REVISTA
„IZVOARE CODRENE ȘI CHIORENE” NR.15, 16 ȘI 17/2019
Având ca fondator pe poetul Vasile Dan Marchiș, revista
aceasta își propune să unească în paginile ei pe toți aceia care iubesc
condeiul și vor să comunice; fiind o revistă de cultură, literatură, artă,
religie și tradiții.
Ca istorie privind
apariția revistei putem aminti că în anul 2010 apare revista „Izvoare Codrene”,
(revistă cu rază medie de Cultură, Literatură și Artă -de la Asuaju de Sus la
Mireșu Mare și retur prin tot nord-vestul- țării) - am doar numărul 4 din acel an
-inițiată și condusă de scriitorul Vasile Dan Marchiș; revista Izvoare Codrene
a avut mai multe numere; a revenit în 2019 schimbându-și titlul prin
adăugarea cuvântului „chiorene” cu ideea
de a cuprinde cât mai mulți colaboratori într-un spațiu geografic mai mare.
Voi continua prin a comunica câteva observații asupra
numerelor mai sus amintite; cele două reviste, nr. 16 și 17 fiind număr
dublu-stau sub semnul celebrării evenimentului major care a marcat istoria
României și anume 1 Decembrie 1918.
Cu gândul la
aceste vremuri poetul Radu Botiș remarcă în „articolul „SEMN” apariția cărții „100 de ani la Marea Unire”- carte
coordonată de dl. Dr. Teodor Ardelean, lansând și la Ulmeni acest volum omagial.
În cuvântul de început dl. Maxim Morariu-devenit de curând doctor în teologie-aduce laude
colectivului de redacție pentru publicistica literară, istorică, etnografică,
filozofică sau teologică-oprindu-se asupra preotului cărturar Botiș Radu care
împletește calitățile de slujitor al altarului cu cele de mânuitor al
condeiului, conducător al revistelor electronice „Glas comun” și „Slova
Creștină”.
În recenzia referitoare la „Mărturii năsăudene” carte scrisă de preot Maxim Morariu și recenzată de poetul Radu Botiș-se specifică
faptul că „țăranii români din Ardeal, cei din zona Năsăudului au lăsat
posterității un adevărat tezaur constând în poezii, balade, bocete sau
povestiri privitoare la război.
Scriitorul
Ioan Voicu care face parte din Cenaclul
Literar „Petre Dulfu” din Satulung e prezent în revistă cu poezii triste și
nostalgice. Lipsește însă balada „Rău mă dor ochii, mă dor” devenită șlagăr
după ce muzica a fost adaptată textului de Valentin Moldovan-devenind piesă
șlagăr național, cântat cu succes de Paul Surugiu &Fuego și Irina Loghin.
Redau aceste versuri:
„.Rău mă dor ochii, mă dor/ De
lumina stelelor/ De durerea frunzelor
Refren: Și mă duc și mă tot duc/ Până la izvor sub nuc
Și mă fac și iar mă fac/ Lemn de brad și lemn de fag.
Rău mă dor picioarele/ De bătut cărările.
Rău mă doare inima,/Că iubești pe altcineva.
Unde ai plecat, nu știu/ Dar mi-e sufletul pustiu.
Și-am să merg fără să știu/ Dus de dorul meu târziu.”
Făcând o comparație
cu baladele scrise de Ion Minulescu „vesele și triste”-cele scrise de
Ion Voicu sunt numai triste: exemplific prin „Balada cutremurătoare”: „de unde-n mine atâta chin/ și-atâta ură și
pelin/ că n-am fost niciodată salbă/ doar un culegător de iarbă/ pe unde calc,
nu e lumină/ doar întunericul de vină/ și mă cutremur printre voi/ cu
temătoarele nevoi…”
Se prezintă într-un articol scris de Radu Botiș cartea nou
apărută „Lucăcești-file de istorie.” Localitatea reprezintă un
colț de lume din țara noastră România, scriitorul și jurnalistul Gelu Dragoș alege descrierea satului
natal cu oamenii lui, obiceiurile lor din trecut până-n prezent. E monografia
unui sat transilvan din zona Chioar(Cetatea de Piatră)-fiind situată în
depresiunea Someșului, având forma unui uriaș ou de struț iar în 1970 datorită
așezării sale a fost ferită de inundații, cartea prezintă date despre
populație(tabelul)-oameni, școala de ieri și de azi personalități din
Lucăcești, natura așezării, rezervația de stejar pedunculat Bavna Fersig,
laleaua pestriță-monument al naturii, stârcul cenușiu, moara plutitoare de pe
Someș etc. În cuvântul introductiv al
cărții primarul comunei Mireșu Mare-Ioan Mătieș recunoscând valoarea acestei
cărți pentru lucăceni scria că „patriotismul nu e un merit, ci o datorie de
onoare.” –referindu-se la faptul că această monografie e un act de patriotism
din partea unui scriitor.
Preotul și scriitorul Radu Botiș prezintă cartea de
dezvoltare personală „Arta de a învinge”
scrisă de Minodora Ion- o carte
care îndeamnă la armonie între oameni și la stimularea imaginației, atât la
oamenii simpli, cât și la scriitori, deoarece așa cum zicea Einstein
„imaginația e mai importantă decât cunoașterea”-cunoștințele sunt limitate, pe
când imaginația nu are limite.
Scriitorul
Vasile Bele s-a documentat
asupra subiectului „claca” din Chiuzbaia(care seamănă identic cu alte adunări
de la țară din zona Codrului-numite „clacă”)-încearcă și reușește să dea o
definiție acestui fenomen al satului
tradițional românesc; descrie desfășurarea unei astfel de întâlniri unde
„clăcașii” sunt oameni veniți la muncă să-l ajute pe un semen de-al lor,
benevol, fără a primi bani în schimbul muncii, dar, la nevoie-cel ce-a venit la
ajutor-va fi și el ajutat la rândul lui. Astfel se realiza socializarea prin
muncă, omul leneș, dar și cel harnic se recunoșteau la clacă. fetele se
cunoșteau cu băieții-viitorii pețitori: era și claca „de femei” dar și claca
„de bărbați” în funcție de munca ce trebuia îndeplinită(munca la câmp, culesul
fructelor, adusul lemnelor din pădure, crăpatul lor). Claca are puncte comune
cu o șezătoare, participă băieți și fete care socializează, spun povești,
zicători, întâmplări. Din zestrea strămoșească s-a scos la lumină acest obicei,
el perpetuează valorile spirituale ale oamenilor satului. Acestea sunt
tradițiile autentice, acesta e poporul românesc, sunt obiceiurile pe care le-au
învățat de la moșii și strămoșii noștri. În
acest fel avem o identitate distinctă, etnică, culturală și lingvistică.
Frații Mircea și
Radu Botiș aduc o apreciere realistă și bine primită cărții scrise de Angela Monica Jucan cu titlul „Înstelatul Finteuș” carte în care se spune că acest cor bărbătesc de-o
vârstă cu Marea Unire a repurtat succese răsunătoare pretutindeni prin
repertoriul său de cântece patriotice-care au fost interpretate nu numai la noi
în țară ci și peste hotare unde se găsesc români realizând „ păstrarea
nealterată a identității naționale și ducând mai departe cu mândrie „cântul
neamului nost”.
Vasile Hatos
scrie o„ Incursiune în poeziile și poemele lui Radu Botiș” afirmând că poeziile autorului reflectă stările
sufletești care sunt în căutarea credinței adevărate”, spiritul este pur, ca a unui copil- Iar poezia lui
Radu Botiș atinge stări mistice.
Eleonora
Schipor scrie despre scriitoarea Mariana Gurza de care o leagă o prietenie veche atât prin locul de baștină comun-satul Cupșa,
Bucovina, cât și prin pasiunea comună pe care o au în privința scrisului. În articolul „Mariana
Gurza, poeta cu suflet de înger” scrie despre volumul de proză al Marianei
Gurza „Apropieri-pelerinaj
prin idee, gând și suflet”-vorbind și despre poetul martir Ilie
Motrescu, dar și despre Petre Ciobanu și Vasile Plăvan.
Mihai Zmicală în articolul ”Doar
o vorbă să vă spun” parafrazându-i
pe vechii cronicari ne amintește de bogata sa activitate de director de Cămin
Cultural din Satulung și despre pelerinajele organizate cu Ansamblul Folcloric
de cântece și dansuri populare înafara graniței: Franța, Belgia, Elveția,
Italia, Olanda, Austria, Ungaria etc. A inițiat și organizat un Festival
concurs de cântece și jocuri populare având trei secțiuni-„Solist vocal”,
Solist instrumentist”, Joc popular” cu prima ediție în 2002-la-nceput pe plan
local, apoi zonal, la a treia ediție Festival Concurs Județean, apoi Festival
Interjudețean, ca în final acest festival să primească un nume„ Maramureșul
răsună” La acest festival internațional au participat artiști din Polonia,
Ungaria etc. Prin schimbul de experiență în țară și peste hotare-tinerii au
putut cunoaște alte tradiții, obiceiuri ale altor popoare-promovând în același
timp specificul și obiceiurile românești într-ale cântecului și dansului
popular. Dl. Mihai Zmicală descrie reînvierea Cenaclului Literar „Petre Dulfu”
de la Satulung, apariția și lansarea cărții acestui cenaclu la 15i 2016 având
ca moderator pe scriitorul Ioan Romeo Roșiianu fiind un real succes.
Dintre
laureații Premiilor U.Z.P.R. 2018 amintim și pe părintele stavrofor Radu Botiș
din Ulmeni, Maramureș considerându-se așa cum susține
Gabriel Garcia Marquez care afirma că „jurnalistica e un gen literar” aș adăuga
eu că literații, artiștii, oamenii talentați susțin acest gen și îl dezvoltă.
Radu Botiș vorbind despre poezia Elenei Armenescu afirmă că această poetă poate fi inclusă în rândul
poeților de inspirație creștină și nu întâmplător jurământul lui
Hippocrate-pentru apărarea vieții. dublat de sensibilitatea unei trăiri căreia
îi închină frumusețea cuvântului, o reprezintă. „Destinul călătorului”, articol scris de Elena Armenescu este un studiu
psihologic și filozofic asupra vieții omului pe pământ, om care ar
trebui să creadă că poate merge și răzbi
„pe cale” cu o gândire pozitivă conform preceptelor biblice, care nu
reprezintă altceva decât frăția inimii despre care a vorbit Iisus-cu iubire;
concluzia este „să ne continuăm călătoria în lumină, să dăm prilejul să crească
plantele iubirii ale căror semințe le-am semănat cu drag, cu grijă în ceilalți.
Fie-ne bogată recolta!”
Poetul Vasile Dan
Marchiș scrie o recenzie la cartea scrisă de prof. Emil Domuța cu titlul „Târgul
fetelor de la Asuaj –sărbătoare folclorică
tradițională a Țării Codrului făcând o asociere între cuvântul „cepsă”-ceapsă-care e o podoabă de nuntă și mai apropiatul fonetic „ceapă”-asemănări
cu Târgul Fetelor de pe Muntele Găina din Munții Apuseni. În altă pagină a
revistei o prezintă pe poeta Olguța
Luncașu Trifan care scrie o poezie cu o efervescență metaforică aparte,
transpusă în rondel: „Gândul îmi pleacă/ rătăcind pe poteca/ învăluită în fum a
amintirilor/ oscilează între cât a fost real ori fantasmă/ și, se întreabă
retoric: există un portativ al dorului?!”-după mai multe citate se prezintă un
C.V. al autoarei.
Cel de-al cincilea volum de versuri scris de Vasile
Dan Marchiș este prezentat de prietenul său criticul Gelu Dragoș care amintește tematica abordată de poet: iubirea,
dumnezeirea, cuvântul, materia, natura și subiectul „mirare” din care
exemplific: „Ninsoarea căzând prea abundentă/ ca o bizară fantezie/ vrând parcă
a se situa prin asta/ la rang de paradă…/ Dar e o mascaradă/ cum că nu se pot
face/ oameni în toată firea/ doar din zăpadă…”
Simpozionul
„Centenarul Marii Uniri” din cadrul
Festivalului „Toamna Someșană” de la Ulmeni, Maramureș-eveniment de seamă
organizat de administrația locală a orașului Ulmeni a cuprins și o întâlnire a
scriitorilor din zonă, aceste evenimente sunt prezentate într-un articol de
subsemnat, se amintește de aportul deosebit al corului și recitatorilor conduși
și îndrumați de prof. Robu Georgeta evoluează soliști, recitatori. Coruri din
localitățile aparținătoare de Ulmeni. Spectacolul a fost urmat de elogierea
actului Marii Uniri prin luările de cuvânt ale scriitorilor care spun poezii
sau citesc proză dedicată Centenarului, Astfel au elogiat actul Marii Uniri:
dl. Săluc Horvat, Radu Ulmeanu, Florica Bud, Carmena Băințan, Traian Oros,
Milian Oros, Oancă Aurelia, Ioan Ardusădan,
Claudia Tomescu, Gelu Dragoș, Ioan Meteș Morar Chelințanu, Viorel Pop și mulți
alții.
În povestirea „Bunicul”
scrisă de Constanța Abălașei Donosă-scriitoarea realizează precum
Delavrancea descrieri de „natură sufletească.” Fiind la țară alături de părinți
și bunici pe malul Buzăului la Scorțaru Nou, era departe de gălăgia orașului și
putea asculta liniștită poveștile bunicului ei moș Costache. Cei doi bunici
aveau dintre darurile vieții-darul muncii și dragostea pentru animale. Plecarea
la Mănăstirea Măxineni, peisajele călătoriei, istoricul mănăstirii, părintele
din sat pe nume Orzan-sunt tot atâtea subiecte care trezesc sentimente
nostalgice din amintirile copilăriei.
Asemănător cu relatarea de mai sus, Andreia Roxana Botiș scrie „Plaiuri codrenești” despre oameni de
seamă ai zonei din trecut și prezent, despre așezăminte culturale și
bisericești din această zonă etnografică care a fost binecuvântată de Dumnezeu
pe pământ.
Președinta Ligii Scriitorilor Români, filiala Maramureș, dna. Carmena Băințan ne încântă cu
poezii nostalgice din care citez; „A-ncărunțit și cerul de-atâta așteptare,/ Și
doarme dus, pe vechile coline/ E lună plină pe un colț de cer,/ Iar codrii
cântă doine cu suspine. ”poezia „Lacrima din noi”.
Prof. Traian D.
Lazăr recunoaște în articolul „Identitate” că Ulmeniul a primit în persoana
sacerdotului Radu Botiș încă un pașaport spre neuitare prezentând localitatea
Ulmeni în studiu monografic ca identitate fizico-geografică, demografică și
culturală. Alături de Constantin Voicu și poeta Cezarina Adamescu părintele
Radu Botiș scrie un „Îndreptar de
terapie divină-breviar sufletesc”-
o carte analizată de Constantin Marin; alături de poeziile celor trei autori ai
cărții putem citi C.V. urile lor, dar și reflecții creștine, sfaturi de viață,
pagini memorialistice-iar ca o concluzie se constată că: „Dumnezeu cu ajutorul
timpului stăpânește totul și toate.”
Despre cartea scrisă de părintele Radu Botiș „Aspecte pedagogice și catihetice în lucrarea de mântuire a Domnului Iisus Hristos-regretatul
scriitor Traian Rus apreciază în articolul „Carte de învățătură” valoarea acestei cărți pentru noi toți, cei
ce-o citim, credem că această lucrare ar trebui să se regăsească în toate
școlile și bisericile noastre- deoarece căile instruirii și deprinderii binelui
comun se află în lumina lui Hristos, Domnul și Pedagogul Suprem.
Ar mai fi multe de spus, mai ales despre poeziile
minunate publicate în aceste volume, dar vom încerca cu o altă ocazie acest
lucru. Mulțumesc pentru înțelegere!
OLIMPIA
MUREȘAN, L.S.R. FILIALA MARAMUREȘ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu