Se pare că nu numai la conducerea Republcii Moldova şi a
seriviciilor secrete moldovene infestate de KGB, teoria moldovenismului are
succes, dar şi, din păcate, în conducerea statului român? Absolut toate
sondajele de opinie din România arată că românii doresc unirea cu Republica
Moldova, doar şeful statului român declară public că suntem „două popoare”.
Sigur că o parte a conducerii din Germania nu doreşte unirea Republicii Moldova
cu România, pentru că o mare putere are nevoie de un stat docil la gurile
Dunării, nu de o un actor regional, care să-i încurce socotelile de jupân al
Europei unite. Sigur că nici nomenklatura coruptă de la Chişinău nu vrea
unirea, pentru a nu-şi pierde privilegiile de putere: preşedinţie, parlament,
ambasade, guvern, etc., fiind mai comod să se arunce vina pentru lipsa unirii,
bineînţeles, pe…ruşi. Că cei corupţi de la Chişinău nu vor unirea este clar,
dar este grav când preşedintele României devine indirect vocea teoriei
moldovenismului, prin considerarea moldovenilor ca alt popor, lucru ce surâde
conducerii Berlinului, care visează la despărţirea României după model
iugoslav? Președintele Klaus Werner
Iohannis a făcut o gafă impardonabilă în cadrul dezbaterii de marți, „Președinte
sau cetățean/ om politic și societate civilă” când a fost întrebat de
ce în Anul Centenar nu a fost organizat un referendum cu privire la Unirea
României cu R. Moldova. Sec, fără să stea prea mult pe gânduri, șeful statului a răspuns: „atunci când ambele
popoare vor hotărî că vor acest lucru, atunci se va întâmpla”. Întrebarea suna
aşa: „ E vorba de Unirea cu R. Moldova. De ce nu s-a făcut în Anul Centenar și de ce nu s-a încercat nimic? Doar numărul
doi a vorbit ceva, însă foarte neclar, și
nimeni nu a încercat să facă ceva, un referendum. Parlamentul, sunt convins, nu
va vota niciodată această Unire și de
asta vă întreb pe dumneavoastră de ce și
când va fi posibil să facem acest referendum, să ne unim cu Moldova?” Răspunsul
lui Klaus Iohannis: „Atunci când ambele popoare vor hotărî că vor acest lucru,
atunci se va întâmpla”. Anul trecut, pe 28 martie, Iohannis justifica absența sa de la ședința comună din Parlament, pentru marcarea a
100 de ani de la unirea Basarabiei cu România, prin faptul că discursurile
bombastice în stil „populist-electoralist” nu ajută nici Republica Moldova,
nici România. Iohannis, invitat în An Centenar la ședința solemnă din
Parlament, cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la Unirea Basarabiei cu
România, nu s-a prezentat.
Propaganda sovietică a introdus în anii 1960 teoria
moldovenismului că există două popoare şi două limbi: românii şi moldovenii.
Teoria moldovenismului a fost îmbrăţişată de către unii politicieni şi istorici
din Germania cu entuziasm, deşi germanii din DDR nu au fost alt popor când s-au
unit în 1991 cu vest-germanii. Teoria moldovenismului are origini în istoria
Komintenrului. În decembrie 1931, are Congresul al V-lea al P.C.R., la Moscova.
La acea dată, partidul număra 1500 de membri. În hotărârile Congresului sunt
menținute vechile teze sau introduse
unele noi, îndreptate împotriva intereselor naționale.
Privind problema națională a României și sarcinile P.C.R., congresul adoptă o
rezoluție de 7 puncte. Astfel, România
era prezentată ca fiind un stat multinațional,
care subjugă națiunile, acuzată de
exploatare colonială a provinciilor și
de pregătirea unui război împotriva Uniunii Sovietice. Spre exemplu, punctul 5
stipula: ”Imperialismul român, încercând să zdrobească mișcarea revoluționară
printr-o sălbatică teroare albă, se silește
în același timp să-și întărească baza sa în regiunile ocupate,
ducând o politică activă de colonizare și
românizare. […] În Basarabia, imperialismul român se silește să-și
întărească poziția sa prin românizarea
intensivă a moldovenilor, care au fost declarați
drept „români“. Masele largi ale țărănimii
moldovenești și ale micii burghezii orășenești sunt tot așa
asuprite ca și populația rusă, ucraineană și evreiască. Burghezia română singură n-are câtuși de puțină
încredere în acești „români“ declarați de dânsa[…].(Documente din Istoria
Partidului Comunist din România, vol. III, 1929–1933, Editura de Stat pentru
Literatură Politică, București, 1956)”.
Aceste pseudo-teorii istoriografice au fost continuate în anii 1960 de celebrul
istoric slavofil de la Chișinău Artiom
Markovici Lazarev. Acesta a fost un istoric și
om politic moldovean, organizator al învățământului
și culturii din RSS Moldovenească,
membru titular al Academiei de Științe a Moldovei. A fost unul din principalii
promotori ai teoriei sovietice despre existența
unei națiuni moldovenești diferită de cea românească. Artiom
Lazarev a fost autor a peste 150 de lucrări în domeniul istoriei, care au
contribuit și la orientarea literaturii
și artei moldovenești în spiritul partinității comuniste și
a slavonizării. Lazarev a fost un adept fervent al scrisului chirilic. Sub
conducerea și redacția lui Lazarev a apărut culegerea „Cultura
Moldovei în anii Puterii Sovietice” (partea I, 1975, partea II, 1976). În anii
80 Nicolae Ceaușescu a cerut ca această
teorie să fie combătută de către istoricii români. Interesant că Klaus Iohannis
în democraţie sugerează că susţine teoria moldovenismului, iar un dictator
comunist ca Ceauşescu o refuza. „Ciudate sunt căile istoriei” ca să-l parafazez
pe alt german: Martin Luther. Adevărul istoric este însă unul: românii de pe
ambele maluri ale Dunării sunt acelaşi popor, vorbesc aceeaşi limbă, îl iubesc
pe Eminescu şi se închină la acelaşi Dumnezeu.
Ionuţ Ţene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu