bucate, socotindu-se că vor veni sufletele moșilor și
strămoșilor, se vor încălzi la foc, se
vor ospăta din bucate și vor pleca mulțumiți
că nu au fost uitați de urmași.
În unele localități, în noaptea de Paști se fac focuri mari în curțile
bisericilor, uneori chiar pe pragul bisericilor, simbolizând prin aceasta
trecerea de la întuneric la lumină, de la moarte la viață. În unele localități
se fac focuri mari pe dealuri de Sfântul Petru(29 iunie) și peste ele sar tinerii care vor să se
căsătorească. Alteori se înfășoară roți de car cu paie unse cu smoală topită, li
se dă foc în vârful dealului și sunt
slobozite apoi la vale în urale și
strigăte de veselie.
Acestea toate sunt reminiscențe ale cultului Soarelui, pe care l-au
practicat strămoșii noștri daci. Ele s-au păstrat ca o relicvă de
arheologie spirituală, ce ne dovedește
descendența noastră și continuitatea neîntreruptă pe aceste
meleaguri.
*
Sfaturi părintești. Fiindcă în Duminica Ortodoxiei sărbătorim
triumful Sfintelor Icoane asupra celor
ce le prigoneau, redăm mai jos un fragment din cartea Sfântului Ioan din Kronstadt,
Viața mea în Hristos. Să vă
fie de folos!
,,Exprimarea prin imagini și simboluri constituie un dat necesar al ființei umane, ținând seama de nivelul său
actual de sensibilitate spirituală. Ea oferă o explicație convingătoare multor
aspecte ale universului nostru sufletesc, pe care, făcând abstracție de imagini și de simboluri nu le-am
putea cunoaște. Iată de ce dumnezeiescul Învățător, Înțelepciunea ipostatică
atotcreatoare, Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos i-a învățat adesea pe oameni cu ajutorul
metaforelor și al pildelor. De aceea, în bisericile
noastre ortodoxe există tradiția comunicării cu credincioșii prin imagini vizuale
sugestive – de pildă, icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a Maicii Domnului,
a îngerilor, ale tuturor sfinților – pentru a ne putea orândui viețile, forma concepțiile, cuvintele și faptele după modelul
concepțiilor, cuvintelor și faptelor Mântuitorului și ale sfinților Lui. De aici
frecventa reprezentare a semnului Crucii, cădirea cu tămâie, lumânările și candelele aprinse,
intrările și ieșirile din altar; aceluiași scop slujesc închinăciunile,
plecarea capului, metaniile mari (semn al căderii noastre adânci prin păcat).
Toate acestea ne amintesc
diferite subiecte sau stări spirituale. Imagistica lucrează intens asupra sufletului
omenesc, asupra capacităților sale de a crea și de a acționa. Se spune că atunci
când mama, în timpul gravidității privește stăruitor fața sau portretul soțului iubit, copilul ce se
va naște va semăna leit cu tatăl său, sau dacă privește portretul unui copil
frumos, fătul ce se va naște va fi frumos. Tot așa, dacă creștinul privește des, cu dragoste și evlavie icoana Domnului
nostru Iisus Hristos, a preacuratei Sale Maici sau ale sfinților Săi, sufletul său își va însuși trăsăturile spirituale
ale chipului contemplat cu iubire (blândețea, smerenia, milosârdia, înfrânarea). O,
dacă am contempla mai des icoanele și, mai ales, dacă am cuprinde cu mintea viața Domnului și viețile sfinților Săi, cât de mult
ne-am schimba, am merge „din slavă în slavă”. Tot astfel și plăcuta mireasmă a
tămâiei în biserică sau acasă evocă, prin analogie, buna mireasmă a virtuților și, prin contrast, miasma
păcatelor, și-i învăța pe cei sensibili la trăirile lăuntrice să
se ferească de duhoarea patimilor, a neînfrânării, curviei, răutății, invidiei, trufiei,
deznădejdii și a altor patimi, să se împodobească cu virtuțile creștinești.
Tămâia ne aduce aminte cuvintele
Apostolului: „Pentru că suntem lui Dumnezeu bună mireasmă a lui Hristos între
cei ce se mântuiesc și între cei ce pier; unora, adică, mireasmă a
morții spre moarte, iar altora mireasmă a vieții spre viață” (II Cor., II, 15-16). În același chip, lumânările și candelele ne reamintesc
de lumina și focul spiritual, de pildă, de cuvintele
Mântuitorului: „Eu Lumină am venit în lume, ca tot cel ce crede în Mine să nu
rămână în întuneric” (Ioan, XII, 46). Sau: „Foc am venit să arunc pe pământ și cât aș vrea să fie acum
aprins!” (Luc., XII, 49). Sau: „Să fie mijloacele voastre încinse și făcliile voastre aprinse.
Și
voi fiți asemenea oamenilor care așteaptă pe stăpânul lor când se va întoarce de
la nuntă, ca venind și bătând, îndată să-i deschidă” (Luc., XII,
35-36). Sau: „Așa să lumineze lumina voastră înaintea
oamenilor, așa încât să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl
vostru Cel din ceruri” (Mat., V, l6). Aceste materii prin însăși substanța lor ne învață despre realități spirituale care
sugerează o analogie cu focul și lumina: de exemplu, ca inimile noastre să
ardă neîncetat de dragoste de Dumnezeu și de aproapele; că nu trebuie să îngăduim să
se aprindă în noi focul patimilor sau al gheenei, ca prin exemplul unei vieți virtuoase ne luminăm
unii pe alții, ca și cu luminile pe care le folosim în gospodărie.”
*
,,Popii de țară”. Sub acest titlu, cunoscutul istoric, eseist, filozof al civilizației, publicist și scriitor român din Statele Unite ale Americii, Alexandru Nemoianu din Michigan publică
un interesant articol în revista ,,Observator” din Toronto(Canada) din 18
martie a.c., ediție și on-line( Error! Hyperlink reference not valid.), pe care-l redăm mai jos, mulțumindu-i
autorului:
,, Într-un articol al
său, marele teolog român Dumitru
Stăniloae , arăta că o comunitate umană
poate exista doar sub forma națiunii. Spunea marele teolog că omul este
determinat, caracterizat, național și nu poate fi eliminată
aceasta determinantă. Umanul pur nu există fără caracteristicile sale, adică
cele naționale.
A încerca să suprimi caracteristicile naționale ar fi tot una cu a încerca să schimbi,
sau să “rectifici” lucrarea lui Dumnezeu. La cele arătate se mai adaugă o
foarte semnificativă observație făcută de alt mare învățat,
Sextil Pușcariu. El spunea că,,,Ortodoxia
noastră este cel mai sigur criteriu de diferențiere, căci noi(Românii) suntem singurul popor de
limbă latină de credință ortodoxă. Această împerechere fericită de
limba latină cu cele mai alese și autentice însușiri sufletești și
spirituale Bizantine, ne conferă acea
calitate specială, care face Neamul nostru unic.”.. ,,Poporul Român se bucură, datorită
sintezei dintre latinitate și Ortodoxie de privilegiul unor însușiri
spirituale și ale unei culturi unice, de un deosebit farmec.”
Aceste trăsături și
această comoară, au fost cultivate și
apărate mai ales de către clerul ortodox român și încă mai exact de către ,,popii
de țară”.
În ultima vreme , a devenit foarte obișnuit
să fie folosit, cu sens peiorativ, disprețuitor,
termenul de ,,popă de țară”. Acest fel de a adresa noțiunea
de ,,popă de țară” reflectă ignoranță și obrăznicie și este extrem de dureroasă
pentru omul credincios. Încă mai mult pentru Romanul din spațiul
ardealo-banatic.
,,Popii de țară”
au fost aceia care, în spațiul
amintit, ardealo-banatic, au păzit identitatea duhovnicească și
identitatea națională românească. Fiind una cu poporenii, încă mai mult, fiind ,,fratele trimis la
carte”, care viețuia și împărțea
amarul și
bucuria cu ,,fratele rămas la coasă”,,,popii de țară” au fost sfătuitorii la
nevoie, exemplul de urmat și cei care, finalmente, asigurau sănătatea morală a satelor. Acolo
unde ,,popa de țară” a fost vrednic, vrednic a fost tot satul. În Banat și
Ardeal, atunci când s-au aflat sub
stăpânire străină,,,popii de țară” au fost cei care, cu trudă fără egal și
cu enorme sacrificii personale , au ținut
bisericile deschise, au întemeiat ,,școlile confesionale” cele care au făcut posibil
învățământ
în limba română, au promovat tradițiile
naționale
ale Românilor. Ei au fost cei care au limitat cancerul sectelor care a biciuit și
biciuiește
lumea. ,,Popii de țară” erau unde a fost mai greu și
tot ei au stat și în fruntea horelor.
Fără exagerare se poate spune că
datorită ,,popilor de țară” Românii și-au câștigat
trăsăturile intime cele mai frumoase, care leagă demnitatea de modestie și
modestia de eleganță. Răsplata lor a fost puțină
sau defel, și cel mai adesea a însemnat
sărăcie, nerecunoștință
ori marginalizare. În tot ce a fost gând bun și biruință
românească a fost și trudă și adesea sângele unui ,,popă
de țară”.
Iar la asta să adăugăm că lucrarea cea bună a fiecărui ,,popă de țară”
nu ar fi fost cu putință fără sacrificiul preotesei sale, care, cel mai adesea, a fost umărul pe care a plâns și a
primit mângâiere orice necăjit.
În momentul de față
categoria ,,popi de țară” cuprinde tot clerul Ortodox, de la Patriarh la monahul din munți.
Iar ,,popii de țară” toți sunt acuma apărătorii de țară
și
Neam. Biserica Ortodoxă Română stă azi în linia întâia a apărării Credinței și
Tradiției
românești, a unității de Limbă și
Neam.
Acești
,,popi de țară și apărători de țară”, fie ca Bunul Dumnezeu să-i dăruiască mai
departe Neamului nostru, sunt între acei
mărturisitori de credință și prigoniți pentru credință
despre care, în vorbe de foc glăsuiește
Sfântul Pavel, Apostolul Neamurilor: ,,Ei,
de care lumea nu era vrednică, au rătăcit în pustii, în munți, în
peșteri
și
în crăpăturile pământului. Și toți aceștia, care pentru credința lor, au fost de pomenire, n-au primit ce le fusese făgăduit. Pentru că
Dumnezeu rânduise pentru noi ceva mai bun, că ei să nu ia fără noi desăvârșirea”(
Evr.,, XI, 38-40).”
*
Rugăciune. Redăm
emoționanta poezie cu acest titlu a marelui poet Octavian Goga:
,,Rătăcitor, cu ochii tulburi,
Cu trupul istovit de cale,
Eu cad neputincios, stăpâne,
În faţa strălucirii tale.
În drum mi se desfac
Cu trupul istovit de cale,
Eu cad neputincios, stăpâne,
În faţa strălucirii tale.
În drum mi se desfac
prăpăstii,
Şi-n negură se-mbracă zarea,
Eu în genunchi spre tine
Şi-n negură se-mbracă zarea,
Eu în genunchi spre tine
caut:
Părinte,-orânduie-mi cărarea!
În pieptul zbuciumat de
Părinte,-orânduie-mi cărarea!
În pieptul zbuciumat de
doruri
Eu simt ispitele cum sapă,
Cum vor să-mi tulbure izvorul
Din care sufletul s-adapă.
Din valul lumii lor mă smulge
Şi cu povaţa ta-nţeleaptă,
În veci spre cei rămaşi în urmă,
Tu, Doamne, văzul meu
Eu simt ispitele cum sapă,
Cum vor să-mi tulbure izvorul
Din care sufletul s-adapă.
Din valul lumii lor mă smulge
Şi cu povaţa ta-nţeleaptă,
În veci spre cei rămaşi în urmă,
Tu, Doamne, văzul meu
îndreaptă.
Dezleagă minţii mele taina
Şi legea farmecelor firii,
Sădeşte-n braţul meu de-a pururi
Tăria urii şi-a iubirii.
Dă-mi cântecul şi dă-mi lumina
Şi zvonul firii-ndrăgostite,
Dă-i raza soarelui de vară
Pleoapei mele ostenite.
Alungă patimile mele,
Pe veci strigarea lor o frânge,
Şi de durerea altor inimi
Învaţă-mă pe mine-a plânge.
Nu rostul meu, de-a pururi pradă
Ursitei maştere şi rele,
Ci jalea unei lumi, părinte,
Să plângă-n lacrimile mele.
Dă-mi tot amarul, toată truda
Atâtor doruri fără leacuri,
Dă-mi viforul în care urlă
Şi gem robiile de veacuri.
De mult gem umiliţii-n umbră,
Cu umeri gârbovi de povară...
Durerea lor înfricoşată
În inimă tu mi-o coboară.
În suflet seamănă-mi furtună,
Să-l simt în matca-i cum se zbate,
Cum tot amarul se revarsă
Pe strunele înfiorate;
Şi cum sub bolta lui aprinsă,
În smalţ de fulgere albastre,
Încheagă-şi glasul de aramă:
Cântarea pătimirii noastre.”
Dezleagă minţii mele taina
Şi legea farmecelor firii,
Sădeşte-n braţul meu de-a pururi
Tăria urii şi-a iubirii.
Dă-mi cântecul şi dă-mi lumina
Şi zvonul firii-ndrăgostite,
Dă-i raza soarelui de vară
Pleoapei mele ostenite.
Alungă patimile mele,
Pe veci strigarea lor o frânge,
Şi de durerea altor inimi
Învaţă-mă pe mine-a plânge.
Nu rostul meu, de-a pururi pradă
Ursitei maştere şi rele,
Ci jalea unei lumi, părinte,
Să plângă-n lacrimile mele.
Dă-mi tot amarul, toată truda
Atâtor doruri fără leacuri,
Dă-mi viforul în care urlă
Şi gem robiile de veacuri.
De mult gem umiliţii-n umbră,
Cu umeri gârbovi de povară...
Durerea lor înfricoşată
În inimă tu mi-o coboară.
În suflet seamănă-mi furtună,
Să-l simt în matca-i cum se zbate,
Cum tot amarul se revarsă
Pe strunele înfiorate;
Şi cum sub bolta lui aprinsă,
În smalţ de fulgere albastre,
Încheagă-şi glasul de aramă:
Cântarea pătimirii noastre.”
*
File de jurnal – 20 iun. 1982(II). ,,M-am dus, într-adevăr, la un spectacol
de muzică populară dat de Casa de
Cultură din Severin. În prima parte au fost mai mult amatori fără valoare(…).
În partea a doua a fost prezentă Maria Ciobanu. Câtă diferență între amatorism și profesionalism! Voce, joc de scenă, prezență, text, vocalizare, într-un cuvânt, tot ceea
ce poate alcătui personalitatea unui artist de frunte deține această femeie. Alături de Maria Lătărețu și
Maria Tănase, ea va rămâne în tezaurul interpretativ al muzicii populare românești ca o perlă.
M-au dezgustat însă
câteva elemente din sală. Urlau, țipau,
fluierau și strigau, cerând noi și noi cântece. Și aceasta denotă popularitatea unui artist,
dar, în același timp, - ceea
ce e regretabil -, lipsa de educație
a auditorului. Este greu să faci niște
brute să înțeleagă că e o
mare diferență între un meci
de fotbal jucat pe stadion și o
manifestare de artă exprimată de un artist de talie națională într-un locaș de cultură. Maria Ciobanu a cântat vreo zece
cântece. Deși făcea evidente
eforturi cu vocea, își
păstra, totuși, calmul și bonomia. La sfârșit însă a căzut cortina, sfârșind astfel spectacolul. A fost singurul
mijloc de a încheia în fața
unora care-și pierduseră simțul măsurii.
Alaltăieri am
dactilografiat toată ziua la Bibliografia
Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-1983). Ieri am avut servicii în
Bârda și în Malovăț. Am aflat de la cântărețul Ilie Motorga că la C. A. P. – Izvorul
Bârzii s-a împărțit
fânul la oameni. Îl cosești,
îl aduni, îl cari și-l
cântărești. Ți
se dă apoi 20% din el. Având în vedere că ziua de muncă la coasă a ajuns la
225-250 lei, plus mâncare și
băutură boierească, oamenilor nu le convin condițiile impuse și refuză să se angajeze. Asemenea au decurs
lucrurile și anul trecut și fânul a rămas necosit, iar multe vite ale
C. A. P. – ului au murit de foame!”
*
Ajutoare și donații.
În
această perioadă parohia noastră primit
câteva ajutoare și donații, astfel:
Doamna Ing. Teșilă Doina din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț, Doamna
Filip Cornelia din Tr. Severin, Domnul Mocănașu Oprea din Tr. Severin, Domnul
Mărgeanu George-Stelian din Tr.
Severin: câte 100 lei; Doamna Pera Maria
din Tr. Severin, fiică a satului
Malovăț, Doamna Stanimirovici Sinișa din Serbia și Doamna Crăciunescu Valeria din
Câmpulung-Moldovenesc(SV): câte 50 lei;
Domnul Popescu Doru din Malovăț a mai achitat 200 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 250 lei; Domnul Ivașcu Vasile din Bârda a mai achitat 150 lei pentru contribuția de cult,
totalizând până acum 250 lei;
Domnul Vișan Sevastian din Malovăț a achitat 100 lei pentru contribuția de cult; Doamna Șonea Floarea din Bârda a mai
adăugat 50 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 120 lei; Domnii
Lupșa Ion, Vișan
Valentin și Orodan Alexandru din Malovăț au achitat câte 50 lei pentru contribuția de cult.
Domnul Dragomir Nicolae a
achitat 100 lei pentru gardul
bisericii din Bârda.
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
Conform indicațiilor Sf. Sinod, am început colecta anuală
intitulată Fondul Central Misionar.
*
Până la încheierea prezentei ediții s-au donat din
vol. II al lucrării Dicționarul
proverbelor religioase românești 275 exemplare. Având în vedere
că am început această acțiune de la 1 decembrie, anunțăm că o vom
încheia la 31 martie. Am făcut repetate apeluri către toți enoriașii noștri să facă
efortul de a veni până la biserică să-și ridice acest
cadou. Cine a vrut, a rezolvat, cine nu…..! La sfârșitul lunii
închidem taraba!
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs.
a reușit să mai publice câteva materiale, astfel:
,,Scrisoare pastorală” –
392, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 10 mart.
2019, ediție și on-line (http://www.observatorul.com); pe blogul
Domnului Ben Todică, directorul postului de radio în limba română din
Sydney(Australia), 10 mart. 2019(http://bentodica.blogspot.com/2019/03/scrisoare-pastorala-392.html); în ,,Armonii
Culturale”, Adjud(VN), 11 mart. 2019, ediție on-line(Error! Hyperlink reference not valid.); în ,, Moara lui
Gelu”, Baia Mare(MM), 11 mart. 2019, ediție on-line(https://moaraluigelu.blogspot.com/2019/03/scrisoare-pastorala.html); în ,, Logos și Agape”, Timișoara, 11 mart. 2019, ediție on-line(http://www.logossiagape.ro); în ,, Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare(MM), 12 mart. 2019, ediție și on-line (https://ebibliothecaseptentrionalis. wordpress.com); Sărbătoarea Moșilor, în ,, Omniscop”, Craiova,
12 mart. 2019, ediție on-line(http://www.omniscop.ro); în ,,Națiunea”, București, 17 mart. 2019, ediție on-line(Error! Hyperlink reference not valid.);
*
Parohia noastră a publicat cartea Părintelui Cătălin-Sebastian
Hogea, Gândurile unui preot pribeag(121 pag.).
Cartea Părintelui Hogea este o antologie de întâmplări și contacte cu semenii, cu oamenii. Autorul nu-și uită și nu-și
părăsește nici o clipă
statutul de preot și acționează în virtutea lui, împărtășind tuturor pe Hristos și învățătura
Sa. Se adaptează cu tact împrejurărilor, astfel că unora le dă cu polonicul, altora cu lingurița, altora cu pipeta, fiecăruia după maturitatea intelectuală și duhovnicească. Umorul fin, subtil, bine dozat, dă savoare lecturilor, făcându-le instructive și plăcute pentru cititor.
Putem spune că bucățile
de lectură din această carte sunt de fapt file din viața de zi cu zi a unui preot, ce se străduiește să-și facă misiunea într-o lume tot mai laicizată și mai debusolată.
*
Lucrări la cimitir. În ziua de 3 Martie următorii enoriași au lucrat
voluntar la cimitirul de la Bârda și au tăiat crengile pomilor și arborilor care
amenințau să cadă peste cruci în cazul unei furtuni: Gârbovan Ion, Luca Ana,
Motreanu Ilie, Dragomir Ion, Ceontea Traian, Luca Gh. Maria, Drăghia Maria, Curea Ana,
Stoichină Ecaterina, Gheran
Paraschiva, Catană Elena, Tănase Maria,
Mema Ana, Luca Mihai, Ivașcu Vasile, Sfetcu Maria,
Mema Gheorghe, Avram
Dumitru, Rolea Ion, Mema Păuna,
Stănciulescu Sebastian și Ivașcu Domnica. Au făcut treabă
bună. Dumnezeu să le răsplătească!
*
Zâmbete. ☺,, - Bade
Ioane, drumul ăsta duce la Cluj?”
,, - No,
ăsta vine de la Cluj!” ☺ ,, -
Câți ani ai tu, Mărie ?” ,, - Câți îmi dai, Gheorghe?” ,,
- Ce să-ți mai dau eu,
Mărie, că și așa ai tu
destui!” ☺ Întreabă Dumnezeu: ,,- Ce-ți mai fac
moldovenii, Ștefane?” ,,- Rău, Doamne: jumate în Spania,
jumate în Rusia!” ,,- Iancule, dar ardelenii tăi ce fac?” ,,- Binișor, Doamne, jumate
în Germania, jumate în America!” ,,- Dar oltenii tăi, Tudore?” ,,- Minunat,
Doamne, un sfert în Parlament, un sfert în administrație
și.... numai jumătate în pușcărie!”
și.... numai jumătate în pușcărie!”
*
Excursii-pelerinaj. Miercuri, 27 Martie, organizăm o excursie-pelerinaj pe
următorul traseu: Bârda - Malovăț -
Mânăstirea Tismana – Tg. Jiu - Mânăstirea Vișina – Mânăstirea
Lainici – Petroșani – Hațeg – Mânăstirea
Prislop – Mormântul Părintelui Arsenie Boca – Caransebeș
(catedrala) – Mânăstirea Piatra Scrisă – Tr. Severin – Bârda. Excursia se va
derula pe timp de o zi. Costul va fi de aprox. 45 lei/pers.
*
Vizită. În seara zilei
de 11 Mart., după slujba Pavecerniței Mari, la biserica din Malovăț am primit vizita Domnului Dr. Cristian Răchitan din
New-York(SUA). Originar din Vârciorova(MH),
a plecat de tânăr în Statele Unite și acolo a ajuns
unul din medicii de elită. A avut pacienți de vază, printre care pe Domnul Nixon, președintele SUA.
Pentru a aprofunda studiile sale asupra somnambulismului și levitației a mers în
Tibet și a devenit călugăr timp de șapte ani. După ieșirea la pensie a
continuat activitatea, ținând conferințe în diferite țări pe teme
medicale. Este de admirat nu numai pentru competența
Domniei-Sale, ci și pentru faptul
că, din cauza nenumăratelor
lecturi, și-a pierdut
vederea, dar nu s-a lăsat învins. La
biserica de la Malovăț a vorbit enoriașilor noștri despre
importanța postului din punct de vedere medical.
Este a treia oară în ultimii doi ani de când a poposit în parohia
noastră.
*
Spovediri. Împărtășiri. În zilele rânduite și nu numai am
spovedit și împărtășit 2+36+48+4=90 enoriași. Nu a fost reținut nimeni de la
Sf. Împărtășanie. Aceștia sunt păcătoșii. Ceilalți n-au păcate.
Sunt curați ca lacrima și ca îngerii din
ceruri. Heruvimi, serafimi, ici-colea câte un arhanghel!!!
*
Coșul de Paști. Din
îndemnul Prea Sfințitului
Episcop Nicodim și anul acesta se organizează de către parohiile din
județul nostru acțiunea caritabilă
intitulată ,,Coșul de Paști”. Drept urmare, pe lângă ajutoarele ce le vom acorda
familiilor și persoanelor cu dificultăți din parohia noastră,
Joi,
2 Mai, vom face o vizită la un orfelinat din Tr. Severin sau la azilul de bătrâni de la Ilovăț. Vom stabili împreună. .
*
Botezuri. În ziua de
10 Martie am oficiat Taina Sfântului Botez pentru Popescu David-Alin-Mihai, fiul Domnului
Popescu Alin-Mihai și al Doamnei
Popescu Georgiana-Mădălina-Mihaela din Malovăț. Să le trăiască!
*
Anunțuri. ►Primim
pomelnice pentru Paresimi; ►Avem tămâie de vânzare(25 lei/kg); ► Facem
înscrieri pentru făclii de Paști(25 lei/buc. și 12, 50 lei/buc.)
*
Urare. Cu prilejul zilelor de 1 și 8 Martie urăm mamelor, bunicilor, surorilor, soțiilor,
fiicelor noastre și tuturor femeilor din lume sănătate, bucurii, împliniri și
numai bine!
Să ajute Dumnezeu ca glasul, puterea și
influența lor să contribuie mai mult
la alungarea răului din lume, a urii
dintre oameni și
popoare, a dezmățului și
imoralității din zilele noastre.
Dumnealor au o misiune sfântă în planul lui Dumnezeu pentru lume, aceea de a ocroti viața, de
a da naștere și bună educație
copiilor, de a face viața mai frumoasă și
idealurile lumii mai mărețe.
Dumnealor au misiunea de a apropia lumea mai mult de Dumnezeu. Ajută-le, Doamne, să-și
poată împlini această misiune!
La mulți ani, Doamnelor și
Domnișoarelor!
*
Program. În cursul lunii
aprilie avem următorul program de slujbe: 6
Apr.(Malovăț-Bârda); 7
Apr.(Bârda); 13 Apr. (Malovăț-Bârda); 14 Apr.(Malovăț); 20 Apr. (Malovăț-Bârda); 21 Apr.(Bârda); 22 Apr.(denie la Malovăț); 23
Apr.(denie la Bârda); 24 Apr.(spovedit
și împărtășit dimineața, la biserică și în sat, la Bârda; denie la Malovăț); 25 Apr.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă
la Malovăț; denie la Bârda); 26 Apr.(spovedit și împărtășit dimineața, la biserică și în sat, adulții de la Malovăț; denie la Bârda
de la ora 19; denie la Malovăț de la ora 21); 27 Apr.(spovedit și împărtășit copiii din
Malovăț; seara, la
ora 20 pomeniri în Malovăț; la
ora 23 slujba Învierii cu Sf. Liturghie,
la Malovăț); 28 Apr.( la
ora 3 slujba Învierii, la Bârda); 29 Apr.(Bârda, cu slobozirea Paresimilor, la vii); 30
Apr.(Malovăț, cu
slobozirea Paresimilor, la vii). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la școală, la telefon: 0724. 99.
80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda
@gmail.com.
Sf. Paști să aducă sănătate, pace și bucurii în casele și în sufletele Dvs.
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu