Opinia mea este că cel mai important concept filosofic nou, care se conturează în ultimele decenii în plan european, este acela al imaginativului poetic apriori și aparține filosofului român Mircea Arman, cu cărți traduse și premiate în Italia. Ultima prezentare o aflăm în volumul de eseuri semnat de acest autor (Mircea Arman, Între spirit și spadă, Ed. Tribuna, Cluj-Napoca, 2022), în care cele mai multe texte circumscriu de fapt și delimitează diferite sectoare ale sferei conceptului.
Imaginativul poietic este un concept original, care
nu trebuie confundat cu funcția imaginației fabulatorie cu care este înzestrat
individul, la unii dintre noi mai dezvoltată, iar la alții mai puțin. Ci suntem
în fața unei regândiri a apriorismului kantian. După cum se știe, la Kant
procesul cunoașterii este prezentat ca o interacțiune între Subiect și Obiect,
proces în care Subiectul vine cu propria sa zestre apriorică, anterioară
Obiectului și care zestre numai ea face posibil Obiectul. Apoi, apriorismul
kantian este determinat și structurat ca forme ale sensibilității pure apriori
(două la număr, timpul și spațiul) și categorii apriori ale intelectului (douăsprezece
la număr). La Mircea Arman, imaginativul poietic (poietic în sensul originar de
creație generică) apriori este în mai mare măsură originar decât apriorismul
kantian. Imaginativul poietic apriori este capacitatea subiectului cunoscător
de a crea în mod spontan lumi posibile cu totul noi, între aceste lumi
înscriindu-se inclusiv apriorimul lui Kant sau opusul său, empirismul lui
Locke. (Hegel arată că cele douăsprezece categorii ale lui Kant sunt numai
pretins apriorice, ele fiind în fapt scoase empiric din psihologie și logică,
vezi G. W. Fr. Hegel, Prelegeri de istorie a filosofiei, vol. II, trad. Rom. D.
D. Roșca, Ed. Academiei, București, 1964, pag. 595). Volumul lui Mircea Arman
pe care l-am menționat mai sus conține un număr de douăzeci și două de eseuri
și, prin urmare, o prezentare sumară a fiecăruia dintre aceste texte ar depăși
cadrele unei simple recenzii, ar însemna să realizăm un număr de tot atâtea,
să-i zicem, minirecenzii. De aceea ne vom mărgini la a face câteva scurte
comentarii în marginea unor concepte substanțiale pe care autorul nostru le
utilizează, cu explicitarea și resemnificarea lor, în contextul imaginativului
poietic apriori, cum ar fi mitul, metafora, simbolul sau filosofia.
Mitul are o predominantă funcție explicativă și
precede explicația metaforică proprie artei, precum precede și excede și
explicația cauzală verificabilă a științei. Cum am mai arătat și în alt loc,
atunci când ajungea la limitele raționalității privind explicația, Platon
povestea mituri. Iar Hegel, când voia să se facă mai ușor înțeles, recurgea la
expresii metaforice. Spre deosebire de explicația de ordin științific, ce ne
trimite la cauze anterioare regresând la infinit, mitul explică totul, fără
rest, prin apel la un principiu spiritual și prin miracol, depășind avant la
lettre ideea teoriei incompletitudinii a lui Kurt Gödel. Este ușor de observat
că aceste două componente substanțiale ale mitului, principiul spiritual și
miracolul, sunt produsul imaginativului poietic apriori. La fel și metafora.
Când mitul devine nesatisfăcător, deoarece ajunge să explice prea multe într-un
mod prea simplu, atunci intervine metafora. Surpimând sau subînțelegând pe unul
dintre termeni și lăsând la latitudinea noastră, la latitudinea imaginativului
poietic apriori, să ne imaginăm principiul spiritual din mit, imaginea din
metaforă poartă dincolo de sine, de fizic, în metafizic. Astfel metafora nu
este numai un mit comprimat, ci poate fi uneori și un mit à rebours, parcurgând
drumul invers, de la imagini luate din lumea fizică la rădăcina metafizică a
lumii. Dar, prin imagine, metafora realizează o deschidere luminatoare asupra
ființei cu totul nouă (Heidegger) și, câtă vreme reușește acest lucru metafora,
spre deosebire de mit, este vie. Apoi simbolul. Acesta, symbolul, însemna
originar punerea împreună a două elemente care trebuiau să fie obligatoriu
congruente. În timpurile îndepărtate, era vorba de o congruență fizică,
devenită ulterior congruența dintre un obiect fizic și semnificația lui
metafizică. În antichitatea greacă, dacă între doi oameni se stabileau relații
de strânsă și, uneori, îndatorată prietenie, cei doi mâncau împreună din carnea
unui miel, după care rupeau un os în două și fiecare dintre ei păstra o bucată
de os. Dacă unul dintre ei se întâmpla să plece într-un ținut îndepărtat (vezi
de exemplu tragedia Medeea), când se punea problema să se întâlnească după mult
timp, venea fiecare cu bucata sa de os și verificau dacă cele două bucăți se
potrivesc, ca semn de recunoaștere. Astfel de oase erau păstrate și folosite și
de către urmași. O astfel de bucată de os ținea loc de carte de identitate și,
la nevoie, de filă de cec. După cum bine spunea filosoful Anton Dumitriu, la
vechii greci, unul dintre termenii simbolului era cunoscut, celălalt urmând a
fi recunoscut (p. 13), așa cum a rămas până în ziua de azi, în simbolistica
religioasă de exemplu. Iar filosoful german Ernst Cassirer merge și mai
departe, arătând că omul este un „animal simbolic”, deoarece trăiește într-un
univers fizic pe care îl percepe prin simțuri, dar în același timp datele
fizice ale simțurilor fac trimitere la un univers al formelor simbolice: limba,
miturile, religia, arta sau știința. În acest context, filosoful nostru Mircea
Arman definește omul ca „animal imaginativ”, ceea ce este mai mult, mai exact
și mai bine determinat decât „animalul simbolic” al lui Cassirer (p. 21).
Un alt eseu din volum (p. 22-28) valorifică din
perspectiva imaginativului poetic apriori filosofia lui Anaximandru. Filosofia
acestui gânditor este un exemplu peremptoriu și totodată un tur de forță al
imaginativului poetic apriori. La Anaximandru din Milet (611-546 î. H.)
principiul filosofiei (arché) este Apeiron (în greacă: a – prefix privativ,
peras – măsură), Nemărginitul determinat ca substrat, un principiu abstract,
mai abstract decât apa lui Thales, identificat cu Infinitul din punct de vedere
cantitativ și cu Indefinitul din punct de vedere calitativ. Din Apeiron provin
toate lucrurile, toate ființele determinate. De ce se nasc lucrurile? Ființele
determinate se nasc printr-o mișcare inițială de separare a contrariilor. Dar
de ce trebuie să moară toate ființele determinate? Deoarece nașterea fiecărui
lucru este văzută, în termeni etici, ca o afirmare egoistă și o separare
vinovată față de întregul originar, „nedreptate” pe care lucrurile o comit
unele față de altele, pe care lucrul născut (real) o comite față de cele ce nu
s-au născut încă (virtuale), nedreptate ispășită prin moarte și așa mai departe
la infinit, moartea fiind văzută ca o întoarcere la condiția primordială și
refacerea echilibrului în Apeiron. Vin apoi la rând eseuri referitoare la
Platon, Leucip și Democrit, Aristotel, care contribuie toate la structurarea
demersului lui Mircea Arman de a defini imaginativul poietic apriori din mai
multe perspective, dar nu lipsesc nici exegeze asupra operelor unor filosofi
români: Anton Dumitriu, Constantin Noica, Alexandru Surdu, A. I. Brumaru.
Și nu este vorba numai de structura cristalină a
Spiritului, ci și de inevitabile delimitări polemice (p. 193-201). Atunci
autorul nostru scoate Spada fără șovăire. Spada este un pandant necesar al
Spiritului, pentru că sunt situații în care pentru o Idee trebuie să curgă
sânge, vorba lui Constantin Noica. Nu trebuie să evităm a folosi sabia, de
teamă să nu o murdărim cu sânge. Numai virtutea abstractă, pioasă și falsă,
condamnă folosirea sabiei: „Virtutea se aseamănă cu acel luptător care nu
urmărește în luptă decât să-și păstreze sabia sa imaculată” (Hegel,
Phänomenologie, pag. ed. Glockner 297). În ansamblu, avem în volumul de față al
lui Mircea Arman o carte care ne desfășoară în fața privirii noastre întinderea
atotcuprinzătoare a capacității imaginative poietice apriori, în baza căreia
noi putem înțelege mai bine cum anume de exemplu Ideile lui Platon sau
atomismul lui Leucip și Democrit au alimentat două mii de ani mai târziu
problematica științifică a lumii moderne, Filosofia dovedindu-se un veritabil
Înaintemergător al Spiritului.
Autor:
Nicolae IUGA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu