Una dintre cele mai nostime întâmplări
de când cu coronavirusul este decizia unei fabrici de a-și schimba producția
din parfumuri în dezinfectanți.
Cam același lucru se întâmplă la noi.
Partidele au schimbat veninul cu mierea. Pericolul i-a convins pe politicienii
din PSD, Pro România și ALDE să voteze guvernul PNL în timp ce parlamentarii
liberali se găseau la izolare.
După o ezitare de cel puțin o săptămână,
președintele Iohannis a decretat starea de urgență. Precedată de o lungă
conferință de presă prin telefon, premierul Orban izolat la Vila Lac 1 a dat
explicații destul de amestecate. Nu s-a prea înțeles ce măsuri se vor lua.
Explicațiile sunt la modul general. Premierul a oferit mai degrabă sfaturi
medicale decât măsuri concrete.
Principala grijă a guvernului este să
facă apeluri către populație să nu se aprovizioneze excesiv pentru că este exclusă o criză de alimente. Realitatea
este că comercianții profită de ocazie și fac bani frumoși. Prețurile sunt în
funcție de cerere. Guvernul, dată fiind starea de urgență, ar putea decide
înghețarea prețurilor.
Ceea ce se așteaptă sunt măsuri concrete
pentru protejarea economiei, a salariaților și firmelor. Pentru instituțiile de
stat lucrurile par mai simple. Își reduc activitățile sau se închid fără
afectarea veniturilor salariaților. Firmele care produc și alimentează bugetul
de stat sunt cele mai afectate. Majoritatea țărilor au luat măsuri, în timp ce
în România totul este în stadiul de promisiuni fără acoperire, deși starea de
urgență presupune luarea unor măsuri punctuale.
Cu mai puține cazuri, Ungaria vede
lucrurile în perspectivă. Viktor Orban vorbește despre măsuri pentru următoarele
două-trei luni.
Importantă este poziția adoptată de
Uniunea Europeană. La urma urmei suntem în aceeași situație. Pentru prima oară
se discută despre o posibilă recesiune economică în acest an. Creșterea
economică, în cel mai bun caz, va scădea cu cel puțin 2,5%. Premierul Ludovic
Orban se gândește la o relaxare a deficitului. Prin urmare vom putea cheltui
mai mult decât producem.
Se pune problema și a amânării
alegerilor locale până după trecerea pandemiei. Practic se suspendă
pre-campania electorală. Sau se va purta numai prin mass media.
Întrebarea este dacă în aceste condiții,
pe perioada stării de urgență, se pot reforma instituțiile publice, pot fi
restructurate din mers? Răspunsul nu poate fi decât pozitiv. Acum se văd
lucrurile mai clar, acum iese în evidență rolul fiecărei instituții, al
fiecărui angajat.
Va profita guvernul de starea de urgență
și va rezolva lucrurile sau își va plânge de milă, se va lamenta că nu are
destule fonduri? Sarcina primului ministru și a ministrului de Interne,
care a devenit numărul doi din guvern, nu se reduce la a recomanda oamenilor să
se spele pe mâini cu apă și săpun, ci de a rezolva problemele mari.
Președintele a punctat ce este de făcut,
dar nu îndeajuns de concret. Este treaba guvernului să prezinte un set de
măsuri punctuale, dar și a autorităților locale.
La nivelul fiecărei localități primarul,
dacă vrea să se implice, trebuie să devină un fel de ministru de interne. Până
acum, deci în prima zi de la declararea stării de urgență, autoritățile locale
încă nu s-au dumirit ce trebuie să facă, ce rol pot juca în limitarea
extinderii pandemiei de coronavirus.
Pare aiurea să o spunem, dar trebuie
acționat ca în comunism, adică după modelul Chinei care a reușit să limiteze
ravagiile virusului necunoscut.
Autor: Dumitru Păcuraru
Sursa: Informaţia zilei Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu