,,Ați fost și sunteți steaua luminoasă și călăuzitoare care, prin dâra de lumină lăsată, a rămas și rămâne neștearsă în memoria și conștiința celor pe care i-ați educat și instruit într-o viață întreagă dăruită școlii.” (Mircea Mureșianu).
Ca profesor (41 de ani de profesorat în
Rodna) de limba și literatura română, Emil Bălăi își expune opiniile despre
cultivarea limbii române în rândul elevilor, militează pentru promovarea
lecturii acestora, în capitolul ,,Mult e dulce și frumoasă - limba și
literatura română.” Profesorul se vrea un ,,Paznic de far” (Geo Bogza) al
păstrării și al cultivării ,,limbii moștenite.” Împreună cu soția lui, Rodica
Bălăi, ei întreprind demersuri care să asigure ,,comprehensiunea textului
literar în gimnaziu”, îndrumă atent și cu har didactic lectura discipolilor din
bănci, le prezintă acestora noua ,,Gramatică a limbii române” (2005), alte
lucrări normative, indispensabile studierii limbii române. Semnalează elevilor
manifestările nocive de ,,mutilare a limbii române”, prin împestrițarea neologică, de multe ori,
nejustificată, prin ,,desantul prețiozității argoului”, convingându-i că
,,Respectul pentru noi înșine ni-l dovedim și prin felul în care prețuim limba
strămoșilor noștri.”
Profesorul își demonstrează
virtuțile didactice de interpretare a textului literar prin aplicații practice,
exemplu edificator fiind studiul ,,Liviu Rebreanu, o viziune a ruralului”.
Antrenat în cunoașterea operei rebreniene, va comenta și volumul ,,De la Ion al Glanetașului la
Apostol Bologa. Doi eroi, două destine” (2017), al istoricului literar Sălăuc Horvat
(fondator și director executiv al revistei ,,Nord literar”).
După o prezentare a vieții și activității
profesorului Emil Bălăi, de către regretatul Conf. Univ. Dr. Mircea Mureșianu
(fostul său elev), capitolul întâi al cărții se deschide cu un grupaj de
versuri, poetul fiind autorul volumelor de poezii ,,Îngerul curgerii” (1993) și
,,Suflet – kilometrul zero” (2001). Ele continuă tematica versurilor din volumele
semnalate. Descrierea naturii (,,Primăvară”, ,,Plouă în munți”, ,,În umbra
munților”) atenuează teama sfârșitului: ,,Și m-aș întoarce în moarte apoi/ ca
într-o mirare uitată” (,,Primăvară”), îl coboară pe poet spre fericirile
copilăriei: ,,Ne credem copii și râdem de ploi,” (,,Plouă în munți”).
Contemplarea naturii este o cale de accedere spre Dumnezeu: ,,surâsul Lui/ anulând
singurătățile.” (,,În umbra munților”).
Semnele unei plecări blagiene îl însoțesc permanent: ,,Semne sunt în
orice parte/ Ce mă încolțesc spre moarte.” (,,Istov în sacru”). Poetul se autodefinește mioritic:
,,lacrimă de Dumnezeu/ Încolțită sub Ineu.”
(,,Floare-de-colț”). Întâlnim și câteva poezii în care ironia se împletește cu
accentele critice la adresa ,,epocii” pe care o traversăm (,,Partidului-stat”,
,,Generații de sacrificiu”).
Poetul, aplecat
peste ,,prăpastia din cuvânt” (,,Există un când”) simte suflarea din spate a
timpului (,,Cum o mai duc”), trăiește intens ,,șovăiala” care precede
așternerea cuvântului scris (,,Să nu mă cutremur”). Două poezii, ,,Semn” și
,,Cerc”, sunt traduse în limba germană. Iubirea (,,Cerc”) și acceptarea
împăcării cu sine, sub ochiul divinității (,,Semn”) rămân reazemul continuării
creației: ,,Și-mpacă-mă cu semn știut/ Să-mi sting în rădăcini/ căldura.”
(,,Semn”).
În strânsă legătură cu profesiunea lui
didactică sunt și articolele: ,,Reflexe istorice, antroponimice, ale
principalelor ocupații, ale naturii și ale comunicațiilor în toponimia
rodneană”, ,,Nume topice din hotarul localității Rodna Veche, județul Bistrița-Năsăud”,
,,Lexicul minier rodnean – origini și evoluție”. Ele valorifică lucrarea lui de
licență ,,Lexicul comunei Rodna Veche”, coordonată de universitarul Romulus
Todoran. Concluziile acestor studii confirmă ,,preponderența numirilor de origine latină în toponimia
locală”, dovada ,,vechimii populației
românești pe aceste meleaguri.” Terminologia minieră, foarte bogată, a variat
în funcție de ,,originea specialiștilor” în domeniu. Interesante i se par
cercetătorului cuvintele derivate și cele compuse, din terminologia minieră,
precum și penetrarea numirilor miniere în lexicul comun.
Cele mai multe pagini îl pun în evidență pe
cronicarul și pe istoricul literar Emil Bălăi. ,,Pietre în zidul cetății” prezintă
unele personalități rodnene sau alogene, dar care au avut legături puternice cu
Rodna. Ion Pop Reteganul ,,poposește cu tot folosul și la școala din Rodna,
între anii 1886-1892”, împletind activitatea didactică cu cea de culegător de
folclor. Autorul analizează ,,Limba și stilul scrierilor lui Ion Pop Reteganu”
pe baza ,,Legendei Beneșului”, culeasă de Ion Pop Reteganul, în Rodna Veche.
Elogiază ,,Dicționarul genealogic rodnean, 1690-1990” (2001) al învățătorului
Silvestru Leontin Mureșianu, ,,împătimit al arhivelor și al bibliotecilor”, „coborât
parcă ,,din stirpea vechilor dascăli iluminiști ardeleni.”, revenind și cu o
cronică aplicată despre această lucrare. Îi prefațează acestuia și volumul ,,Alte file de istorie
rodneană” (2004). Cu multă căldură este evocat regretatul Conf. Univ. Dr., Leontin Mureșianu, ,,figură
emblematică a învățământului geografic bistrițean”, fost profesor la Rodna,
colaborator la monografia Rodnei, căruia
îi întocmește caracterizarea pentru acordarea titlului de Cetățean de Onoare al
comunei Rodna, post-mortem, îi recenzează principala lui lucrare ,,Districtul
Grăniceresc Năsăudean (1762-1851). Studiu de geografie istorică” (2001),
concluzionând faptul că: ,,pornind din interese proprii imperialilor austrieci,
instituția granițelor militare s-a transformat în timp într-o izbândă evidentă
a populației românești majoritare de pe meleagurile noastre”.
Emil Bălăi scrie în special despre cărțile personalităților
originare din Rodna sau care într-un fel sau altul au fost tangente cu Rodna. Profesorului
și folcloristului Liviu Păiuș îi sunt dedicate multe pagini. Cronicarul literar
este mândru că valorosul folclorist rodnean figurează în ,,Dicționarul
etnologilor români. Autori. Publicații
periodice. Mari colecții. Bibliografii. Cronologie” (2006) al lui Iordan Datcu.
Recenzorul trece în revistă lucrarea profesorului Liviu Păiuș: ,,Folclorul Văii
Rodnei. Partea I” (2002), volum punând în lumină ,,bogăția și arhaicitatea
zonei etnofolclorice a Văii Rodnei.”
Interesantă i se pare culegerea ,,Lacrimi și durere. Folclor din război” (2003), care valorifică
scrierile în versuri ale unor soldați rodneni din cele două războaie mondiale,
textele fiind recuperate de la familiile acestora. Perseverentul folclorist îi
inspiră o altă cronică despre volumul ,,Someș, apă curgătoare. Folclor poetic
din Valea Rodnei” (2003). Emil Bălăi recenzează
și reeditarea ,,Poveștilor ardelenești” (2003) ale lui Ion Pop Reteganul,
de către Liviu Păiuș, ele fiind însoțite cu ilustrații ale lui Florian Mureșianu,
pictor originar din Rodna. Tot Liviu Păiuș, împreună cu Solomia Păiuș, sunt
autorii lucrării ,,Istoricul învățământului românesc din Rodna”(2004), ei
,,nemurind portretele” a peste 300 de dascăli care ,,au ostenit în
școlile din Rodna.” Activitatea folcloristului Liviu Păiuș culminează cu
lucrarea ,,Folclorul Țării Năsăudului” (2008), prezentată detaliat de către
Emil Bălăi. Un ,,adevărat poem de peste o mie de pagini” (1124) închinat
rodnenilor” este ,,Monografia comunei Rodna
Veche” , Ediția a II-a (2014), realizată de același Liviu Păiuș, Emil
Bălăi întocmindu-i și caracterizarea necesară
primirii titlului de Cetățean de Onoare al Rodnei. Șirul folcloriștilor este întregit cu maramureșeanul Pamfil Bilițiu și
cu profesorul Ioan Poenaru, autorul culegerii de folclor
,,Cine n-are dor pe luncă” (2003), în realizarea căreia el și-a antrenat
și elevii săi din Lunca Ilvei.
Emoționate sunt paginile dedicate poetului
și pictorului de sub ,,Sfânta Măgură”, Florea Gușă, plecat la ceruri prea
devreme, grafica lui ilustrând copertele volumelor de versuri menționate ale
lui Emil Bălăi.
,,Lecții de viață și de morală creștină”
prezintă Conf. Univ. Dr., preotul Octavian Pop, rodnean de origine, în volumul
,,Lumină pentru suflet. Meditații” (2004).
Emil Bălăi este încântat de lucrarea
preotului Ilie Pioraș, ,,Memorandistul Gherasim Domide. Protopop al Bistriței”
(2017), acesta fiind membru al delegației care a prezentat la Curtea imperială
de la Viena, în 1892, un Memorandum al românilor transilvăneni, fiind condamnat
apoi de autoritățile maghiare la doi ani și jumătate de închisoare.
Același preot Ilie
Pioraș va evoca în lucrarea ,,Alexandru Baba (1893-1967). Protopop-vicar în
slujba Bisericii și a neamului” (2014), ,,un vrednic misionar al BOR”, după ce
în studiul precedentă l-a descris pe protopopul greco-catolic din Bistrița,
Gherasim Domide
Când scrie despre cărțile de versuri ale
prietenilor săi, Emil Bălăi se simte în largul lui. Recenzează volumele
preoților – poeți Florin George Moldovan, (profesor de religie la Rodna),
,,Înger bolnav”, și cartea ,,Miercurea pe dinăuntru” (2006), a preotului din
Lunca Ilvei, Vasile Cihărean.
Fostului contabil-șef de la IPEG Rodna, Ioan
Cărășel, i se comentează volumele ,,Roua din cerneală” (2006) și ,,Pelerin
printre stânci” (2012). Optând pentru structura tradițională a poeziei, acesta
își afirmă cu tărie și mândrie obârșia lui de moț, îl evocă deseori pe Avram
Iancu, eroul lui preferat. ,,Un poet al Cuvântului” este regretatul profesor de
religie, măiereanul Sandu Al. Rațiu, poet publicist , prozator, autorul volumului
,,Arcadele timpului” (2015). Și el preferă structura clasică a poeziei, își
consideră cuvintele poemelor sale, fragmente din ,,cuvântul tuturor începuturilor”.
Măiereanul Lazăr
Avram(volumul ,,Dincolo de semne”, 2017) îmbină o profesiune științifică cu poezia, ancorând liric prin
intermediul amintirilor spre edenul copilăriei.
Medicul stomatolog Grig Turda (volumul
,,Peregrin la fântână”,( 2018), într-un ,,limbaj firesc
și natural”, evocă vârsta copilăriei, dedicându-le poeme Fecioarei Marie și lui Isus Cristos.
Emil Bălăi scrie și despre cărțile profesorului de istorie, rodneanul Ioan I.
Bureacă: ,,1918-2018 – Centenarul Întregirii Neamului și a României Mari”
(2018) și ,,Unitatea – Întregirea Neamului Românesc – Doriri Cardinale ale
Românilor” (2015).
Profesorul Emil Bălăi se bucură de
ascensiunea profesională a foștilor săi elevi. Gabriela Violeta Domide îl invită
la susținerea tezei sale de doctorat în domeniul filologiei.
Între evocarea pe care i-o face Mircea
Mureșianu (,,În loc de CUVÂNT ÎNAINTE”) și postfața, un interviu realizat de
Gherasim Solovestru Domide, redactorul cărții, se derulează conținutul volumului ,,Lacrimi și
aripi”, el expunându-ne ipostazele personalității lui Emil Bălăi de: profesor,
poet, istoric și critic literar, eseist, publicist.
Cartea ,,Lacrimi și aripi”,după propria
mărturisire, sugerează ,,și suferința pentru greutățile inerente traiului
pământesc, dar și nădejdea în mai binele posibil întotdeauna prin strădanie,
prin efort necontenit în toate ale vieții.” Ea este și un elogiu ,,adus limbii
române și slujitorilor ei”, o înfrângere a stării ,,de provincie” a
,,dascălului de țară”. El confirmă ceea ce afirma despre profesorul Ion Poenar
din Lunca Ilvei, că și în mediul rural ,,trăiesc și muncesc și astăzi cărturari
autentici, intelectuali de înaltă ținută culturală și umană”, vrednici urmași,
continuatori demni ai suflului iluminist al Școlii Ardelene.
Ion Radu Zăgreanu
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu