Oricum, aşa cum nici la 30 de ani nu era un scriitor
obişnuit, nici la cei 85 de ani pe care îi împlineşte anul acesta nu este mai
puţin ambiţios şi mai puţin dificil de a-l aşeza într-un tipar prestabilit. În
nicio perioadă, de la debut până la această „Frică” de ultimă oră, Nicolae
Breban nu s-a mulţumit să fie doar un simplu narator al unor evenimente, ci un
descâlcitor de sistem. Cu fiecare apariţie a şocat sau a scandalizat, însă a
scrie împotriva scriitorului Nicolae Breban din cauza omului Nicolae Breban
este un act de barbarie culturală, de huliganism literar.
La prima vedere opera lui impresionează prin cantitate. Tot
prin dimensiunile neobişnuite tulbură şi Turnul Eiffel şi piramidele egiptene
şi Casa Poporului. În ciuda unui obstrucţionism ce ţine de politicile culturale
de grup, valoarea lui a fost suficient scoasă în evidenţă încât să nu existe
niciun dubiu în ceea ce priveşte poziţionarea lui în prima linie a literaturii,
acolo unde se află mitraliorii, aruncătorii de flăcări, niciodată în spatele
frontului.
Nimeni, oricât de rău intenţionat ar fi, nu poate vorbi
despre opera lui fără să-l aşeze în preajma marilor scriitori români, de la
Liviu Rebreanu la Marin Preda. Uneori se aruncă un ochi şi la marii prozatori
universali, mai ales ruşi.
Omul este dificil, scriitorul incomod. Cei care cârtesc
împotriva lui o fac de regulă verbal. Pentru că în scris le-ar fi destul de
dificil să găsească argumente care să minimalizeze valoarea operei sale.
Într-o lume grăbită care se informează cu telecomanda în
mână sau butonând telefonul pare normal să i se reproşeze că scrie prea lung,
cărţile lui fiind mari consumatoare nu numai de hârtie, ci şi de timp. De
preţiosul timp al cititorului care preferă să citească şapourile de pe Google.
De regulă cei care scriu mult siluiesc limba, o supun la
mari cazne. La Breban scrisul curge firesc, când lin ca un leneş râu de câmpie,
când abrupt ca un râu de munte, care întâlneşte multe obstacole în cale, dar
niciodată nu iese din matcă.
Se poate admite că un scriitor este mare dacă influenţa lui
se simte asupra altor scriitori. I se poate reproşa lui Nicolae Breban că a
influenţat în rău anumiţi scriitori care, încercând să-l imite, s-au trezit
într-o mlaştină redundantă, sucombând în propria lor logoree? Este treaba
criticii şi istoriei literare să facă, şi în cazul lui Nicolae Breban,
cuvenitele analize şi clarificări, să prezinte lucrurile aşa cum sunt. Există
scriitori atât de lipsiţi de talent încât prin imitaţie reuşesc să compromită
modelul?
Evident că există. Inflaţia de imitatori este un fel de
boală, un semn de oboseală şi amorţeală a spiritului. Nu este cazul la Nicolae
Breban. Pentru că a deveni brebanian presupune o asiduă muncă, o percepţie
specială a realităţii, un simţ al raporturilor disproporţionate dintre
societate şi individ, o societate ce pare să nu aibă alt scop decât să
anihileze individul.
Nicolae Breban este un scriitor ce tinde să construiască un
sistem. Poate cel mai mare scriitor „sistemic” din literatura noastră. Construcţii
ample pentru gesturi mici, pentru oameni mărunţi – fiecare carte a lui aruncă o
privire globală asupra situaţiei „de fapt” dintr-o Românie eternă care, în mod
constant, a încercat să-şi ascundă adevărata faţă, printr-o excesivă
ideologizare, sub atenta supraveghere a instituţiilor de forţă pe care nu a
încetat să şi le dezvolte atât înainte cât şi după 1989. Adică în vremea vieţii
dumisale, domnului Nicolae Breban.
Îţi trebuie un talent uriaş pentru a surprinde mecanismele
subtile, piesele unui sistem politic militarizant, capabil să confişte
proprietatea, să deposedeze omul de propria lui natură, să mutileze conştiinţe
fără să întâmpine nicio ripostă, nicio rezistenţă fizică din partea
deposedaţilor. Totul se întâmplă înăuntru.
Când individul, românul, se revoltă îşi sparge propriile
bunuri, sticla de vin, urlă, îşi bate copiii şi nevasta, îşi răstoarnă
biblioteca, dar în public umblă cu capul plecat, la serviciu îşi dezvoltă un
limbaj adecvat „epocii”, îşi ascunde gândurile în spatele şabloanelor.
În cea mai recentă carte, „Frica” (Tracus Arte, 2018),
personajul principal este chiar frica. Frica surprinsă în toate ipostazele ei,
de la cea mai simplă, de care omul scapă uşor după ce se scutură ca un câine în
lanţ lăsat în ploaie, până la frica pătrunsă în oase, în carne, frica trecând
dincolo de biologic, pătrunzând şi străpungând individul până la totala lui
golire de individuaţie.
Într-o lume în care fiecăruia îi vine rândul să treacă de la
stadiul de om la cel de ne-om, de la postura de “turnat” la postura de
„turnător”, o lume în care fiecare revoluţionar devine la un moment dat
contrarevoluţionar. Frica, adevărata frică, eliberează. Frica este
eliberatoare, în timp ce, odată intrat în marele malaxor al Partidului,
purtătoarea cătuşelor este singurătatea.
Se pune întrebarea: ce fel de lume este aceea în care frica
eliberează şi singurătatea încătuşează? Este lumea pe care Nicolae Breban o
surprinde în toate manifestările ei paranoice, o lume ce doar pare să fi
dispărut odată cu sistemul pe care l-a creat. Nicolae Breban demonstrează ca
nimeni altul că, structural, colectivizarea “este un fenomen” românesc
perpetuu.
Autor: Dumitru
Păcuraru
Sursa: Informaţia
zilei de Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu