De
multe ori s-a pus întrebarea, ce este scrisoarea şi ce loc ocupă ea în cadrul
literaturii și al jurnalismului, ce statut are? În acest context nu putem să ne
oprim asupra Scrisorilor persane ale binecunoscutului Montesquieu, care intră
în altă categorie, fiind eseuri politice şi filozofice, şi nici la Scrisorile
lui Eminescu, sau Ion Ghica, recunoscute ca opere ce intră în categoria
memorialisticii.
În
discuţia noastră intră scrisoarea particulară,“familiară “, aşa cum au
cultivat-o scriitorii şi oamenii de rând. Aşa cum a promovat-o, urcând-o în
vârful celebrităţii Cicero, Voltaire sau Doamna de Sevigne, sau la noi
M.Kogălniceanu, Al.Odobescu, I.L.Caragiale sau Duiliu Zamfirescu.
În accepţia comună, scrisoarea ni se
dezvăluie ca un mesaj ce emite gânduri şi sentimente către un destinatar, fără
pretenţii artistice şi literare.de multe ori ne întrebăm ce conferă scrisorii
valoarea literară sau jurnalistică? Despre acest statut al scrisorii a scris E.
Lovinescu, Călinescu, Şerban Cioculescu şi alţii.
Scrisoarea nu este un dicteu automat, în care filtrul raţiunii ar fi
înlăturat. Faptul că tonul se modifică de la un destinatar la altul cum este
cazul la Duiliu Zamfirescu ne dovedeşte că are loc o selectare a
spontaneităţii. În unele scrisori autorul romanului Viaţa la ţară se
interesează de viaţa ţăranilor din Plaineşti, satul natal, de lângă Râmnicu Sărat. Corespondenţa acestui
autor tinde să pună în umbră poezia şi romanele, în comparaţie cu cea a lui
Ioan Slavici care este inexpresivă ce nu egalează cu Moara cu noroc,
sau Popa tanda.
Atât Caragiale în corespondenţa căruia descoperim nevoia de dialog,
legat de cârciuma din Ploieşti, sau la Gib Mihăescu abordând probleme de
cultura viţei de vie, de pe Dealul Viilor din Drăgăşani, scriitorii în postura
lor de epistolar nu izbuteşte
întotdeauna să-şi ignore condiţia lor de artişti, de personae deprinse a se
adresa unui public. Această observaţie a subliniat-o george Călinescu în genul
epistolar, în volumul Scriitori străini apărut la E.L.U, 1967: “Scrisoarea în
general uzează de anume convenţii, de procedee retorice specifice, şi oricine
ştiind că are un public, fie şi de o singură persoană, compune mai mult sau mai
puţin conştient.Cât despre scriitor, acesta, având obişnuinţa, pe de o parte,
de a transforma totul în ficţiune, de a se transport ape sine în plan ideal,
iar pe de alta, inmtuind că scrisorile sale vor cădea pe mâinile posterităţii,
el e mai atentca oricare altul la compoziţie. “
Unul din participanţii la revoluţia din 1848, Ion Heliade Rădulescu,
care a fost silit să pornească pe drumul pribegiei, în scrisorile sale
trimise se vaită de dorul de ţară, de
Târgovişte, locul său natal, de dascălul Alexe, din Bucureşti.În momentul
izbucnirii revoluţiei Eliade este încurajat şi de o serie de împrejurări cum ar
fi primirea sa triumfală în Bucureşti , care, îi dădeau sentimental grandorii
şi al unui destin providenţial:”Când am intrat în Bucureşti, aseară, era toată
cetatea la barieră pe Podul Mogoşoaiei şi până la palat, palatal era plin de
lume şi iluminat. La barieră mi-au desprins caii şi în aclamaţii neprecurmate
traseră trăsura cu mâinile până la palat, în fugă. De pe toate ferestrele ploua
flori şi coroane.Să trăiască Eliad ce-a murit şi-a înviat era necontenita
strigare“(scrisoare către soţia sa din 3 iulie 1848- Magazin istoric, 1968,
nr.7-8, p.114-116 ).
Autorul poeziei Zburătorul se socotea privit cu invidie şi căzut pradă
intrigilor, iar căinţa a devenit un leit motiv al Scrisorilor din exil:” Cine
m-a pus a-mi sacrifice zilele şi nopţile, să deştept opinia?, se va întreba
el“. Într-o scrisoare către Barbu Ştirbey:”( …) căci pricepea ea ce înţelegi
Domnia–Ta cu ţara; cel puţin se linguşea că ţara este dumneaei cât vei domni
Gospodăria Ta“.(Fără dată ).În altă scrisoare scrisă în tonul profetic, retoric
şi mesianic în felul Cântării României de Alecu Ruso, poetul scrie:”O, Români!
Români…pe Şincai( îl lăsaţi )a muri cerşetor(…)
O, Români! Din streini ce veniră la voi,toţi vă amăgiră, toţi vă despoiră,
toţi se înavuţiră din drepturile şi patrimoniurile voastre şi toţi vă
batjocoriră, vă trădară, vă înjurară, vă calomniară… “(Către G. Grădişteanu, 27 aug./ 8 septembrie
1852.)
Corespondenţa lui Nicolae Bălcescu, lipsită de culoarea şi savoarea
epistolelor lui I.Ghica, sau ale lui M.Kogălniceanu care aveau un farmec şi
savoare lexicală, este în primul rând oglinda înflăcărată a vocaţiei de
revoluţionar vizionar şi iubitor de istorie. În rândurile ei scrise la
repezeală, de parcă ar fi conţinutul unor telegrame, descoperim gândurile unor
speranţe pline de patriotism. Acestea fiind încărcate de o structură romantică.
Bălcescu era obsedat de ideea revoluţiei
şi a unirii până la sacrificiu de sine. Moartea eroică îi apare ca un ideal
supreme, precum dacilor:”…şi eu să–ţi spun drept şi din fundul inimii, ţie,
Ghico, ca mai bun prieten al meu, doresc să mor, şi de aceea să merg să mă
bat.”(Către Ion ghica, 8 iunie 1849,Opere, IV, Corespondenţă, p.187 ).După
înfrângerea revoluţiei din 1848, autorul Istoriei românilor supt Mihai Vodă
Viteazul crede în continuare într-o revoluţie viitoare, şi de aici de aici
destinul său de erou tragic, suferinţa morală, pe lângă cea fizică, a ultimilor
ani de viaţă. O aură a demnităţii luminează chipul revoluţionarului, care nu
înţelege să-şi obţină sufragiile nici prin cereri umilitoare, nici prin
meschinăria trucurilor teatrale:”…nu ştiam decât o popularitate, aceea ce e
rezultatul faptelor mari şi adevărat folositoare “.(Scrisoare către
A.G.Golescu,12/24 martie,1849, Opere,IV, Corespondenţă, p.144 ). Corespondenţa
lui Bălcescu ne transmite ecoul ideilor sociale şi politice fundamentale ale
gânditorului. Descifrăm în ea preocuparea dramatică a unui iubitor de ţară şi
de ideea dreptăţii sociale şi a unităţii naţionale, scriind profetic: “România
va fi iubita noastră “( Către A.G.Golescu, 4 martie 1850, Opere,IV,
Corespondenţă,p.278).
Scrisorile lui Mihai Kogălniceanu sunt prin excelenţă familiare şi ele
au fost expediate la o vârstă când viitorul scriitor şi om politic nu avea conştiinţa de mai târziu.Ele ne apar
ca o expresie indiscutabilă a naturaleţei şi spontaneităţii. El scria
părintelui său că în Franţa”Slobozenia mi-i mai scumpă decât un rang mare şi
bogăţia “. Tot el la vârsta juneţii scria, prevestind concepţiile omului
politic de mai târziu: “Adevărata civilizaţie constă în respectarea legilor, în
abolirea sclaviei care mai pezistă în ţară la noi, spre ruşinea noastră, în
egalitatea persoanelor, fără deosebire de starea socială şi de origină…; ruşine
moldovenilo care îşi pierd astfel onoarea în ochii Europei!”.( Către surorile
sale, 1/13 feb.1837.).Scrisorile lui Kogălniceanu îl aşează pe acesta în rândul
marilor noastre talente epistolare, a cărui autrenticitate complexă, de
sensibilitate şi de exprimare, poate satisface cele mai înalte exigenţe
estetice.
La
Vasile Alecsandri predomină plăcerea de a scrie.Aceaşi bucurie o simte citind
scrisorile altora, ajungând să facă abstracţie de rolul lor de comunicare sau
de confesie. Dragostea sa de ţară capătă accente deosebite în timpul Războiului
de Independenţă, când vitejia ostaşilor noştri îi întrece toate aşteptările:”Am
nevoie să fiu scutit de orice preocupare personală pentru ca să admir în voie
vitejia îndârjită a tinerei noastre armate. Ce lucru uimitor:nu-i aşa? Simpli
ţărani, smulşi de la plug, să devină dintr-o dată eroi.Inima mea a luat
proporţii care mă înăbuşe de când cu cele petrecute la Griviţa.În sfârşit,
sîntem cineva în lume. E mult! E mai mult decît s-ar fi putut nădăjdui. “(Către
Aglae Allaux, 5 oct.1877, în vol.V.Alecsandri,Corespondenţă ).Poetul şi
prozatorul, care ne încântă nu o dată cu suvenirurile şi memorialul său de
călătorie, îşi regăseşte ritmul şi în corespondenţa particulară. Incendiul
bisericii din Mirceşti este relatat ca o imagine cinematografică:”În satul
Mirceşti exista o biserică veche, durată din lemn de stejar şi ornată cu
arabescuri foarte frumoase, pe care le săpase un sculptor necunoscut de-a
lungul grinzilor. Acel templu modest, cap d`operă pierdut în câmp şi înconjurat
de mormânturi, era deservit de un preot care printre alte daruri avea şi darul
beţiei. Într-o duminică, or fi acum câţiva ani, prea sfinţitul, doritor de a
schimba potirul pe stacană şi de-a părăsi mai degrabă altarul pentru ca să se
ducă la crâşmă, ceti liturghia din fugă şi alergă la jupânul Moisi, uitând să
stingă lumânările în biserică.Era vânt mare în acea zi; vântul suflând
printr-un geam stricat găsi de cuvinţă a fâlfâii perdeaua şi a o apropia de
para unei lumânări. Îndată perdeaua luă foc şi dete foc bisericii…Palalae!!
Templul centenar arse din straşine până-n temelie şi se înălţa la cer ca fumul
unei gigantice cădeliniţe. “ ( Către Titu Maiorescu, 25 martie, 1875, în
vol.V.Alecsandri, Scrisori, 1, pag.6-7.).
Tânărul
Al.Odobescu se întristează de situaţia jalnică în care a ajuns conacul şi
starea de mizerie a ţăranilor, jefuiţi ca la drumul mare:”Eu însumi nu mi-am
putut stăpâni lacrimile văzând casa, grilajul părăginit, grădina fără terasă şi
aleile neângrijite; pe alocuri, drumurile nu se mai cunosc, iar satul e într-o
stare de mare mizerie. Arendaşul acesta i-a întrecut pe ceilalţi în
escrocherii; şăranii cu toţii sunt revoltaţi contra lui şi 11 dintre ei vor să
plece începând de anul viitor; le pretinde zile de clacă mai mult decât prevede
legea; le ia pui şi cereale pentru orice fleac; în sfârşit, încasează biruri ca
pe timpul domnilor fanarioţi “.( Către Catinca Odobescu, 31/12 iulie 1856, în
vol.Al.Odobescu, Pagini regăsite,ediţie îngrijită de Geo Şerban, Editura pentru
literatură, 1956, p.233).
Corespondenţa lui Odobescu ni se relevă şi ca un jurnal de călătorie,
care ajunge să se confunde cu notele de drum ale scriitorului.
Publicarea ineditului Epistolarium conţinând bruioanele a peste 850 de
scrisori din tinereţea lui Titu Maiorescu pe când era la studii în străinătate,
conturează portretul tânărului intellectual pe deplin format la 21 de ani.
Mai târziu, criticul de la Junimea avea o capacitate de muncă deosebită(
“nu cred să fie astăzi doi oameni în România care să lucreze mai fără preget
decât nevastă-mea şi cu mine “- îi scria lui Duiliu Zamfirescu în 17/29
nov.1891, Duiliu Zamfirescu şi Titu Maiorescu în scrisori, Ed.Casa Şcoalelor,
p.361.)
Corespondenţa lui Titu Maiorescu ne descoperă un intelectual prin
vocaţie care se interesează de situaţia ţării, nu numai dăruit studiului. În
timp ce pentru Mihai Eminescu scrisoarea e un accident în viaţa lui, de natură
a-i contrazice personalitatea şi a-l pune într-o stare afară din comun, o
recunoaşte personal într-o edificatoare autodefinire: “Eu pentru a scrie o
epistolă trebuie să am o dispoziţie deosebită de uşoară, nepotrivită oarecum cu
caracterul meu,(… ) “( Către I.C.Negruzzi, 1871, în Convorbiri literare, 1892,
Număr jubiliar, p.39.).După ce nefericirea s-a abătut pe de-a-ntregul asupra
poetului, scrisorile nu mai sunt altceva decât sfâşietoare momente ale
tragediei: “Eu aş vrea să scap cât se poate de curând şi să mă întorc în ţară,
să mă satur de mămăliga strămoşească, căci aici, de când mă aflu n-am avut
niciodată fericirea de-a mânca până la saţiu.Foamea şi demoralizarea, iată cele
două stări continue în care petrece nenorocitul tău amic. “( Către
A.Chibici-Râvneanu, 12/24 ian.1884, din sanatoriul Do0bling din Viena, în
Convorbiri literare, 1906, p.1000).Aprecierea entuziastă a Epigonilor de către
Veronica Micle îl face pe Eminescu să se confeseze:”E o concepţie pe care o
făurisem la Viena, într-un élan de patriotism.Trecutul m-a fascinate întotdeauna.Cronicile
şi cântecele populare formează în clipa de faţă un material din care culeg
fondul inspiraţiunilor “.( Către Veronica Micle, 8 nov.1874, vol.IV,p.127).
Ion Creangă în scrisori pare un mucalit. Lui Slavici, om şcolit, îi
scrie în termini”intelectuali “:”Ca fiu din popor, admit întru totul părerile
dv. “La care adaugă”Dar oamenii no;tri de stat. Ochi au şi nu văd; urechi au şi nu aud, căci totdeauna
au luat cărbunele cu mâna sărmanului ţăran, care la urma urmelortot el a plătit
gloaba. Vorba ceea “Capra b. şi oaia trage ruşinea “(… )(C[tre I.Slavici, 21 oct.1878, în I.E.
Toruţiu, Op. cit. vol III, p.119-121 ).
În
secolul nostru, dacă ţinem seama de mijloacele moderne de trasmitere,(
internet, telefonie mobilă,etc), scrisoarea pare a fi condamnată la pieire.
Tocmai de aceea apariţiile unor cărţi sau reviste cu este “Magazinul istoric”
conţinând corespondenţe sunt savurate de
cititori.
Pe
parcurs voi continua cu răsfoirea corespondenţelor marilor noştri scriitori, pe
care le voi comenta.
Al.Florin Ţene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu